اخبار داغ

جمعه سیاهی که مقدمه به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان شد

جمعه سیاهی که مقدمه به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان شد
۱۷ شهریور سرآغازی برای ۲۴ مهر و به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان شد و باعث افزایش سرعت پیشرفت و پیروزی در انقلاب اسلامی شد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کرمان ۱۴۰۰ ؛ از ۱۷ شهریور باید به عنوان یکی از روزهای سرنوشت ساز انقلابی اسلامی یاد کرد ، این روز رویداد بزرگی را در تاریخ کشورمان ایران رقم زده است و حضرت امام خمینی (ره) از این روز به عنوان عاشورای دیگر در انقلاب اسلامی یاد کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کرمان ۱۴۰۰,

در روزهای قبل از ۱۷ شهریور شاه باور نمی کرد با وجود نیروهای نظامی و انتظامی ، مردم بتوانند دست به حرکت های وسیع و گسترده بزنند اما رادیو در روشن گری مردم بسیار موثر بود .

,

با آغاز ماه رمضان و پیام هشت ماده ای امام (ره) تحول وسیعی در جامعه صورت گرفت و امام (ره) از نجف فعالیت ها و کارهایی که در ایران انجام می شد را رصد می کردند و بعد از این ماجراها نا آرامی هایی در اصفهان و قم و آبادان به وقوع پیوشت و مجموعه این اتفاقات باعث شد تا حکومت آموزگار ساقط شود و شریف امامی نخست وزیر ایران شود و با توجه به این که وابستگی به خاندان روحانیت داشت فکر کرد با این حربه می تواند به نتیجه برسد .

,

شریف امامی در ابتدا اسم دولت را آشتی ملی انتخاب کرد و کافه های شبانه را تعطیل کرد و برای اولین بار اذان مغرب را از رادیو پخش کرد و مهم تر از این که تعداد زیادی از زندانیان سیاسی را آزاد کرد ، در این میان خیلی ها معتقد بودند که شریف امامی توانسته چهره روشن تری را داشته باشد و کارهایی که انجام داده است کافی می باشد و دیگر نیاز ی به انقلاب اسلامی نیست اما باز مردم به فعالیت های خود ادامه دادند .

,

مردم با برپایی نمازهای خیابانی و راهپیمایی همچون راهپیمایی ۱۶ شهریور تهران را به راه انداختند و در این راهپیمایی سخنران اصلی شهید بهشتی بودند که بعد از سخنرانی وی بعضی ها زمزمه هایی کردند که موضوع را به پایان برسانند و دیگر نیاز به اجتماع مجدد نیست اما در همان محل عده ای تصمیم گرفتند که در روز سه شنبه به میدان ژاله بروند و این تجمع در میدان ژاله در بین مردم انتشار پیدا کرد و موجب شد که جلسه امنیت ملی با حضور شریف امامی تشکیل شود و قرار شد از فردا به مدت نامعلومی و تا اطلاع ثانوی حکومت نظامی شود .

,

با وجود حکومت نظامی بامداد روز ۱۷ شهریور عده ای زیادی در میدان ژاله جمع شدند و با وجود تذکرات ماموران انتظامی توجه ای به این هشدارها نکردند و در نهایت با شلیک ماموران نظامی و انتظامی به مردم تعداد زیادی در میدان ژاله به شهادت رسیدند و این یکی از رخدادهای بزرگ انقلاب اسلامی بود.

,

۱۷ شهریور یا همان جمعه سیاه مقدمه ای ۲۴ مهرماه را در کرمان به وجود آورد و مردم کرمان که به مناسبت اربعین شهدای ژاله دور هم جمع شده بودند به صورت های مختلف راهی مسجد جامع شدند اما متاسفانه تعدادی از کولی ها که در خیابان ناصری اسکان داشتند با حمایت ساواک ، نیروهای نظامی و انتظامی به مردم حمله ور شدند و در این رخداد عده زیادی از مردم زخمی و مجروح شدند و محمد باقدرت جوپاری به شهادت رسید و نام خود را به عنوان نخستین شهید کرمانی در انقلاب اسلامی به ثبت رساند .

,

ماموران از پشت بام مسجد شروع به تیراندازی کردند و بعد گاز اشک آور زدند و فضای سالن های مسجد جامع آتش گرفت و تعداد زیادی از قرآن ها آتش گرفتند و حتی کولی ها موتورسیکلت هایی که در ضلع شرقی مسجد جامع پارک شده بودند را به آتش کشیدند و عکس های این ماجرای دلخراش در تلویزیون های مختلف دنیا به نمایش در آمد .

,

باید گفت در حقیقت ۱۷ شهریور سرآغازی برای ۲۴ مهر و شهدایی که کرمان تقدیم انقلاب کرد بود و در نهایت جمعه سیاه باعث شد سرعت پیشرفت و پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر شود و پس از مدت کوتاهی در ۲۲ بهمن سال ۵۷ پیروزی انقلاب اسلامی رقم بخورد.

,

سید محمد علی گلاب زاده مورخ و پژوهشگر کرمانی 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه