اخبار داغ

گزیده مطبوعات 9 اردیبهشت/ رئیس‌جمهور چه خواهد گفت؟

گزیده مطبوعات 9 اردیبهشت/ رئیس‌جمهور چه خواهد گفت؟
سفر یک روزه سفیر سابق انگلیس به تهران، واژگونی اتوبوس در بزرگراه آزادگان و انتخاب لیلا حاتمی به عنوان یکی از داوران اصلی جشنواره فیلم کن محور مشترک روزنامه ‌های اصلاح طلب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، سفر یک روزه سفیر سابق انگلیس به تهران، واژگونی اتوبوس در بزرگراه آزادگان و انتخاب لیلا حاتمی به عنوان یکی از داوران اصلی جشنواره فیلم کن محور مشترک روزنامه ‌های اصلاح طلب است.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

تنور گرم انتخابات

, تنور گرم انتخابات,

روزنامه  کیهان: انتخابات روز چهارشنبه مجلس عراق تا حد زیادی روی مسایل عمومی عراق و تحولات درون قومی عراق و بازسازی سیاسی این کشور تاثیر خواهد گذاشت. هم‌اینک آرایش‌های جدید سیاسی خبر از شرایطی دگرگون می‌دهند این موضوع می‌تواند قوام سیاسی در عراق را فزونی بخشد و بر رعایت قواعد بازی تاکید کند اما در عین حال می‌تواند مخاطرات تازه‌ای را نیز تولید کند. هوشمندی با عدم هوشمندی رهبران قومی- مذهبی در عراق و بخصوص شخصیت‌های محوری مذهبی و سیاسی عراق نقش تعیین‌کننده‌ای در این میان دارند.

,

 

,

عبور دولت از حاشیه‌سازان

, عبور دولت از حاشیه‌سازان,

روزنامه ایران: ماجرا چیست و چرا در شرایطی که اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاست خارجی کشور آهنگ بهبود دارد، گسل‌های تندروی اینچنین فعال شده‌اند؟ از روزی که حسن روحانی سکان ریاست جمهوری را به دست گرفت، بازار ارز بتدریج از حالت تلاطم خارج و به ثبات نسبی رسید. بر اثر سیاست‌های اقتصادی منطقی و تلاش برای برقراری انضباط مالی در دولت و کشور- طبق گزارش مرکز آمار-  آهنگ تورم افسار گسیخته کند شد و امیدواری‌ها برای خروج اقتصاد از رکود تورمی چند ساله فزونی گرفت. از فردای توافق ژنو، هفته‌ای سپری نمی‌شود مگر این که مقام‌های ارشد کشورهای اروپایی، آسیایی و... راهی ایران نشده باشند و طبیعتاً چنین رفت و آمدهایی در راستای فعال‌سازی دیپلماسی اعتدال است که دولت جدید به کار گرفته است تا عوایدی برای کشور در پی داشته باشد. در عرصه سیاسی و فرهنگی  هم دولت سعی کرده به دور از جنجال و تبلیغات مرسوم در مسیر تقویت حقوق شهروندی، نظام‌مند کردن رفتارهای سیاسی شهروندان، احزاب و گروه‌های مختلف مدنی و... حرکت کند. بستن مجاری رانت‌خواری، اقدام عملی برای مقابله با رانت‌خواران و معرفی برخی از آنان به دستگاه قضایی- مانند بابک زنجانی- تلاش برای شفاف‌سازی شاخص‌های اقتصادی، حذف رانت‌های اطلاعاتی و... برخی از اقدامات ضد فساد دولت است که گویا به کام عده‌ای خوش نیامده است. باید در نظر داشت که این مجموعه اقدام‌ها در کمتر از یک سال شکل گرفته و طبیعی است آثار چنین سیاست‌هایی بتدریج خود را نشان خواهد داد . با این نگاه توسل به اقدام‌های تخریبی علیه رئیس جمهوری و اعضای خانواده‌اش، حملات هدفدار به برخی وزرای کلیدی، ایجاد برخی مشکلات تصنعی در حوزه اقتصاد، فرهنگ و... برخاسته از همین نگرانی تندروهای داخلی است که همگی با هدف انحراف دولت از مسیر اصلی تعبیر می‌شود.   دولت چه می‌کند؟

,

 

,

معلم در جبهه فرهنگ

, معلم در جبهه فرهنگ,

روزنامه رسالت: در روزگار غرور انگیزی که مردم ایران به سوی احیای تمدن اسلامی گام برمی‌دارند و تمامیت کفر جهانی را به مبارزه طلبیده‌اند، هر روز برگ زرین دیگری از پیروزی‌های ایران اسلامی بر جامعه جهانی، آشکار می‌گردد. چندان که آمریکا به عنوان مدعی ابرقدرتی جهان ناچار می‌شود برای ممانعت از ورود نماینده ایران به سازمان ملل متحد تمام توان، سنا و کنگره و کاخ سفید را به صحنه بیاورد تا شاید به گمان خود پاسخی داده باشد به سیلی تصرف لانه جاسوسی! روشن است که در چنین روزگاری کارزار، دمادم شدت می‌گیرد و دشمن از به کارگیری هیچ حیله‌ای علیه نظام اسلامی فروگذار نمی‌کند تا شاید مانع گسترش موج شتاب‌گیر اسلام خواهی و استقلال طلبی و عدالت مداری در جهان شود.

,

 

,

هرجا دروغ هست نام برخی می‌درخشد

, هرجا دروغ هست نام برخی می‌درخشد,

روزنامه وطن امروز: ماجرای زندان اوین یک سناریوی پیچیده از پیش طراحی شده توسط دشمنان نظام بود که بی‌بی‌سی راسا مسؤولیت فضاسازی رسانه‌ای آن را برعهده داشت. انجام مصاحبه جهت‌دار با خانواده برخی زندانیان در عین بی‌اطلاعی آنان از حوادث داخل زندان و متعاقبا پاشیدن رنگ واقعیت به تخیلات القائی دشمنان، فاز نخست این فضاسازی غیرواقعی بود. شواهد میدانی حکایت از آن دارد که بخش عمده‌ای از این سناریوی پیچیده که به شکل شبکه‌ای رقم خورده است، در خارج از کشور پی‌ریزی شده و متعاقبا عوامل مشخصی اجرای اولیه و پیشبرد نهایی آن را در داخل و خارج از زندان اوین برعهده داشته‌اند. به هرحال براساس اطلاعات موثق مهره‌های منافقین مسؤولیت مستقیمی در این فتنه‌انگیزی بر دوش داشتند.

,

 

,

هراس ازافراطیون

, هراس ازافراطیون,

روزنامه مردم سالاری: آنهایی که در انتخابات سال 92 از مردم «نه» شنیدند و از متن امور اجرایی به واسطه آسیب‌هایی که سوء مدیریتشان وارد کرده بود، به حاشیه رانده شدند این روز‌ها آگاهی و اشراف کاملی به توفیق دولت روحانی دارند و به این نتیجه رسیده‌اند که تداوم شرایط به وجود آمدهِ پس از انتخابات 24 خرداد 92، آن‌ها را در ‌‌نهایت با وضعیتی دچار خواهد کرد که چاره‌ای به غیر از حاشیه نشینی نداشته باشند و دقیقا به همین دلیل است که این روز‌ها زمام رفتارشان از دستشان خارج شده است و خودشان هم نمی‌دانند که چرا دست به اقدامات اینچینینی می‌زنند. در واقع باید گفت که «هراس از حاشیه نشینی» گروه تندرو و افراطی را با شرایط سختی مواجه کرده است و به همین خاطر آن‌ها از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند تا بلکه بتوانند به زعم خود، خود را اصلح‌تر از دولت معرفی کنند پس برایشان چاره‌ای جز سیاه نمایی نمی‌ماند. البته باید گفت که مردم هوشیار هستند و درستی سره را از ناسره تشخیص خواهند داد و به همین دلیل تاکید می‌شود که نباید نگرانی زیادی از افراطی گری‌های افراطیون داشت.

,

 

,

عراق؛ انتخابات سرنوشت ساز

, عراق؛ انتخابات سرنوشت ساز,

روزنامه جمهوری اسلامی: مردم عراق و به ویژه جناح شیعه که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد در برابر آزمونی دیگر قرار گرفته‌اند که آنرا می‌توان مهمترین آزمون از زمان سقوط رژیم گذشته دانست.  این یک واقعیت است تلاش‌های گسترده‌ای در جریان بوده است تا با توسل به حیله‌ها و ترفندهای مختلف ابتکار عمل از دست جناح شیعه در عراق خارج شود و در انتخابات اخیر نیز سرمایه‌گذاری فراوانی برای تحقق این توطئه صرف گردیده است تا جناح شیعه دچار تفرقه گردد.  نتیجه این انتخابات، شاید نتواند در کوتاه مدت انتظارات عراقی‌ها را برای "تغییر" در زمینه اعاده امنیت، رونق اقتصادی و رفع بر فساد برآورده سازد ولی قطعاً برای آینده عراق تعیین کننده خواهد بود و چشم‌انداز صحنه سیاسی عراق را برای سالهای آتی ترسیم خواهد کرد.

,

 

,

رئیس‌جمهور چه خواهد گفت؟

, رئیس‌جمهور چه خواهد گفت؟,

روزنامه آرمان: مساله‌ای که دولت باید به آن بپردازد و خوب است که از جانب رئیس‌جمهور بیان شود مربوط به معدل رفتار تریبون‌های رسمی است. صدا و سیما که از هر جهت کمی و کیفی همکاری‌های همه‌جانبه با رئیس دولت گذشته داشته اکنون رویه‌ای با دولت یازدهم پیش گرفته که متفاوت با دولت قبل است. همان افرادی که در هر اقدام دولت گذشته حمایت همه‌جانبه داشتند اکنون بسیار کم‌صبر شده‌اند و از هر حادثه کوچک و معمولی مسائلی بزرگ می‌سازند و از طریق خبررسانی به کار خود ادامه می‌دهند. به علت جشنی که به مناسبت روز زن توسط همسر رئیس‌جمهور برگزار شده بود؛ معرکه راه انداختند و به فضاسازی علیه دولت پرداختند. در 8سال گذشته مردم مشکلات بسیاری را تحمل کردند. افرادی که خود سبب بروز چنین مشکلاتی شدند اکنون پرچم‌دار مقابله با اشراف‌گری شده‌اند. گروهی دیگر جریان انصراف از انصراف یارانه را مطرح کردند. در این بین به صورت هماهنگ شده به ساختن فیلم‌هایی برای تخریب دولت روی آورده‌اند. روحانی با سختی‌های فراوانی روبروست و اگر مردم در جریان باشند مسلما از حجم فشار بر دولت کاسته خواهد شد.

,

 

,

خانواده و شغل حق بانوان است

, خانواده و شغل حق بانوان است,

روزنامه قانون: حضور 60 درصدی بانوان در دانشگاه ها و کسب مدارک تحصیلی ، نشان از تقاضای حضور در عرصه اقتصادی دارد. بانوان با کسب مدارک تحصیلی بالا توقع دارند صاحب شغلی درآمدزا باشند و بتوانند سهمی در چرخه اقتصادی خانواده خود ایفا کنند. گرچه تفکرات غربی مقداری جامعه اسلامی ایران را تحت تاثیر قرار داده است. بانوانی که چند سال از عمر خود را صرف تحصیل می کنند، از دولت انتظار دارند شرایطی فراهم کند تا بتوانند از ثمره زحمات خود بهره بگیرند، این درحالیست که عدم فراهم کردن بازار کار مناسب برای بانوان باعث ورود برخی افراد سوء‌استفاده‌گر به میدان می‌شود. اینکه بانوان در اقتصاد خانواده سهمی داشته باشند توقع بجایی است و دولت هم باید این توقع را برآورده کند.

,

 

,

شاهدی ازدرون

, شاهدی ازدرون,

روزنامه اطلاعات: رسانه‌هایی که بنا دارند در این دوره از مدیریت کشور، در هر اتفاق مثبت و امیدوارکننده اجتماعی نیز موردی برای بهانه‌جویی بیابند یا بسازند، نگران مقایسه و قضاوت ملتی نیستند که در سال‌های اخیر جز خبر سفر دسته‌جمعی همسران مقامات کشور به آمریکا و اروپا و… رد پایی دیگر از فعالیت بانوان اول کشور (و یا به قول آن نماینده علیاحضرت و والاحضرتان) مشاهده نکردند؟ من از سلامت قوه بینایی و شنوایی و درک خود اطمینان دارم و به نظرم حق آن است که شاهدان عینکی ماجرا که با روی کار آمدن دولت روحانی، عینک کج‌بینی و بدبینی به چشم گذاشته‌اند، یا شیشه عینکشان را عوض کنند، یا دست از ارائه خبرهای خلاف واقعیت بردارند … و یا لااقل به فکر انتخابات قریب‌الوقوع مجلس باشند که قرار است در آن شعارهای مدنی و فرهنگی سر بدهند.  خانم‌ها و آقایانی که به هر دلیلی دعوت نشده بودید، سفره آن مهمانی با غذاهای مختصر و سردش بویی نداشت اما انگار بوی سوختگی دل و دماغ بعضی‌ها، خیال فروکش ندارد.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه