اخبار داغ

زیباکلام در تبریز:

تبریز خیلی غیر سیاسی شده است/یک جورایی از حسن روحانی می ترسم

تبریز خیلی غیر سیاسی شده است/یک جورایی از حسن روحانی می ترسم
نشریه آذرقلم مصاحبه ای با صادق زیبا کلام چهره فعال و رسانه ای اصلاحطلبان ترتیب داده است.مصاحبه ای که بیشتر حول و حوش تاریخ اذربایجان و تبریز بوده و اظهارات جالب توجی در این مصاحبه از سوی زیبا کلام مطرح شده است متن مصاحبه به قرار زیر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، به نقل از نشریه آذرقلم مصاحبه ای با صادق زیبا کلام چهره فعال و رسانه ای اصلاحطلبان ترتیب داده است.مصاحبه ای که بیشتر حول و حوش تاریخ اذربایجان و تبریز بوده و اظهارات جالب توجی در این مصاحبه از سوی زیبا کلام مطرح شده است متن مصاحبه به قرار زیر است.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, نشریه آذرقلم مصاحبه ای با صادق زیبا کلام چهره فعال و رسانه ای اصلاحطلبان ترتیب داده است.مصاحبه ای که بیشتر حول و حوش تاریخ اذربایجان و تبریز بوده و اظهارات جالب توجی در این مصاحبه از سوی زیبا کلام مطرح شده است متن مصاحبه به قرار زیر است.,


آقای دکتر شما به عنوان  تحلیل گر مسایل سیاسی و پژوهشگر مسایل اجتماعی، جایگاه و نقش آذربایجان و تبریز را در معادلات سیاسی، اجتماعی حال حاضر ایران چگونه ارزیابی می کنید؟!

,
, آقای دکتر شما به عنوان  تحلیل گر مسایل سیاسی و پژوهشگر مسایل اجتماعی، جایگاه و نقش آذربایجان و تبریز را در معادلات سیاسی، اجتماعی حال حاضر ایران چگونه ارزیابی می کنید؟!, آقای دکتر شما به عنوان  تحلیل گر مسایل سیاسی و پژوهشگر مسایل اجتماعی، جایگاه و نقش آذربایجان و تبریز را در معادلات سیاسی، اجتماعی حال حاضر ایران چگونه ارزیابی می کنید؟!,

زیبا کلام:با نام و یاد حضرت حق.  برای من تبریز و آذربایجان یعنی ستارخان، باقرخان، یعنی شیخ محمد خیابانی، ثقه الاسلام، کربلایی مسیو، یعنی مشروطه، یعنی نهضت ۲۹ بهمن ۵۶ یعنی گرسنگی کشیدن و تسلیم نشدن در برابر ظلم و جور استبداد! تبریز برای من همیشه یادآور این مفاهیم بوده و هست. در قیام ۲۹ بهمن نیز، ماهها قبل از آنکه اصفهان و تهران و شیراز و مشهد، تکان اساسی بخورند، تبریز، ۲۴ ساعت پایه های سلطنت پهلوی را به لرزه درآورد، برای من تبریز، یعنی مردمی که شهر را فتح کردند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، تبریز در تمام صحنه ها و اتفاقات، در وسط میدان بوده، چه در دوران دفاع مقدس و چه در دوران سازندگی و حتی اصلاحات!

, زیبا کلام:, زیبا کلام:,

همه باورهای من از تبریز تا سال ۷۸ به این شکل بوده است. اما بعد از این سال ذهنیتم نسبت به آذربایجان دچار یک مقداری ابهام و  تغییر شد. در این سال که اوج دوران اصلاحات بود به دعوت دفتر تحکیم وحدت، برای سخنرانی به دانشگاه تبریز آمده بودم. بعد از سخنرانی و حضور در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان که گاه سوالات تند و تیزی مطرح می شد، به اتفاق چند تن از اصلاح طلبان و مبارزان ملی – مذهبی استخوان دار آن زمان ساعت ۱۱ شب مرا به پیاده روی در اطراف ائل گلی تبریز بردند. در آنجا موضوعی ر ا مطرح کردند که از آن شب دیدگاه مرا نسبت به نقش و جایگاه آذربایجان یک مقداری از آن حالت حماسی دوران مشروطه و انقلاب بیرون آورد.

,

در آن شب سرد زمستانی تبریز، برخی از همان فعالان سیاسی به من گفتند که: «دیدگاههای شما با دیدگاههای جناح اصولگرایان (راست آن زمان) چندان فرقی ندارد. شما با هواپیما از تهران  می آیید و با هواپیما هم بر می گردید. شما حرفهای قشنگی می زنید و سپس می روید، شما نمی توانید درد ما را بفهمید. ما درد فرهنگی داریم، درد آموزش به زبان محلی داریم !» من در آن شب ائل گلی، برای اولین بار با مفهومی به نام «ناسیونالیسم آذری» آشنا شدم. پیش از این من تمام این واژه ها و شبیه آن را در کتابهای تاریخ خوانده بودم. با موضوع «قومیت گرایی» آشنا بودم اما هرگز نمی دانستم که این موضوع تا این حد در بدنه ی نخبگان آذربایجانی جدی گرفته شده است.

,

من فرقه دموکرات پیشه وری و سرنوشت شوم آنها را تنها در کتابها خوانده بودم و سر کلاس درس تاریخ تحولات ایران در دانشگاه تدریس و بحث کرده بودم.

,

برای من تبریز، نه پیشه وری است نه دکتر سلام الله جاوید. نه صادق پادگان و نه غلام یحیی و نه فرقه دمکرات. تبریز برای من مشروطه بوده و  هست. آن شب من متوجه بُعد تازه ای از سیاست و جامعه تبریز شدم. آنها می گفتند موضوع توجه به قومیت ها، دارد جای خودش را در ادبیات سیاسی ما باز می کند.

,

-   از کجا به این اطمینان و باور رسیدید؟

, -   از کجا به این اطمینان و باور رسیدید؟, -   از کجا به این اطمینان و باور رسیدید؟,

زیبا کلام:  بعد از سال ۱۳۷۰ که من به ایران برگشتم، تابلو یا پوسترهایی به نام ترکی یا آذری در سطح دانشگاه ها کمتر دیده می شد. اما الان در خود تهران شما می توانید آگهی های بزرگی دمِ در بزرگ دانشکده حقوق ببینید «کنسرت موسیقی عاشیقلار» یا موسیقی «آذربایجانی» امشب در کوی دانشگاه برگزار می شود! این موضوع نه  تنها در تهران که در شهرهای مختلف ایران نیز قابل مشاهده است. به هر حال چیزی که مشخصاً نماد آذربایجانی و ترکی است. پیش از آن نه مراسم و همایش و گردهمایی فرهنگی و هنری که مختص آذربایجانی ها باشد به طور رسمی برگزار می شد نه تیم تراکتورسازی در اوج بود. نه قلعه بابک خیلی مطرح بود و نه خبری از سایر نمادهای مشخص دیگری که بیانگر علاقه و اشتیاق مردم به موضوع منطقه ی خاستگاه خودشان باشد. به نظرم در دهه ی هفتاد نوزادی متولد شد که مطالعه پیرامون اثرات، خاستگاه و عوامل آن  نیازمند بررسی و آسیب شناسی بیشتری است.

, زیبا کلام:, زیبا کلام:,

حالا دیدگاه شما نسبت به این موضوع چیست؟!

زیبا کلام: خیلی از همکاران دانشگاهی من معتقدند که ما به هیچ وجه نباید در خصوص این مسئله صحبت کنیم.
چرا؟

زیبا کلام:چون معتقدند که هر حرفی  و اشاره ایی به این مسئله باعث تشویق طرفداران آنها می شود و باعث پر و بال دادن به مسئله «ناسیونالیزم ترکی» می شود. یعنی معتقدند که اساسا هر جور اشاره و  پرداختن به این موضوع و سبب بزرگنمایی آن و گسترشش می شود. مثلا با تصویب هر پایان نامه ایی که حتی غیر مستقیم به این موضوعات پرداخته شده باشد  شدیدا مخالفت می کنند و این کارها را اشتباه تاریخی می دانند.

 شما چه فکر می کنید؟

زیبا کلام: والله من فکر می کنم حرف نزدن در مورد یک موضوع اجتماعی که ما از آن خوشمان نمی آید باعث محو شدن و یا غیب شدن آن نمی شود. اینکه ما بگوییم در مورد پان ترکیسم یا در مورد ناسیونالیزم کردها حرفی نزنیم چون باعث عمومی شدن آنها شده و قبح مسئله می ریزد شیوه خیلی علمی برای حل و فصل مسائل سیاسی و اجتماعی از جمله مسئله ناسیونالیزم نیست. بالاخره ما اگر مشکلی داریم باید با آن مواجه شویم و اینکه هی بگوییم «هیس ، هیس» آن مسئله غیب نمی شود. سرکوبش هم که بکنیم رادیکال تر و افراطی تر شده و زیر زمینی می شود. از بین نمی رود. اما در پاسخ به پرسش شما که من چی فکر می کنم؟ ببینید، جامعه تبریز مثل هر جامعه دیگری  لایه های اجتماعی مختلفی دارد. از مردم عادی گرفته تا دانشجو و فرهیخته، از آدمهای کم درآمدتر گرفته تا اقشار و لایه های ثروتمند تر و متمول. اما وقتی من از زبان نخبگان و فعالین سیاسی اصلاح طلب تبریزی در نیمه های شب و در اطراف استخر ائل گلی داستان پان ترکیسم و احساسات ناسیونالیستی را می شنوم، این حامل یک پیامی است. پیام این است که مشکلی بوجود آمده. مشکلی بوجود آمده که دارد در فرمت ناسیونالیزم خودش را بروز می دهد. این احساسات را نخبگان به آن شکل بروز می دهند و جوان ترها و متعصب هایش در شکلی دیگر مانند طرفداری متعصبانه از تراکتورسازی! یک سری هم در قالب شب شعر و موسیقی عاشیقلار  بروز می دهند. اما سئوال اساسی یا در حقیقت سئوال شما از من آن است که خوب من صادق زیباکلام در قبال این مسئله چی فکر می کنم؟

دقیقا

زیبا کلام:پاسخ من خیلی ساده و روشن است. همان شب هم ساعت یک بعد از نصف شب به دوستان اصلاح طلب و دگر اندیش تبریزی در کنار ائل گلی دادم. البته پاسخم باعث شد که تا نزدیک سه، چهار بعد از نصف شب دور ائل گلی راه برویم و دعوا کنیم

    چرا؟

زیبا کلام:برای اینکه پاسخ من یک جورهایی یک سطل آب سرد می ریزد روی همه عواطف و شور احساسات پان ترکیسم. از موسیقی عاشیقلار و شب شعر ترکی گرفته تا طرفداری های پر شور از تراکتور سازی تا قلعه بابک و مابقی نماد های پان ترکیسم و ناسیونالیزم آذری.

, , حالا دیدگاه شما نسبت به این موضوع چیست؟!, حالا دیدگاه شما نسبت به این موضوع چیست؟!,
,
, زیبا کلام:, زیبا کلام:, .,
, چرا؟, چرا؟,
,
, زیبا کلام:, زیبا کلام:,
,
,  ,  , شما چه فکر می کنید؟, شما چه فکر می کنید؟,
,
, زیبا کلام: , زیبا کلام: ,
,
, دقیقا, دقیقا,
,
, زیبا کلام:, زیبا کلام:,
,
,     چرا؟,     , چرا؟,
,
, زیبا کلام:, زیبا کلام:,

 گمشده ی همه دوستان آذری زبان، گمشده ی مردم مهاباد، گمشده اهوازی ها و بلوچی ها همه یکی است.گمشده ی همه این اقوام و فرهنگها همان گمشده مردم تهران، همان گمشده مردم رشت، شیراز، اصفهان و کرمان است. گمشده ی همه ما «دموکراسی» است.  گمشده همه ما توسعه ی سیاسی است. اگر توسعه سیاسی تحقق پیدا کند و دموکراسی به معنای واقعی آن حاکم شود، دیگر احتیاجی به این حرفها نیست. دیگر لازم نیست عده ای احساسات خود را در استادیوم ورزشی و در قالب شعار بیرون بریزند. همه ی آن احساسات در مسیر صحیح خود در بطن حزب یا یک تشکیلات شناسنامه دار خود را نشان می دهد. اگر دموکراسی باشد، شورای شهر در مهاباد، در تبریز و در اهواز به خواست مردم تن می دهد.

ولو آنکه این خواسته آموزش زبان مادری باشد؟

زیبا کلام:آره . ولو اینکه آموزش زبان مادری باشد. شورا تصویب می کند دو تا مدرسه ابتدایی داریم یکی بزبان مادری و دیگری بزبان فارسی. والدین می توانند فرزندان شان را در هرکدام که خواستند ثبت نام کنند. بالطبع در مدارسی که آذری زبان یا کردی زبان هستند آن زبان  به طور اصولی و کامل آموزش داده می شود!

حالا شما فقط آموزش زبان ترکی آذربایجانی را تنها نماد دموکراسی در بحث توجه به قومیت ها ارزیابی می کنید؟!

,
,
, ولو آنکه این خواسته آموزش زبان مادری باشد؟, ولو آنکه این خواسته آموزش زبان مادری باشد؟,
,
, زیبا کلام:, زیبا کلام:,
,
, حالا شما فقط آموزش زبان ترکی آذربایجانی را تنها نماد دموکراسی در بحث توجه به قومیت ها ارزیابی می کنید؟!, حالا شما فقط آموزش زبان ترکی آذربایجانی را تنها نماد دموکراسی در بحث توجه به قومیت ها ارزیابی می کنید؟!,

زیبا کلام: نه من زبان را بعنوان مثال مطرح کردم. ببینید دمکراسی یعنی حق انتخاب آزادانه.

, زیبا کلام:, زیبا کلام:,

استاد فکر نمی کنید یک مقداری آرمان گرایی دارید می کنید؟

, استاد فکر نمی کنید یک مقداری آرمان گرایی دارید می کنید؟, استاد فکر نمی کنید یک مقداری آرمان گرایی دارید می کنید؟,

زیبا کلام:متوجه منظورتان نمی شوم؟

بنظر شما در جامعه ایی که بقول خودتان حتی برخی از اساتید دانشگاهی اش آنقدر تنگ نظر هستند که حتی با طرح موضوع ناسیونالیستی در پایاننامه های دانشگاهی مخالفند می شود روزی را تصور کرد که یک مدرسه ابتدایی در تبریز یا مهاباد بزبان ترکی یا کردی درس بدهند؟

, زیبا کلام:, زیبا کلام:,
,
, بنظر شما در جامعه ایی که بقول خودتان حتی برخی از اساتید دانشگاهی اش آنقدر تنگ نظر هستند که حتی با طرح موضوع ناسیونالیستی در پایاننامه های دانشگاهی مخالفند می شود روزی را تصور کرد که یک مدرسه ابتدایی در تبریز یا مهاباد بزبان ترکی یا کردی درس بدهند؟, بنظر شما در جامعه ایی که بقول خودتان حتی برخی از اساتید دانشگاهی اش آنقدر تنگ نظر هستند که حتی با طرح موضوع ناسیونالیستی در پایاننامه های دانشگاهی مخالفند می شود روزی را تصور کرد که یک مدرسه ابتدایی در تبریز یا مهاباد بزبان ترکی یا کردی درس بدهند؟,

زیبا کلام: ببینید مخالفتها همه اش از روی ترس است. فکر می کنند که حالا اگر یک یا چند تا مدرسه در تبریز بزبان ترکی درس بدهند چه می شود؟

, زیبا کلام:, زیبا کلام:,

 شما فکر می کنید چه می شود؟

,  شما فکر می کنید چه می شود؟,  , شما فکر می کنید چه می شود؟,

زیبا کلام:واقعا می خواهید بدانید؟

, زیبا کلام:, زیبا کلام:,

بله!

, بله!, بله!,

زیبا کلام: والله اگر شما دو موسسه در یک خیابانی در تبریز تاسیس کنید که در یکی آموزش به زبان ترکی آذربایجانی باشد و در دومی به زبان فارسی، تصور می کنم خیلی از والدین اسم فرزندان شان را در مدرسه فارسی زبان بنویسند.

, زیبا کلام:, زیبا کلام:,

چرا؟

, چرا؟, چرا؟,

زیبا کلام:بهمان دلیلی که اگر شما در تهران این حق انتخاب را میان زبان فارسی و انگلیسی به والدین بدهید خیلی از آنها مدرسه انگلیسی زبان را انتخاب می کنند. شما همین الان در تهران یا در تبریز آمار بگیرید ببینید چند تا از خانواده های تحصیلکرده بیشتر دوست دارند کودکان خود را در مدارس انگلیسی زبان ثبت نام کنند یا در مدارس صرفاً فارسی زبان. برای اینکه خانواده ها آینده ی بچه های خود را در آن می بینند که به زبانی که برای آینده آنها بهتر است درس بخوانند تا زبان بومی خودشان.

, زیبا کلام:, زیبا کلام:,

من به دموکراسی واقعی اعتقاد دارم. اگر نصف به علاوه یک مردم آذربایجان باور دارند که باید بچه هایشان به مدرسه آذری زبان بروند خوب باید از این حق برخوردار بشوند.اما با این حال ۴۹ درصد بقیه هم از این حق برخوردار باشند که فرزندان شان را به مدارس فارسی زبان بفرستند. قاعده ی دموکراسی می گوید که همه ی افراد باید بتوانند از حق برابر برخوردار باشند.

,

n00006093-b

, n00006093-b, n00006093-b,

شما در جایی گفته بودید که تبریز به نسبت گذشته خیلی غیر سیاسی تر شده. واقعا همچون نظری دارید؟

, شما در جایی گفته بودید که تبریز به نسبت گذشته خیلی غیر سیاسی تر شده. واقعا همچون نظری دارید؟, شما در جایی گفته بودید که تبریز به نسبت گذشته خیلی غیر سیاسی تر شده. واقعا همچون نظری دارید؟,

زیبا کلام:بله این حرف را زده بودم و هنوز هم این اعتقاد را دارم. احساس من این است که تبریز نسبت به سالهای قبل از انقلاب و حتی سالهای حین انقلاب، غیرسیاسی تر شده است. این موضوع را با آذربایجانی های ریشه دار هم که در میان گذاشتم تائید کردند که تبریز از نظر جایگاه سیاسی و نقش آفرینی اش در معادلات سیاسی کشور و جهان، در طی سالهای اخیر دچار افول شده است. اکثر آن فعالین سیاسی از این شهر رفته اند یا به تهران و یا به شهرهای دیگر یا به کشورهای دیگر. جایش را مردم اطراف و روستائیانی پرکرده اند که از مواضع سیاسی شفاف و نگاه سیاسی برخوردار نیستند.

, زیبا کلام:, زیبا کلام:,

مشابه این روند در کرمانشاه و اهواز هم اتفاق افتاده است. یعنی خیلی از اقشار و لایه های تحصیلکرده تر و ریشه دارتر این مناطق از این شهرستانها رفته اند و مهاجرین از روستاهای اطراف این شهرستانها جای آنها را گرفته اند. البته این پدیده عمومیت ندارد. مثلا در رشت ، مشهد ، اصفهان یا کرمان این پدیده کمتر اتفاق افتاده. خیلی از تبریزی ها را در کانادا می شناسم که در آنجا از جایگاه علمی یا اجتماعی بالایی برخوردارند. خیلی از تبریزی های استخوان دار و اصیل به تهران آمده اند. بخشی از اینکه چرا تبریز مثل گذشته ها سیاسی نیست به واسطه ی این مهاجرت و تغیر و تحولات اجتماعی است.

,

من البته نگاه از بالا به پایین و به تعبیری «روستایی»  و “شهری” ندارم. اما با قاطعیت می توانم بگویم که بسیاری از  جمعیت فعلی تبریز به مسایل سیاسی مثل گذشته علاقه نشان نمی دهد. نسل ستار خان و باقر خان و شیخ محمد خیابانی و نسلی که در ۲۹ بهمن ۵۶ تبریز را تصرف کردند جای خود را به نسل مهاجر نشینی داده که بالطبع مسائلی همچون اشتغال ، معیشت و مسکن  برای آنها بیشتر اهمیت دارد تا مسایل سیاسی و فرهنگی. و صد البته که من به آنها حق می دهم!

,

آیا همان فعالیت های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی در قالب هواداری از تیمی مانند تراکتورسازی و برگزاری شب شعر یا تدریس زبان های محلی را در راستای دموکراسی و رغبت مردم برای دستیابی به مردم سالاری واقعی نمی دانید؟!

زیبا کلام:از نظر من نه! در استادیوم های ورزشی کمتر شعار سیاسی می دهند. اگر هم بدهند این شعارها پشتوانه سیاسی و مبنای عقلانی ندارند. همان طور که در استادیوم آزادی تهران هم شعار سیاسی، چندان طرفدار و جایگاهی ندارد. بنابراین حضور پرشور جوانان در استادیوم ها و طرفداری شان از یک تیم ورزشی مانند تراکتورسازی یا استقلال و پرسپولیس را در راستای تلاش برای «تحقق دموکراسی» نمی دانم.

, آیا همان فعالیت های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی در قالب هواداری از تیمی مانند تراکتورسازی و برگزاری شب شعر یا تدریس زبان های محلی را در راستای دموکراسی و رغبت مردم برای دستیابی به مردم سالاری واقعی نمی دانید؟!, آیا همان فعالیت های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی در قالب هواداری از تیمی مانند تراکتورسازی و برگزاری شب شعر یا تدریس زبان های محلی را در راستای دموکراسی و رغبت مردم برای دستیابی به مردم سالاری واقعی نمی دانید؟!,
,
, زیبا کلام:, زیبا کلام:,

انتخاب حجت الاسلام یونسی به عنوان مشاور رییس جمهور در امور قومیت ها  را آیا در راستای احقاق حقوق اقوام ایرانی نمی دانید؟!

زیبا کلام: نه به هیچ وجه! همیشه وقتی صحبت اقوام و اقلیت ها می شود سیاستمداران خیلی قشنگ و برادرانه حرف می زنند و دست دوستی دراز می کنند. اما در عمل کمتر حاضر می شوند که مدیران منتسب به اقوام را در پست های حساس یا حتی غیر حساس و پیش پا افتاده منصوب کنند.

, انتخاب حجت الاسلام یونسی به عنوان مشاور رییس جمهور در امور قومیت ها  را آیا در راستای احقاق حقوق اقوام ایرانی نمی دانید؟!, انتخاب حجت الاسلام یونسی به عنوان مشاور رییس جمهور در امور قومیت ها  را آیا در راستای احقاق حقوق اقوام ایرانی نمی دانید؟!,
,
, زیبا کلام: , زیبا کلام: ,

این قاعده در مورد آقای روحانی هم مصداق دارد. اما اینکه آقای یونسی را انتخاب کردند برای این بود که ایشان بیکار مانده بود. با وزارت کشور ایشان مخالفت شد بنابراین آقای روحانی ایشان را به این سمت منصوب کردند.

,

آقای دکتر! اولین عبارت یا احساسی را که از شنیدن این واژه ها به ذهنتان خطور می کند بیان کنید:

, آقای دکتر! اولین عبارت یا احساسی را که از شنیدن این واژه ها به ذهنتان خطور می کند بیان کنید:, آقای دکتر! اولین عبارت یا احساسی را که از شنیدن این واژه ها به ذهنتان خطور می کند بیان کنید:,

سنت: آزادی خواهی، ستارخان و مردم آذربایجان دوران مشروطه.

, سنت, سنت,

مدرنیته: تبریز بی بو و خاصیت سال ۹۲

افضل (دانشجوی معلول مراغه ای و محبوب زیباکلام که در سانحه تصادف رانندگی جان باخت و زیباکلام یکی از آثار مکتوب خویش را به نام و یاد این دانشجوی آذربایجانی به رشته تحریر درآورده است): حسرت، امیدهای بر بادرفته!

, مدرنیته, مدرنیته,
,
, افضل , افضل,

حسین شریعتمداری: یک جور حاشیه ی امنیتی برای من است! باعث می شود صریح تر و شفاف تر سخن بگویم!

, حسین شریعتمداری, حسین شریعتمداری,

ا… کرم: یادآور جنگ و جبهه و شهادت. عقربه زمان در رابطه با ا… کرم برای من در سال ۶۷ توقف کرده است. ا… کرم بعد از سال ۶۷ برای من معنی ندارد!

, ا… کرم:, ا… کرم:,

حسن روحانی: یک جورایی از او می ترسم. اما از احمدی نژاد نمی ترسیدم!

, حسن روحانی:, حسن روحانی,

جنبش دانشجویی: در ایران شامل مرور زمان نمی شود!

, جنبش دانشجویی, جنبش دانشجویی,

 رحیم مشایی: مودب، یک جنتلمن واقعی. با فرهنگ، عقاید سیاسی و دینی اش کاری ندارم!

,  رحیم مشایی,  رحیم مشایی,

رسانه های تبریز: خیلی برایم مهم نیست که هواداران تراکتور از آنها استقبال  بکنند یا نه، مهم این است که اگر ستارخان و شیخ محمد خیابانی امروز زنده می بودند به آنها افتخار می کردند یا نه؟

, رسانه های تبریز, رسانه های تبریز,

آذربابجان: از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی همیشه جلوتر از بقیه ی ایران بوده، البته تا قبل از سال ۷۸ که من در دور استخر ائل گلی آن حرفها را شنیدم!!

, آذربابجان:, آذربابجان:]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه