اخبار داغ

صادرات محصولات کشاورزی زمینه ساز رشد تولید داخلی است

صادرات محصولات کشاورزی زمینه ساز رشد تولید داخلی است
صادرات یکی از مهم ترین عوامل و نیروی محرّکه توسعه اقتصادی به شمار می ­رود و می­‌تواند نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی آذربایجان شرقی داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، صادرات مزایای زیادی از جمله پایین آمدن هزینه تولید به سبب بهره­ گیری کامل از ظرفیت تولید، افزایش درآمد و سودآوری کشاورزان، ایجاد اشتغال، کسب اعتبار و.... را به دنبال دارد. به طور کلی مزیت‌هایی را که در صادرات کشاورزی می‌توان ایجاد نمود به کارگیری اصول استاندارد در تولید محصولات زراعی و باغی، ایجاد بِرَندهای ملّی برای محصولات تولیدی بخش زراعت و باغبانی، جلوگیری از نوسانات شدید قیمت و ضرورت نظارت بر صادرات، واردات و بازار محصولات کشاورزی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

چالش‌های عمده بخش کشاورزی ساختار نیروی انسانی، رابطه مبادله بخش کشاورزی با سایر بخش‌های اقتصادی، واردات بی‌رویه و کاهش قدرت رقابت تولیدات داخلی، نارسایی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، شرایط اقلیمی و پایین بودن نرخ بهره‌وری عنوان می‌‌شود.

,

دعوت، ترغیب و حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای تاسیس کارخانه‌های صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته‌ بندی محصولات کشاورزی (ایجاد صنایع تبدیلی باعث افزایش ماندگاری محصولات، عرضه مناسب ­تَر و افزایش ارزش افزوده محصول می‌گردد.

,

فقدان شبکه اطلاع ‌رسانی کارآمد برای کسب اطلاعات از وضعیت بازارهای داخلی و بین ­المللی محصولات کشاورزی (شناخت بازارهای هدف) از مهم ترین موانع توسعه صادرات محصولات کشاورزی است.

,

ایجاد نشان تجاری به‌ویژه برای محصولات شاخص صادراتی نظیر کشمش راهکاری تاثیرگذار در بهبود صادرات است.

,

استفاده از نتایج علمی و تحقیقاتی کشاورزی برای تولید محصولات با کیفیت، سالم و ارگانیک برای صادرات بیشتر راهکاری بنیادین در توسعه صادرات قلمداد می شود.

,

فعالان در حوزه صادرات نوسانات بازار ارز و تاثیر مستقیم آن بر فضای تجاری به‌ویژه صادرات مانعی در افزایش صادرات عنوان نموده‌‌اند.

,

تنظیم، تسهیل و شفاف ‌سازی سیاست‌‌‌های تجاری کشور متناسب با راهبرد توسعه صادرات برای حمایت از صادرکنندگان و توسعه صادرات کشور با توجه به سیاست­ ها و برنامه­ های کلان اقتصاد مقاومتی از راهکارهای توسعه صادرات است.

,

نقش صنایع تبدیلی، فرآوری، بسته‌بندی، بِرَندسازی، حمل و نقل و بازاررسانی در صادرات موثر است اما باعث تعجب است که چرا عنایتی به این بخش‌ها نمی‌شود. صدور محصولات تولید شده قبل از فرآوری شدن بدون ارزش افزوده مانعی در توسعه محصولات کشاورزی است.

,

حمل و نقل تخصصی برای جلوگیری از پایین آمدن کیفیت محصول در زمان حمل، افزایش سرعت صادرات و پایین آوردن هزینه‌‌ها می‌‌تواند از برنامه های تاثیرگذار در بهبود صادرات باشد.

,

عدم ثبات قیمت محصولات کشاورزی (افزایش یا کاهش قیمت تمام شده تولید محصول به دلیل نبود الگوی کشت مناسب، افزایش نهاده­ های تولید و تنش در نرخ جهانی محصولات) از دیگر مشکلات توسعه صادرات محصولات کشاورزی است.

,

صادرات محصولات کشاورزی امکان استفاده از بازارهای جهانی را برای رشد تولید داخلی مهیّا کرده و بنگاه‌‌های تولیدی و تجاری را قادر می‌‌کند تا از محدودیت‌‌های بازار داخلی رها شده و با توسعه صادرات، بازارهای جهانی را هدف قرار دهند و از صرفه‌‌های اقتصادی حاصل در تولید بیشتر بهره برداری کنند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه