اخبار داغ

گفت وگو با بانوی خیاط قدیمی سنندج/

لباس محلی زنان کُرد؛ یادگار تاریخ کهن کردستان

لباس محلی زنان کُرد؛ یادگار تاریخ کهن کردستان
بانوی کردستانی که با فروش لباس کردی برای 50 نفر شغل ایجاد کرده و از جمله قدیمی ترین بانویی است که برای اولین بار مغازه ی فروش و معرفی این پوشاک قوم با اصالت کُرد را دایر ...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، لباس کردی یکی از زیباترین و پوشیده ترین لباس هایی است که نه تنها در ایران بلکه در کل جهان زبانزد خام و خاص بوده است، رنگهایی از جنس رنگین کمان و زیبنده ای از سنن و فرهنگ قوم بااصالت کرد است. پوشاک هر قوم یک پدیده ی فرهنگی اجتماعی بوده خصوصا لباس زنان کُرد سرشار از تنوع رنگ ‎ های زیبا و شاد، توأم با زیورهایی که اغلب توسط خود زنان بر روی لباس ‎ها دوخته شده است می ‎باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,



لباس هایی که بارنگ هایی متعدد و زیبایی های چشم نواز در نوع خود بی نظیر بوده، البته در گذشته های نه چندان دور پوشاک زنان کردستان با صدای نوازشگر پولک ‎ها و سکه ها و منجوق های رنگارنگ، با مردم دیگر نقاط جهان سخن از هویت قومی و ملی خویش می ‎گوید، جلوه‎ نمایی می کند و حرفی از جنس طلا و نقره می زند. حرفی از اصالت و ماندگاری که باید در گوش دیگر مردم جهان نیز طنین انداز شده و تا ابد رنگ و جلا داشته باشد.
شب بو عثمانی 53 سال سن دارد و از اولین بانوانی است که مغازه ی فروش لباس های کردی در شهر سنندج را دایر کرد و تا به امروز مشغول معرفی این فرهنگ قوم کرد به سایر مسافرانی است که به این دیار سفر می کنند در این زمینه با وی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛

,
,
,
,

 

,

, ,


لطفا بفرمایید که از چه سالی وارد دوخت پوشش های زنان کُرد شدید ؟
12 سال سن بیشتر نداشتم که وقتی لباس های کردی مادر و اقوام را می دیدم خیلی به آن علاقمند بودم و از همان دوران کودکی مادرم از این پوشش زیبا و فرهنگی از دوردست ها در بین اقوام کرد وجود داشته برایم توضیح می داد و به شدت به آن علاقمند شدم لذا تصمیم گرفتم که من نیز به این کار روی آورم و با کمک مادرم تا به امروز حدود 41 سال است که مشغول به خیاطی، پولک دوزی و طراحی لباس زنان کُرد هستم.

,
,
,

 

,


چرا تصمیم گرفتید که به سراغ آداب و فرهنگ زنان کُرد بروید ؟
 زمانی که می‌خواهیم قوم یا ملتی را خوب بشناسیم، ابتدا سراغ آداب و رسوم و فرهنگشان می‌رویم. این موضوع در زبان و گویش آنان یا غذاهایی سنتی و نوع پوشش‌شان متبلور می‌شود، به گونه ای که اگر بخواهیم اقوام مختلف را بشناسیم، نخستین نمادی که جلب توجه می‌کند، لباس‌هایی با زیورآلات ویژه آن منطقه و قوم است؛ مانند لباس‌های کردی که اجزای مختلف تشکیل‌دهنده آن نوعی نظم، زیبایی و یکپارچگی را در خود نهفته دارد لذا این موضوع بیانگر اصالت مردم کردستان است و برای بسیاری از هموطنان جذابیت ویژه ای دارد و به عنوان یکی از سوغات اصلی استان مطرح می‌شود. لباس کردی ازجمله بهترین لباس‌ها هم ازنظر اصیل بودن و هم حفظ حجاب است که دوخت آن زحمات بسیاری دارد و تصمیم گرفتم که در این حوزه راه پیدا کنم.

,
,
,

 

,

, ,


به جز علاقه شخصی، چه چیزی سبب شد که به این شغل رو‌آورید؟
 ابتدا به این موضوع اشاره کنم که خیاطی هنر زیبایی است که با هویت و فرهنگ یک ملت همراه است و این موضوع جذب‌کننده است. علاوه بر این با توجه به اینکه برادر و خواهرم نیز در زمینه خیاطی فعالیت می‌کردند، پیش زمینه فکری دراین حوزه داشتم. خیاطی در خانواده ما موروثی است. به دلیل اینکه به این شغل علاقه ویژه ای داشتم با نگاه کردن به شیوه کار آنان و حضور در مغازه‌، کم کم خیاطی را آغاز کردم.

,
,
,

 

,


جایگاه گذشته و کنونی شغل خیاطی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
هر شغلی براساس نیازهای مردم، در جامعه کاربرد ویژه خود را دارد. شغل خیاطی نیز با توجه به اینکه نقش ویژه‌ای در پوشش و هویت مردم کشور و به ویژه کردستان داشته، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در گذشته به خیاطی به عنوان نوعی هنر نگاه می‌شد و خیاطان را در زمره هنرمندان می‌شناختند و فعالان این صنف ارج و قرب زیادتری داشتند، اما امروزه با توجه به گسترش و وسعت هنر و ایجاد صنوف مختلف، تا حدودی دید هنری مردم به خیاطی کاسته شده، اما این شغل همچنان در نزد مردم کردستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

,
,
,

 

,

, ,


الگوهای طراحی پوشاک را از جای خاصی یا کس خاصی می گیرید؟
نه بصورت کاملاً ذهنی و با علاقه زیادی که به این کار دارم طرح ها به ذهنم می رسد و آنها را بیشتر روی لباسها پیاده می کنم و کمتر بر روی کاغذ می آورم.

,
,
,


لباس کردی زنانه کلا چند تکه است؟
پیراهن که یک لباس بلند است تا روی پا. زیر پیراهن، شلوار، سربند که خودش چند تیکه است و سربند هر منطقه با منطقه دیگر فرق دارد. "سخمه" ، "سلطه" و "زون" که در هر قوم و منطقه، این لباس ها متفاوت است.
بعضی ها معتقدند لباس کردی که امروز دوخت می شود خیلی متفاوت از اصل آن است و بسیار تغییر کرده است.

,
,
,
,


لباس قبلاً بیشتر استفاده لباسی داشت، یعنی هدف پوشیدگی و حفظ سرما و گرما و راحتی بوده است. اما امروزه زیبایی و ظاهر و مرتب بودن اهمیت زیادی پیدا کرده و به قول معروف امروزی تر شده است. اگر به همان شکل بماند شاید نسل جدید از آن استفاده نکند.

,
,

 

,

, ,


به عنوان خیاط پیشکسوت، وضع کنونی فعالان این صنف را در استان چگونه می‌بینید؟
این روزها فعالان این صنف در استان با مشکلات زیادی ازجمله حمایت نشدن ازسوی سازمان‌ها و نهادهای مربوط مواجهند، دراین میان می‌توان به مشکل بیمه و مسکن این قشر زحمتکش نیز اشاره کرد که مشکلات بسیاری برای خیاطان به وجود آورده است.

,
,
,


در کنار مشکلات باید به نکات مثبت نیز اشاره کنم چون برای این کار حدود 50 نفر شغل ایجاد کرده ایم و آن اینکه در گذشته به دلایل مختلف مردم کمتر برای خرید و دوخت لباس مراجعه می‌کردند، اما این روزها استقبال مردم گسترده‌تر شده و ازنظر کسب درآمد و فعالیت‌کاری وضع مناسب‌تری داریم.

,
,


شغل شما فصلی است؟
کاملا فصلی هم نیست. درگذشته بیشتر در اعیاد و مناسبت‌های ویژه سفارش کار داشتیم، اما امروزه به دلیل افزایش مدگرایی و تغییر بعضی از آداب و رسوم مردم، شاهد افزایش مشتریان هستیم و اوایل بهار و اواخر تابستان نسبت به ماه‌های دیگر سال سفارش‌های بیشتری داریم.

,
,
,


,
, ,


قبول دارید لباس های امروزی تغییر کرده است؟

بله! البته مدل ها همان است، اما امروزی تر شده و نسبت به خواست مردم تغییراتی داشته.

,
,
,
,



بالاخره مرز بین حفظ اصالت و خواست مردم چیست؟ تا کجا می شود براساس خواست مردم پیش رفت؟

تجربه 20 ساله من می گوید که همه چیز به اصل خود باز می گردند. مدلها امروزی می شوند، اما کم کم به اصل خود باز می گردند. مثلاً سلته و زون، حدود 5 سال پیش مشتری نداشت، مگر برای کسانی که سنشان حدود 50-60 باشد، اما الان همه جوان ها خواهان این نوع لباس ها هستند.

,
,
,
,
,



استفاده مردم از لباس کردی نسبت به قبل بیشتر شده یا کمتر؟

بیشتر شده. حتی در بین غیر کردها چون تنوع رنگی و شادابی دارد آنها هم استفاده می کنند.

,
,
,
,
,

 

,


 

, ,
,

پس اینکه گفته می شود لباس کردی در حال فراموشی است را قبول ندارید؟

نه اصلاً!

,
,
,


اگر به گذشته برگردید، بازهم شغل خیاطی را انتخاب می‌کنید؟
با توجه به سابقه خانوادگی و نیز استعدادی که در خیاطی دارم، بازهم خیاطی را انتخاب می‌کنم.


و کلام آخر... ؟

لباس و زبان و ادبیات یک مردم امانت است در دست ما، وظیفه ماست که آن را به نسل بعدی منتقل کنیم. این دَینی است بر گردن ما و مساله ای نیست که به سادگی از کنار آن گذشت.

,
,
,
,
,
,
,
,


انتهای پیام/م
 

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه