اخبار داغ

هنرمند آملی درگذشت/ زمان تشییع پیکر زنده یاد "فرهنگ شریف" +بیوگرافی

هنرمند آملی درگذشت/ زمان تشییع پیکر زنده یاد "فرهنگ شریف" +بیوگرافی
هنرمند آملی استاد "فرهنگ شریف" صبح امروز بر اثر کهولت سن و تحمل یک دوره سخت بیماری در تهران دار فانی را وداع گفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر هراز، استاد "فرهنگ شریف" متولد سال 1310، در شهرستان آمل بود  و از سن 4 سالگی تحت تأثیر آموزش موسیقی به واسطه پدرش و رفت‌ و آمد بزرگان موسیقی به منزل آنها موسیقی را فرا گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر هراز,

وی تار را نزد استادان عبدالحسین شهنازی و مرتضی نی‌داوود، تار نوازان بزرگ اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی آموخت. وی از تک‌نوازان و بداهه‌نوازان سرشناس موسیقی ایرانی شناخته می‌شود.

,

استاد شریف در سن 12 سالگی نخستین تک‌نوازی خود را به صورت پخش زنده از رادیو با موفقیت اجرا کرد و یکی از مهم‌ترین و دلنشین‌ترین سبک‌های نوازندگی تار متعلق به وی است.

,

وی با ابداعاتی که در نحوهٔ انگشت‌گذاری و مضراب زنی در نقاط مختلف سیم‌های تار انجام داد از تار صدایی کاملاً متفاوت به وجود آورد که بسیاری معتقدند زیباترین صدای تولید شده از ساز تار است.

,

, ,

استفاده از ظرفیت‌های تار در صدادهی‌های متنوع، سکوت‌های سنجیده، آفرینش جملاتی فارغ از قالب‌های ردیف، جواب‌های کوتاه و مؤثر، اجرای ماهرانه انواع کشش‌ها و مالش‌های طولی و عرضی که ریشه در روش‌های ویولن‌نوازی ایرانی دارد و آفرینش کوک‌های گوناگون اختصاصی از ویژگی‌های برجسته هنر نوازندگی این هنرمند آملی بود.

,

استاد شریف دارای نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و در کارنامه هنری خود با خوانندگانی همچون غلامحسین بنان، علیرضا افتخاری، حسام‌الدین سراج همنوازی داشت.

,

وی از سوی مرکز حفظ میراث فرهنگی شرق در دانشگاه موزه هنر لندن برای برگزاری کنسرت پژوهشی و همچنین تشکیل کارگاه تخصصی ساز تار دعوت شد و در این سفر علاوه بر اجرای کنسرت پژوهشی ویژگی‌های ساز تار را در پنج  جلسه تشریح کرد که مورد استقبال دانشجویان و علاقه‌مندان قرار گرفت.

,

این هنرمند آملی علاوه بر برگزاری کنسرت‌های متعدد در تالارها، فستیوال‌ها و جشنواره‌ها در ایران کنسرت‌های پژوهشی در کشورهای آلمان و انگلستان نیز برگزار کرد.

,

همچنین تولید فیلم مستندی به نام "صدای تار فرهنگ" درباره زندگی استاد فرهنگ شریف نوازنده چیره‌دست تار و آهنگساز برجسته موسیقی ایرانی با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل و کارگردانی مهدی حیدری در سال 95 آغاز شد که در مراحل پایانی صداگذاری و تدوین است.

,

وی سرانجام صبح امروز 17 شهریور ماه بر اثر کهولت سن و تحمل یک دوره سخت بیماری در سن 85 سالگی در تهران دار فانی را وداع گفت.

,

پیکر زنده یاد فرهنگ شریف، استاد تار ایران ساعت 9 صبح روز شنبه، 20 شهریور ماه از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع می‌شود.

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه