اخبار داغ

تحلیل- نشنال اینترست:

سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه محکوم به شکست است/ استراتژی ناکام واشنگتن در تحولات میدانی جنگ

سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه محکوم به شکست است/ استراتژی ناکام واشنگتن در تحولات میدانی جنگ
سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه با شکست های متوالی روبرو شده است. طرح و نقشه‌های ایالات متحده در مبارزه با داعش در موصل، حلب و سیرته همه نشانه‌های شکست سیاست خارجه واشنگتن در خاورمیانه هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سناباد نیوز، مدتی کوتاه پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه، شهرهای بزرگ حلب و رقه تحت کنترل معارضان و شبه نظامیان داعش قرار گرفت. در سال 2014، تروریست‌های داعش توانستند موصل عراق را تصرف کنند و سال گذشته ردپای این گروه تروریستی در شهر سیرته لیبی مشاهده شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سناباد نیوز,

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در تحلیلی نوشت: سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه با شکست های متوالی روبرو شده است. طرح و نقشه های ایالات متحده در مبارزه با داعش در موصل، رقه، حلب و سیرته همه نشانه‌های شکست سیاست خارجه واشنگتن در خاورمیانه هستند.

,

ایالات متحده به طور مستمر در حال مبارزه با داعش در این مناطق است. استراتژی ای که واشنگتن در این جنگ بکار می برد، همانند سیاست خارجی ای است که در منطقه پیاده کرده و با شکست روبر شده است.

,

نیروهای نظامی ایالات متحده از طریق ترکیبی از بمباران های هوایی، حملات پهپادی و استفاده از نیروهای عملیاتی ویژه با تروریست های داعش مبارزه می کند. هدف هر یک از این عملیات ها کمک به نیروهای محلی و متحد با آمریکا است.

,

یکی از چالش هایی که ایالات متحده در خاورمیانه داشته است این است که هیچ وقت در جنگ های این منطقه تنها یک طرف خوب و یک طرف بد وجود ندارد و طرف های دیگری هم در جریان هستند. به عنوان مثال، در سوریه، بعد از شکست تروریست های داعش در حلب یا ممکن است دولت سوریه کنترل این شهر را در دست بگیرند و یا اینکه جبهه النصره، قوی ترین شاخه نظامی القاعده در این کشور، حلب را تصرف کند. اگر چنین اتفاقی روی دهد، تمام استراتژی های آمریکا در منطقه برهم خواهد ریخت زیرا ایالات متحده به دنبال به قدرت رساندن معارضان به اصلاح میانه رو در این کشور بوده است تا منافع خود را در سوریه افزایش دهد.

,

در سیرته لیبی نیز، بعد از شکست تروریست ها، جنگ در این کشور وارد مرحله جدیدی خواهد شد و نیروهای دولتی با معارضان مخالف این دولت وارد فاز بعدی جنگ داخلی لیبی خواهند شد.

,

در عراق نیز، آمریکا از پیشمرگه های کرد حمایت می کند. کردهایی که منافع خود را مطابق دولت بغداد نمی بینند. از همین رو بعد از نابود سازی داعش احتمال درگیری کردها با دولت عراق و نیروهای تحت حمایت ایران در این کشور خواهد بود.

,

نشنال اینترست در ادامه می نویسد: آیا آمریکا بعد از شکست داعش در منطقه خاورمیانه با جایگزین های آن ها مذاکره و صلح خواهد کرد؟ آیا اگر قدرت های جایگزین مورد تایید آمریکا نباشند، ارتش ایالات متحده علیه آن ها خواهد جنگید؟ مسئله این نیست که پاسخ به این سوال ها چیست، مشکل این است که کاخ سفید و پنتاگون هیچ کدام این احتمالات را در نظر نگرفته اند و سیاست خارجی آمریکا تنها به زمان حال توجه کرده است.

,

در همین راستا می توان گفت: آمریکا از سیاست خارجی ای که در خاورمیانه پیش گرفته است هیچ منفعتی نمی برد و تنها برای خود دشمن تراشی می کند.

,

تنها چند ماه دیگر تا پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما مانده است و باید دید رئیس بعدی آمریکا چگونه با این واقعیت برخورد خواهد کرد.

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه