اخبار داغ

یاداداشت طنز/

فرهنگ لغات تدبیر و امید/ طنز

فرهنگ لغات تدبیر و امید/ طنز
باید گفت دولت یازدهم معانی را در همان شعارهایش باخته، "تدبیر و امید" نمی دانم کدامش برای دولت است و کدامش برای ملت، رئیس جمهور که معتقد است تدبیر برای دولتمردان و امیدش برای ملت است، اما نظر من چیز دیگریست، تدبیرش برای مردم است و امیدش برای دولتمردان.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زیتون در یادداشتی طنز نوشت:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,

سال‌هاست که در مقابل ورود کلمات و اصطلاحات بیگانه به زبان فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی درصدد است تا کلمات و واژ‌ه‌هایی را به عنوان معادل کلمات خارجی، مصوب و اعلام کند. این رویه اگرچه با نیت حفظ و صیانت از زبان فارسی شکل می‌گیرد اما در بسیاری از موارد نتیجه بخش نیست و معادل‌های انتخابی، جایی در فرهنگ زبان رسمی و محاوره‌ای مردم پیدا نمی‌کند.

,

اگر تا کنون ابداع کلمات جدید زبان فارسی را در ایران با حداد عادل و فرهنگستان زبان و ادبیات فارسییش می شناختیم، تغییر کاربرد لغات را بی شک باید به نام حسن روحانی و دولتش نوشت. 

,

اگر فرهنگستان زبان فارسی کلماتی همچون "واکمن": "پخش همراه"، "فلش تانک": "آبشویه"، "سوپراستار": "اَبَرستاره"، "هیتر": "اجاقک"، "فیبر": "الیاف"، "گلایدر": "بادپَر"، "کانتینر":"بارگُنج"، "کابل": "بافه"، "توستر": "برشته‌‏کن"، "چیپس": "برگک"و چندین کلمات خارجی دیگر را اگر عجیب هم باشند ولی به هر حال معنی کردند اما این دولت کاربرد واژه هایی هم چون رونق، اقتدار، عزت، برد، تعامل، استقلال، آزادی و چندین لغات دیگر را به کل عوض کرد.

,

اگر تا دیروز برای رشد اقتصادی، رشد تولید ناخالص ملی، رونق کسب و کار و بهبود وضعیتی اقتصادی کشور از عنوان رونق اقتصادی استفاده می شد، دولت یازدهم یاد داد می توان برای وضعیت نامناسب اقتصادی، افزایش واردات، کاهش تولید ناخالص ملی هم از عنوان رونق استفاده کرد.

,

اگر تا دیروز، واژه آزادی به مفهوم استقلال از یک سو، و توانایی کلی در انجام کارها، اختیار و داشتن انتخابهای مختلف و توانایی کسب هدفها از سوی دیگر استفاده می شد، دولت تدبیر نشان داد می توان، تنها یک راه به اجبار پیش رویت بگذارند و گوش به فرمان خارج بود و استقلالت هم خدشه دار شود ولی باز هم برای همه این مباحث از واژه آزادی استفاده کرد.

,

اگر تا دیروز بُرد به معنی پیروزی و ظفر یافتن بود و بازی برد برد به بازی گفته می شد گه هیچ شکستی در آن نباشد و ضرری تهدیدت نکند، دولت روحانی  نشان داد، می توان با از دست دادن داشته هایت یک بازی را با اختلاف زیاد از حریف باخت ولی با استفاده از جمله "می توانست بدتر از این هم باشد"، شکست سنگین را برد معرفی کرد.

,

اگر تا دیروز افتدار و عزت را برای سربلندی و سرافرازی به کار می بردند، دولت نشان داد می توان ذلیل و خار شد، متحمل توهین و بی ادبی شد و مقابل توهین و تهدیدکنندگان زانو زد ولی عزتمند و مقتدر بود.

,

اگر تا دیروز معنی برداشتن تحریم ها به معنی پایان دادن به محدودیت های یک طرفه ایجاد شده بود، دولت تدبیر نشان داد علاوه بر باقی ماندن تحریم ها، تحریم های جدیدی از سوی خارجی ها و حتی داخلی ها وضع شد، ولی از واژه برداشته شدن تحریم ها استفاده کرد.

,

نمی دانم اگر قطعنامه 598 جام زهر بود، برجام و FATF را باید چه نامید، هرچه که بنامیم قطعا نمی شود اقتدار ، عزت ، برد و فتح الفتوح بر روی آنها نام نهاد. 

,

مقاومت و جانفشانی رزمندگان دیروز در مقابل دشمن بعثی در جنگ تحمیلی و مدافعان امروز در جبهه مقاومت در مقابله با دشمنان تکفیری اگر حفظ استقلال است، اجرای FATF و تحریم چندین نهاد مهم و حیاتی کشور توسط بانکهای داخلی را چگونه می توان نامش را حفظ استقلال و آزادی کشور نامید؟

,

دولت تدبیر فرهنگ لغات تازه ای وارد ادبیات کشور کرد. فرهنگ لغاتی که می توان گفت در کل دنیا بی همتاست. در این فرهنگ لغات، معنی واژه ها متغییر هستند و نسبت به شرایط معانیش تغییر می کنند و البته متناقض هم می شوند.

,

البته باید گفت دولت یازدهم معانی را در همان شعارهایش باخته، "تدبیر و امید" نمی دانم کدامش برای دولت است و کدامش برای ملت، رئیس جمهور که معتقد است تدبیر برای دولتمردان و امیدش برای ملت است، اما نظر من چیز دیگریست، تدبیرش برای مردم است و امیدش برای دولتمردان. مردم باید "تدبیر" کنند چگونه با جیب خالی و وضعیت نا مناسب اقتصادی زندگیشان را بچرخانند و دولتمردان هم که نشسته اند و همچنان "امید" داردند که خارجی ها در این یک سال باقیمانده از دولتشان، معجزه ای برایشان بکنند.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه