اخبار داغ

کمبود 40 هزار نفری دانشجو در دانشگاه های کردستان

کمبود 40 هزار نفری دانشجو در دانشگاه های کردستان
رییس دانشگاه کردستان تصریح کرد: استان کردستان 2 درصد جمعیت کشور را دارد که قاعدتا باید حداقل 2 درصد جمعیت دانشجو کشور را نیز داشت اما با آمار 60 هزار دانشجو در کردستان 1.25 درصد جمعیت دانشجو کشور را داریم یعنی ما باید 100 هزار دانشجو در کردستان می داشتیم که الان فقط 60 هزار دانشجو داریم و کمبود 40 هزار نفری دانشجو داریم .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُرددانش؛ دکتر فردین اخلاقیان در نشست مجمع نمایندگان مجلس استان کردستان با روسای مراکز آموزش عالی استان که صبح امروز در دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان برگزار شد اظهار کرد: سیستم آموزش عالی در ایران درون گرا و در لاک خودش است که همین باعث ایجاد مشکلات فراوانی در این حوزه شده است که حل بسیاری از این مشکلات نیازمند همفکری و دخالت نمایندگان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُرددانش,

 

,

وی افزود: با توجه به اینکه نمایندگان مجلس ظرفیتی برای حل مشکلات استان هستند لازم است مراکز آموزش عالی استان از ظرفیت نمایندگان در حل مشکلات خود استفاده کنند و تعامل و ارتباط بیشتری با آنها داشته باشند.

,

 

,

اخلاقیان با اشاره به پوشش ناکافی آموزش عالی در استان گفت: با توجه به اینکه کردستان از جمله استان های توسعه نیافته کشور است در حوزه آموزش عالی هم در رده های آخر کشور قرار دارد.

,

 

,

رییس دانشگاه کردستان تصریح کرد: استان کردستان 2 درصد جمعیت کشور را دارد که قاعدتا باید حداقل 2 درصد جمعیت دانشجو کشور را نیز داشت اما با آمار 60 هزار دانشجو در کردستان 1.25 درصد جمعیت دانشجو کشور را داریم یعنی ما باید 100 هزار دانشجو در کردستان می داشتیم که الان فقط 60 هزار دانشجو  داریم و کمبود 40 هزار نفری دانشجو داریم .

,

 

,

وی ادامه داد: در کشور متوسط جمعیت دانشجویان غیر دولتی 41 درصد است که این رقم در کردستان 31 درصد است و این نشان می دهد که سیستم غیر دولتی در کردستان توسعه کافی پیدا نکرده است و دلیل این هم میتواند ضعف مردم در پرداخت شهریه باشد .

,

 

,

اخلاقیان یادآور شد: در کنار توسعه نیافتگی  مراکز غیر دولتی  در استان مراکز دولتی هم به انداره کافی توسعه پیدا نکرده اند یعنی تعداد دانشجوی دانشگاه های دولتی در استان از میانگین کشوری پایین تر است.

,

 

,

وی گفت: امسال حدود 650 هزار دانشجو در مراکز دانشگاهی بودجه به گیر در کشور وجود دارد که استان کردستان فقط دانشگاه کردستان را دارد اما در کرمانشاه که استان همجوار ما هست چندین دانشگاه دولتی وجود دارد که از این تسهیلات استفاده می کنند.

,

اخلاقیان افزود: استان کردستان تنها استانی است که آمار  داوطلبین کنکور سراسری ارشد در آن نه تنها کاهش پیدا نکرده است بلکه افزایش هم داشته است.

,

 

,

به گفته وی, نگرانی مسئولین آموزش عالی از خیل بیکاران فارغ التحصیل است اما می توانیم توسعه اشتغال را متناسب با آمایش استان در نظر بگیریم و وارد رشته های بازار محور شویم.

,

 

,

رییس دانشگاه کردستان گفت:  دو دانشکده در قروه و سقز در حال ساخت است که مصوبات سفرهای رییس جمهوری است اما علارغم اینکه پیشرفت فیزیکی داشته اند و ردیف بودجه دارند وزارت علوم به آنها مجوز نمیدهد و این نیازمند دخالت نمایندگان مجلس برای صدور مجوز است.

,

انتهای پیام/م

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه