اخبار داغ

از پیروی زردشت تا روی آوردن به اسلام؛

دین مردم آران و بیدگل از پیش از اسلام تا کنون

دین مردم آران و بیدگل از پیش از اسلام تا کنون
با توجه به آثار به جا مانده از آتشکده‌های اطراف کاشان، می‌توان آیین مردم آران و بیدگل را در قبل از اسلام زردشتی عنوان کرد، با این حال این شهر جزء نخستین نواحی گرونده به اسلام در ایران بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خطب شکن، درباره‌ی دین و آیین مردم آران و بیدگل در دوره‌های قبل از اسلام خبر و اثری نیست. ولی آثار باقیمانده از آتشکده‌های نیاسر و خرمدشت در اطراف کاشان و گورهای ساخته شده به شیوه‌ی آیین زردشتی که در بعضی نقاط آران بر اثر گودبرداری نمایان شده است، دلیل بر این مدعاست که مردم این منطقه قبل از اسلام دارای آیین زردشتی بوده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خطب شکن,

مرکز اقامت یهودیان

, مرکز اقامت یهودیان, مرکز اقامت یهودیان,

در ارتباط با اقلیت‌های دینی قبل از اسلام، در کتاب تاریخ اجتماعی کاشان می‌خوانیم: «دوره‌های پیش از اسلام تاکنون یک اقلیت یهودی در کاشان مسکن داشته‌اند. قبل از صفویه کاشان و حومه‌ی آن دارای ۷ هزار نفر یهودی بوده است. در زمان صفویه بالغ بر هزار خانوار یهودی در کاشان زندگی می‌کردند، در عصر نادرشاه افشار بین سال‌های ۱۱۸۹ تا ۱۲۸۵ هجری قمری مطابق با ۱۷۴۷ تا ۱۶۸۸ میلادی که یهودیان سایر بلاد ایران به کاشان رو آوردند، بیدگل و‌هارون دشت و پامنار و جهودمحله، یهودی نشین بوده است و کاشان مرکز یهودیان ایران شده بود.»

,

kashan-Holster-2-16

, kashan-Holster-2-16, kashan-Holster-2-16,

طلوع خورشید اسلام

, طلوع خورشید اسلام, طلوع خورشید اسلام,

به هر حال با طلوع خورشید اسلام و فتح نواحی غرب و مرکز ایران به دست سپاهیان اسلام، شهرهای قم، ری و کاشان در زمره‌ی اولین مناطق مرکزی ایران به اسلام روی آوردند. قرار گرفتن شهرهای آران و بیدگل در میان ری، کاشان و قم باعث شد مهاجرت علویان از حجاز و عراق به آن رونق بگیرد که وجود بقاع متبرک و زیارتگاه‌های امامزادگان در این شهر و عشق و ارادت اهالی آن به اهل بیت(ع) از نشانه‌های آن است. هم اکنون حدود ۳۷ حرم مطهر مربوط به امامزادگان بزرگوار در این شهرستان وجود دارد.

,

در حال حاضر تقریبا تمام اهالی آران و بیدگل مسلمان و به جز اقلیت مهاجر افغانی یا افرادی که از شهرهای دیگر برای کار به شهرستان آمده‌اند، تمامی آنان شیعه‌ی دوازده امامی هستند.

,

vceoxgifm112ntxtuwlj

, vceoxgifm112ntxtuwlj, vceoxgifm112ntxtuwlj,

رونق گرفتن بازار تصوف

, رونق گرفتن بازار تصوف, رونق گرفتن بازار تصوف,

اقامت گروهی از اهل تصوف و دراویش در بیدگل در اوایل قرن حاضر قابل توجه است. در کتاب «تاریخ بیدگل» در این باره به گرایش به فرقه صوفیه خصوصا در محله سلمقان اشاره شده است: «ظهور این فرقه در بیدگل و طریقه‌ی بنیاد آن، آن گونه که منقول است بدین نحو بوده که نخستین کسانی که در سلک صوفیه بیرون آمد ملا احمد (۱۲۶۰ تا ۱۳۲۲ ق.) فرزند حاج محمد بیدگلی بود. وی به واسطه‌ی ملاحسین نوش آبادی و برادرش ملا حسن با تصوف آشنا شده و زمانی که جناب نمازی از گناباد برای دیدار نوش آباد آمد، خدمت او رسیده و در فقر وارد می‌شود، تا زمانی که حاج ملا محمد جعفر برزکی از طرف حاج ملا سلطان محمد سلطان علی شاه گنابادی جهت ارشاد و دستگیری تعیین می‌شود. در زمان ملا محمد جعفر مردم بیشتری از این منطقه با همیاری ملا احمد به این سلک بیرون می‌آیند…»

,

همچنین نام برخی از بناهای تاریخی نشانه‌هایی از حضور صوفیان در بیدگل را با خود دارند. از جمله مسجد خانقاه که در محله خانقاه حاج عبدالصمد قرار دارد، مسجد درویشان که در محله یزلان قرار دارد و نام آن به مسجد علی(ع) تغییر یافته و حسینیه خانقاه در درب مختص آباد.

,

نسرین نیک اندیش، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه