اخبار داغ

تولید داخلی، ستون فقرات اقتصاد مقاومتی

تولید داخلی، ستون فقرات اقتصاد مقاومتی
امروز به دلیل سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران، یک عرصه جنگ اقتصادی در کشور برقرار است و در این عرصه هرکسی که بتواند به نفع کشور تلاش کند، جهاد کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، در سال 1831 میلادی، سیاستمدار فرانسوی به نام دوتوکوویل در رأس یک گروه از طرف دولت این کشور مأموریت یافت تا سیستم اجتماعی و سیاسی آمریکا را مورد مطالعه قرار دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

حاصل تلاش 18 ماهه وی و همکارانش در کتابی منتشر شد که بخش آخر آن با عنوان ملاحظاتی درباره عظمت اقتصادی ایالات‌متحده آمریکا نگاه دقیقی به چگونگی رشد و توسعه اقتصادی این کشور دارد. در این بخش به تعصب اقتصادی آمریکایی­‌ها مبنی بر خرید کالاهای داخلی خودشان اشاره‌ شده است.

حمایت از کالاهای آمریکایی به‌خصوص از طرف مردم این کشور و تحمل سختی‌های ناشی از آن عللی هستند که دوتوکوویل در کنار سایر عوامل طبیعی و جغرافیایی، برای رشد صنعتی آمریکا از آن یاد می‌کند.

اما با کمال تعجب امروز کشورهایی مانند آمریکا، که رشد و توسعه خود را از راه حمایت از تولید ملی کسب کرده‌اند، تنها راه علاج اقتصاد کشورهای درحال‌توسعه را ادغام در اقتصاد جهانی معرفی می‌کنند، بی‌راهه‌ای که امروز باعث وابستگی بیش‌ازپیش کشورهای درحال‌توسعه شده است.

Ha Joon Chang استاد دانشگاه کمبریج و متخصص اقتصاد سیاسی توسعه، در کتاب پشت پا به نردبان (Kicking Away The Ladder) که در سال 2002 انتشار یافت، آورده است: تمام کشورهای درحال‌توسعه صنعتی، از سیاست حمایت از تولید داخلی برای پیشبرد و ثروتمند شدن استفاده کرده و سپس آن را برای دیگران منع کرده‌اند.

در گفتمان اقتصاد مقاومتی، تولید داخلی به‌عنوان اصلی‌ترین بخش گفتمان به‌حساب می‌آید و باید سایر نشانه‌ها را به خود جذب کند؛ به‌عبارت‌دیگر، حمایت از تولید داخلی، اصلی‌ترین بخش در تحقق اقتصاد مقاومتی به‌حساب می‌آید؛ وظیفه‌ای که امروز آحاد جامعه اعم از مردم و مسئولان، حمایت از آن را بر عهده دارند.

حال این سؤال مطرح می‌شود که سهم ما در حمایت از تولید داخلی به چه میزان بوده است؟ در فضای منزل شخصی و حتی محیط کاری تا جایی که اختیار آن را داریم، تا چه اندازه دغدغه حمایت از تولید ملی را داشته و داریم؟

بررسی پاسخ این سؤال، موانع و بهانه‌های عدم‌حمایت از تولید داخلی را مطرح می‌کند. اگرچه برخی از این دلایل را باید در رویه‌های اقتصادی دولت پیگیری کرد، اما مردم نیز باید موانعی که باعث شده از تولید داخلی حمایت نشود را شناسایی کرده و از سر راه بردارند.

عده‌ای عدم خرید کالاهای داخلی را پایین‌تر بودن کیفیت برخی از آن‌ها در مقایسه با نمونه خارجی بیان می‌کنند. درحالی‌که این حرف در نگاه اول، درست و معقول به نظر می‌رسد، اما معقول‌تر این است که از خود بپرسیم آیا با عدم مصرف آن محصول، وضعیت بهتر می‌شود؟ یا اینکه باید از او حمایت کرد تا کیفیتش بالا رود، در غیر این صورت با مشکلات مالی و ... مواجه شده و روزبه‌روز تنزل پیدا خواهد کرد.

مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند:
«شما می‌خواهید کارگر داخلی رو بیکار کنی، کارگر بیگانه را بهره‌مند و برخوردار کنی، برای پز دادن جنس‌های دارای نشان خارجی. یک عده پولدارهای نوکیسه‌ی تازه به دوران رسیده - که الآن هم کم نداریم متأسفانه داخل کشور- دنبال نشان‌های خارجی هستند، به قول خودشان برندهای خارجی... فروش کالای خارجی و مصرف کالای خارجی باید در جامعه به‌عنوان یک ضد ارزش شناخته شود، مگر آنجایی که مشابه داخلی‌اش نیست.»

همچنین ایشان در یازدهم مردادماه امسال در دیدار با مردم فرمودند:
«بنده این‌همه تکیه کردم بر روی مصرف تولیدات داخلی. متأسفانه واقعیت قضیه این‌جور نیست. در بخش‌های مختلف، فرض کنید در وسایل داخلی منزل، کارخانه‌های داخلی مشغول کارند، جنس مرغوب و خوب برابر با جنس خارجی، گاهی هم بهتر از جنس خارجی، تولید می‌کنند اما بازار که می‌روید شما، می‌بینید همه‌اش جنس خارجی است. چرا؟! از کجا می‌آید این‌ها؟

تأکید بنده بر روی جلوگیری از واردات محصولاتی، که مشابه داخلی دارد، به خاطر این است... وقتی جنس خارجی وارد شد، چه از مبادی ورودی قانونی مثل گمرک و امثال این‌ها و چه از مبادی قاچاق که خیلی هم زیاد است متأسفانه، تولید داخلی می‌خوابد، وقتی تولید داخلی خوابید همین وضعی پیش می‌آید که امروز هست، جوان ما بیکار می‌شود، اشتغال ما کم می‌شود، رکود بر کشور حاکم می‌شود، وضع زندگی و معیشت مردم دشوار می‌شود.

این‌ها را که دیگر از طریق ارتباط با آمریکا و اروپا نمی‌شود حل کرد. این‌ها را خودمان باید حل کنیم... بنده به مسائل معیشت مردم خیلی اهمیت می‌دهم، اما هرچه فکر می‌کنم، هرچه با کارشناس‌ها مشورت می‌کنم، می‌بینم راهی جز این وجود ندارد. اینی که حالا تجّار خارجی بیایند و بروند و هیچ آبی هم از آن‌ها گرم نشود که تا حالا هم نشده؛ الآن حدود یک سال است که می‌آیند و می‌روند، کاری هم نکردند. اگر هم بخواهند کار کنند، تصرف بازار ایران است که درست به ضرر ماست.»

قطعاً امروز به دلیل سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران، یک عرصه جنگ اقتصادی در کشور برقرار است و در این عرصه هرکسی که بتواند به نفع کشور تلاش کند، جهاد کرده است. نگوییم که این وظیفه تنها بر عهده دولت و مسئولان کشور است، بلکه باید این فرهنگ در بین عامه‌ی مردم نیز جا بیفتد که اگر می‌خواهیم شاغلین بخش‌های مختلف تولیدی بیکار نشوند و فارغ‌التحصیلان جوان ما جذب بازار کار شوند، تا حد امکان از خرید کالاهای خارجی خودداری کنیم.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه