اخبار داغ

حمیدرضاترقی:

دولت رغبتی به پیگیری مساله حج ندارد

دولت رغبتی به پیگیری مساله حج ندارد
عضو شورای مرکزی موتلفه گفت: وزارت امور خارجه و دولت نه توانایی ایجاد تحرک در کشورهای اسلامی برای پیگیری مساله حج و فاجعه منا را دارند و نه انگیزه لازم و رغبتی در آنها مشاهده می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب بمناسبت ایام برگزاری مراسم حج، اظهار کرد: کشورهایی که در حادثه منا حجاج خود را از دست دادند و ولی‌ دم هفت هزار نفر کشته در این فاجعه هستند، باید کیفرخواستی را علیه آل سعود تدوین کنند و با پیگیری‌های حقوقی هم ناتوانی و ضعف عربستان در مدیریت حرمین شریفین را به محاکمه بکشانند و هم اینکه نسبت به پیگیری حقوق کشته شدگان خودشان مطالبه گر باشند.

وی افزود: جمهوری اسلامی هم باید از طریق مجامع و محاکم بین‌المللی ضمن پیگیری حقوق حجاج ایرانی که در منا به شهادت رسیدند، ضعف مدیریت و ناتوانی عربستان در برگزاری مراسم بزرگ جهان اسلام را به اثبات برساند و بتواند عدم صلاحیت این کشور برای مدیریت حج را در مجامع قضایی بگیرد.

ترقی خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی باید از طریق مردم، احزاب و گروه‌های سیاسی خود و با یک حرکت وسیع و همه‌گیر، لغو مسئولیت آل سعود در اداره حرمین شرفین را مطالبه کنند. این کشورها باید این مطالبه را از طریق تحرکات مردمی و شبکه‌های اجتماعی دنبال کرده تا با فشار سیاسی که به سعودی‌ها وارد می‌شود بتوان آنها را برای تشکیل یک مجمع عمومی از کشورهای اسلامی جهت نظارت بر مدیریت امور حج تسلیم کرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه پیگیری این مساله از عهده دولت و دستگاه دیپلماسی خارج است زیرا رغبتی به پیگیری این کار ندارد و عملکرد گذشته آنها هم منفعلانه بوده است، اظهار کرد: ما تاکنون از سیاست منفعلانه دولت در موضوع پیگیری حقوقی فاجعه منا متضرر شدیم بنابراین باید یک دیپلماسی عمومی در این زمینه بکار بیافتد.

وی ادامه داد: این دیپلماسی عمومی شامل همه نهادهای اثرگذار برکشورهای اسلامی مانند مجمع جهانی اهل بیت، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، اتحادیه سیاسی احزاب آسیا و کنفرانس وحدت اسلامی می‌شود. علاوه بر دیپلماسی دولتی، باید دیپلماسی پارلمانی و انجمن‌های دوستی ایران و کشورهای اسلامی هم در این زمینه فعال شوند و مجالس کشورهای مسلمان را برای پیگیری مساله حج بسیج کنند.

ترقی تاکید کرد: باید از شخصیت‌های اثرگذار در عرصه بین‌المللی برای دیپلماسی عمومی و اثرگذاری بر کشورهای اسلامی در این مساله استفاده شود. همچنین مجامع فکری، دانشگاهی و علمی هم باید در این راستا و در قالب یک دیپلماسی عمومی فعال، کار پیگیری حقوقی مساله حج را دنبال کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: وزارت خارجه و دولت نه توانایی ایجاد تحرک در کشورهای اسلامی برای پیگیری مساله حج و منا را دارند و نه انگیزه لازمی در آنها مشاهده می‌شود و به علت محافظه‌کاری هایی که در قبال آمریکا و غرب دارند نمی‌توان امیدی به وزارت خارجه داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

 

,

منبع:مهر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه