اخبار داغ

دولت از خون شهیدان مظلوم منا نخواهد گذشت

دولت از خون شهیدان مظلوم منا نخواهد گذشت
رئیس‌ جمهوری با گرامیداشت سالگرد شهادت مظلومانه حجاج مظلوم بیت‌الله الحرام گفت: دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران هرگز از خون این شهیدان مظلوم نخواهند گذشت و به پیگیری های حقوقی و سیاسی خود برای احقاق حقوق آنان ادامه خواهند داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت، اظهارداشت: دولت سعودی که با مانع تراشی ، از اعزام حجاج ایرانی جلوگیری کرده است، امسال علاوه بر همه جرائم گذشته ، کارنامه خود را به گناه صد عن سبیل الله هم آلوده کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

روحانی، ماه ذی‌الحجه را یادآور شهادت مظلومانه حجاج بیت الله الحرام در مناسک حج سال گذشته توصیف کرد و اظهارداشت: سال گذشته تعداد زیادی مردم مسلمان در روز عید قربان و در سرزمین منا بخاطر بی‌تدبیری و بی کفایتی افرادی که مسئولیت حج  را در سرزمین عربستان بر عهده دارند، مظلومانه جان باختند.

,

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه جان باختن مردان و زنان مسلمان در سرزمین منا حادثه ای غمناک و دردناک برای همه انسانها بود، گفت: مردم مسلمان و حاجیانی که برای انجام فریضه حج به سرزمین عربستان سفر کرده بودند، مظلومانه زیر دست و پا افتادند و مأمورین هم به جای امدادرسانی،  نظاره‌گر بوده و اقدامات جدی برای نجات مظلومین انجام نگرفت.

,

وی با تأکید بر اینکه اساس برگزاری مناسک حج برای عظمت دنیای اسلام است، گفت: مراسم حج غیر از عبادت خدای بزرگ، ایامی است که باید منافع جهان اسلام، وحدت مسلمانان و تصمیماتی که آنجا اتخاذ می‌شود، در مقابل دیدگان جهانیان قرار بگیرد اما متأسفانه در بسیاری از سال‌های ایام حج بویژه سال گذشته نه تنها شاهد ایفای منافع جهان اسلام و اهداف بلندی که قرآن مجید برای مناسک حج مشخص می‌کند نبودیم، بلکه با کمال تاسف ، عزت، کرامت و حتی جان مسلمانان زیر دست و پا قرار گرفتند.

,

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: کسانی که در دنیا به واسطه الحرمین الشریفین القاب زیبایی برای خود کسب کردند، باید بدانند که وظیفه اولیه آنها احترام واقعی به حرم های شریف و زائرین حرمین است و یکی از وظایف اولیه آنها ایجاد امنیت و آسایش برای حجاج می‌باشد.

,

روحانی اضافه کرد: سال گذشته در مراسم حج تعداد زیادی از حجاج و مسلمانان از جمله حجاج ایرانی مظلومانه به شهادت رسیدند و دولت عربستان باید در قبال این حادثه پاسخگو باشد، اما متأسفانه این دولت حتی از عذرخواهی زبانی نیز از مسلمانان و کشورهای اسلامی سر باز زده است در حالی که عذرخواهی و قول به جبران آن مشکل و نیز جلب همفکری با سایر کشورهای اسلامی برای تأمین امنیت آینده مراسم حج می‌توانست تا حدودی بر بی‌کفایتی‌های انجام شده سرپوش بگذارد، اما نه عذرخواهی انجام شد و نه خسارتی جبران گردید و نه برای سال‌های آینده برای مسلمانان استمداد و همفکری اتخاذ شد و شاهد برنامه‌ریزی جدیدی هم برای بهبود وضعیت آینده نیستیم.

,

رییس‌ جمهوری با اظهار تأسف از اینکه پیکر شهدای مراسم حج پارسال در بسیاری از کشورها تحویل داده نشد و تنها جمهوری اسلامی ایران با تلاش و اقدامات سیاسی پیکر حجاج شهید خود را به کشور بازگرداند، گفت: در این راستا تلاش و پیگیری مسئولین حج، وزارتخانه‌های خارجه، بهداشت و ارشاد اسلامی و نیز رهنمودها و بیانات مقام معظم رهبری در مجموع زمینه‌ای را فراهم کرد که پیکر حجاج کشورمان شناسایی و به کشورمان بازگردانده شده و این شهدای عزیز مورد تجلیل به حق مردم قرار گیرند.

,

وی گفت: امروز در شرایطی هستیم که شاید پیگیری اقدامات حقوقی در این راستا در داخل عربستان دشوار باشد، چرا که سفارتخانه کشورمان در آنجا بسته شده، اما دولت، مسئولین و نظام هرگز از خون عزیزان خود نخواهد گذشت و به اقدامات حقوقی و سیاسی  به منظور احقاق حقوق مردم ادامه خواهد داد.

,

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: دولت عربستان در قبال بی‌کفایتی خود تحت فشار سیاسی و حقوقی دولت ایران قرار گرفت و به دنبال بهانه‌ای بود که خود را از آن رها کند و متأسفانه تعدادی نادان  و احساساتی این بهانه را در اختیار دولت عربستان قرار دادند تا با فرار رو به جلو و نمایش قطع رابطه سیاسی، خودش را از فشارهای سیاسی و حقوقی دولت ایران برهاند.

,

روحانی تأکید کرد: البته اگر مشکل موجود با دولت عربستان صرفا مسأله حج و منا بود، شاید می‌شد راه‌حلی برای برطرف کردن آن پیدا کرده و آن را در مسیر درست قرار داد، اما متأسفانه این دولت با جنایت‌هایی که در منطقه انجام می‌دهد و با حمایت خود از تروریسم، بواقع خون مسلمانان را در عراق، سوریه و یمن، می‌ریزد و روزانه زنان و کودکان یمنی را زیر بمباران وحشیانه خود قرار می‌دهد.

,

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه مشکل موجود با عربستان فراتر از مسایلی مانند حج است، تصریح کرد: کشورهای منطقه و دنیای اسلام برای حل مشکلات موجود و تنبیه دولت عربستان باید اقدامات هماهنگی انجام دهند تا از یکسو حج شرافتمندانه و ابراهیمی به معنای واقعی کلمه در مکه و مدینه و حرمین الشریفین انجام شود و از سوی دیگر کشورهای منطقه از حمایت‌های این رژیم از تروریسم نجات یابند و مردم یمن نیز بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند.

,

وی تأکید کرد: دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران در مسیر حمایت از مسلمانان و مظلومین در سراسر جهان و امنیت منطقه همانطوری که همواره فعال بوده، به راه خود ادامه خواهد داد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد امنیت همه کشورهای منطقه، خاورمیانه و بویژه عراق، سوریه و یمن و نیز شاهد مراسم حج باشکوهی در شأن دنیای اسلام و در چارچوب آیات و آموزه‌های قرآن مجید و سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) باشیم.

,

رییس‌ جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 17 شهریور، اظهار داشت: ایثار و فداکاری‌های انجام شده در روز 17 شهریور، نقطه آغازینی در شتاب‌بخشیدن به حرکت مردم به منظور پیروزی انقلاب اسلامی بود.

,

روحانی با بیان اینکه نهضت اسلامی از سال 41 تا 57 دارای نقاط عطف فراوانی بوده است، گفت: یکی از روزهای تاریخی که در آن مردم ایثار، فداکاری و مقاومت بی‌نظیری نشان دادند در روز 17 شهریور بود و حوادث آنروز شرایط خاصی را به انقلاب بخشید و موج جدیدی را برای ایستادگی مردم در برابر رژیم سفاک سابق بوجود آورد و در نهایت شرایط را برای پیروزی انقلاب اسلامی مهیا کرد.

,

رییس‌ جمهوری افزود: یاد و خاطره شهدای میدان ژاله (هفدهم شهریور) و همه شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشته و امیدواریم همه بتوانیم پاسدار خون شهیدان‌مان باشیم.

,

 

,

 

,

 

,

منبع:فارس

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه