اخبار داغ

علت حساسیت به مساله فتنه

علت حساسیت به مساله فتنه
زمانی که شنیدم رهبر معظم انقلاب دریکی از سخنرانی های خود فرمودند: "من روی مساله فتنه حساس هستم" با خودم گفتم قطعا پاسخ این سوال را که چرا ایشان به مساله فتنه حساس هستند می توانم در قرآن کریم و نهج البلاغه پیدا کنم؛ چراکه یقین داشتم سخنان انسان های بزرگ و الهی همچون ایشان ریشه در تعالیم قرآنی و روایی دارد؛ برای مثال شهید بهشتی جمله معروفی دارند که گفته اند" آمریکا! از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر" برگرفته از آیه 119 آل عمران می باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه فاروج؛ اصل معنای فتنه قرار دادن طلا در آتش، براى ظاهر شدن میزان خوبى آن از بدى و خالص شدن از ناخالصی هاست و معانی دیگر فتنه و استفاده های گوناگون آن، همه به آن برمی گردد؛ اما در فرهنگ سیاسی اجتماعی اسلام ، اصطلاح فتنه رنگ و صبغه ای دیگر دارد؛ به این معنا که فتنه یکسری پدیده های اجتماعی سیاسی است که جامعه ی اسلامی را دچار آشوب می کند و از پنهان نمودن باطل در پوسته ی حق و با هدف فریب دادن مردم برای براندازی نظام اسلامی و  رسیدن به مقاصدی شوم برنامه ریزی و اجرا می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه فاروج, راه فاروج,

   لذا در قرآن و نهج البلاغه از دو نوع فتنه سخن به میان آمده است: 1- به معنای امتحان الهی یا کیفری که خداوند به گنهکاران می دهد، 2 - به معنی آشوب و طغیان و ایجاد اختلال در نظم و ثبات جامعه که به وسیله قدرت طلبان و آشوبگران به وجود می آید.

,

   فتنه به معنای اول کار خداوند است و آثار تربیتی دارد و افراد را به تلاش و کوشش و اصلاح حال خود وادار می سازد. اما فتنه به معنای دوم که همان آشوبگری و به هم ریختن نظم و آرامش در جامعه است توسط انسان های قانون شکن و دنیاپرست ایجاد می شود و در قرآن کریم از آن به عنوان چیزی بدتر و شدیدتراز آدم کشی یاد شده است: " الفتنه اشد من القتل". فتنه سخت تر از کشتار است(سوره بقره، آیه 191). و جامعه اسلامی را به برخورد قاطعانه با عاملان فتنه فراخوانده است "و قاتلوهم حتی لاتکون فتنه" با آنان بجنگید تا فتنه ای باقی نماند(سوره بقره، آیه 193).

,

   خداوند انحراف قلبی و بیماردلی را عامل ایجاد فتنه و فساد در جوامع معرفی می کند و در آیه 7 سوره آل عمران می فرماید برخی از افراد بیماردل به سبب پیروی از متشابهات در قوانین و دین، به گونه ای عمل می کنند تا هرج و مرج در جامعه ایجاد شود و به جای آن که از قوانین محکم و استوار پیروی کنند تنها در جست وجوی متشابهات برای برداشت های ناروا و ایجاد فتنه هستند.

,

امام علی (ع) می فرمایند فتنه از هواپرستی ها و قانون شکنی های جماعتی شروع می شود که برای رسیدن به هدف های نامشروع خود، حق و باطل را درهم می آمیزند و فریبکارانه وارد عمل می شوند. ضمنا ایشان به ما می آموزند که وقتی نشانه های فتنه آشکار شد اولین و آسانترین کار این است که با فتنه گران همکاری نشود و می فرمایند: " فلا تکونوا انصاب الفتن و اعلام البدع و الزموا ما عقد علیه حبل الجماعه". در فتنه ها همچون شتر کم سن و سال باش که نه پشتی دارد که سوار شوند و نه شیری که بدوشند".  اما متاسفانه برخی از خواص کشور ما در جریان فتنه 88 در مقابل فتنه یا سکوت کردند و یا تلویحا حمایت کردند که در این آزمون مردود شدند!

,

   از این رو با توجه به مواردی که از قرآن و نهج البلاغه ذکر شد علت حساس بودن رهبریِ معظم انقلاب روی مساله فتنه مشخص می شود؛ چراکه ایشان بعنوان زعیم و سکاندار کشتی انقلاب و حکومت اسلامی وظیفه حفظ نظام را در مقابل فتنه های بوجود آمده از سوی دشمنان و فریب خوردگان دارند، همانگونه که امام راحل نیز فرمودند" حفظ نظام از اوجب واجبات است".

,

   مردم فهیم کشورمان در 9 دی،  با بصیرت و حرکتی خودجوش به پا خواستند و در حمایت از نظام و رهبری تمامِ نقشه های دشمنان را نقش برآب کردند و آتش فتنه ی بوجودآمده را خاموش کردند. اگر حساسیت و هدایت هوشمندانه مقام معظم رهبری نبود، حرکت عظیم مردم در 9 دی بدینگونه شکل نمی گرفت که منجر به پایان دادن به فتنه ها باشد و نظام را از خطر براندازی نجات دهد.

,

البته هرچند آتش فتنه سال 88 به خاکستر تبدیل شد؛ اما جریان و خط فکر فتنه همچنان وجود دارد، لذا ملت ما همچون همیشه هوشیار هستند و با بصیرتی که از خود نشان می دهند نخواهند گذاشت فتنه گران آرامش و امنیت کشور و نظام اسلامی ما را برهم بزنند و با استمداد از خداوند متعال این دعا را زمزمه خواهند کرد که: " رَبَّنا لا تَجْعَلْنا فِتْنَةً لِلْقَوْمِ الظّالِمینَ" (یونس / 85) خداوندا! ما را دستخوش فتنه (و بلای) مردم ستمکار قرار مده.

,

مجید رمضانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه