اخبار داغ

حجت‌الله عبدالملکی:

قرارداد با FATF بزرگ‌ترین خود تحریمی است/ نباید از مصوبات دشمن تمکین کرد

قرارداد با FATF بزرگ‌ترین خود تحریمی است/ نباید از مصوبات دشمن تمکین کرد
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه قرارداد با fatf بزرگتذین خودتحریمی است، گفت: گروه اقدام مالی در واقع مجموعه‌ای از کشورها هستند که با هدف سرکوب دشمنان و جریان‌هایی که با منافع آنها در جهان مشکل دارند، ساز و کارهایی را تنظیم کرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الله عبدالملکی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار "رازق" در تشریح قرارداد fatf، اظهار کرد: در این کشورها، لیستی را تهیه می‌کنند و کشورهایی را که به قول خودشان دارای ریسک بالایی در زمینه تامین مالی تروریست‌ها و یا پولشویی هستند، در آن قرار می‌دهند.

وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: تهیه این لیست یک اقدام کاملاً سیاسی است که توسط چند کشور انجام می‌شود و چون این مجموعه از مختصات سازمان ملل متحد به شمار نمی‌رود و بر اساس یک توافق اجتماعی بین‌المللی به وجود نیامده، بر مبنای حقوق بین‌الملل نیز نیست.

 عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق ادامه داد: این کشورها به اقداماتی که از نظر خودشان نامطلوب باشد، برچسب پولشویی می‌زنند و گروه‌های مخالف خود را تروریست معرفی می‌کنند.

عبدالملکی اظهار کرد: باید از همه کشورهای جهان خواست که با آنها وارد تعاملات اقتصادی و مالی نشوند،  از سویی دیگر، به اعتقاد ما کشورهایی که از مصوبات این مجموعه تمکین می‌کنند، به نوعی این مجموعه غیرقانونی، سیاسی و ضد امنیتی را مشروعیت بخشیده‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: ما به همه کشورهای دنیا توصیه و البته به ایران به عنوان کشور خودمان که پرچم دار مبارزه با تروریسم و استکبار در جهان است، توصیه می‌کنیم که وارد تعامل حقوقی با مجموعه FATF نشوند.

وی با اشاره به این موضوع که اصولاً مذاکره و تفاهم کردن با مجموعه مورد بحث، به معنای به رسمیت شناختن آنهاست و با این کار قدرت آنها را در جهان افزایش خواهیم داد، گفت: FATF، چه به ضرر ما باشد چه به نفع ما، یک گروه غیرقانونی و نامشروعی است که نباید تقویت شود.

عبدالملکی تصریح کرد: جمهوری اسلامی از اول انقلاب مخالف چنین جریان‌های استکباری در جهان بوده و پرچمدار این قضیه هستیم و اکنون نیز به عنوان یکی از اعضای جنبش عدم تعهد، با این مجموعه مخالفیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: مذاکره با مجموعه مورد بحث، مانند این است که رئیس یک قبیله با دشمن قبیله گفتگو کند و دشمن را به رسمیت بشناسد، این حرکت باعث متضرر شدن کل قبیله می‌شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: ما اکنون رئیس جنبش عدم تعهد هستیم و در شأن رئیس این مجموعه بزرگ که 100 کشور جهان در آن عضویت دارند، نیست که با دشمن وارد مذاکره شود، امّا از طرفی متاسفانه یک مدل تفاهمی اتفاق افتاده است که از ابتدا معلوم بود که به ضرر ماست.

عبدالملکی گفت: در چارچوب این تفاهم، طرف مقابل از ما خواسته که تعریف پولشویی و تروریست ما با آنها یکسان شود، حال آنکه انقلاب و قوانین اسلامی تعریف یکسانی از این مسائل با غربی‌ها ندارند.

 عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: مادامی که ما تعریف آنها را از تروریست نپذیرفته باشیم، آنها قاعدتا تفاهمی با ما ندارند، این خطر وجود دارد که دوستانی که با غربی‌ها مذاکره کرده‌اند، قول داده باشند که تعاریف یکسان شود، طبیعی است که آنها تعریف‌شان را در مورد تروریسم و یا پولشویی با ما مطابقت نمی‌دهند و ما هستیم که باید با آنها هماهنگ شویم.

وی با بیان ابنکه بر اساس قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریستی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، ما گروه‌های مقاومت و گروه‌های آزادی بخش جهان را تروریست نمی‌دانیم و آنها را ملت فرض می‌کنیم، بیان کرد: با قراداد با fatf در هر نوع تفاهمی که انجام شود ما باید به این سمت حرکت کنیم که این ملت ها را در لیست تروریست قرار دهیم و حتی گاهی نهادهای داخلی نیز بر اساس تعاریف جدید، باید در گروه‌های تروریستی قرار گیرند.

عبدالملی ادامه داد: در مورد سپاه پاسداران اکنون این اتفاق افتاده است و مجموعه FATF، آن را در لیست تروریسم قرار داده است و ما را ملزم می‌کنند که این اقدام را تأیید کنیم و در  تعاملات بانکی و مالی با آنها محدودیت ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد:  این بزرگترین خودتحریمی است که در اقتصاد ایران علیه نظام‌های اصیل کشور ممکن است که اتفاق بیفتد.

به گفته این کارشناس، تفاهم با FATF، به معنای پذیرش مصوبات آتی این گروه در دوره‌های بعدی است و از آنجائیکه معلوم نیست در دوره‌های بعدی آنها چه چیزهایی را مورد تأیید قرار دهند، همکاری با آنها خطرناک است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: مجموعه مورد بحث، کشورهایی هستند که هر از گاهی در مجمع های عمومی خود مصوبات جدیدی تصویب می‌نمایند و به هر حال از نظر آنها مجموعه انقلاب اسلامی یک دشمن است و طبیعتاً مصوباتی را مطرح می‌کنند که به تضعیف جمهوری اسلامی منجر شود.

وی با بیان اینکه اساسا تمکین کردن از این گروه برای تمام کشورهای جهان و علی الخصوص  برای ایران که پرچم‌دار مبارزه با استکبار جهان به شمار می‌رود، بسیار بد و ناپسند است، گفت: این موضوع که آنان به دنبال مهار انقلاب اسلامی و تضعیف جمهوری اسلامی ایران هستند و پذیرفتن مصوبات دشمن، اشتباهی بزرگ است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برخی می‌گویند باید بحث کارشناسی انجام شود و من اصولاً با بحث در این ارتباط مخالفم، چرا که آنان دشمن هستند و نباید مصوباتشان را تحت هیچ شرایطی بپذیرم.

وی ادامه داد: اصولا ما با اسرائیل به عنوان یک کشور نامشروع هیچ صحبتی نداریم و هیچ بحث کارشناسی هم در این زمینه وجود ندارد و مجموعه FATF، هم نامشروع است و ما با آنها صحبتی نداریم.
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: این نوع سهل انگاری‌ها در دولت یازدهم متاسفانه قبلا هم تکرار شده است و ما نگرانیم و آرزو می‌کنیم در آینده تکرار نشود.

وی ادامه داد: آنجایی که ما در برجام پذیرفتیم که برای خرید کالایی که مصرف دوگانه هسته‌ای و غیر هسته‌ای دارند از کمیسیون مشترک اجازه بگیریم، اشتباه کردیم، این کالاهای دوگانه  را مجموعه‌ای کشورها مانند همین مجموعه FAFT، مشخص می‌کنند و ممکن است که مثلاً قاشق چایخوری را نیز در این لیست قرار دهند و حساب و کتابی وجود ندارد، امّا؛ ما به این موضوع تن دادیم.

وی تصریح کرد: مواردی که گفته شد، بدعت‌هایی است که در عرصه بین‌المللی دشمنان انقلاب اسلامی ایجاد کرده‌اند تا جریان ضد استکبار را مهار کنند و متاسفانه فعلا این اتفاق در حال رخ دادن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرنگار "رازق",
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه