اخبار داغ

زنگ خطر جدی برای مراتع استان مرکزی

گونه های گیاهی و جانوری در آتش سهل انگاری گردشگران/امسال ۵۸۸ هکتار از مراتع شازند طعمه حریق شد

گونه های گیاهی و جانوری در آتش سهل انگاری گردشگران/امسال ۵۸۸ هکتار از مراتع شازند طعمه حریق شد
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شازند گفت: در سال جاری ۵۸۸ هکتار از اراضی شهرستان شازند طعمه حریق شده که قریب به اتفاق این آتش سوزی ها در ایام تعطیل و اواخر هفته رخ داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شازند ما، سالانه چندین هکتار از اراضی طبیعی شهرستان شازند در فصول تابستان و پاییز طعمه حریق می‌شود که بیشترین علل آن سهل‌انگاری افرادی بوده  که در این مناطق برای تفریح یا به صورت گذرا، حضور پیدا کرده و خسارت‌های سنگینی را برجای می‌گذارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شازند ما,

بخش زیادی از مراتع این شهرستان نیز به دلیل خشکسالی در موقع وقوع آتش سوزی خسارت می‌بیند و در این بین زندگی بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری پایان می‌یابد، این در حالی است که  ممکن است احیا و رشد دوباره برخی گیاهان چندین سال طول کشیده  و یا شاید قابل ترمیم نباشند.

,

محسن محمدی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شازند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری شازند ما گفت: میزان آتش سوزی رخ داده در سطح مراتع شهرستان شازند در سال ۹۵ به تعداد ۶۰ مورد و مساحت ۵۸۸ هکتار بوده است.

,

 

,

, ,

 

,

وی با بیان اینکه با توجه به بارشهای خوب سال گذشته و بهتر شدن پوشش گیاهی امسال، سطح حریق بیشتر بود افزود: از میزان آتش سوزی رخ داده، بیش از ۵۰ درصد در ایام تعطیل یا روزهای منتهی به تعطیلات رخ داده است

,

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شازند  تصریح کرد: سال گذشته میزان حریق در مراتع شهرستان شازند ۳۸۰ هکتار بوده است که نشان دهنده افزایش بیش از ۵۰ درصدی میزان حریق ها نسبت به سال گذشته است.

,

 محمدی تصریح کرد: متاسفانه بیشتر آتش سوزی ها در ایام تعطیلات و اواخر هفته رخ داده که گردشگران و مسافران اقدام به برپایی آتش کرده اما بر اثر سهل انگاری و عدم خاموش کردن اتش، حریق به سطح مراتع کشیده می شده است.

,

وی ادامه داد: یکی دیگر از علل وقوع آتش سوزی ها راهم میتوان آتش زدن کاه و باقی مانده محصولات در زمین زراعی دانست که کشاورزان اراضی زراعی خود رو پس از برداشت گندم یا جو، اتش زده و با وزش باد به سطح مراتع کشیده می شود.

,

این مسئول با بیان اینکه در این آتش سوزی‌ها گونه‌های جانوری و گیاهی زیادی از بین می‌رود و به مدت طولانی برای ترمیم این مناطق نیاز است خاطر نشان کرد: منابع طبیعی جزئی از میراث ملی کشور است و همه وظیفه دارند در حفظ و حمایت از آن کوشا باشند.

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه