اخبار داغ

بیماری "گولن ستیزی" در ترکیه

بیماری "گولن ستیزی" در ترکیه
المانیتور در مطلبی به جلوه جدیدی از "گولن ستیزی" در جامعه ترکیه پس از کودتای نافرجام اخیر در این کشور پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  المانیتور در مطلبی نوشت: رانندگان ترکیه‌ای که دو حرف F و G انگلیسی در پلاک خودرو آنها وجود دارد، این روزها از سوی طرفداران رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور این کشور – به حمایت از کودتاچیان متهم می‌شوند؛ تنها به این دلیل ساده که F و G حروف اول نام "فتح‌الله گولن" است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, المانیتور در مطلبی نوشت: رانندگان ترکیه‌ای که دو حرف F و G انگلیسی در پلاک خودرو آنها وجود دارد، این روزها از سوی طرفداران رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور این کشور – به حمایت از کودتاچیان متهم می‌شوند؛ تنها به این دلیل ساده که F و G حروف اول نام "فتح‌الله گولن" است.,

 

,

 

,
روزنامه حریت چاپ ترکیه روز 22 اوت (اول شهریور) گزارش داد به دستور پلیس، مالکان تمام خودروهای دولتی و شخصی که حروف F و G انگلیسی در پلاک آنها وجود دارد به زودی برای بررسی ارتباط احتمالی آنها با مرد پشت پرده و مغز متفکر کودتای نافرجام 15 ژوئیه تحت بازجویی قرار خواهند گرفت.  
,

 

,

 

,
المانیتور در ادامه نوشت: در ترکیه نیز مانند بسیاری دیگر از کشورها، مالکان خودروها می‌توانند با پرداخت پول، پلاک موردنظر خود را خودشان انتخاب کنند و در بسیاری از موارد، توالی حروفی که پس از اعداد قرار می‌گیرند، یک ترکیب معنادار را تشکیل می‌دهد؛ مانند GS و FB که به ترتیب معرف باشگاه‌های فوتبال "گالاتاسرای" و "فنرباغچه" ترکیه هستند.
,

 

,

 

,
برهمین اساس، انتخاب دو حرف AK نیز به دلیل آنکه این دو حرف، حروف اول نام ترکی "حزب عدالت و توسعه" هستند، در سالهای اخیر بین رانندگان ترکیه‌ای از محبوبیت زیادی برخوردار شده است و به نوعی نشان‌دهنده حمایت آنها از حزب حاکم ترکیه است. برخی از رانندگان نیز ترجیح می‌دهند حروف اول نام و نام خانوادگی خود را برای درج شدن برروی پلاک خودروی خود انتخاب کنند. 
,

 

,

 

,
در این میان، بسیاری از حروف نیز که از سوی پلیس به روشی غیرسفارشی و صرفاً در راستای شماره‌گذاری خودروها واگذار می‌شوند، تداعی‌گر معنای خاصی نیستند؛ اما قرارگرفتن تصادفی آنها در کنار یکدیگر ممکن است در آینده به یک ترکیب معنادار تبدیل شود؛ مانند دو حرف FG که اکنون بیش از هر چیز نام فتح‌الله گولن را در ذهن مردم و سیاستمداران ترکیه‌ای تداعی می‌کند.
,

 

,

 

,
المانیتور در پایان نوشت: در شرایطی که بخش قابل توجهی از جامعه ترکیه این فعال سیاسی آمریکانشین و شبکه وابسته به او را عامل کودتای نافرجام اخیر در این کشور می‌دانند، اتهام‌زنی به مالکان خودروهایی که حروف F و G در پلاک آنها به هر دلیلی پشت سر هم قرار گرفته است،‌ نشان می‌دهد احساسات ضدگولنی در ترکیه از حد متعارف خارج شده و ابعاد بیمارگونه‌ای در این کشور پیدا کرده است. احساساتی که تاکنون علاوه بر اخراج، دستگیری و بازداشت ده‌ها هزار کارمند و درجه‌دار نظامی، حتی "هاکان شوکور" فوتبالیست معروف ترکیه‌ای را نیز به خاطر یک ارتباط قدیمی با جنبش گولن قربانی کرده است.
,
 
,
منبع:باشگاه خبرنگاران
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه