اخبار داغ

مقایسه توسعه یافتگی بوکان و مهاباد از نگاه عضو شورای شهر بوکان

مقایسه توسعه یافتگی بوکان و مهاباد از نگاه عضو شورای شهر بوکان
طی یک دهه کذشته مقایسه دو شهر مهاباد و بوکان از نگاه همشهریان بوکانی به امری روز مره تبدیل شده و در بسیاری از محافل رسمی و غیر رسمی نیز این مهم به یکی از مهم ترین چالشهای مسئولان بوکانی تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کانی پرس،طی یک دهه کذشته مقایسه دو شهر مهاباد و بوکان از نگاه همشهریان بوکانی به امری روز مره تبدیل شده و در بسیاری از محافل رسمی و غیر رسمی نیز این مهم به یکی از مهم ترین چالشهای مسئولان بوکانی تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کانی پرس,


پیشرفت ها و توسعه یافتگی شهری در مهاباد و بلعکس پسرفت توسعه یافتگی شهری در بوکان باعث شده که طی یک دهه گذشته شهرمهاباد خود را از شهر های همجوار جدا و به عنوان  قطب توسعه یافتگی در جنوب استان خود را معرفی کند.
از نگاه مردم سومین شهر پرجمعیت استان این مهم  نیز می بایست در بوکان به عنوان قطب صنعتی و علمی جنوب استان اجرا می شود ولی به علل های مختلف این شهر از نظر توسعه درون شهری دچار پسرفت چشم گیری شد و به ده ها سال عروس شهرهای ایران را از همسایه غربی خود عقب انداخت.

حال کاظم آبام یکی از منتخبین مردم بوکان در شورای اسلامی دوره چهارم در یادداشتی به علل های این عقب افتادگی پرداخته است که متن کامل آن در زیر می آید.

چند روز قبل رئیس شورای شهر مهاباد در یک نشست علنی اعلام کرد که در سال های 92 و 93 و 94 بودجه شهرداری مهاباد به ترتیب 37 و 54 و 65 میلیارد تومان تحقق یافته است.

حال این آمار را با درآمدهای شهرداری بوکان مقایسه کنید: بر طبق اظهارات شهرداران بوکان، بودجه شهرداری بوکان در سال های 92 و 93 و 94 به ترتیب 21 و 27 و 35 میلیارد تومان تحقق یافته است.

با یک مقایسه ساده می توان نتیجه گرفت که درآمد شهرداری بوکان تقریبا در تمام این سال ها نصف درآمد شهرداری مهاباد بوده است.
این در حالی است که جمعیت شهر بوکان ده ها هزار نفر بیشتر از جمعیت مهاباد، و وسعت و گستردگی شهر بوکان صدها هکتار بیش از وسعت شهر مهاباد است. به عبارت دیگر شورای شهر مهاباد در طول سه سال گذشته جمعا 156 میلیارد تومان جهت رسیدگی به شهر مهاباد در اختیار داشته، در حالی که شورای شهر بوکان جمعا 83 میلیارد تومان برای شهر بوکان با جمعیت و وسعتی به مراتب بیشتر از مهاباد جهت عمران و آبادانی شهر بوکان در اختیار داشته است.

از یک منظر دیگر با تقسیم درآمدهای شهرداری به جمعیت شهر می توان گفت سرانه پرداختی شهروندان مهابادی در مجموع سه سال گذشته به ازای هر نفر بیش از یک میلیون تومان بوده، در حالی که هر شهروند بوکانی در مجموع سه سال گذشته به طور میانگین حدود 400 هزار تومان به عنوان عوارض سکونت در شهر پرداخت نموده است.

به طریق برعکس، شهرداری مهاباد در طول سه سال گذشته به هر شهروند مهابادی بیش از یک میلیون تومان خدمات ارائه کرده؛ در حالی که شهرداری بوکان به هر شهروند بوکانی حداکثر 400 هزار تومان خدمات عرضه نموده است.

مستحضر باشید عمده ترین منبع درآمد شهرداری های بوکان و مهاباد عوارض و جرایم ساختمانی است که با توجه به مقایسه فوق نشان از دو برابر بودن عوارض شهرداری مهاباد نسبت به شهرداری بوکان است.

این در حالی است که اغلب شهروندان بوکان به میزان عوارض شهرداری بوکان معترض بوده و لذا شورای شهر هم سالانه در چندین نوبت تخفیفات 30 درصدی را مصوب و اعلام می نماید.

با تداوم این شرایط کدام شهردار یا کدام شورای شهر در حال و آینده می تواند مدعی شود که بوکان را آباد و در خور مقایسه با شهرهای اطراف خواهد کرد؛ در حالی که سقف درآمدی شهرداری بوکان بسیار کوتاه تر از شهرهای همجوار است؟

با کمترین دانش اقتصادی هم می توان تحلیل و استنتاج کرد که در چنین شرایط درآمدی هرگز نباید از شهرداری بوکان با جمعیت بیش از 180 هزار نفر و با وسعت حدود 2000 هکتار انتظار توسعه بیشتر از شهرهای پردرآمدتر نظیر مهاباد و میاندوآب و سقز را داشت. به نظر می رسد هم مدیران شهری و هم شهروندان بوکان باید انتظارات خود از توسعه شهر را واقعی نموده و متناسب با ظرفیت های ممکن شهر به ترسیم آینده شهر اقدام نمایند، زیرا حقیقتا بیش از این نمی توان شهر بوکان را با شعار ها و ژست های روشنفکرانه اداره کرد.

شما اگر تحلیل مناسب تری سراغ دارید حقیر را هم حتما در جریان بگذارید.

انتهای پیام/م
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه