اخبار داغ

وزیر دیپلمات‌ها و بازی با پروژه‌ی عبور از روحانی؛

آیا ظریف در انتخابات 96 کاندیدا می‌شود؟

آیا ظریف در انتخابات 96 کاندیدا می‌شود؟
نام وزیر امور خارجه تا دقیقه 90 به عنوان کاندیدا باقی می‌ماند اما در وقت اضافه او به اذهان پاسخ می‌دهد و با حمایت از روحانی، آراء ظریفی در صندوق رئیس جمهور فعلی ریخته می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، پروژه عبور از روحانی یک سالی می‌شود که در مخیله‌ی تحلیل‌گران سیاسی می‌جُنبد و با موضع‌گیری‌های سرد اصلاح‌طلبان و انتقاد آنان از عملکرد کابینه تدبیر، به ظنِّ از میدان به دَر کردن رئیس دولت یازدهم در انتخابات 96، وجهه‌ای تازه می‌بخشد. شخصیت‌هایی که تا دو سال پیش داعیه‌دار روحانی بودند و از سیاست‌های او حمایت می‌کردند حال به شدت از دستِ رئیس جمهور می‌نالند و حتی در گفت‌وگوهای تبلیغاتی‌شان هم نمی‌توانند نارضایتی خود از کارکرد دولت‌مردان را پنهان نمایند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

اصلاح‌طلبان بعد از چندین سال در انتخابات 92 با معرفی گزینه‌ای مُلَبس به جامه‌ی اعتدال و میانه‌روی توانسته‌اند افسارِ قوه مجریه را در دست گیرند و اکنون با شنیدن زمزمه حضور رقبایی بد چِغل و دارای پایگاه اجتماعی از عدم استمرار فعالیت روحانی در کابینه دوازدهم واهمه دارند. از دیدگاه طیف «دوم خردادی‌ها» و «کارگزاران»، دولتی که نام اصلاحات را یدک می‌کشد، وعده‌های اقتصادی خود را محقق نکرده و بخش قابل توجهی از آراء خاکستری را باخته است.

,

همین عوامل است که مُسبب چیدن مهره‌هایی تازه بر روی میز تصمیم‌گیری می‌شود و اصلاح‌طلبان علی‌رغم نارضایتی از عملکرد روحانی، با رویت گزینه‌ها می‌بینند چاره‌ای جز انتخاب دوباره‌ی رئیس جمهور فعلی ندارند اما باید در کنار این گزینش، اعمالی را به ثمر برسانند که هیجان انتخاباتی را زنده نگه دارد و تاکتیکِ کسب رأی با حربه‌ی فریبِ سیاسی را تحقق بخشد.

,

گفت‌وگوی محسن غرویان با روزنامه آرمان و انعکاس «رایزنی با ظریف برای نامزدی انتخابات» را نیز باید در راستای اجرای این ترفند دانست و با ذوق‌زدگی آن را در زمره‌ی پروژه عبور از روحانی جای نداد. ظریف سیاست‌مدار محبوب و در عین حال زیرکی‌ست و از آنجاییِ که خود از توانایی‌هایش بهتر از هرکسِ دیگری خبر دارد، ریسکِ حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری را به سختی قبول می‌کند.

,

طرح حضور ظریف در انتخابات 96، در دو بخش قابل تحلیل است، در گام اول اصلاح‌طلبان می‌خواهند با ایجاد فضاسازی، میزان رأی آوری وزیر خارجه را مورد سنجش قرار دهند و چنانچه در استقبال عموم، شانس وی بیشتر از روحانی باشد، او را هم به عنوان مهره‌ای وزین مدنظر قرار دهند اما از آنجایی که این وزیرِ دیپلمات از شرایط تامِ ریاست جمهوری برخوردار نیست و احتمال عدم عبورش از فیلتر شورای نگهبان وجود دارد، نمایش چنین ریسکی از سوی ظریف و خودکُشی سیاسی‌اش بعید به نظر می‌رسد.

,

اینجاست که نظریه دوم بر احتمال کاندیدا شدن ظریف غلبه می‌نماید و استفاده ابزاری از وزیر روحانی برای باقی ماندن رئیس دولت یازدهم در قدرت را محتمل می‌سازد. در این نوع از پروژه‌های انتخاباتی یکی از چهره‌های شاخص وابسته به دولت، مبدل به بزرگ‌مَرد نیکو می‌شود و رسانه‌ها از پیامدهای رئیس جمهور شدن وی سخن می‌گویند و آن هنگامی که روز میعاد فرا می‌رسد، آن فرد از حضور در سرنوشت‌سازترین ماراتُن سیاسی کشور امتناع می‌ورزد تا عنوان کند «فرشته‌ی نجات همانی‌ست که اکنون کلیددار می‌باشد و او بهتر از من است، پس به او رأی دهید»

,

در چنین شرایطی آن‌هایی که از روحانی دل خوشی نداشتند اما  وزیرش را فردی لایق می‌پنداشتند به توصیه‌ی ظریف عمل می‌کنند و در دقیقه‌ی 90 با تغییر نگاه خویش نسبت رئیس جمهور، «آراء ظریفی» را در صندوق «روحانی» می‌ریزند!

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه