اخبار داغ

نیازها و درماندگی های جوانان:

همسریابی اینترنتی ؛ چالش ها و معضلات

همسریابی اینترنتی ؛ چالش ها و معضلات
پوشیدگی فضای مجازی درست مانند شبی تاریک است که موجب شده است افراد بیمار و سوءاستفاده گر، به راحتی از این تاریکی بهره لازم را ببرند و با هویت های جعلی وارد این سایت ها شوند و ضمن سوءاستفاده ، آسیب های روحی و روانی به دختران جوان وارد سازند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبنم همدان ،مدتهاست در فضای مجازی سایت هایی تحت عنوان همسریابی اینترنتی به طور گسترده فعالیت می کنند. سایت هایی که برای عضویت در آنها کافیست پس از وارد کردن مشخصات کامل و شرایط شغلی و تحصیلی خود و همسر ایده آل و یک شماره تلفن دکمه عضویت را بزنی و وارد دنیای همسریابی اینترنتی شوی. با توجه به اینکه تنها مدارک معتبر برای احراز هویت شماره تلفن و ایمیل است که می‌توان به تعداد کافی از آنها در اختیار داشت پس عضویت، محدود به یک مشخصه با یک هویت مشخص نیست و هر فرد می تواند با هویت های جعلی و ساختگی بارها در این سایت ها عضو شود.
از سوی دیگر در برخی از این سایت ها، افراد برای باز شدن صفحات چت خصوصی یا وارد شدن به مشخصات شخصی فردی که تمایل آشنایی با آن را دارند باید مبلغی پرداخت کنند و همین مبالغ اندک، راه درامدی برای عده ای سودجو و منفعت طلب است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبنم همدان,
,

پوشیدگی فضای مجازی درست مانند شبی تاریک است که موجب شده است افراد بیمار و سوءاستفاده گر،  به راحتی از این تاریکی بهره لازم را ببرند و با هویت های جعلی وارد این سایت ها شوند و ضمن سوءاستفاده ، آسیب های روحی و روانی به دختران جوان وارد سازند.
همه این موارد موجب شد خبر نگار شبنم همدان، در خصوص فعالیت این سایت ها و نحوه اخذ مجوز آنها تحقیقاتی به عمل آورد. ضمن مراجعه به اداره ارشاد اسلامی همدان و سازمان ورزش و جوانان ، مشخص شد سایت های مزبور که در سطح استان فعالیت می کنند از هیچ نهادی مجوز فعالیت همسریابی ندارند و به صورت غیرقانونی مشغول فعالیت هستند. در این خصوص گفتگوی ویژه ای با معاونت جوانان سازمان ورزش و جوانان استان انجام شده است که آن را می خوانید:

,
,


سایت های همسریابی،  بدون مجوز فعالیت می کنند
اسد الله ربانی در مورد سایت های همسریابی که تعدادی از آنها در همدان فعال هستند گفت: هیچ یک از این سایت ها زیر نظر سازمان ورزش و جوانان نیستند و مجوز ندارند و هیچ مرجعی اجازۀ قانونی همسریابی به آنها نداده است. و تنها نهادی که باید به سایت های همسریابی مجوز دهد سازمان ورزش و جوانان است.

,
, سایت های همسریابی،  بدون مجوز فعالیت می کنند,
,

, ,

ربانی ؛ معاون جوانان اداره کل ورزش استان همدان

,

وی افزود: همسریابی امری مهم و حساس است و باید کارشناسان مجرب در این زمینه وارد شوند. اما سایت های مزبور بدون داشتن صلاحیت و تخصص تنها با هدف سودجویی و کسب درآمد دست به این کار زده اند.
معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان، اظهار داشت : متأسفانه شکایاتی هم در مورد فعالیت این سایت ها به اداره کل ورزش و جوانان ارجاع شده است و عده ای متضرر شده اند. البته سازمان ورزش و جوانان با تعدادی از این سایت ها برخورد کرده است.

,
,


همدان چهارمین استانی که در طرح قانون همسان گزینی اقدام کرده است
ربانی ضمن تأکید بر مدرن شدن و گسترش فضاهای مجازی در جامعه بیان داشت: هرچند سایت های مزبور غیرقانونی هستند اما نیاز به وجود چنین سایت هایی در فضای اینترنتی احساس می شود و بایست سایت های قانونی و اصولی در زمینه همسان یابی برای جوانان طراحی شود.
وی با بیان ضرورت این طرح اعلام کرد: سازمان ورزش و جوانان استان همدان، با همکاری سایت تبیان در پی پیاده سازی طرح همسان گزینی در فضای مجازی است. در این طرح واسطه ها و کارشناسان مربوط وارد عمل می شوند تا جوانان بتوانند با کمک مشاورین سایت در همسان گزینی موفق عمل کنند. در نظر داریم با آموز کارشناسان و مشاوران خبره جوانان را در فضای مجازی برای گزینش صحیح همسر یاری کنیم و نکته قوت این طرح این است که هیچ گونه وجهی از جوانان برای ارائه خدمات مشاوره دریافت نمی شود و آنها می توانند به طور رایگان مشاوره و خدمات کارشناسی دریافت کنند.
وی اذعان داشت: این طرح هنوز در حال بررسی است و کارشناسان مورد نظر دوره های آموزشی را می گذرانند. پس از اتمام دوره های آموزشی این طرح در استان اجرا خواهد شد. این طرح به جز همدان در سه استان دیگر اجرا می شود و همدان پس از تهران، قم و اصفهان چهارمین استانی است که در این زمینه وارد می شود.
وی در پایان اظهار داشت: جلوگیری از فعالیت این سایت ها بر عهده پلیس فتا است و پلیس فضای مجازی و دادگستری بعد از گزارش ما در مورد عملکرد غیرقانونی این سایت ها اقدام خواهند کرد.
با توجه حساسیت های ازدواج و گرایش جوانان به شیوه های نوین آشنایی و همسرگزینی به سراغ زهرا امینی روانشناس و مشاور در زمینه مشکلات خانواده رفتیم تا در مورد همسریابی اینترنتی و مزایا و معایب این شیوه بهتر بدانیم.

,
, همدان چهارمین استانی که در طرح قانون همسان گزینی اقدام کرده است,
,
,
,
,
,


همسریابی اینترنتی ؛ مزایا و مضرات
امینی اظهار داشت: همسر یابی اینترنتی نیز مانند شیئه سنتی یک عملکرد نسبی است که نمی توان با قطعیت در مورد آن صحبت کرد و اگر بخواهیم منصفانه نظر بدهیم، هم میتواند مفید باشد و هم مضر. از یک سو این روش اگر قانونی و در سایت های معتبر و دارای تأییدیه سازمان جوانان صورت گیرد می تواند برای عده ای خاص و در محیط های بسته و سنتی که دختران جوان، چندان اهل بیرون رفتن از منزل و فعالیت اجتماعی که موجب دیده شدن و فراهم آمدن زمینه های ازدواج می شود ، نیستند و یا افرادی که شرایط خاص خانوادگی، محدودیت هایی را برای ازدواج آنها ایجاد کرده است یا به دلیل شرایط سنی موقعیت ازدواج های سنتی را از دست داده اند، تا حدودی مفید باشد.
وی افزود: در شرایط ذکر شده نیز باید نکاتی را جهت انتخاب صحیح در نظر گرفت.  خانوادها نقش مؤثری در این امر می توانند داشته باشند و باید با ایجاد فرصت بیشتر جهت شناخت طرفین این نوع ازدواج ها را هم به ازدواج هایی موفق تبدیل کنند. البته نکته ای که در این نوع ازدواج ها کمتر مورد توجه قرار میگیرد و آفتی خانمانسوز برای زندگی مشترک میشود، اختلاف فرهنگی است. باید افراد در همسریابی اینترنتی هم حتما مناسبات و برابری فرهنگی را در نظر بگیرند و بی مرزی دهکده جهانی موجب ووصل هایی با فرهنگ های مختلف و گاهی ناهمسو نشود که اگر این وصلت ها صورت بگیرد احتمال شکست انها بسیار بالا است.
در دنیای مجازی همه چیز زیبا و غیر واقعی است
این مشاور خانواده خطاب به جوانان گفت:  دو طرف باید بکوشند تا  نحوه آشنایی و انتظارات شان از یکدیگر واقع بینانه باشد. اکتفا به گفته ها و شنیده ها در امر ازدواج سمی مهلک است که می تواند زندگی مشترک را بر روی موج های بی ثبات بنا کند. ازدواجی که فقط بر پایه صحبت ها و قول و قرارهای اینترنتی باشد احتمال دارد به  شدت دچار مشکل شود چرا که در دنیای مجازی همه چیز زیبا و غیر واقعی میتواند باشد.
برای اینکه یک ازدواج معقول و موفق صورت گیرد  طرفین باید پس از آشنایی در فضای مجازی در دنیای واقعی نیز یکدیگر را بشناسند. تو جه داشته باشید که شناخت تنها به معنی دیدار و مراوده دوستان و عاشقانه نیست بلکه شناخت به معنای حقیقی و با سنجیدن همه شرایط فردی، اجتماعی و خانوادگی طرف مقابل است. باید در این نوع آشنایی هر یک از طرفین با فاصله گرفتن از ایده آل‌های ذهنی و تکیه بر واقعیت ، شخصیت حقیقی خود را نشان دهند  چرا که زندگی مشترک در دنیای واقعی اتفاق می افتد نه در خیال و رویا .

,
, همسریابی اینترنتی ؛ مزایا و مضرات,
,
,
,
,
,


سرخوردگی؛  نتیجه دل بستن به خیال پردازی ها و دروغ های مجازی
یکی از معایب ازدواج های اینترنتی می تواند مجال باز آنها در خیال پردازی کردن، دروغ گفتن و نشان دادن خود ، بهتر از آن چه که هستید باشد. کسانیکه با این شیوه پا در عرصه شناخت میگذارند پس از آنکه مدتی از زندگی مشترکشان گذشت دچار سر خوردگی شده  و این امر موجب نابودی زندگی مشترک میشود.

,
, سرخوردگی؛  نتیجه دل بستن به خیال پردازی ها و دروغ های مجازی,
,

 

,

, ,


وی با هشدار جدی به دختران گفت: دختران به دلیل داشتن روحیه لطیف‌تر ممکن است در این نوع آشنایی ها بیشترین ضربه را بخورند و به دلیل قول و قرارهای واهی که به آنها داده میشود بسیاری از موقعیت های مناسب ازدواج را از دست بدهند و به امید های واهی دل خوش کنند و زمانی متوجه حقیقت شوند که دیر است و با دیدن اینکه تمام این قول ها دروغی بیش نبوده دچار افسردگی گردند.

,
,

وی در آسیب شناسی اینگونه ازدواج ها خاطر نشان کرد: هرچند ازدواج اینترنتی اگر از روی منطق و عقل و با نظر خانواده صورت گیرد میتواند مؤثر و راهگشا باشد اما نباید از جنبه های منفی آن نیز غافل بود. جوانان باید بدانند آشنایی از این طریق گاهی میتواند سبب بی اعتمادی طرفین نسبت به یکدیگرشود و در زندگی مشترک سوءظن‌هایی را ایجاد کند که این مورد نیز میتواند آفتی برای زندگی مشترک باشد.
انتهای پیام /

,
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه