اخبار داغ

گفتگو با استاد حسین ملایی؛

به نظم کشیدن قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه توسط شاعر توانای هادیشهری

به نظم کشیدن قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه توسط شاعر توانای هادیشهری
شاعری توانا که ذوق و مهارت بالای خود را در به نظم کشیدن کتاب های نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و قرآن کریم به خوبی نمایان کرده است. کاری که در ظرف توانایی هر شاعری نمیگنجد و معرفتی عمیق می خواهد و ذوقی سرشار.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جلفانیوز، در تاریخ پربار فرهنگ و ادب کشورمان بسیار بوده اند بزرگانی که برای رونق روز افزون ادبیات و فرهنگ این کشور تلاش ها و مجاهدت ها کرده اند. برخی دیده شده اند و به جایگاه خود رسیده اند اما برخی در گمنامی به سر برده و قلم زده اند برای رشد و تعالی فرهنگ این مرز و بوم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جلفانیوز,

شهرستان جلفا نیز از این بزرگ مردان کم نپرورانده است و می توان گفت سهم خود را در شکوفایی فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی کشورمان ادا کرده است.

,

حکیم ابوالقاسم نباتی و میرزا طاهر خوشنویس نمونه هایی از مشاهیر ادبی بزرگ این شهرستان اند که شهرت جهانی یافته اند. اما شاید ارج و منزلت این بزرگان نیز آنگونه که پس از وفاتشان شناخته و قدر دانسته شده است در زمان حیات ایشان نبوده است و این مرام مردمان روزگار است که قدر داشته را ندانند و حسرت فقدان نداشته را می خورند.

,

حاج حسین ملایی از بزرگان و افتخارات این شهرستان است که متاسفانه آنگونه که باید شناخته نشده و به جایگاه واقعی خود در میان مفاخر فرهنگ و ادب ایران دست نیافته است.

,

شاعری توانا که ذوق و مهارت بالای خود را در به نظم کشیدن کتاب های نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و قرآن کریم به خوبی نمایان کرده است. کاری که در ظرف توانایی هر شاعری نمیگنجد و معرفتی عمیق می خواهد و ذوقی سرشار.

,

پایگاه خبری تحلیلی جلفانیوز در گفتگویی اختصاصی به سراغ این ادیب و هنرمند توانای شهرستانمان رفته است تا گامی در راستای شناساندن این بزرگمرد فرهنگ و ادب شهرستان بردارد تا شاید ارزش بزرگانمان را در زمان حیاتشان دریابیم و قدر بدانیم.

,

, ,

با سلام و خسته نباشید و تشکر از اینکه وقتتان را به ما دادید. به عنوان شروع گفتگو ابتدا خودتان را معرفی کنید. متولد چه سالی هستید و اصالتا اهل کجا هستید.
من هم سلام عرض میکنم خدمت شما. حسین ملایی هستم متولد سال ۱۳۱۱. ۸۴ ساله و اصالتا هم اهل علمدار هستم.

,
,

میزان تحصیلاتتان چقدر است؟
تحصیلات من در حد ابتدایی نظام قدیم است. کلاس ششم بودم که اسمم برای سربازی درآمد و اجازه ندادند تحصیلاتم را ادامه دهم. امتحانات نهایی آن سال را در حین سربازی به سختی داده و قبول شدم. سال هفتم و هشتم را هم با حضور غیر رسمی در کلاس های مجتمع آزاد که آن زمان وجود داشت گذراندم. به دلیل مشکلات زندگی مدتی دلسرد شدم و ادامه ندادم ولی بعدها کلاس نهم را هم در دوره های نهضت و شبانه گذراندم. بعد از آن هم عائله مندی مانع از ادامه تحصیلم شد.

, میزان تحصیلاتتان چقدر است؟,
,

از تالیفاتتان بگویید. چه کتابهایی نوشته اید و چند کتاب به چاپ رسانده اید؟
اولین کتابم نهج البلاغه منظوم بود که در دو جلد و ۲۲هزار بیت به صورت تفسیری به شعر تبدیل شده است. این کار حدود ده سال زمان برده و در سال ۱۳۸۰ به چاپ رسیده است.

, از تالیفاتتان بگویید. چه کتابهایی نوشته اید و چند کتاب به چاپ رسانده اید؟,
,

, ,

اولین نوشته تان نهج البلاغه منظوم بود یا قبل از آن تالیفات دیگری هم داشتید؟
قبل از نهج البلاغه کتاب شعر “مشت انقلاب” بود که برای خیلی سال پیش بود و الان در بازار هم موجود نیست. کتاب “برداشت ما از دنیا” را هم قبل از نهج البلاغه نوشته بودم ولی بعد از آن به چاپ رسیده.

, اولین نوشته تان نهج البلاغه منظوم بود یا قبل از آن تالیفات دیگری هم داشتید؟,
,

آخرین و تازه ترین اثرتان چیست؟
صحیفه سجادیه منظوم آخرین اثر به چاپ رسیده ام هست و بعد از آن هم قرآن کریم را به صورت تفسیری به شعر تبدیل کرده ام که که نسخه ای از آن را به کتابخانه استاد الهی قمشه ای در قم فرستاده ایم که به نرم افزار رایانه ای تبدیل شده است. این اثر آمادگی چاپ هم دارد ولی متاسفانه به دلیل نبود حامی مالی تاکنون به چاپ نرسیده که در صورت چاپ در سه جلد ۶۰۰صفحه ای ارائه خواهد شد.

, آخرین و تازه ترین اثرتان چیست؟,
,

, ,

یادتان می آید اولین شعرتان را در چند سالگی گفتید و مشوقتان چه کسی بود؟
اولین شعرم یادم نمی آید ولی شعر گفتن را از زمان تحصیل شروع کردم. سالهای ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ بود و کلاس هفتم یا هشتم بودم. معلممان شخصی به اسم آقای لاهوتی بود که موضوعات انشایی را که ایشان میگفت من به شعر می نوشتم و آقای لاهوتی هم نمره خوبی به من می دادند و مشوق من هم حمایت های ایشان بود.

, یادتان می آید اولین شعرتان را در چند سالگی گفتید و مشوقتان چه کسی بود؟,
,

غیر از انشاهایی که به شعر مینوشتید اشعار دیگری که میگفتید بیشتر در چه موضوعاتی بود؟
اشعار دوران جوانی بیشتر متناسب با حال و هوای آن دوران بود. درباره طبیعت و گل و بلبل و اشعار عاشقانه هم بعضا وجود داشت.

, غیر از انشاهایی که به شعر مینوشتید اشعار دیگری که میگفتید بیشتر در چه موضوعاتی بود؟,
,

بیشتر اشعارتان در چه قالب و وزنی هستند؟
بیشتر اشعار من غزل و قصیده است و وزن شعرهایم هم “رمل مثمن محذوف” است.

, بیشتر اشعارتان در چه قالب و وزنی هستند؟,
,

آقای ملایی شغل اصلی شما چیست؟
من بازنشسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستم ولی ۵۲ سال خیاطی کرده ام و همچنان هم این کار را ادامه میدهم.

, آقای ملایی شغل اصلی شما چیست؟,
,

, ,

چندتا فرزند دارید؟ آیا آنها هم علاقه ای به شعر و نویسندگی دارند و در این زمینه فعالیت می کنند؟
۵ فرزند دارم. سه دختر و دو پسر. زیاد اهل شعر و شاعری نیستند و فقط یکی از دخترانم که معلم هست به ادبیات علاقه دارد و گاها شعر هم می گوید.

, چندتا فرزند دارید؟ آیا آنها هم علاقه ای به شعر و نویسندگی دارند و در این زمینه فعالیت می کنند؟,
,

آیا در فعالیت های فرهنگی که تاکنون داشتید حمایتی از طرف مسئولین از شما انجام شده و در حد انتظارتان بوده است؟
حمایت در حد تشویق و تجلیل چندباری بوده ولی حمایت مالی برای چاپ و نشر کتاب ها نه.

, آیا در فعالیت های فرهنگی که تاکنون داشتید حمایتی از طرف مسئولین از شما انجام شده و در حد انتظارتان بوده است؟,
,

هزینه کتاب هایی را که چاپ کرده اید از کجا تامین کرده اید؟
امتیاز کتاب نهج البلاغه را به انتشارات احرار در تبریز داده بودم و هزینه های چاپ بر عهده آنها بود ولی مابقی کتاب ها به صورت شراکتی به چاپ رسیده و مقداری از هزینه ها را خودم تامین کرده ام و مقدار دیگر بر عهده انتشارات احرار بود.

, هزینه کتاب هایی را که چاپ کرده اید از کجا تامین کرده اید؟,
,

درخواستی از مسئولین ندارید؟
کتاب “صحیفه سجادیه منظوم” و “برداشت ما از دنیا” که اخیرا به چاپ رسیده اند از لحاظ فروش مشکلاتی داشته اند که تنها درخواستم از مسئولین و خصوصا مسئولین منطقه آزاد ارس، کمک برای فروش این کتاب ها هست تا به آسانترین نحو برای استفاده بیشتر به دست مردم برسد.

, درخواستی از مسئولین ندارید؟,
,

مغازه شما بیشتر از آن که شبیه به مغازه خیاطی باشد شبیه کتابخانه کوچک خصوصی است. شاید برای خیلی ها سوال باشد که حاج حسین ملایی، نویسنده و شاعر، روزانه چند ساعت مطالعه می کند؟
همانطور که خودتان هم اشاره کردید اینجا پر است از کتابهای مختلف و خصوصا کتب مذهبی. من هم معمولا اگر کار خیاطی نداشته باشم همیشه مطالعه می کنم. قبلا ساعات بیشتری در حدود روزانه ۵الی ۶ساعت مطالعه داشتم اما حالا با توجه به کهولت سن حداکثر روزانه ۳ الی ۴ ساعت مطالعه می کنم.

, مغازه شما بیشتر از آن که شبیه به مغازه خیاطی باشد شبیه کتابخانه کوچک خصوصی است. شاید برای خیلی ها سوال باشد که حاج حسین ملایی، نویسنده و شاعر، روزانه چند ساعت مطالعه می کند؟,
,

آیا تاکنون برای اشخاص خاصی هم شعر گفته اید؟
من معمولا برای افراد شعر نمی گویم. چون ممکن است در آینده کار خطایی از آنها سر بزند و ارزش آن شعر و مدح و ستایش شکسته شود ولی استثناهایی وجود دارد مثل ائمه معصومین(ع) و انقلاب و شخصیت های بزرگ آن، حضرت امام خمینی و امام خامنه ای، شهید بهشتی و … که برای این بزرگواران خیلی شعر گفته ام.

, آیا تاکنون برای اشخاص خاصی هم شعر گفته اید؟,
,

, ,

چرا تخلص ناهی را برای خودتان انتخاب کرده اید؟ دلیل خاصی دارد؟
بیشتر اشعار من اشعار مذهبی هستند و بیشتر در باب امر به معروف و نهی از منکر. به همین دلیل “ناهی” را به معنای نهی کننده از بدی ها انتخاب کرده ام.

, چرا تخلص ناهی را برای خودتان انتخاب کرده اید؟ دلیل خاصی دارد؟,
,

تشکر از اینکه وقتتان را به ما دادید. در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

,


صحبت خاصی نیست. فقط خطاب به جوان ها دو حدیث عرض میکنم که امیدوارم راهگشای مسیر زندگانیشون قرار بگیرد.

,
,


حضرت علی(ع) می فرمایند: اذکروا عند المعاصى ذهاب اللذات و بقاء التبعات. همه گناهانی که ما انجام می دهیم لذاتی دارند که باعث می شود ما مرتکب آن گناهان بشویم ولی این لذت ها زودگذر هستند و حضرت علی(ع) می فرمایند که موقع ارتکاب به گناه لذات زودگذر آن را نبینیم و به مواخذه و عاقبت آن توجه کنیم.

,
,


حدیث دوم هم از امام حسن عسگری(ع) هست که می فرمایند: عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. نماز و روزه واجبات دین ما هست و باید آنها را انجام دهیم ولی عبادت را در اینها خلاصه نکنیم چرا که حقیقت عبادت به گفته امام عسگری(ع) اندیشیدن در کار خداوند است.

,
,


از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود…. به کجا می روم آخر ننمایی وطنم

,
,

, ,

دین و ایمان بی اثر می ماند اگر زینب نبود

,

باغ قرآن بی ثمر می ماند اگر زینب نبود

,

در ره پرواز اندیشه به اوج معرفت

,

مرغ جان بی بال و پر می ماند اگر زینب نبود

,

کاروان حق پرستی در مسیر دین حق

,

بی تدارک از سفر می ماند اگر زینب نبود

,

ناهیا آشفتگان راه تسلیم و رضا

,

نابکام و خیره سر می ماند اگر زینب نبود

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه