اخبار داغ

تعلل وزارت نفت در ارائه گزارش نهایی حریق پتروشیمی ماهشهر

تعلل وزارت نفت در ارائه گزارش نهایی حریق پتروشیمی ماهشهر
بعد از مهار این آتش‌سوزی دریکی از بزرگ‌ترین پتروشیمی‌های کشور گمانه‌زنی‌ها در خصوص علت حادثه شدت گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب:حدود دو ماه از حادثه پتروشیمی بوعلی ماهشهر می‌گذرد. آتش‌سوزی که گویا قصد خاموش شدن نداشت بالاخره پس از ۵۶ ساعت تلاش آتش‌نشانان و با خسارت چند ده میلیون یورویی خاموش شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب,


بعد از مهار این آتش‌سوزی دریکی از بزرگ‌ترین پتروشیمی‌های کشور گمانه‌زنی‌ها در خصوص علت حادثه شدت گرفت. هرچند علت آتش‌سوزی نشتی گاز در مخزن ۸۰۰۱ این واحد پتروشیمی اعلام شد ولی زوایای علت این نشت گاز و مقصر اصلی ماجرا هنوز روشن نشده است.

برخی شرکت ملی صنایع پتروشیمی را مقصر شمردند و برخی انگشت اشاره را به دلیل بی‌توجهی به الزامات ایمنی در پتروشیمی‌ها نشانه رفتند وعده‌ای دیگر مدیریت نفتی ژنرال زنگنه را.

چندی بعدازاین حادثه دل‌خراش در ماهشهر امام‌جمعه موقت اهواز در خطبه‌های نماز جمعه بر یافتن علل وقوع چنین حوادثی تأکید کرد و گفت: یکی از علل عمده این حوادث این است که شرکت‌های پتروشیمی ماهشهر عمدتاً توسط مدیران غیربومی اداره می‌شوند؛ چراکه طبق گزارش رسمی، ۲۲ شرکت پتروشیمی هیچ‌کدام مدیر خوزستانی ندارد و مدیران آن‌ها همه پروازی هستند و وقتی مدیران پروازی باشند، نسبت به چنین وضعیتی دلسوزی ندارند.

بعد از چند روز مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد واحد ایمنی و آتش‌نشانی پتروشیمی بوعلی فاقد الزامات اولیه اطفای حریق بوده است و پیش از آن نیز حری مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان اعلام کرده بود مجتمع‌های پتروشیمی ماهشهر ضوابط پدافند غیرعامل را رعایت نکرده‌اند.
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,

وزیر نفت نیز بعد از گذشت ۱۰ روز از آتش‌سوزی بابیان این‌که گزارش کاملی از بررسی حادثه پتروشیمی بوعلی سینا در ماهشهر تهیه‌شده است، اعلام کرد: گزارش این حادثه پس از بررسی‌ها دقیق‌تر به‌زودی نهایی می‌شود.

باید به‌صورت کارشناسی به حادثه بپردازیم
همچنین علی گلمرادی نماینده مردم ماهشهر در مجلس با اشاره به حادثه آتش‌سوزی شرکت پتروشیمی بوعلی سینا اظهار داشت: این حادثه ابعاد گوناگونی دارد که ضرورت دارد به‌صورت کارشناسی به آن بپردازیم و ضعف‌ها و کوتاهی‌های منجر به وقوع آن شناخته شود.
وی افزود: کمیسیون انرژی برای فهم دقیق کوتاهی‌های صورت گرفته و کشف دلایل اصلی وقوع آتش‌سوزی بزرگ در پتروشیمی بوعلی، به‌صورت جدی در حال فعالیت و پیگیری است و برخی موضوعات نیز میدانی موردبررسی قرارگرفته است.

حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز در این خصوص با اشاره به بازدید میدانی کمیته نفت و گاز کمسیون انرژی مجلس از پتروشیمی بوعلی سینا جهت تهیه گزارش، گفت: گزارش جامعی از اتفاق مذکور، دلایل و ریشه‌های وقوع حادثه و راهکارهایی درزمینهٔ مدیریتی، فنی و ایمنی ارائه می‌شود تا از تکرار حوادث این‌چنینی که خسارت فراوانی برای کشور به همراه دارد، جلوگیری شود.

سی‌ام مردادماه نشستی به‌منظور واکاوی علل حوادث سریالی پتروشیمی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به قانونی بودن ابلاغیه وزیر نفت مبنی بر قطع خوراک واحدهایی که الزامات HSE را رعایت نمی‌کنند، گفت: پتروشیمی‌های ناایمن در صورت تولید محصولات و بروز حادثه می‌توانند اثرات جبران‌ناپذیری را به بارآورند.

پرونده آتش‌سوزی پتروشیمی ماهشهر تا روشن شدن همه جوانب آن باز است
در روزهای گذشته نیز رئیس‌کل دادگستری خوزستان گفت: پرونده آتش‌سوزی پتروشیمی ماهشهر تا روشن شدن همه جوانب آن باز است و نتایج تحقیقات به‌صورت مرتب به دادگستری مرکز استان ارسال می‌شود.
 

,
,
, باید به‌صورت کارشناسی به حادثه بپردازیم,
,
,
,
,
,
,
,
, پرونده آتش‌سوزی پتروشیمی ماهشهر تا روشن شدن همه جوانب آن باز است,
,
,
, ,


این آتش‌سوزی باید علت‌یابی شود
حجت‌الاسلام مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان و عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی عوامل آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و عدم اعلام دلایل این آتش‌سوزی تاکنون گفت: متأسفانه این اتفاق و اتفاقات مشابه در سال‌های اخیر تکرار شده، بنابراین باید علل و عوامل مهم این اتفاق بررسی و از تکرار حوادث این‌چنینی جلوگیری شود.

وی بابیان اینکه عامل نخست و از مشکلات اصلی، از ابتدای شکل‌گیری زیرمجموعه‌های وزارت نفت مثل پتروشیمی ماهشهر تسامح در ایمنی است، افزود: نبود دقت و عدم رعایت نکات HSE را می‌توان از علل اصلی آتش‌سوزی‌های سریالی اخیر دانست.

ناصری نژاد سوء مدیریت و کم‌توجهی به زیردستان و چندشغله بودن مدیران را از عوامل دیگر وقوع آتش‌سوزی‌های اخیر دانست و اظهار کرد: این‌که گفته شود اتفاق جانی رخ نداده یا افتخار به مهار شدن آتش بعد از ۴ روز آتش جای تأسف دارد، در دنیا معمول نیست که از کنار این اتفاقات به‌راحتی بگذرند، پتروشیمی ماهشهر از ثروت‌های استان است و نباید طوری عمل شود که به‌راحتی از بین برود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ۲۲ تیر با معاون وزیر نفت و مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس برای بررسی حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی و علل این حادثه، افزود: توضیحات مسئولان وزارت نفت حاضر در جلسه ما را قانع نکرد و این آتش‌سوزی باید علت‌یابی شود، امور ایمنی در این پتروشیمی رعایت نشده بود و در صورت وقوع حادثه مشابه در سایر پتروشیمی‌ها نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.

به گزارش رهیاب، در روزهای گذشته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از به‌کارگیری قطعات آلوده خارجی در مجتمع‌های پتروشیمی کشور خبر داد و گمانه‌زنی‌ها در خصوص علت آتش‌سوزی در پتروشیمی‌ها را افزایش داد. اکنون باید دید که دلایل آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی ماهشهر چه زمانی اعلام خواهد شد و این تعلل از سوی وزارت نفت چه زمانی به پایان می‌رسد.

آتش‌سوزی مجتمع پتروشیمی ابوعلی سینا در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر از چهارشنبه ۱۶ تیر آغاز و بامداد شنبه ۱۹ تیر مهار شد.

,
, این آتش‌سوزی باید علت‌یابی شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه