اخبار داغ

واکنش وزیرکشور به سانسور سخنان رئیس‌جمهور

واکنش وزیرکشور به سانسور سخنان رئیس‌جمهور
طی این سال ها چند موفقیت مهم را پشت سر گذاشتیم، ابتدا این که توانستیم تنش های اجتماعی را کامل کنترل کنیم و در بحث امنیت اجتماعی با تمرکز بر قانون کار را جلو ببریم. به طور مثال در سخنرانی ها ، تجمعات، موضوع حفظ حجاب و عفاف و .. که همه در حوزه امنیت اجتماعی لحاظ می شود ،قانون ملاک کار ما بوده است. همچنان که می‌بینید ما در کشور دیگر برهم خوردن سخنرانی نمی‌بینیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت که به مناسبت هفته دولت نیز انجام گرفت، به موضوعات مهمی از جمله تحرکات انتخاباتی برخی سیاسیون پیش از موعد مقرر، امنیت داخلی کشور و همچنین موضوع لغو کنسرت ها اشاره کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


مشروح این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

قدری از عملکرد سالانه خود در وزارت کشور و اولویت هایی که پیشتر برای فعالیت های تان مقرر کرده بودید بگویید.

ما در طی این سال ها چند موفقیت مهم را پشت سر گذاشتیم. ابتدا این که توانستیم تنش های اجتماعی را کامل کنترل کنیم و در بحث امنیت اجتماعی با تمرکز بر قانون کار را جلو ببریم. به طور مثال در سخنرانی ها ، تجمعات، موضوع حفظ حجاب و عفاف و .. که همه در حوزه امنیت اجتماعی لحاظ می شود، قانون ملاک کار ما بوده است، همچنان که می‌بینید ما در کشور دیگر برهم خوردن سخنرانی نمی بینیم. با وجود این که سانسور سخنرانی داشته‌ایم، اما این برعهده ما نیست و موضوعاتی که بر عهده وزارت کشور بوده تمام و کمال بر مبنای قانون پیش رفته است. ما انتخابات را به این عظمت برگزار کردیم و هزاران تجمع داشتیم، ولی مشکلی ایجاد نشد. در بحث حجاب و جلوه های بیرونی و مظاهر رفتارهای اجتماعی دخالت هایی قبلا از طرق برخی کانون ها صورت می گرفت که ما همه آنها را به قانون ارجاع دادیم. در سطح شورای امنیت و شورای تامین استان ها به گونه ای ترتیب دادیم که محوریت قانون را تامین کند. در بحث آسیب های اجتماعی که 24 دستگاه عضو هستند و مسایلی مانند اعتیاد و مواد مخدر مورد بررسی قرار می گیرد، دستور ویژه داده ایم .  روند کشفیات و درمان و پیشگیری در این حوزه فزاینده بوده و در سال 94 نسبت به سال 93 حدود 13 درصد افزایش داشته‌ایم . یا در مقوله درمان 20درصد پیشرفت داشته‌ایم.

در حوزه سیاست داخلی و هماهنگی احزاب چه فعالیت هایی صورت گرفته است؟

در حوزه سیاست داخلی تلاش کردیم تا نشاط و پویایی سیاسی حاکم شود و همه بتوانند اظهار نظر کرده و از ظرفیت های قانونی استفاده کنند. در حیطه قانون برای همه امنیت فراهم است. مثلا خانه احزاب که سال ها بر سر تعطیلی آن بحث بود 5 جلسه شخصا با آنها داشتم و معاون سیاسی ما جلسات متعدد برگزار کرد. در موضوع انتخابات به خصوص مجلس که چالش های زیادی  در مرحله تایید، رای گیری و شمارش داشتیم با تعقل و تکیه بر قانون توانستیم این موضوع را مدیریت کنیم و نتایجی که بر اراده ی مردم بوده محقق شود. در این 3 سال فعالیتNGO  ها کاملا قانونمند و رو به افزایش هم بوده و مجوز فعالیت آنها در موعد مقرر تمدید  شده است.

انسجام و وحدت ملی که همواره از اولویت های وزارت کشور بوده چه سیری را در این دوره طی کرده است؟

موضوع وحدت و انسجام از موضوعات اصلی کار ما بوده که اساس امنیت و توسعه در کشور است. در بعضی مواقع برخی حرکات باعث تهییج مردم شد، ولی بلافاصه با پیروی از قانون کنترل شد. وحدت بین افراد و اشخاص همواره برای وزارت کشور اهمیت داشته و ما تلاش کرده ایم اساس کارمان را بر این محور جلو ببریم. در عزل و نصب مدیران با محوریت اعتدال ، تجربه ، حمایت از برنامه های دولت پبش رفتیم و عمده و خط اصلی را از نیروهای خود وزارت کشور استفاده کردیم.

مهمترین دستاورد وزارت کشور در این 3 سال و مهمترین چالش پیش روی چه بوده است؟

انتخابات یک موضوع بسیار مهم است. البته  در این موضوعات همه دستگاه ها مشارکت کردند . در بحث مدیریت بحران که از وظایف ما است به موقع حاضر شدیم و اقدام کردیم. در حوزه های وحدت و انسجام داخلی و آرامشی که در جامعه است کار شد. به طور مثال در بحث اربعین سال قبل که یک پروژه ی عظیم بود بیش از 2 میلیون نفر را از خانه هایشان بردیم زیارت ائمه و آوردیم. البته همه ی دستگاه ها فعالیت کردند ولی محوریت با ما بود.  ما چالش جدی در مناطق مرزی داشتیم و با وجود اقدامات انجام شده همچنان دچار اشکال هستیم. با وجود این که در بحث کشفیات مواد مخدر سالانه 13 درصد افزایش داشته ایم ولی هنوز باید کار انجام شود.  در بحث ورود غیر قانونی افغان ها که از معضلات ما است با وجود کنترل ها هنوز به طور کامل برخورد نشده است، البته هیات دولت در سال 93 برای سال 94 بودجه ای را برای این امر تصویب کردند که در منطقه شرق کشور در بخش های خاصی سرمایه گذاری کنیم تا مدیریت مان در مرزها کامل شود ولی به دلیل افت درآمدهای دولت هنوز این رقم محقق نشده است.

با عنایت به این که خود شما حدود 10 سال از مدیران سازمان صدا و سیما بوده اید امروز عملکرد این سازمان را در قبال دولت چطور برآورد می کنید؟

من به عنوان یک فرد نیمه حرفه ای که 10 سال در صدا و سیما بوده ام این روند را اصلا نمی پسندم و دلیل این را هنوز نمی دانم (اشاره به سانسور صحبت های رییس جمهور) البته  با فرض عمدی بودن این مورد زیرا رییس جمهور نماینده مردم است و باید اجازه ی صحبت داشته باشد. رویکرد صدا و سیما نسبت به دولت فراز و فرود داشته است، ولی  تمامی نگاه ها متمرکز بخش خبر است و بیشتر جلوه گری می‌کند. صد وا سیما دریای بزرگی است و من با 31 استان و 31 صدا و سیما در ارتباط هستم. مخاطبان این شبکه ها دو برابر شبکه های ملی است و ما رضایت 100 درصدی از آنها داریم. همانطور که می دانید من نماینده قوه مجریه در صدا و سیما هم هستم و در برخی مواقع بی انصافی و بی ملاحظه گی و حرکات غیر حرفه ای دیده ام.

موضوع برگزاری کنسرت ها و لغو های یکباره کنسرت های دارای مجوز از جمله موضوعاتی بوده که در ماه ها اخیر افکار عمومی را به خود مشغول کرده. به نظر شما وزارت کشور در برپایی قانونمند تر این برنامه ها چه نقشی دارد؟

امسال در 4 ماهه ابتدایی در مجموع 314 درخواست برگزاری کنسرت ارایه شد که از این تعداد 28 مورد را وزارت کشور تایید نکرده و تعدادی نیز به وسیله وزارت ارشاد، نیروی انتظامی و وزارت کشور لغو شده است. در جامعه به نحوی تصور می شود که هر درخواستی برای کنسرت باید پذیرفته شود اما در عمل به این صورت نیست. البته که تعداد لغو مجوز کنسرت ها آن طور که فضای روانی شکل گرفته زیاد نیست و تنها 3 مورد به دستور بزرگان شهر ها لغو شده که مشهد نیز در همین دسته است. من اعتقاددارم که اگر یک مورد هم خلاف قانون عمل شود مورد پسند ما نیست. ما 3 مقوله داریم محتوا، امنیت و مسائل فقهی و شرعی؛ در مسائل شرعی فصل الخطاب ما ولی فقیه است و ضمن احترامی که برای مراجع و علما قائلیم در مسایل فقهی فقط یک نفر باید حرف آخر را بزند. در حوزه اجتماعی همیشه فصل الخطاب قانون است محتوا با وزارت ارشاد و امنیت نیز با نیروی انتظامی است. تمامی این موضوعات متولی دارد و دخالت افراد دیگر خارج از این 3 رکن قاعده کار را برهم می زند. اگر ملاک فهم فقهی باشد و هر کس بخواهد نظری بدهد حکومت دچار اختلال می شود. حاکمیت قانون و نظم عمومی مورد حمایت ما است. همه باید به قانون تمکین کنند. مشهد جایگاه ویژه ای دارد که باید حرمت آن نگه داشته شود . چیزی که تا امروز اتفاق افتاده این بوده است که  واقعا در مشهد حرمت نگه داشته شده و این کنترل ها از سمت ما و وزارت ارشاد انجام می شود.

چالش فیش های حقوقی دیگر موضوعی مهم ماه های اخیر بوده است. به نظر شما عملکرد دولت در رفع این پدیده چطور بوده است؟

به نظر من در موضوع فیش های حقوقی سیاسی رفتار شد. در حالی که باید هر زمان فسادی صورت گرفته به شدت برخورد و مطابق قانون رفتار کرد. این موضوع موجب شد نگاه مردم به مسولان همراه با شک و تردید شود. در حالی که مردم همراه های اجتماعی مسولان هستند و نگاه شان بسیار پر اهمیت است. افزون بر این هر کسی هر جرمی مرتکب شده باید با او برخورد شود. در همین رابطه رییس جمهور نیز پیگیری دقیقی داشت و کمیته ای در این رابطه در دولت تشکیل شد. پس از این امر دستورالعمل ها را تغییر دادند. زیرا برخی اختیارات را به شرکت  ها داده بودند که به طور مثال 10 درصد سود حاصله از فعالیت یک مجموعه را به عنوان پاداش بین هیات مدیره تقسیم کنند. این در قانون تجارت امده و رقم خیلی بالایی هم می شود. دولت بخشنامه داد و برخی را مجبور به استعفا کرد. دولت نظارت جدی در این زمینه اعمال کرد و ذی‌حساب ها هم مسئول شدند تا موضوع پرداخت ها را تا آخر دنبال کنند خصوصا در وزارتخانه هایی که شرکت های زیادی دارند.

در خصوص تحرکات برخی افراد پیش از آغاز انتخابات و تبلییغات انتخاباتی قدری توضیح دهید؟

ما در خصوص سخنرانی های انتخاباتی پیش از موعد و تجمعات و تامین امنیت آن قانون داریم و باید برای تمامی این فعالیت ها مجوز صادر شود.  حال اگر کسی بدون مجوز اقدام به این تحرکات کرده خلاف کرده است. در مورد سخنرانی ها و تبلیغات نیز تاریخ مشخص وجود دارد . من پیشتر هم اشاره کردم اگر سخنرانی ها شائبه ی انتخاباتی داشته باشد بدون شک ما از برپایی آن جلوگیری می کنیم.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه