اخبار داغ

بازار سرمایه بازوی اقتصاد مقاومتی؛

به بورس هراسی خاتمه دهید

به بورس هراسی خاتمه دهید
شاخص بورس نشان دهنده ظرفیت واقعی سودآوری شرکت های میزبان است که در بورس تهران در دوره برجام متناسب با انتظارات و واقعیت ها روند منطقی خود را طی کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر ایران، بورس ایران امروزه امن ترین و جذاب ترین و پربازده ترین بازار برای سرمایه گذاری و خرید سهام در منطقه و جهان است که با معیارهای شرعی و اسلامی فعالیت می کند و باید به قطب "بورس داری اسلامی ایران" در جهان تبدیل شویم. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

بورس تهران با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها دوباره به دوران رونق خود برگشت و مراحل تعدیل انتظارات را هم طی می کند. 

,

با رکود در دیگر بازارهای اقتصادی؛ نقدینگی جدیدی وارد بازار سهام شود و صف های میلیونی خرید در مقابل شرکت ها شکل می گیرد. 

,

اما از همان ابتدا هم بخشی مهمی از این رشد تابع تحولات بنیادی و رونق اقتصادی نیست، بلکه نتیجه حذف فشارهای اقتصادی و کاهش هزینه تحریم هابوده است که طبعا سود شرکت ها را بیشتر می کند. 

,

اما هنوز اثر لغو تحریم ها در شرکت‌های بورسی نمایان نشده است و مشکلات اقتصاد جهانی و افت قیمت نفت دیده می شد که نگرانی از روند هیجانی را بیشتر می کند. 

,

البته چشم انداز خوبی هم از تحولات بنیادی و پایه ای در فعالیت شرکت های بورس وجود دارد که رشد شاخص بورس و سودآوری بیشتر شرکت ها را با توجیه اقتصاد همراه می کند و برآیند همه این روندها علامت مثبت برای رشد اقتصادی ایران است. 

,

در دوره تحریم و محدودیت ها ارزش برخی سهام خیلی بیشتر کاهش یافت که سبب می شود در دوره حذف فشار بیش از اندازه هم رشد کند و در این فاصله ممکن است حباب هم ایجاد شود. کارشناسان معتقدند در دوره برجام بورس ایران می تواند با تکیه بر تحولات بنیادین رو به رشد باشد و چشم انداز بازار سهام مثبت و امیدوار کننده است اما به سرمایه گذراران به ویژه تازه واردها توصیه می شود از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند. 

,

معمولا افراد حرفه ای در شرایط افزایش قیمت، سهام خود را می فروشند و با کاهش شاخص ها، خریداری می کنند. 

,

 

,

توسعه بورس در مسیر اقتصاد مقاومتی 

,

سازمان بورس ، بازوی مقتدر برای تحقق اقتصاد مقاومتی است و باید زمینه جمع آوری منابع مالی مورد نیاز برای انجام پروژه های بزرگ فراهم شود و سازمان بورس در این زمینه وظیفه خود می داند که با توسعه بازار صکوک اقدامات لازم را انجام دهد. 

,

رشد اقتصادی در ایران نیاز به تجهیز منابع فردی آحاد جامعه و سوق دادن مردم به بازارهای زود بازده تر دارد تا رشد و توسعه اقتصادی کشور با سرعت افزایش پیدا کند. 

,

باید بازار سرمایه در سال جدید به عنوان بازوی مقتدر برای تحقق اقتصاد مقاومتی عمل کند و اقتصاد مقاومتی الگوی تدوین نقشه استراتژى بازار سرمایه است. 

,

به گفته کارشناسان و مسئولان، نخستین نکته که در بخش توسعه اقتصادی مهم است، بسیج رهبران بازارسرمایه و اتحاد میان آن هاست. نکته دوم تعریف استراتژیک و فعالیت های کلیدی است که ما را به موفقیت اقتصاد مقاومتی نزدیک تر می کند و سومین نکته، همسویی تمام بخش های اقتصادی و تحقق اهداف و تبدیل آن به فرایند دایمی است. 

,

استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن جهت تحقق بخشیدن به اهداف استراتژیک اقتصاد مقاومتی در سطح عملیاتی بازار سرمایه بسیار مهم است. 

,

بر اساس کارت امتیازی متوازن چهار وجه باید مورد توجه قراربگیرد، وجه یادگیری و رشد، وجه فرایندهای بازار سرمایه، وجه ذینفعانش و وجه دستاوردهای کلیدی، چهار وجه اصلی برای این کارت امتیازی است. افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی و افزایش ثروت آفرینی در کشور نیزاز اهمیت بالایی برخوردار است.  

,

 

,

رسانه های گروهی در این حوزه نقش مهمی دارند 

,

یکی از معیارهای رونق تولید ، افزایش نقش بورس در تامین مالی و کاهش بانک محوری اقتصاد است و اگر می خواهیم اهداف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی تحقق یابد ، باید همه تلاش کنند ، بورس به مرحله پیشرفت پایدار برسد که نتیجه طبیعی آن هم رونق جذب سرمایه مردم و ایجاد تقاضا برای نیروی کار یا حمایت از کار ایرانی خواهد بود. 

,

بورس؛ علمی ترین و شفاف ترین بستر برای " کشف قیمت های واقعی و اقتصادی" است چون ارتباط و همبستگی مستقیم با هزینه ها و قیمت های تمام شده تولید دارد و هر اندازه بازارهای رقیب آن تضعیف شود ، بورس هم رونق می گیرد و نتیجه طبیعی آن هم رونق تولید و تحقق اهداق نامگذاری سال است. 

,

در آن صورت می توان زنجیره ای از دستاوردهای واقعی را در همه بازارهای تولید و کالا تا بازار کار (اشتغال) شاهد بود. 

,

در دو قرن اخیر، ثبات، پایداری و رشد شاخص های بورس به عنوان یکی از نشان های ممتاز توسعه اقتصادی مورد توجه بوده ، چون به معنی توسعه سرمایه گذاری و رونق تولید است. 

,

اقتصاد ایران که یکی از چند کشور پرمزیت جهان برای تولید ثروت محسوب می شود ، در دوره جدید تلاش می کند از همه ظرفیت های خود اعم از سرمایه گذاری خارجی برای توسعه درون زایی و برون گرایی خود استفاده کند و دستاوردهای برجام را در درون خود هضم کند. 

,

بازار سرمایه ایران هم در مسیر اقتصاد مقاومتی به دنبال  آن است که شفافیت و رقابت و عدالت را نهادینه کند و هویت اسلامی و شریعت محور بودن خود را به عنوان یک الگو مطرح کرده است. به هر حال بازار سرمایه یا بورس یکی از ارکان مهم اقتصاد در جامعه است که از آن به عنوان دماسنج اقتصاد یاد می‌شود. شاخص بورس هم نشان دهنده ظرفیت واقعی سودآوری شرکت های میزبان است که در بورس تهران در دوره برجام متناسب با انتظارات و واقعیت ها روند منطقی خود را طی کرده است. در این مدت با رونق گردش نقدینگی و حجم معاملات بالا همراه هستیم و حتی با معامله 888 میلیارد تومان در یک روز رکورد زده است. 

,

 

,

بازار سهام یا اوراق بهادار ایران بزرگترین بازار بکر دنیاست 

,

حدود 40 صنعت متنوع در بورس تهران حضور دارد که متنوع بودن فعالیت ها در اقتصاد ایران را نشان می دهد. 

,

بورس تهران با سابقه بیش از پنجاه ساله و با حضور شرکت هایی از حدود 40 صنعت جزو بورس های با سابقه و متنوع منطقه محسوب می شود. هم اکنون نیز صنعت پتروشیمی بزرگترین صنعت حاضر در بورس تهران است و صنایع بانک و فلزات اساسی نیز از صنایع مهم محسوب می شود. نقدشوندگی از مهم ترین چالش های بورس های نوظهور و بورس های منطقه است ، اما نقدشوندگی سهام در بورس تهران وضعیت خوبی را نسبت به آن بورس ها نشان می دهد. همچنین ارزش معاملات در بورس تهران در بلندمدت همواره سیر صعودی را پیموده، به طوری که در یک دهه گذشته به طور متوسط هر سال حدود سی درصد رشد را ثبت کرده است. از منظر سرمایه گذاری نهادی یا شرکت ها، بازار سرمایه ایران در آینده شاهد حضور صندوق های سرمایه گذاری و صندوق‌های بازنشستگی بزرگ خارجی خواهد بود. در حال حاضر سهام 320 شرکت و حق تقدم آنها، انواع اوراق بدهی مانند اوراق مشارکت، استصناع، صکوک، مرابحه، اوراق مشارکت شهرداری ها، قرار داد آتی سهام داد و ستد می شود. 

,

همچنان نسبت قیمت به سود در بورس تهران بسیار پایین است و بازار آمادگی جذب سرمایه را دارد. هر اندازه این نسبت کم باشد ظرفیت سوداوری بالاتر می رود. بازار سرمایه ایران شایسته سرمایه گذاری بلندمدت توسط سرمایه گذاران خارجی است که به شدت استقبال می کنند. 

,

در کوتاه مدت کاملا منطقی است که بخش مهمی از رشد شاخص های بورس در دوره برجام تابع تحولات بنیادی و رونق اقتصادی نباشد بلکه تابعی از انتظارات مثبتی است که باید همه تلاش کنند به عینیت تبدیل شود چون حذف فشارهای اقتصادی و کاهش هزینه تحریم ها طبعا سود شرکت ها را بیشتر می کند اما در بلندمدت رفتار اقتصادی سهامداران است که سرنوشت شرکت ها را رقم می زند و رسانه های گروهی باید در این مسیر هوشیارانه و به دور از شایعه سازی منفی و تحلیل مخرب وارد شوند. 

,

ارزش بازار بورس تهران بیش از صد میلیارد دلار است و با توجه به تنوع اقتصاد ایران، صنایع مختلفی در بورس پذیرفته شده که بیانگر پتانسیل ها و قابلیت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران است. 

,

ایران ما در سال های گذشته در تحریم های سخت بود ولی بازار در آن شرایط رشد کمی و کیفی مناسبی داشت و بدون شک در شرایط بدون تحریم نیز پتانسیل های رشد کمی و کیفی بیشتر خواهد بود اما باید دانش و سواد مالی و سهامداری را هم تقویت کنیم. 

,

تاکنون این بازار ما از منافع سرمایه گذار خارجی بهره نبرده است و افزایش حضور سرمایه گذار خارجی به بازار سهام ایران عمق بیشتری می دهد. 

,

 

,

رسانه ها برای افزایش سواد مالی و سهامداری تلاش کنند 

,

رسانه ها  باید برای افزایش سواد مالی و سهامداری تلاش کنند ، نه اینکه در مسیری متفاوت از رویکردهای اقتصاد مقاومتی حرکت  و ابر های  یاس آلود را در میان سهامداران، متراکم کنند. 

,

 

,

این در حالی است که بازار سرمایه در مقایسه بازارهای رقیب مانند بازار ارز و سکه و مسکن از رونق خوبی برخوردار است و گردش نقدینگی معاملات این شور و نشاط را نشان می دهد.

,

 

,

بازار سرمایه برای همه سلیقه ها و ذائقه ها ، سبد خدمتی دارد و البته در دوره برجام بورس ایران می تواند با تکیه بر تحولات بنیادین رو به رشد باشد و چشم انداز بازار سهام مثبت و امیدوار کننده است اما به سرمایه گذراران به ویژه تازه واردها توصیه می شود از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند. 

,

 

,

سواد مالی کمک می کند که انسان دارایی های ارزشمندی را به دست آورد و از این دارایی ها در مسیر بهینه و سالم تولید ثروت کند. 

,

 

,

یکی از ویژگیهای سواد مالی این است که دارایی های ارزشمندی به دست آوریم که این دارایی ها برای ما تولید ثروت هم بکند بنابراین کسانی که سواد مالی دارند معمولا در شناسایی فرصت های اقتصادی و همچنین تهدیدها و ریسک های مالی موفق تر هستند و به همین جهت می توانند با بهینه سازی تلاش های خود ثروت هم به دست آورند.رسانه های گروهی در این مسیر نقش مهمی دارند. 

,

 

,

ویژگی دوم سواد مالی این است که دارایی های کسب شده دارای نقدشوندگی بالا باشند و هر زمان که نیاز داشتیم بتوانیم آنها را بفروشیم و نقد کنیم. 

,

 

,

اگر دارایی ما به راحتی قابلیت نقدشوندگی نداشته باشد در هنگام نیاز نمی توانیم مشکل مالی خود را حل کنیم و سواد مالی به ما کمک می کند که دارایی های ما ارزش نقدشوندگی بالایی داشته باشد و امروزه بالاترین قدرت نقد شوندگی در بازار سرمایه دیده می شود. 

,

 

,

ویژگی دیگر سواد مالی این است که با حداقل ریسک همراه باشد و به قول مایکل شوماخر در فرصت مناسب تصمیم به موقع بگیریم که می گفت زمانی که دیگران در مسابقه اتومبیل رانی ترمز می کنند من سرعت را افزایش می دادم و گاز می دادم و زمانی که آنها دنبال سرعت بودند من ترمز می کردم اما همه این کارها به موقع و در زمان مناسب بود که باعث موفقیت می شد. 

,

 

,

گاهی سهامدارانی را در بازار سرمایه می بینیم که به طور فله ای وارد و خارج می شوند در حالیکه این زمان ها شاید مناسب برای تصمیم های متقابل باشد یعنی زمانی که عرضه زیاد است ما سهام بخریم و بر عکس زمانی که تقاضا زیاد می شود ما بفروشیم اما همه چیز باید به موقع باشد تا بتواند به تقویت دارایی های ما کمک کند. 

,

 

,

موفقیت نصیب کسانی است که با هوش مالی و اطلاعات کافی و بهنگام وارد داد و ستد شوند البته اگر برخی رسانه ها این مسیر را اشتباه نروند. 

,

 

,

سهامداران تازه وارد سبد بهینه ‌سهام را انتخاب یا از خدمات صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنند. 

,

 

,

منابع مازاد بر نیاز روزمره را وارد بورس کنید، از مشورت و تحلیل های اقتصادی و منطقی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه استفاده شود. 

,

 

,

با افق بلندمدت وارد بازار سهام شوید چون در کوتاه مدت نوسان وجود دارد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه