اخبار داغ

موج انتقادات از تصویب طرح کاهش اختیارات شورای نگهبان در انتخابات؛

بشیری: اقدام عجولانه مجلس در تصویب «طرح استفساریه» جای سوال دارد/ دهقان: متن استفساریه مغایر سیاست‌های ابلاغی رهبری درباره انتخابات است/ سلیمی:محدودسازی اختیارات شورای نگهبان در انتخابات به صلاح نیست

بشیری: اقدام عجولانه مجلس در تصویب «طرح استفساریه» جای سوال دارد/ دهقان: متن استفساریه مغایر سیاست‌های ابلاغی رهبری درباره انتخابات است/ سلیمی:محدودسازی اختیارات شورای نگهبان در انتخابات به صلاح نیست
نمایندگان در حالی طرح استفساریه قانون انتخابات را به تصویب رساندند که گروهی از اصولگرایان سعی کردند با استناد به ابلاغیه رهبری درخصوص برگزاری انتخابات، مانع از تصویب این استفساریه شوند اما ۲۵مهرماه این طرح به تصویب رسید که به موجب آن، اختیارات شورای نگهبان در انتخابات را کاهش می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تهران نیوز ، نمایندگان در نشست علنی روز یکشنبه ۲۵ مهرماه مجلس شورای اسلامی طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعاده شده از شورای نگهبان را جهت تامین نظر این شورا اصلاح کردند. موضوع استفساریه این طرح اشاره دارد که پس از اعلام نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در مهلت ۲۰ روزه مذکور در تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات و بعد از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه با رعایت قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف (مصوب ۲۲ آبان ۷۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام) این شورا نمی تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد این مدارک طبق ماده ۳۰ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی اعتبارنامه های منتخبان مورد رسیدگی قرار گیرد و نمایندگان با ۱۵۱ رأی موافق، ۶۶ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع ازمجموع ۲۶۰ نماینده حاضر در مجلس طرح مذکور را تصویب کردند و این در حالی است که ۳۵ نماینده نیز به رغم حضور در صحن علنی در رأی گیری شرکت نکردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران نیوز,

علیرضا سلیمی در صحن علی مجلس، در مخالفت با این طرح گفت: این قانونگذاری نیست و نیاز به استفساریه ندارد زیرا با این طرح اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد لذا نباید مورد تایید نمایندگان قرار گیرد.

,


علی ادیانی راد نماینده قائم شهر نیز اظهار داشت: این استفساریه اشکالات شورای نگهبان را رفع نمی کند و بلکه مغایر با سیاست های کلی انتخابات که اخیراً ازجانب رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، است اما عبدالکریم حسین زاده در موافقت با این طرح معتقد است که این استفساریه به دنبال محدود کردن شورای نگهبان نیست و در آن اشاره شده که شورای نگهبان می تواند نظر قطعی و نهایی خود را در مهلت ۲۰ روز نسبت به صلاحیت یک نامزد بعد از انتخاب او با رأی سالم مردم ارائه دهد.

,
,


برخی از اشکالات استفساریه 
با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از جانب رهبری معظم دام ظله العالی، طرح استفساریه نمایندگان با برخی مفاد این استفساریه در خصوص نماینده تراز شایسته نظام جمهوری اسلامی همخوانی ندارد لذا مناسب است که مجلس شورای اسلامی در این مصوبه خویش تجدیدنظر نماید.

,
, برخی از اشکالات استفساریه ,
,


نکته دوم اینکه در آیین‌های دادرسی امری بدیهی است که در اعاده دادرسی مرجعی صالح است که حکم قطعی و نهایی پیشتر توسط او صادر شده است. چنانکه در ماده ۴۳۳ قانون دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب آمده است: دادخواست اعاده دادرسی اصلی به دادگاهی تقدیم می شود که صادرکننده همان حکم بوده است. برابر ماده ‎۴۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی نیز، مرجع صلاحیت‎دار در رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی دادگاهی است که حکم قطعی را صادر کرده است. بنابراین اگر دادگاه بدوی حکم قطعی را صادر کرده باشد،‌‌ همان دادگاه مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی است و در صورت قبول این درخواست به استناد تبصره‎ ذیل ماده ۴۳۵ قانون آیین دادرسی مدنی، رسیدگی ماهوی کرده و حکم مقتضی را صادر می‌‎کند. در صورتی که دادگاه تجدیدنظر حکم قطعی صادر کرده باشد، این دادگاه مرجع صالح برای اعاده دادرسی خواهد بود و در صورت قبول درخواست اعاده دادرسی و انجام رسیدگی‎های لازم مبادرت به صدور رأی می‌‎کند که این رأی قطعی خواهد بود. لذا مطابق این قاعده شورای نگهبان که صادر کننده حکم قطعی و نهایی است در خصوص احکام قطعی صادره نسبت به داوطلبان تنها مرجع صالح برای اعاده دادرسی است و سلب این حق از شورا با قاعده منطقی و حقوقی رایج در اعاده دادرسی مغایرت دارد. از مهمترین جهات اعاده دادرسی مطابق قوانین آنست که پس از صدور حکم اسناد و مدارکی بدست آید که در هنگام رسیدگی مکتوم بوده و در دسترس نبوده است.

,
,


تصویب طرح استفساریه به صلاح کشور و انتخابات نیست
فرهاد بشیری کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی تهران نیوز با بیان اینکه تصویب طرح استفساریه  ماده ۵۲ قانون انتخابات در مجلس به ضرر سلامت انتخابات است، اظهار داشت: با توجه به اینکه سیاست‌های کلی نظام انتخابات در دستور کار مجمع تشخیص بوده و مجلس شورای اسلامی نیز از قریب التصویب بودن آن و ابلاغ این سیاست‌ها از جانب مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) در آینده‌ای نزدیک پیش از تصویب طرح استفساریه مطلع بوده‌اند، باید پرسید که چه عاملی منجر به اقدام عجولانه مجلس محترم در خصوص طرح این استفساریه پیش از ابلاغ این سیاست‌ها و تصویب آن شده است؟

,
, تصویب طرح استفساریه به صلاح کشور و انتخابات نیست,
, تهران نیوز,

وی ادامه داد: شورای نگهبان تضمین کننده سلامت انتخابات است و در سیاست های کلی انتخابات نیز که اخیرا از سوی رهبری ابلاغ شده است بر تقویت این نهاد تاکید شده است و به نظر من مصوبه اخیر مجلس که به نوعی اختیارات شورای نگهبان را می بندند و این روند، به صلاح کشور نیست.

,


متن استفساریه مغایر سیاست‌های ابلاغ شده رهبری درباره انتخابات است
محمد دهقان نقندرعضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «تهران نیوز » با انتقاد از تصویب استفساریه قانون انتخابات اظهار داشت: در روز تصویب استفساریه قانون انتخابات، تعدادی از نمایندگان تلاش خود را برای ممانعت از تصویب این طرح  بکار بستند و در تذکر‌ها و اخطارهایی نسبت به تصویب این طرح هشدار دادند و تاکید کردند که در اصلاحیه جدید ایراد مدنظر شورای نگهبان مرتفع نشده است اما در نهایت این طرح به تصویب رسید.

,
, متن استفساریه مغایر سیاست‌های ابلاغ شده رهبری درباره انتخابات است,
, تهران نیوز,


وی افزود: به اعتقاد بنده و نمایندگان مخالف با این طرح، متن استفساریه مغایر سیاست‌های ابلاغ شده رهبری درباره انتخابات است که در بخشی از این ابلاغیه، نظارت شورای نگهبان را در تمام مراحل انتخابات عنوان شده است.

,
,


طرح استفساریه و محدودسازی اختیارات شورای نگهبان در انتخابات
علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس  شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «تهران نیوز» با بیان اینکه تصویب استفساریه ماده ۵۲ قانون انتخابات مغایر با سیاست های کلی انتخابات است، گفت: ظاهرا تصویب مصوبه مجلس درباره استفساریه قانون انتخابات با اهداف سیاسی صورت گرفته است و این مصوبه مجلس باعث محدودسازی اختیارات شورای نگهبان در انتخابات می شود.

,
, طرح استفساریه و محدودسازی اختیارات شورای نگهبان در انتخابات,
, تهران نیوز,


وی ابراز داشت: شورای نگهبان از ابتدای انقلاب اسلامی در جریان انتخابات نقش مهمی ایفا کرده است و نمی توان با انجام کارهایی، باعث کم رنگ شدن این نهاد شد.

,
,


سلیمی در پایان خاطر نشان کرد: نمایندگان مجلس با تصویب این استفساریه قانونی باعث می شوند که شورای نگهبان پس از اعلام نظر قطعی در انتخابات، نتواند اظهار نظر مجددی درباره صلاحیت منتخبان یا نامزدها داشته باشد که این روند خوشایند نیست.

,
,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه