اخبار داغ

مدیر امور اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های کشور:

سیاسی‌بازی نباید در حوزه فرهنگ دخیل باشد/ جهش قابل قبول قزوین در حوزه کتابخانه‌ها

سیاسی‌بازی نباید در حوزه فرهنگ دخیل باشد/ جهش قابل قبول قزوین در حوزه کتابخانه‌ها
مدیر امور اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های کشور بیان کرد: همه مدیرانی که در حوزه کتابخانه‌ها فعالیت دارند باید صرفنظر از سلایق و نگاه‌های سیاسی به امور فرهنگی بپردازند و در حوزه فرهنگ مطالعه نباید سیاسی بازی دخیل باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین، اسماعیل شفاعی، مدیر امور اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های کشور ظهر امروز(چهارشنبه) در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل جدید نهادکتابخانه‌های قزوین در سالن اجتماعات کتابخانه امام خمینی(ره) اظهار کرد: استان قزوین طی 2 سال اخیر جهش قابل قبولی در بسیاری از شاخصه‌های فرهنگ مطالعه داشته است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که نهاد کتابخانه‌ها را نهادی صددرصد فرهنگی داسنتند، اذعان کرد: همه مدیرانی که در حوزه کتابخانه‌ها فعالیت دارند باید صرفنظر از سلایق و نگاه‌های سیاسی به امور فرهنگی بپردازند و در حوزه فرهنگ مطالعه نباید سیاسی بازی دخیل باشد. 
این مسئول ادامه داد: وظیفه نهاد کتابخانه‌ها اشاعه فرهنگ مطالعه در جامعه است و تا به امروز این نهاد توانسته به عنوان سازمانی تاثیرگذار در اشاعه فرهنگ کتابخوانی قدم‌های خوبی را بردارد. 
وی بیان کرد: با تصویب قانونی توسط نمایندگان مجلس در سال 83 نهاد کتابخانه‌ها از وزارت ارشاد تفکیک شد و به عنوان یک نهاد غیردولتی تا به امروز برای رونق کتابخانه‌ها فعالیت جدی و متفاوتی را داشته است. 

کتابدار محوری و کتابخانه محوری یکی از سیاست‌های نهاد کتابخانه‌های کشور است 
شفاعی کتابدار محوری و کتابخانه محوری را یکی از سیاست‌های نهاد کتابخانه‌های کشور دانست و گفت: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته هدف ما این بود که کتابداران از لحاظ شأن اجتماعی و وضعیت مالی به جایگاه اصلی خود برسند. 
وی بیان کرد: فعالیت کتابداران باید به خوبی در خود کتابخانه‌ها دیده شود در این صورت می‌توان گفت که ستاد در انجام فعالیت‌های خود به خوبی عمل می‌کند. 
مدیر امور اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های کشور با اشاره به اینکه سال 95 به سال "خواندن" نامگذاری شده است، عنوان کرد: موضوع مطالعه باید به صورت جدی در کتابخانه‌ها دیده شود و کتابداران باید پیشتاز این مسئله باشند تا خود ما اهل مطالعه نباشیم، نمی‌توانیم مردم را به مطالعه دعوت کنیم. 
وی افزود: سیاست مطالعه و خواندن در سال جاری به صورت جدی در کتابخانه‌های کشور در حال پیگیری است و کتابداران با گذراندن دوره‌های تخصصی طی یک هفته با آئین نامه‌های جدید در این حوزه آشنا می‌شوند. 
این مسئول با بیان اینکه فرهنگ خواندن باید جزو فرهنگ غالب جامعه قرار بگیرد، تصریح کرد: یکی از منابع مالی که برای اجرا برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، ماده 6 اساسنامه این نهاد است که شهرداری‌ها طبق آن مکلفند نیم درصد از درآمدهای ماهانه خود را به حساب انجمن شهری کتابخانه‌ها واریز کنند. 
وی اضافه کرد: هم اکنون 1290 شهرداری به ثبت رسیده و دارای درآمد در کشور وجود دارد که از این میزان تعداد زیادی از این شهرداری‌ها این میزان تصویب شده را به نهاد کتابخانه‌ها پرداخت نمی‌کنند. 
این مسئول تاکید کرد: هم اکنون تفاهمی با سازمان شهرداری‌ها منعقد شده که طبق سازوکار ماده 64 باید درآمد شهرداری‌ها موعد مقرر وصول شده و این هزینه‌ها صرف مرمت و تهیه کتاب برای کتابخانه‌ها شود. 
وی با اشاره به مدیریت رمضانی مدیرکل سابق نهاد کتابخانه‌های قزوین اذعان کرد: آقای رمضانی در این مدت به دور از مسائل حاشیه‌ای به فعالیت فنی خود عمل کرد و توانست فضای خوبی برای مطالعه و رفع مشکلات کتابخانه‌ها در استان قزوین انجام دهند. 
شفاعی در پایان با بیان اینکه قزوین ششمین استان دارای مدیریت بانوان در نهاد کتابخانه‌ها است، بیان کرد: 7400 پرسنل کتابخانه‌ها در سراسر کشور است که 80 درصد این نیروی انسانی را بانوان تشکیل می‌دهند و امیدواریم این جهش و رونقی که در قزوین به وجود آمده ادامه پیدا کند. 
انتهای پیام/م

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه