اخبار داغ

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز مطرح کرد؛

سرمایه گذاری دلبخواهی بانک ها، مناطق محروم را محروم تر می کند/ وضعیت امروز بانک ها ترمزکننده ی اقتصاد مقاومتی است

سرمایه گذاری دلبخواهی بانک ها، مناطق محروم را محروم تر می کند/ وضعیت امروز بانک ها ترمزکننده ی اقتصاد مقاومتی است
محمدعلی متفکر آزاد اظهار داشت: اگر بانکی تأسیس می‌شود باید حداکثر سود آن صرف رفع نیاز تولید گردد که این مهم در عملیات بانکی بدون ربا دیده نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زیتون، محمد علی متفکر آزاد کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: در نظام اسلامی کارکرد همه نهادهای اقتصادی بجای حداکثر سود، رفع نیاز مسلمانان و در جریان رشد آن‌هاست و البته سودهم نفی نمی‌شود ولی جنبه حدأکثری آن از مرتبه تعیین کنندگی پایین می‌آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,

عملیات بانکی بدون ربا تنها جنبه ای از بانکداری اسلامی است

,

این استاد دانشگاه گفت: اگر بانکی تأسیس می‌شود باید حداکثر سود آن صرف رفع نیاز تولید گردد که این مهم در عملیات بانکی بدون ربا دیده نشده است؛ بنابراین میان بانکداری اسلامی و بانکداری متعارف یک تفاوت مبنایی وجود دارد؛ این در حالیست که در عملیات بانکی بدون ربا فقط جنبه ربوی را حذف کرده‌اند.

,

بانک اسلامی باید نیازهای مسلمین را رفع کند

,

ایسنا در گزارشی از اظهارت متفکر آزاد می نویسد: بانک در نظام اسلامی به عنوان یک نهاد پولی، نقش مکمل سایر نهادها را به عنوان رفع کننده ی نیاز مسلمین و با بانکداری غربی متفاوت است.

,

بانک‌ها قدرت عظیم تخریب یا سازندگی اقتصادی را برعهده دارند

,

متفکر آزاد گفت: بانک‌ها قدرت عظیم تخریب یا سازندگی اقتصادی را برعهده دارند و با جریان اعتبارات خود می‌توانند تاثیرات متعددی در اقتصاد بگذارند. پول کالا نیست و وقتی از طریق بانک ها وارد جامعه می‌شود اثرات فوق العاده زیادی ایجاد می‌کند.

,

مبنای بانکداری فعلی، جریان اقتصاد را به فعالیت های غیرمولد هدایت می کند

,

این استاد دانشگاه گفت: وقتی مبنای بانکداری، حدأکثرِ سود بوده و فعالیت های مولد تولیدی از کمترین عایدی برخوردار می باشند، قانون سرمایه داری به بانک اجازه می‌دهد که دنبال حداکثر سود رفته و فعالیت های غیرمولد و دلالی در متن اقتصاد کشور قرار گیرد.

,

ضعف در نظارت، مانع اصلی در استقرار بانکداری اسلامی است

,

وی از دیگر موانعِ اجرایی استقرار بانکداری اسلامی در نظام بانکی کشور را عدم نظارت صحیح عنوان کرد و گفت: نظارت بانک مرکزی بر بانک ها و از طرفی نظارت و پیگیری بانک ها بر تسهیلات اعطایی خود ضعیف است و طبق نظرسنجی صدا و سیما بیش از 94 درصد مردم از عملکرد بانک‌ها ناراضی هستند و طبق اعلام وزیر دادگستری 50 میلیون حساب مخدوش در سیستم بانکی کشور وجود دارد که معمولا مبنای فساد و کارهای خلاف بانکی شناخته می شوند.

,

معیار تعیین سود سپرده ها و تسهیلات، هزینه ی تولید کننده را افزایش می دهد

,

متفکر آزاد، نبود سپرده‌های سرمایه گذاری خاص را از ضعف‌ها و نارسایی‌های بانکداری فعلی کشور برشمرد و گفت: نرخ سود سپرده ها و تسهیلات به صورت برون‌زا تعیین می‌شود که تورم زاست. در حالی که باید بخش پولی بانک بخش واقعی اقتصاد را حمایت کند و نرخ سود از درون عملکرد بخش حقیقی اقتصاد بیرون بیاید. وقتی پیشاپیش می گویند که فلان درصد، سود سپرده‌ها یا سود تسهیلات است یعنی ما هزینه‌ای را روی دست تولید کننده قرار دادیم.

,

قطعی تلقی شدن سودهای علی الحساب در اذهان عمومی شبهه ی ربا ایجاد می‌کند

,

وی افزود: تلقی وجوه قرض الحسنه به عنوان منابع بانک هم درست نبوده و از جمله ضعف های اساسی در عملکرد بانک‌ها است و قطعی تلقی شدن سودهای علی الحساب در اذهان عمومی شبهه ی ربا ایجاد می‌کند. انحراف از تولید به سوی خدمات و عدم همسویی با اقتصاد مقاومتی و ایجاد فاصله طبقاتی هم از جمله ضعف ها و نارسایی عملکردی نظام بانکی ماست و این در حالی است که از اصول مقاومتی حمایت جدی از تولید و توجه به طبقات پایین جامعه و عدالت است.

,

سرمایه گذاری دلبخواهی بانک ها، مناطق محروم را محروم تر می کند

,

وی ادامه داد: در حال حاضر وقتی بانکی تأسیس می شود در تمام کشور شعبه افتتاح می‌کند و پس از جمع آوری سپرده‌های مردم از سراسر کشور هرجا را که دوست داشته باشد، سرمایه گذاری می‌کند که این به معنی محروم ماندن نقاط محروم و رشد مرکز یعنی تهران و مراکز پررونق است؛ در حالی که نظام بانکداری ما باید منطبق بر عدالت و فقه اسلامی باشد و در عین حال ازتولید و رشد و توسعه متوازن اقتصاد کشور حمایت کند.

,

بانک ها تا چه اندازه از سیاست‌های بانک مرکزی تبعیت می کنند؟

,

وی ادامه داد: بانک‌ها اساسا باید مجری سیاست های بانک مرکزی باشند و خودسر عمل نکنند اما امروز سوال این است که بانک ها تا چه اندازه از سیاست‌های بانک مرکزی تبعیت می کنند؟ و بانک مرکزی چقدر نظارت دقیق بر عملکرد بانک‌ها دارد؟

,

طرح تحول نظام بانکی همچنان پشت درهای بسته قرار دارد

,

متفکر آزاد افزود: در دولت قبلی طرحی تهیه شد تحت عنوان "طرح تحول اقتصادی" که طی آن هفت نظام کلیدی باید متحول می‌شد تا راه اقتصاد ما  به برای نیل به اهداف سند چشم انداز هموار شود. از جمله آن هفت نظام کلیدی نظام بانکی بود که تحول آن به تعویق افتاد و در مجلس نهم نمایندگان طرحی تهیه کردند برای رفع نارسایی های قانونی و هم ضعف های عملکردی بانک‌ها تا گام دیگری به سوی بانکداری اسلامی باشد که عمر مجلس نهم وفا نکرد و حالا همین طرح و نیز لایحه دولت مطرح است و امید است نمایندگان مجلس دهم کاری کنند.

,

وضعیت امروز بانک ها ترمزکننده ی اقتصاد مقاومتی است

,

وی افزود: این نهاد اقتصادی پولی قدرتی دارد که می تواند فساد بزرگ یا سازندگی عظیمی ایجاد کند و اگر در مجرای صحیحی قرار گیرد و نظارت دقیقی هم بشود می توان امیدوار بود که با تحول نظام بانکی گامی در جهت اقتصاد مقاومتی برداشته شود وگرنه با این وضعیتی که است بیم آن می رود که بانک ها ترمز کننده اقتصاد مقاومتی باشند.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه