اخبار داغ

سعید لیلاز:

می توان با تحقق اقتصاد مقاومتی به استکبار جهانی «نه» گفت/ با برجام رابطه ایران و آمریکا به سال ۸۴ برمی‌گردد نه سال ۵۴

می توان با تحقق اقتصاد مقاومتی به استکبار جهانی «نه» گفت/ با برجام رابطه ایران و آمریکا به سال ۸۴ برمی‌گردد نه سال ۵۴
کارشناس اقتصادی درباره تاثیر برجام بر رابطه ایران و آمریکا گفت:من دو سال قبل پیش بینی کردم که اگر برجام اجرا شود، رابطه ایران و آمریکا به سال ۸۴ برمی گردد، نه سال ۵۴٫ به هرحال ما که متحد استراتژیک آمریکا نخواهیم شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه جامع نفوذ؛ کنوانسیون FATF؛ کلیدواژه ای که این روزها سروصدای زیادی به پا کرده است. برخی آن را در مسیر پروژه نفوذ دشمن تلقی می کنند و برخی دیگر آن را کبریتی بی خطر می پندارند. در گفت و گو با دکتر سعید لیلاز کارشناس اقتصادی و فعال رسانه ای اصلاح طلب به ارزیابی این مهم پرداختیم. وی در این گفت و گو از لزوم توجه به مولفه های اقتصاد مقاومتی و دشمنی های استکبارجهانی علیه جمهوری اسلامی سخن گفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه جامع نفوذ؛ ,

متن کامل این گفت و گو پیش روی شماست:

,

 

,

نظر شما در خصوص کنوانسیون FATF و مختصات آن چیست؟آیاپذیریش این مهم از سوی جمهوری اسلامی ضرورتی داشت؟

, نظر شما در خصوص کنوانسیون FATF و مختصات آن چیست؟آیاپذیریش این مهم از سوی جمهوری اسلامی ضرورتی داشت؟,

آن چیزی که ما در FATF – که من اختصارا به آن «فاتف» می گویم – تقبل کردیم در واقع یک نوع بازگشت به نظام بین المللی است و اساسا چیز عجیبی نیست. می دانید که قانون مبارزه با پول شویی در مجلس شورای اسلامی دولت آقای احمدی نژاد در سال ۱۳۸۶ تصویب شد و شورای نگهبان هم آن را تایید کرده و سال هاست اجرا می شود. اساسا اگر اجرا نشود ایران در معادلات بین المللی دچار مشکلات جدی خواهد شد.

,

همانطور که گفتم عضویت در اتحادیه بین المللی ضد پول شویی چیزی است که در مجلس شورای اسلامی تصویب و شخص آقای احمدی نژاد، رئیس جمهوروقت آن را تایید کرد. البته اگر رئیس جمهور هم تایید نکرده بود اهمیتی نداشت، بالاخره  شورای نگهبان تایید کرده بود و لازم الاجرا تلقی می شد.

,

اما من یک نکته کلی دارم. اینکه من این را قبول دارم که با ایران در جامعه جهانی به صورت دو گانه برخورد می شود. خود نفس اینکه فقط جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی که در لیست سیاه FATF هستند و ما باید برای خروج از لیست یک سری راستی آزمایی ها و اقداماتی انجام دهیم نشان دهنده این است که به قول مقام معظم رهبری آن جامعه بین المللی دروغین استانداردهای دو گانه ای را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار می گیرد. من گاهی وقت ها فکر می کنم همان قدر که ما از جنبش های آزادی بخشی که آن ها می گویند تروریست هستند حمایت می کنیم، حداقل همان قدر هم دولت عربستان این کار را انجام می دهد. دولت قطر، ترکیه و روسیه انجام می دهند. حتی ایالات متحده آمریکا انجام می دهد. هر قدرت منطقه ای سعی می کند یک سری از گروه های سیاسی زیر نفوذ خودش را پر و بال دهد.

,

شما اگر دقت کنید در لبنان تقریبا هیچ گروه سیاسی نیست که از طرف یک گروه دولتی در خاورمیانه حمایت نشود؛ ولی همین کشورها به ایران خرده می گیرند، یعنی اینکه ما در دنیا شاهد یک استاندارد دو گانه  در برخورد با جمهوری اسلامی هستیم. این حرف من نه نکته مغفولی است و نه نکته ای غریب. ۳۵ سال است شاهد این نگاه تبعیض آمیز هستیم.

,

اما پذیرش FATF از سوی ما برای این که ایران از نظر گردش مالی و چرخش مالی بانک هایش بخشی از جامعه جهانی و بین المللی شود، گریزناپذیر و ضروری است و ربطی به برجام ندارد. اما رهبرانقلاب درست می گویند که استکبار جهانی فقط سر این موضوع نخواهد ایستاد. این جمله را ایشان سال هاست می فرمایند که طمع ورزی غرب تمام شدنی نیست. من به شما می گویم هیچ جا این خواسته ها متوقف نخواهد شد، چرا که آقا این فرمایش را مطرح کردند و اعتقاد هم دارند. من عرضم این است که جمهوری اسلامی باید تکلیفش را با این مسئله روشن کند. اگر می خواهد فراتر از این بحث ها و گعده ها و جنگ های جناحی و داخلی کار را پیش ببرد. یعنی فقط به عنوان ابزاری که چپ را سر راست بزند و برعکس آیا می خواهد عضوی از جامعه جهانی باشد؟

,

البته من داخل پرانتز اشاره کنم که جنگ زرگری چپ و راست خیلی هم بد نیست. در غرب و آمریکا این جنگ زرگری را دارند، ما چرا نداشته باشیم؟

, البته من داخل پرانتز اشاره کنم که جنگ زرگری چپ و راست خیلی هم بد نیست. در غرب و آمریکا این جنگ زرگری را دارند، ما چرا نداشته باشیم؟,

اگر جمهوری اسلامی نمی خواهد عضوی از جامعه جهانی باشد باید مثل کره شمالی کمربندهایتان را محکم ببندید و من مخالف این که چنین تصمیمی گرفته شود،
نیستم. من این موضوع را در دوره آقای احمدی نژاد سه بار سرمقاله روزنامه شرق کردم که اگر شما می خواهید با نظم بین المللی موجود در بیفتید از نظر من اشکال ندارد. این حق نظام است که این کار را بکند، ولی باید لوازمش را فراهم کنیم. نمی توان از نظر اقتصادی در دنیا ادغام شوید و از نظر سیاسی و ژئوپلتیک با نظام بین المللی موجود در بیفتید. برعکسش هم نمی شود. یعنی نمی توان اقتصاد منزوی باشد، ولی بخواهید به لحاظ سیاسی در دنیا ادغام شوید.

,
,

عرض می کنم این تناقض در نگاه نظام جمهوری اسلامی باید به یک فرجامی برسد. اگر می خواهیم به نظم بین المللی موجود در بیفتیم، باید اقتصاد را همزمان با آن و به اندازه و متناسب با آن سامان دهیم. اگر می خواهیم در اقتصاد جهانی ادغام شویم باید سیاست را متناسب با آن همراه کنیم.

,

یعنی به اعتقاد شما در عرصه سیاسی باید مطلق گرایی را در دستور کار قرار بدهیم؟

, یعنی به اعتقاد شما در عرصه سیاسی باید مطلق گرایی را در دستور کار قرار بدهیم؟,

اگر غیر از این باشد فرمایش رهبر معظم انقلاب نقض می شود که به نظر من فرمایش ایشان کاملا درست است. من مخالفم با کسی که تصور کند این فرمایش غلط است. غرب خواسته هایش از شما متوقف نخواهد شد. پله پله شما را در جریان مورد نظر می کشانند.  بگذارید من دفاع کنم از حکومت، کشور و دولت های مان که ۳۸ سال است حکومت تلاشش بر این است که بنا به فرمایش شما مطلق گرایی را در دستور کار قرار ندهد، ولی می بینید که استکبارجهانی چه برخوردهایی با ما کرده است. آن ها جمهوری اسلامی را با این شاکله اش خودی نمی دانند و این یعنی تنش. من دو سال قبل پیش بینی کردم که اگر برجام اجرا شود، رابطه ایران و آمریکا به سال ۸۴ برمی گردد، نه سال ۵۴٫ به هرحال ما که متحد استراتژیک آمریکا نخواهیم شد. آن تشنج بر سر مناقشه هسته ای که دست ها را روی ماشه برده بود می دانید در ماهیت مناقشه هسته ای ایران یا باید هسته ای می شد یا نمی شد. اگر هسته ای می شد کار تمام بود و اگر نمی شد باید تکلیفش روشن می شد. ولی بقیه مناقشات بین ایران و آمریکا این طور نیست. این کشمکش و اره بده و تیشه بگیر حالا حالاها ادامه خواهد یافت.

,

سمت گفت و گو را به سوی کنوانسیون FATF هدایت کنیم. اگر بخواهیم این کنوانسیون را مورد ارزیابی بیشتر قرار دهیم. به اعتقاد شما پارامترهایی که این مهم را در بر گرفته شرایط و بستری برای نفوذ در سیستم اقتصادی مالی ما تلقی نمی شود؟

,

ابدا این طور نیست.

,

در این مسیر مشکلاتی بعضا برای برخی نهادهای داخلی از جهت دادوسیتد مالی ایجاد شده. این موضوع از نگاه شما چطور ارزیابی می شود؟

, در این مسیر مشکلاتی بعضا برای برخی نهادهای داخلی از جهت دادوسیتد مالی ایجاد شده. این موضوع از نگاه شما چطور ارزیابی می شود؟,

آن هایی که با قراردادهای بین المللی و خریدهای نظامی آشنا هستند خوب می دانند چه باید کنند. شما می دانید که ما پول موشک S300 را از طریق ال سی به روسیه دادیم. خریدهای نظامی روال خاص خود را دارد و نه من می دانم و نه دلم می خواهد بدانم بهتر است کار خودشان را انجام دهند.

,

اصلا من معتقد نیستم که اقتصاد ایران را می توان تحریم کرد. من نقش تحریم در وضعیت فعلی اقتصاد ایران را تعیین کننده نمی دانم. این حرف را بیست سال پیش زدم. اولین بار سال ۷۴ مقاله ای را چاپ کردم و گفتم تحریم مشکل اقتصاد ایران نیست. مشکل اقتصاد ایران مدیریت داخلی اش است. این راه نفوذ نیست. اگر می خواهید اقتصاد مقاومتی را تحقق ببخشید، راهش این نیست که عضو کنوانسیون ها بشوی یا نشوی، بلکه راهش این است که اقتصاد را نیرومند کنید. تناقض بین حرف و عمل در جناح راست زیاد است. نمونه عینی این است که می خواهند ایران نیرومند شود، ولی به نیرومند شدن اقتصاد معتقد نیستند. فرمایش ۲۴ ماده ای رهبری را مطالعه کنید. می بینید که کلمه به کلمه اش تاکید بر تقویت اقتصاد کشور دارد.

,

به اعتقاد شما چگونه با یک اقتصاد نیرومند می توان در عرصه بین الملل به امتیازگیری سیاسی پرداخت؟

, به اعتقاد شما چگونه با یک اقتصاد نیرومند می توان در عرصه بین الملل به امتیازگیری سیاسی پرداخت؟,

اگر اقتصاد نیرومند باشد، می توانی مثل ویتنام به آمریکا بگویی نه، ولو اینکه عضو FATF باشی. اگر اقتصادت نیرومند باشد، مثل چین می توانی به آمریکا بگویی نه و اگر اقتصادت نیرومند باشد مثل اروپا و حتی ترکیه در موقعیت های لازم می توانی به آمریکا بگویی نه. ولی با اقتصاد ضعیفی که سالی ۷ میلیارد دلار بنزین وارد می کردیم، چنین چیزی میسر نیست. اینکه شما مجبور شوید بنزین و گازوئیل و گندم تان را از خارج بیاورید و بعد بگویید مرگ بر آمریکا اقتصاد مقاومتی نیست.

,

در سه سال گذشته روحانی گام های بسیار مهمی هم در جهت نیرومند کردن ایران و هم در جهت جلوگیری از نفوذ و اقتصاد مقاومتی برداشته است.به خدا اصلا حرف جناحی نمی زنم. من می گویم هر دولتی کشاورزی ایران و تولید را تقویت کرد باید دستش را بوسید. اصلا برای ما مهم نیست چه دولتی بر سر کار است. اگر می خواهید کار اساسی انجام دهید این کارهایی که عرض شد اید رونق بگیرد وگرنه عضویت یا عدم عضویت در FATF ملاک کار نیست.

,

به هرشکل ایران شریک استراتژیک در دنیا ندارد نگاه نکنید روس ها دو تا جنگنده آوردند. امیدوارم شما باورت نشود که اینها و یا چین متحد ما هستند. ما یک نظام تنها هستیم. باید دست مان به زانوی خودمان باشد و اقتصاد را نیرومند کنیم. بحث عضویت یا عدم عضویت در FATF یا تبعات و اثرات آن را بحث ژئوپلتیک و مهمی نمی دانم. بحث مهم این است که این نظام اقتصادی کشور با ۲۵ میلیون شاغل و حدود ۳۰ میلیون نیروی فعال، دیگر قادر به تولید ثروت نیست و این مبنای نفوذ است.

,



انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه