اخبار داغ

گزارشی از شلغم؛ ضد میکروب برای بدن؛

شلغم؛ معجزه ی فصل سرما و طبیعی ترین آنتی بیوتیک علیه سرماخوردگی/ برداشت بیش از 13 هزار تن شلغم و هویج در شهرستان خاش

شلغم؛ معجزه ی فصل سرما و طبیعی ترین آنتی بیوتیک علیه سرماخوردگی/ برداشت بیش از 13 هزار تن شلغم و هویج در شهرستان خاش
شلغم محصولی با ارزش اما کمتر شناخته شده است و این میوه مقوی در درمان سرماخوردگی و سرفه های خشک معجزه گر است و از طبیعی ترین آنتی بیوتیک های گیاهی به شمار می رود و به دلیل داشتن املاح کلسیم و منیزیم موجود در آن از ابتلا به بیماری های خطرناکی مانند سرطان نیز جلوگیری می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از تفتان ما، زمستان که می رسد سرما خوردگی و دردسرهای ناشی از آن هم از راه می رسد و بساطش را پهن می کند و خیلی ها را مبتلا به سرماخوردگی می کند و عطسه، سرفه و آبریزش بینی گاهی اوقات آنچنان کلافه و سردرگم می کند که حاضر هستیم هر نسخه ای را که اطرافیان برایمان بپیچند مصرف کنیم تا زودتر از این بیماری ساده ولی کلافه کننده بهبود پیدا کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تفتان ما,

اما شلغم راه حل درمان سرماخوردگی است و به سبب داشتن یک آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان این بیماری نقش مهمی دارد و در این فصل روی اجاق هر خانه ای ان را مشاهده می کنیم و در حقیقت این محصول با ارزش را می توان متخصص سرماخوردگی نامید و این میوه سرشار از ویتامین های مفید و طبیعی جهت بهبود بیماری های باکتریایی است و این میوه در هوای سرد بسیار خوب رشد می کند و در کتب طب سنتی نیز به مصرف آن بسیار توصیه شده است.

,

علی ای حال این روزها بازار فروش آن در فصل سرد زمستان بسیار داغ است و این میوه مقوی و مغذی به دلیل داشتن املاح کلسیم و منزیم سبب جلوگیری از ابتلا به بیماریهای خطرناکی همچون سرطان نیز می شود و حتی برگ های شلغم نیز خوراکی هستند و بعنوان برگ شلغم(شلغم سبزی یا سبزی شلغم) خورده می شوند.

,

 

,

, ,

 

,

* شلغم؛ در درمان سرماخوردگی بسیار موثر است

,

ذکریا محمدزهی دوربان یکی از شهروندان خاشی در حاشیه خرید شلغم از یکی از مغازه های این شهرستان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: شلغم همیشه در فصل زمستان در لیست خرید ما قرار داد و در درمان سرماخوردگی بسیار موثر است.

, ما ,

 

,

, ,

 

,

وی با بیان اینکه یکی از اعضای خانواده سرماخورده است، تصریح کرد: شلغم را جهت افزودن به سوپ و یا بخور جهت درمان سرماخوردگی استفاده می کنیم که بخور و استشمام بوی این میوه با ارزش باعث درمان بیماری سرماخوردگی می شود و همیشه از قدیم بزرگان ما به مصرف شلغم توصیه می کردند.

,

* شلغم در شهرستان خاش از زمان های بسیار دور کشت می شود

,

شهنوازی کشاورز نمونه خاشی که قریب به 25 سال است مشغول کشت شلغم است، به خبرنگار ما گفت: شلغم در شهرستان خاش از زمان های بسیار دور کشت می شود و هرساله نیز به جهت استقبال مردم سطح آن را افزایش می دهیم.

, ما ,

 

,

, ,

 

,

وی با بیان اینکه الحمدالله از فروش شلغم و هویج راضی هستم، تصریح کرد: شلغم و هویج شهرستان خاش در استان معروف و زبانزد است و به جهت خوشمزگی و شیرینی همیشه طرفدار دارد و نه خیلی بزرگ است و نه خیلی کوچک است.

,

* شلغم و هویج دارای در درمان شب کوری بسیار موثر هستند

,

کارشناس تغذیه اداره غذا و دارو شهرستان خاش نیز در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما  با بیان اینکه شلغم گیاهی از خانواده شب بو است، اظهار کرد: برگ این محصول دارای ارزش غذایی بسیاری است و در هوای معتدل می روید.

, تفتان ما,

سهراب بداخشان تصریح کرد: این گیاه سرشار از آنتی بیوتیک های طبیعی و ویتامین های E، A و C و انسولین طبیعی است و سبب محکم شدن اسکلت می شود و فسفر آن نیز مغز و اعصاب را تقویت می کند.

,

وی با بیان اینکه اکثر مردم از خواص ارزشمند شلغم بی اطلاع هستند، گفت: شلغم درمان کننده شب کوری و کم خونی، اشتهاآور، تسکین دهنده سرفه، تنظیم کننده ترشحات غدد تروئید و ضد سرطان است و همچنین در درمان تشنج و گواتر و نفخ معده بسیار موثر است.

,

بداخشان ادامه داد: ضدویروس، درمان مشکلات چشمی، ضدتب، ضدگلودرد، خاصیت میکروب کشی، شستشوی مجاری ادارا، دفع سنگ کلیه، خلط آوری و افزایش مقاومت بدن نیز از سایر مزایایی شلغم است و در فصل زمستان افراد را برای همه سال در مقابل بسیاری از بیماری ها بیمه می کند.

,

 

,

, ,

 

,

وی با بیان اینکه شلغم خوب و ارگانیک باید پوست خارجی روشن و شفافی داشته باشد، خاطرنشان کرد: شلغم خواص بسیاری دارد که می توان آن را برای هر درد بی درمانی تجویز کرد.

,

بداخشان افزود: افرادی که مشکل دفع سنگ کلیه دارند می توانند محتویات داخل انتهای شلغم را با عسل مخلوط کنند و بعد از گذشت زمان شیره سفیدی حاصل ازآن را برای دفع سنگ کلیه و شستتشوی مجاری استفاده کنند.

,

وی با بیان اینکه افرادی که گلودرد دارند آب پخته شلغم را قرقره کنند، گفت: همچنین خوردن آب شلغم درمان کننده جوش صورت و پوست است و زنان حامله باید در دوران بارداری شلغم بخورند تا کودکشان زودتر رشد کند و حرف بزند و راه برود و در برابر بسیاری از بیماری ها مقاوم شود.

,

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه بهتر است شلغم را با مصلح اویشن یا زیره مصرف کنیم، تصریح کرد: مصرف شلغم پخته بهترین صبحانه است به طوری که بدن را تمیز و مواد سمی را از بدن خارج می‌کند.

,

وی بیان کرد: مردم می توانند شلغم را به صورت بخار پز مصرف کنند زیرا کمترین آسیب به مواد مغذی آن وارد می شود و یا می توانند به صورت سوپ و آش نیز مصرف کنند.

,

بداخشان با بیان اینکه در هنگام سرماخوردگی بخور شلغم در رفع گرفتگی های مجاری تنفسی بسیار تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: باید از طریق حرارت و نیز استشمام بو و عطر شلغم، با بیماری سرماخوردگی مبارزه کرد.

,

 

,

, ,

 

,

وی همچنین در خصوص خواص هویج، اذعان کرد: محصول باارزش هویج منبع غنی تباکارتن، پکتین و فیبر است که جهت آفتاب سوختگی بسیار تاثیرگذار است.

,

بداخشان اظهار کرد: هویج در درمان اسهال و پیشگیری از یبوست نقش بسزایی دارد و به واسطه مواد ارزشمندی که دارد از شب کوری و پیری زودرس جلوگیری می کند.

,

* برداشت شلغم و هویج فرنگی از سطح 400 هکتار از اراضی شهرستان خاش

,

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاش در حاشیه برداشت شلغم از اراضی این شهرستان در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما  اظهار کرد: کار برداشت محصولات پرارزش شلغم و هویج فرنگی از سطح 400 هکتار از اراضی شهرستان خاش آغاز شده و تا پایان اسفندماه(فصل زمستان) ادامه دارد.

, تفتان ما,

امان الله طوقی با بیان اینکه کاشت شلغم از شهریور ماه آغاز می شود، تصریح کرد: 360 هکتار مربوط به شلغم و 40 هکتار هویج است و  پیش بینی می شود امسال بیش از 10 هزار تن شلغم و 3 هزار تن هویج از مزارع این شهرستان برداشت و به بازار مصرف خاش و سایر شهرهای استان عرضه شود.

,

وی بیان کرد: شلغم و هویجی از محصولاتی هستند که پس از یخبندان زمین و آبیاری با اولین آب سرد برداشت می شوند و از کیفیت و شیرینی بسیار خوبی برخوردار هستند.

,

طوقی خاطرنشان کرد: شهرستان خاش به جهت برخورداری از آب و هوایی مناسب رتبه نخست کمی و کیفی تولید این محصول را در سطح استان به خود اختصاص داده است.

,

 

,

, ,

 

,

وی با بیان اینکه تقریباً متوسط عملکرد تولید شلغم نیز ۲۰ تن در هر هکتار است، گفت: شهرستان خاش یکی از قطب های تولید این محصول در استان است و از قدیم الایام کشت شلغم در این شهرستان رواج داشته و برداشت این محصول به صورت تدریجی و روزانه است.

,

طوقی ادامه داد: شهرستان خاش از شهرهای عمده کشت شلغم در استان سیستان و بلوچستان است و در سایر نقاط استان نیز به صورت پراکنده این محصول کشت می شود.

,

وی با بیان اینکه میزان تولید محصولات شلغم و هویج نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است، افزود: در مراحل کاشت، داشت و برداشت شلغم و هویج برای بیش از 600 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می شود.

,

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاش بیان کرد: بازار مناسب، افزایش تقاضا، قیمت فروش و کیفیت محصول از مهمترین علل افزایش سطح شلغم در خاش است.

,

طوقی گفت: شلغم و هویج و سایر سبزیجات غده ای و برگی از محصولات ارگانیک است و در مزارع از کودهای بیولوژیک و عالی استفاده می شود و از هیچگونه سمی در این مزارع استفاده نمی شود.

,

 

,

, ,

 

,

وی تصریح کرد: برداشت چغندرلبویی نیز همزمان با برداشت شلغم و هویج آغاز شده و کشاورزان این شهرستان به دلیل اقلیم سرد و کوهستانی و خواص مناسب دارویی مزارع خود را به کاشت محصول شلغم اختصاص داده اند.

,

طوقی خاطرنشان کرد: سطح زیرکشت شلغم هرسال در حال گسترش است و در اکثر روستاهای بخش نوک آباد و مرکزی خاش از جمله اسماعیل آباد، اکبرآباد، عباس آباد، پشتکوه و مناطق حاشیه تفتان این محصول مقوی و مغذی کشت می شود.

,

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از کشاورزان و گسترش کشت این محصول مقداری بذر اصلاح شده و کودهای ریز مغذی توسط جهادکشاورزی خاش بین کشاورزان توزیع شده است، اذعان کرد: این محصول مقوی در چندسال اخیر بین مردم طرفدار بسیاری پیدا کرده است و کشاورزان نیز از راه فروش این محصول پرارزش سود بسیار خوبی عاید آن ها می شود.

,

طوقی با بیان اینکه شهرستان خاش رنگین کمان کشاورزی استان است، اظهار کرد: این شهرستان دارای بیش از 40 هکتار محصولات زراعی است که انواع محصولات آن شامل؛ ذرت، سبزی و صیفی، پنبه، گندم، جو و حتی زعفران به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد فراهم است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه