اخبار داغ

گزارش آناج از سوال بی جواب ممنوعیت یا عدم ممنوعیت ماهواره در اذهان ایرانیان؛

آیا ماهواره ایمان مردم را به باد می دهد؟

آیا ماهواره ایمان مردم را به باد می دهد؟
این روزها حرف هایی ضد و نقیضی در خصوص استفاده از ماهواره از سوی برخی مسوولان به گوش می رسد که این اظهارات موجب سردرگمی مردم شده است، و سوالی در اذهان مردم مبنی بر اینکه بلاخره از این ماهواره استفاده کنیم یا نه؟ نقش بسته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از آناج , هجمه فرهنگی، غذای مسمومی است که بشقاب های پشت بامی آن را به سفره ایرانی ها آورده اند، و به عقیده برخی از صاحب نظران و مسوولان، این شبکه‌های ماهواره‌ ای تاثیر و پیامدهای منفی زیادی بر تمدن و زندگی ایرانیان دارد، این در حالی است که حرف هایی ضد و نقیضی در خصوص استفاده از ماهواره از سوی برخی مسوولان به گوش می رسد که این اظهارات موجب سردرگمی مردم شده است، و سوالی در اذهان مردم مبنی بر اینکه بلاخره از این ماهواره استفاده کنیم یا نه؟ نقش بسته است.
طی چند سال اخیر سرعت نفوذ رسانه های غربی به حدی زیاد بوده است که به طور مبرهن می توان در فضای جامعه و افکار عمومی آثار جنگ نرم را از طریق این رسانه ها مشاهده کرد.

نوع پوشش لباس و ظاهر اکثر جوانان به سمت شخصیت های فیلم های شبکه های ماهواره ای روانه می شود و گاهی خود را با این افراد مقایسه می کنند به گونه ای که  گویی بازیگر شده اند و می خواهند نقش اول این فیلم ها را ایفا کنند و دغدغه جامعه جوان امروز ایران چیزی جز آراستگی ظاهر و تیپ و قیافه نیست.
 

 

, شبکه اطلاع رسانی دانا, آناج,
, .,
,
, .
 
,
,
,
, , ,
,
,
,

بازارها و مراکز خرید نیز از پیامدهای این رسانه ها بی نصیب نمانده اند و فروشندگان برای سود و فروش بیشتر لباس های غربی را در بازار رواج می دهند و چرا که به عقیده آن ها باید طبق نیاز جامعه،  جنس را به بازار عرضه کرد و مردم به دنبال اجناس و لباس های مشابه سریال های خارجی می باشند.
 

آهسته اما پیوسته به صورت نامحسوسی آثار و پیامد های رسانه های غربی بر اذهان عمومی تاثیر می گذارد به گونه ای که دیگر با الهام گرفتن از این فیلم ها، رذایل اخلاقی چون خیانت و دوستی های نامشروع با جنس مخالف به سوی عادی شدن سوق داده می شود.
  

با این حال سخنان ضد و نقیض برخی از مسوولان ارشد کشوری، مردم را دچار یک نوع سردرگمی کرده است به طوری که در اذهان آن ها سوال بی جوابی مبنی بر ممنوعیت و عدم ممنوعیت استفاده از ماهواره پرسه می زند.

سخنان ضد و نقیض مسوولان ارشد کشوری در خصوص استفاده مردم از ماهواره؛

 و اما اظهارات رییس جمهور کشورمان در خصوص استفاده مردم از ماهواره + واکنش رسانه های غربی + تصاویر

رییس جمهور: «مبارزه در پشت بام و بالکن ها هم اثرگذار نبود نه ایمان مردم رفت و نه هویت آنان.»

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری در آئین اختتامیه چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات شالوده ذهنی خود را برای مردم در حوزه ماهواره بیان کرد.

سخنان قابل تامل رئیس جمهور در خصوص شبکه های ماهواره ای و همچنین دعوت عمومی ایشان برای عضویت در شبکه های اجتماعی در حالی مورد توجه رسانه ها قرار گرفت که شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و همچنین شورای عالی فضای مجازی، در این باره قوانین شفافی به تصویب رسانده اند که به نظر می رسد با اظهارات رئیس جمهور در تعارض هستند.

وب سایت صدای آمریکا (VOA) با تیترروحانی: اینترنت و ماهواره ایمان مردم را به باد نمی دهددر این باره نوشت:

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نگرانی نسبت به تاثیر ماهواره و اینترنت در ایمان مردم را بی دلیل دانست و از همه خواست که به جوانان اعتماد داشته باشند.

روحانی در جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات با برشمردن ویژگی های شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و تاثیرگذاری آنها گفت: "کم کم به نقطه ای می رسیم که جایی برای استبداد پیام نباشد، دیگر دوران پیام از طریق بلندگوها، منبرها و تریبون های یک طرفه به سر آمده و امروز هر پیامی در دنیا بازتاب وسیعی دارد و پیام ها قوی تر و تاثیرگذارتر است."

او برخورد جمهوری اسلامی با ماهواره را موثر ندانست و گفت که "مبارزه در پشت بام و بالکن ها هم اثرگذار نبود نه ایمان مردم رفت و نه هویت آنان." روحانی در ادامه در مورد نگرانی از تاثیر اینترنت نیز گفت که «بهتر از به جوانان اعتماد کنید."
 

, .
 
,
,
, .
  
,
,
,
,
,
,
,  و اما اظهارات رییس جمهور کشورمان در خصوص استفاده مردم از ماهواره + واکنش رسانه های غربی + تصاویر,  و اما اظهارات رییس جمهور کشورمان در خصوص استفاده مردم از ماهواره + واکنش رسانه های غربی + تصاویر,
,
, رییس جمهور:, «مبارزه در پشت بام و بالکن ها هم اثرگذار نبود نه ایمان مردم رفت و نه هویت آنان.»,
,
, .,
,
, .,
,
, (VOA) , , , :,
,
, .,
,
, .",
,
, .", .",
,
, , ,
,
,
,

شبکه بی بی سی نیز ضمن انعکاس سخنان روحانی در بخش خبری خود، در وب سایت بی بی سی فارسی (BBCPersian) با تیتررئیس‌جمهوری ایران خواستار حضور فعال مردم در شبکه‌های اجتماعی شدنوشت:

حسن روحانی گفت: حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را به عنوان یک حق شهروندی به رسمیت می‌شناسم.رئیس‌جمهوری ایران از حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی استقبال کرده و از وزارت ارتباطات خواسته پهنای باند و سرعت اینترنت را افزایش دهد.حسن روحانی گفته دوران استبداد و رساندن پیام از طریق بلندگو، منبر و تریبون‌های یک‌طرفه و سنتی به سر آمده است
.

, (BBCPersian) , , , :,
,
,
, .,
, , ,
,
,

او که در جشنواره‌ای با عنوان ارتباطات و فناوری اطلاعات سخنرانی می‌کرد، خطاب به کسانی که از حضور جوانان در فضای سایبر نگران هستند، گفت باید دنیای اینترنت را به عنوان یک فرصت برای معرفی “هویت اسلامی و ایرانی” دید.رئیسجمهوری ایران در جمع کارکنان وزارت ارتباطات گفته است: از شرایط پهنای باند اینترنت در کشور راضی نیستم. قرار ما با وزارت ارتباطات این است که هرچه زود‌تر به نسل سوم و چهارم برسیم و پهنای باند نه تنها برای منازل و تجارتخانه‌ها‌ بلکه حتی برای موبایل‌هایی که در دست مردم است، افزایش پیدا کند.

رادیو بین المللی فرانسه هم در وب سایت خود با این تیتر به استقبال سخنان امروز روحانی رفت: “روحانی: دورۀ استبداد پیام به سر آمده استو نوشت:

حسن روحانی رییس جمهوری ایران امروز در چهارمین جشنواره ارتباطات و فن شناسی اطلاعات در تهران گفت: امروز در فضای جهانی ارتباطات هر پیامی که وسیعترین بازتاب را داشته باشد، قوی ترین پیام تلقی می شود.

روحانی سپس گفت که جمهوری اسلامی ایران باید دنیای سایبری را نه به مثابه تهدید، بلکه به عنوان یک فرصت ببیند و تلقی کند. او تأکید کرد که حق ارتباط با شبکۀ اطلاعات جهانی را به عنوان یک حق شهروندی به رسمیت می شناسد و در عرصۀ اجتماعی آنچه برای او اهمیت دارد اخلاق عمومی و ارزش هاست و هیچ مصلحت دیگری را به رسمیت نمی شناسد.

وی گفت : امروز سواد به معنای واقعی کلمه دسترسی آسان به جامعۀ بزرگ اطلاعاتی و اینترنت است و مگر می شود اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان ساخت بی آنکه از فضای پرسود اطلاعاتی جامعه جهانی بهره برد.

 

, , , .,
,
, : “, , :,
,
, .,
,
, .,
,
, .,
,
,
, , ,
,
,

حسن روحانی افزود که جمهوری اسلامی ایران در عرصۀ فرهنگ سپر در دست گرفته و در موضعی تدافعی با شمشیر چوبین می جنگد. او تأکید کرد که نیاز مبارزه و مقاومت علیه تهاجم فرهنگی به کارگیری ابزارهای مدرن ارتباطی و شجاعت و جسارت در این نبرد است.

رییس جمهوری ایران اضافه کرد که بر خلاف تصور پاره ای در داخل کشور ورود تکنولوژی های نوین به ایران باعث از میان رفتن ایمان مردم و جوانان نمی شود. او خواست که به جوانان و دانشجویان ایرانی اعتماد و از تقویت بلوک فارسی در شبکۀ اجتماعی و حضور فعال در آن پشتیبانی کنند.

وی اضافه نمود که این مهم نه وظیفۀ دولت، بلکه مسئولیت خطیر مردم، جوانان و بخش خصوصی کشور است.

همچنین سایت رادیو زمانه (radiozamaneh) ضمن انعکاس سخنان رئیس جمهور، این تیتر را برای خبر خود برگزید: “حسن روحانی محدودیت اینترنت را شبیه ممنوعیت ویدئو در دهه ۶۰ دانست."

 

, .,
,
, .,
,
, .,
,
, (radiozamaneh) , : “, .",
,
,
, , ,
,
,

پایگاه اینترنتی رادیو زمانه نوشت: ««حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه، در چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات، کاربران اینترنت را “شهروندان جدید جهان” خواند و از مردم این کشور خواست تا بلوک فارسی را در شبکه اجتماعی تقویت کنند.

روحانی گفته آثار فضای مجازی بر جامعه ایران «کاملاً عینی» است.



تذکر آیت الله مکارم شیرازی به دولت یازدهم!

آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در آغاز درس خارج فقه خود که با حضور جمع کثیری از طلاب و روحانیون در مسجد اعظم قم برگزار شده بود با بیان اینکه با دست خودمان درهای جهنم را به روی مردم باز نکنیم به مسئولان هشداد داد که نباید شعارهایی که غربی ها می دهند را سر دهیم.

وی با بیان این که بین تمدن غربی و اسلامی تفاوت جدی وجود دارد، گفت: در تمدن غربی همه چیز آزاد است و در آن گناه وجود ندارد و هر کسی هر کاری دلش خواست می تواند انجام دهد.
 
وی  اعلام کرد: ما به دولت احترام می گذاریم و از آن حمایت می کنیم، تضعیف آن را به صلاح نمی دانیم و اگر تضعیف شود به ضرر کشور است، ‌اما لازم می دانیم تذکر هم بدهیم، حمایت و کمک منافاتی با حمایت ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد:‌ این که برخی مسؤولان گفته بودند با زور شلاق نمی توان افراد را به بهشت فرستاد ما هم این گونه می گوییم،  می گوییم با دست خودمان درهای جهنم را به روی مردم باز نکنیم.

این مرجع تقلید بیان کرد: به عنوان مثال در ایام نوروز و دیگر مناسبت هایی که مسافرت های زیادی انجام می شود، راهنمایی و رانندگی برای تامین امنیت جان مردم و مسافران طرح های ویژه ای دارند و نظارت بسیار شدیدی را اعمال می کنند اما اگر گفته شود کاری به کار مردم و رانندگان نداشته باشید آیا کسی چنین منطقی را می پذیرد؟

 آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: مردم دو گروه هستند، گروه نخست نخبگان هستند که چه برنامه ای باشد و نباشد راه خود را می روند، اما یک دسته نیاز به راهنمایی دارند و باید مراقب شان بود، وقتی این گونه است نمی توانیم بگوییم به حال خود رهایشان کنیم. یا این که برخی وزرا گفته بودند ممیزی در کتاب لازم نیست.

اگر بگوییم همه چیز آزاد باشد این باز کردن درهای جهنم است

وی بیان کرد: رسانه های خارجی و ماهواره ها در خوشبینانه ترین حالت تنها بخش اندکی از آن برنامه های سالم دارد و اکثر آن برنامه های مخرب و فاسد است، اما اگر بگوییم همه چیز آزاد باشد این باز کردن درهای جهنم است و باید مراقبت کنیم.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که نباید شعارهایی که غربی ها می دهند را سر دهیم، گفت: ما مسلمان هستیم و این گونه مسائل برای ما ارزشمند است، برادران عزیز مراقب صحبت ها باشند نکند خدایی ناکرده از آن سوء استفاده هایی بشود و به مفاسد دامن زده شود.



*و  اما دیدگاه متفاوت وزیر ارشاد درباره ماهواره و پارازیت؛


اگر ذهنیت استفاده از ماهواره و پارازیت اصلاح نشود، فرهنگ رشد نمی کند

, : «, .,
,
, .,
,
,
,
, تذکر آیت الله مکارم شیرازی به دولت یازدهم!, تذکر آیت الله مکارم شیرازی به دولت یازدهم!,
,
,
,
,
,
, .,
,
, زور شلاق نمی توان افراد را به بهشت فرستاد ما هم این گونه می گوییم،  می گوییم با دست خودمان درهای جهنم را به روی مردم باز نکنیم., .,
,
,
,
, .,
,
, اگر بگوییم همه چیز آزاد باشد این باز کردن درهای جهنم است,
,
, وی بیان کرد: رسانه های خارجی و ماهواره ها در خوشبینانه ترین حالت تنها بخش اندکی از آن برنامه های سالم دارد و اکثر آن برنامه های مخرب و فاسد است، اما اگر بگوییم همه چیز آزاد باشد این باز کردن درهای جهنم است و باید مراقبت کنیم,
,
, این مرجع تقلید با تاکید بر این که نباید شعارهایی که غربی ها می دهند را سر دهیم، گفت: ما مسلمان هستیم و این گونه مسائل برای ما ارزشمند است، برادران عزیز مراقب صحبت ها باشند نکند خدایی ناکرده از آن سوء استفاده هایی بشود و به مفاسد دامن زده شود,
,
,
,
, *و  اما دیدگاه متفاوت وزیر ارشاد درباره ماهواره و پارازیت,
,
,
, اگر ذهنیت استفاده از ماهواره و پارازیت اصلاح نشود، فرهنگ رشد نمی کند, اگر ذهنیت استفاده از ماهواره و پارازیت اصلاح نشود، فرهنگ رشد نمی کند,

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت باز شدن فضا، به دورانی اشاره کرد که با دستگاه ویدیو و فکس هم مشکل داشتیم.

,

وی همچنین با اشاره به استفاده از ماهواره گفت: به جای اینکه فکر کنیم چگونه بهترین استفاده را از این امکانات ببریم فکر می‌کنیم چطور رویش پارازیت بیندازیم.

,

علی جنتی در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی‌، صنایع و معادن ایران که روز یکشنبه 18 خردادماه برگزار شد‌، پس از شنیدن سخنان اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران، با اشاره به لزوم باز شدن فضا در حوزه فرهنگ‌ و سایر حوزه‌ها گفت: در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هنوز نمی‌دانیم که وایبر و واتس آپ را باید فیلتر کنیم یا نه؟ زمانی با ویدیو هم مشکل داشتیم که حل شد. حتی زمانی سر فکس هم حرف داشتیم.

,

وی در ادامه اظهار کرد: وقتی استاندار خراسان بودم آقای غرضی وزیر ارتباطات بودند. در آن زمان یک‌سری دستگاه فکس فرستاده بودند برای وزیران و استاندارها و نامه محرمانه هم همراهش بود که این فکس فقط در اتاق شما باشد و کس دیگری به آن دسترسی نداشته باشد. ظاهرا ما باید اول با هر پدیده نو مقابله کنیم و آب که از سر گذشت‌، آن را بپذیریم. همیشه می‌خواهیم 20 سال با دنیا فاصله داشته باشیم؛ لااقل همراه دنیا حرکت کنیم.

,

جنتی همچنین گفت: ما الان چقدر از شبکه‌های ماهواره‌یی استفاده می‌کنیم؟ شیعیان در نقاط مختلف دنیا هر کدام یک ماهواره اجاره کرده‌اند و همه حرف‌هایشان را می‌زنند. زمانی ما نمی‌توانستیم حتی یک کتاب را به عربستان بفرستیم. الان می‌توانیم از طریق ماهواره و اینترنت حرف‌هایمان را منتقل کنیم. اما به جای استفاده از امکانات آنها را محدود می‌کنیم تا دیگران هم از آنها استفاده نکنند.


باید ذهنیتمان را نسبت به ماهواره و پارازیت اصلاح کنیم

,
,
,
, باید ذهنیتمان را نسبت به ماهواره و پارازیت اصلاح کنیم,

وی افزود: در حال حاضر آمریکایی‌ها مشغول نصب 14 ماهواره در ارتفاع پایین‌تر از 1000 کیلومتر هستند. بعد از آن شما راحت می‌توانید با موبایل‌هایتان شبکه‌های ماهواره‌یی را در کوچه و خیابان ببینید. ما به جای اینکه فکر کنیم چگونه بهترین استفاده را از این امکانات ببریم فکر می‌کنیم چطور رویش پارازیت بیندازیم که دیگران هم نتوانند از آنها استفاده کنند. باید این ذهنیت اصلاح شود وگرنه با این فکر‌ها فرهنگ رشد نمی‌کند.

*اظهارات نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی

دولت یازدهم در مقابل تهاجم فرهنگی تدبیر کند
 
 آیت الله محسن مجتهد شبستری با بیان اینکه دولت یازدهم باید در مقابل تهاجم فرهنگی تدبیری بیاندیشد، اظهار می کند: متاسفانه در شرایط فعلی با گسترش ماهواره ها و شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک که بی بند و باری های جنسی و دوستی دختر و پسر را ترویج می کند نوجوانان و جوانان در معرض خطر قرار گرفته اند.

وی تاکید می کند: استفاده از این ابزارهای نوین در دوران حساس تربیتی فرزندان علاوه بر اینکه روح و روان آنها را خدشه دار می کند بلکه موجب افت تحصیلی آنها نیز می شود.

آیت الله مجتهد شبستری ادامه می دهد: بنا به اعلام روانشناسان اگر یک دانش آموز روزانه یک بار به دنیای مجازی مراجعه داشته باشد به طور متوسط 25 دقیقه وقت او را صرف و مانع مطالعه دروس می شود.

امام جمعه تبریز از عموم خانواده ها می خواهد که وسایل ارتباطی نظیر ماهواره را از خانه ها جمع و بر استفاده فرزندان خود از اینترنت نظارت دقیق داشته باشند.


*دیدگاه عضو انجمن جامعه شناسان ایران و استاد دانشگاه و جامعه شناس در خصوص ماهواره

دنیای ارتباطی بی فاصله امروز، نیازمند یادگیری و اطلاع رسانی است
 
موسی نیرومند، عضو انجمن جامعه شناسان ایران و استاد دانشگاه و جامعه شناس  در خصوص تاثیر رسانه های غربی بر جوامع اسلامی می گوید: با توجه به اینکه جوامع امروزی به دلیل وجود رسانه های جمعی تبدیل به یک دهکده جهانی شده، برقراری ارتباط با سرعت بیشتری بین کاربران و مخاطبان اتفاق می افتد و مرزهای جغرافیای ارتباطات بین انسان ها برداشته شده است و این قضیه که باید از ارتباطات و رسانه ها به دور باشیم غیرممکن است چرا که بدون ارتباط، زندگی معنا و مفهومی نخواهد داشت و نیازهای جوامع برطرف نخواهد شد.
 
وی اظهار می کند: استفاده از رسانه های جمعی مخصوصا رسانه های غربی در جوامع امروزی، نیازمند آموزش ها و اطلاع رسانی است، جوامع اسلامی برای متحمل ضرر و آسیب های فرهنگی نشوند باید آموزش های لازم را در استفاده از این رسانه ها قبل از ورود آن ها ببینند و بستر جامعه باید برای ورود چنین رسانه هایی فرهنگ سازی شود و نباید مردم را از این رسانه ها بترسانیم و این رسانه تنها زمانی خطرناک خواهند شد که مخاطبان اطلاعاتی در خصوص آن ها نداشته باشند و  تبعات منفی متوجه این مخاطبان شود.

,
,
, *اظهارات نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی,
,
, دولت یازدهم در مقابل تهاجم فرهنگی تدبیر کند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, *دیدگاه عضو انجمن جامعه شناسان ایران و استاد دانشگاه و جامعه شناس در خصوص ماهواره,
,
, دنیای ارتباطی بی فاصله امروز، نیازمند یادگیری و اطلاع رسانی است,
,
,
,
,

, , ,



 
جوامع اسلامی همچون ایران، زمانی مورد هجوم آسیب ها و ضرر های رسانه های غربی قرار می گیرد که خلاء های فرهنگی زیادی در جامعه باشد و اغلب چنین رسانه هایی از طریق چنین شکاف و خلاء هایی نفوذ می کنند و با تبلیغات گسترده برنامه های خود بر جوامع اسلامی اثر می گذارند، چنین رسانه هایی قبل از ورود به این جوامع، با طراحی تکنولوژی خود و علم روانشناسی، دنیای هدف را مردم شناسی می کنند  و فرهنگ و خلاء ها و نیازهای آن ها را تحت الشعاع قرار می دهند.
 
نهادهای فرهنگی در رغبت جوامع اسلامی به رسانه های غربی بی تاثیر نیست
 
رسانه های داخلی و نهاد های فرهنگی  تا حدودی می تواند در پر کردن این خلاء ها و شکاف های فرهنگی موثر واقع شود و کوتاهی  و کم کاری چنین رسانه هایی در جذب مخاطبان به شبکه ها ی تلویزیونی می تواند دلیلی برای رغبت مخاطبان به رسانه های غربی باشد و پویا و به روز بودن رسانهی داخلی، دلیلی قانع برای جذب مخاطبان به  چنین رسانه های غربی است.
 
وی تاکید می کند: رسانه های داخلی و  نهاد های فرهنگی باید نیازهای اجتماعی و فرهنگی و غیره جوامع خود را رصد کنند و نهاد های فرهنگی، ایدئولوژی های  اسلامی را برجسته کنند و بر اساس علم روز برنامه سازی کنند تا فرهنگ بیگانه در جامعه نفوذ نکند.

وی با بیان اینکه هجوم رسانه های غربی می تواند بنیان خانواده را نیز تحت تاثیر قرار دهد،اظهار می کند: علاوه بر اینکه حوزه های عاطفی، فرهنگی، اجتماعی، روانی و معیشتی تحت تاثیر رسانه های غربی است، روابط بین پدر و مادر و کودکان  و سبک زندگی  و حتی پوشش و ادبیات و دیالوگ اعضای خانواده می تواند مورد هجوم فرهنگ بیگانه از طریق این رسانه های غربی  قرار بگیرد، رسانه های غربی با ظاهری بزک کرده وارد زندگی مردم جوامع اسلامی می شوند و آثار و عواقب خود را به صورت نامحسوسی بر خانواده ها تحمیل می کنند و هدف چنین رسانه هایی تغییر سبک زندگی، فرهنگ و تفکر  افراد جامعه هدف است.
 
سردرگمی زیستی و هویتی جوامع اسلامی، محصول رسانه های غربی است

وی با اشاره به اینکه رسانه های غربی با مدل زیستی جوامع اسلامی در تناقض اند، خاطرنشان می کند: سردرگمی زیستی، رفتاری و هویتی محصول اصلی رسانه های غربی است که به جوامع اسلامی عرضه می شود و تداوم چنین سردرگمی هایی منجر به آشفتگی رفتاری، ذهنی، روانی و عاطفی در افراد جامعه خواهد شد و در نتیجه کارکرد آن ها را در زندگی کاهش خواهد داد.
 

*اظهارات مدیر کل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی


مدیر کل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی در جواب سوال آناج مبنی بر اینکه علت جذب مخاطبان ایرانی به رسانه های غربی چیست؟ متذکر می شود: علت جذب مخاطب به رسانه های مختلف در فضای رقابتی، امری طبیعی بوده و به صورت دو طرفه امکان پذیر است. دلیل این رویکرد، وجود سلائق و انگیزه های مختلف در مخاطبان  نیز ارائه برنامه های متنوع در فضای رقابتی است.

علی نواداد در جواب سوال خبرنگار آناج مبنی بر اینکه صدا و سیمای استان چه چاره ای را برای جذب مخاطبان ایرانی به تلویزیون ایران اندیشیده است، می گوید:  رویکرد شبکه های استانی در خصوص شبکه های رقیب مبتنی بر سیاستگذاری سازمان صدا  سیماست و مهمترین تدبیر رسانه های ملی برای مقابله با شبکه های ماهواره ای و کاهش مخاطبان آنها، تقابل از نوع همان رسانه است، توجه به نیازهای رسانه مدارانه مردم از هر قشر و سنی و افزایش کمی و کیفی شبکه های رادیویی و تلیزیونی عناصر اصلی تدبیر رسانه ملی برای مقابله با شبکه های ماهواره ای است و ما در طول چند سال اخیر شاهد بروز و نمود عینی اثرات این تدبیر در قالب راه اندازی شبکه های رادیویی و تلویزیونی دیجیتال برای تمامی گروه های سنی و قشری مختلف هستیم.

وی ادامه می دهد: در واقع امروز رسانه ملی به درجه ای از بلوغ و رشد رسیده است که مخاطبان خود را از لحاظ موضوع ، ساختار و سطح پیام، راضی نگه می دارد و هنوز با وجود تمامی ترفند های تبلیغاتی و خبری، میزان اعتماد مردم به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با اختلاف بسیار بالا، در رده اول رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب داخل و خارج از کشور قرار گرفته است، افق فراروی رسانه ملی، رشد کمی و کیفی تولیدات و تبدیل شدن به رسانه برتر و مورد اعتماد در منطقه و جهان اسلام است و ما به این هدف بسیار نزدیک شده ایم.

نواداد اظهار می کند: در همین راستا، صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی با وجود مشکلات عدیده مالی به صورت 24 ساعته برنامه های فرهنگی، هنری و تفریحی مختلفی را تولید و پخش می کند ضمناً از تولیدات سایر شبکه ها نیز استفاده می کند و براساس شناخت دقیقی که از محتوا و ساختار برنامه های شبکه های رقیب صدا و سیما در منطقه داریم، روی قابلیت ها و نقاط قوت خودمان برنامه ریزی مشخصی داریم و موسیقی مطلوب، زبان طنز خوب، فرهنگ  هنر آذربایجان و داشته های مادی و معنی این مردم همراه با حضور پرمعنا و پررنگ مردم در رسانه  تبدیل شدن رسانه به آیینه تمام نمای مردم استان، مطالبات برحقی است که بر ذمه ماست و ما همواره سعی می کنیم از این عناصر به نحو مطلوب استفاده کنیم.

نواداد خاطرنشان می کند: صدا وسیمای استان توانست با تولید و پخش یک سریال طنز با استفاده از هنرمندان محبوب، به زبان آذری و با استفاده از خزینه فرهنگ و ادبیات آذربایجان با عنوان «سن سیز» رکورد پرمخاطب ترین سریال تولیدی مرکز را در بهار سال 92 ثبت کند و در جریان نظرسنجی بهار امسال، در حالیکه شبکه سهند ، مخاطب 69.5 درصدی را ثبت کرد، سریال سن سیز با 88 درصد مخاطب در بین مخاطبان شبکه سهند و رضایت بالای 90 درصد ، به یکی از موفق ترین تولیدات استانی برای مخاطبان عام تبدیل شد و این فرمول موفقیت صداوسیما در جذب مخاطبان استان است.


سردار کریمیان اعلام کرد:

ماهواره اصلی ترین ابزار تهاجم فرهنگی در کشور است

فرمانده سپاه عاشورا گفت: دشمن به وسیله ماهواره و رسانه ها ما را مورد حمله فرهنگی قرار داده و مسئولین باید برای مقابله با آن جهاد کنند.

پنجمین کارگاه تربیت مربی مقابله با ماهواره و آسیب های آن با حضور فرمانده سپاه عاشورا امروز 20 خرداد ماه در کانون بسیج برگزار شد.

در این همایش سردار کریمیان گفت: ما باید به فرمایشات رهبر معظم انقلاب توجه ویژه کرده و رهنمود های ایشان را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه ماهواره اصلی ترین ابزار تهاجم فرهنگی در کشور است افزود: دشمن به وسیله ماهواره و رسانه ها مارا مورد حمله فرهنگی قرار داده و مسئولین باید برای مقابله با آن جهاد کنند.

فرمانده سپاه عاشورا ادامه داد: متاسفانه ما در باب فرهنگی جزیره ای عمل می کنیم و این نادرست است و رسیدن به فهم و درک مشترک از اجرای کار فرهنگی لازمه ی پیروزی است.

,
,
,
,
,
, نهادهای فرهنگی در رغبت جوامع اسلامی به رسانه های غربی بی تاثیر نیست,
,
,
,
,
,
,
,
, سردرگمی زیستی و هویتی جوامع اسلامی، محصول رسانه های غربی است,
,
,
,  

*اظهارات مدیر کل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, :,
,
, ماهواره اصلی ترین ابزار تهاجم فرهنگی در کشور است,
,
, . ,
,
, .,
,
, .,
,
, .,
,
,

, , ,

کریمیان از نداشتن فهم و درک مشترک از تهاجم فرهنگی و ماهواره ای بین مسئولین را یک حقیقت تلخ دانسته و خطاب به بسیجیان گفت: منتظر عمل دیگران نباشید و برای مقابله با آن جهاد کنید.

وی در ادامه افزود: ما باید از همه جهات در برابر دشمن آماده باشیم و به هنگام عمل کنیم تا از آنان ضربه نخوریم و فقط به فکر سیاست گذاری نبوده و به اجرائیات نیز توجه ویژه داشته باشیم.

در ادامه امیرلو معاونت فرهنگی و اجتماعی بسیج مستضعفین اظهار کرد: هدف ما از اجرای طرح "دجال واره" بحث درباره ی آسیب های ماهواره و تهاجم رسانه ها و بالا بردن سواد رسانه ای مردم و آگاه ساختن آنان از خطرات این جنگ نرم است.

,
,
,
,
,

, , ,

وی در ادامه بیان داشت: رسانه های غربی حیا زدایی و غیرت زدایی را در مردم طزریق کرده و می خواهند ایمان و اعتقاد مخاطبین را سست کنند تا به اهداف شوم خود برسند.

امیر لو گفت: آگاه سازی، روشن گری و مصونیت در دستور کار طرح بوده و ما مخالف برخورد فیزیکی هستیم و امیدواریم ماهواره که به مانند سمی برای جامعه است به کمک نهاد ها و همکاری مسئولین از فضای خانواده ها دور شود.

گفتنی است این کارگاه 20 و 21 خرداد ماه با حضور نخبگان فرهنگی استان های زنجان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی در تبریز برگزار می شود.

در زیر سرگذشت دختری را می خوانید که  ناخواسته یکی از قربانیان رسانه های غربی شده است؛
 
زهرا 25 ساله دختری که از شدت ناراحتی سرش را پایین انداخته است  و سرگذشت تلخ و ناگوارش را برای ما چنین شرح می دهد:

,
,
,
,
,
,
, در زیر سرگذشت دختری را می خوانید که  ناخواسته یکی از قربانیان رسانه های غربی شده است,
,
, :,

, , ,





وقتی خدا فراموش می شود

از زمانی که یادم می آید در فقر و نداری بودیم. تا به 17سالگی رسیدم. پدرم کم کم داشت ترقی می کرد و وضع زندگی مان داشت خوب می شد. تا اینکه ما روزهای نداری را فراموش کردیم. فراموش کردیم زمانی را که پدرم ما را برای نماز صبح بیدار می کرد. هنوز صدای اذان پدرم در گوشم زنگ می زند.

ماهواره آمد؛ چادر رفت

کم کم فرهنگ زندگی مان تغییر کرد. سبک زندگی مان مثل غربی ها شده بود. از زمانی که گیرنده ماهواره به خانه ما آمد، فرهنگ لباس پوشیدن ما نیز تغییر کرد. تا به آن زمان ما چادری بودیم. اما بعد از مد برداشتن از لباسهایی فرنگی ما بد پوشش شدیم. به جای بیدار شدن برای نماز صبح، اذان صبح می خوابیدیم و تا آن موقع به اصطلاح شب نشینی می کردیم.

ماجرای دانشگاه و دوستی های دختر و پسر

هر روز با پسر جدیدی دوست می شدیم. روزی با سعید آشنا شدم. در دانشگاه سعید دوسال جلوتر از من بود. او اظهار می کرد که مرا دوست دارد و قصد ازدواج با من را دارد و من باورم شده بود. در این مدت پدر و مادرم با هم اختلاف پیدا کرده بودند و مادرم برگشته بود شهرستان و پدرم هم به خانه نمی آمد؛ من بودم و خواهرم. روزی سعید مرا به مراسم پایان تحصیلی اش دعوت کرد من هم رفتم.

یک مهمانی مختلط؛ آغازی بر مشروب خواری

مراسم مختلط بود. من هم بدم نمی آمد که مثل خارجی ها در یک مراسم مختلط شرکت کنم. در آنجا بود که به تعارف سعید برای اولین بار مشروب مصرف کردم. انگار با چیزی کوبیدن بر سرم. همه چیز طور دیگری بود. کم کم به خوردن مشروب عادت کردم و به قول بچه ها شدم الکلی. پولم کفاف مشروبات را نمی داد. از سعید خواستم تا ارفاقی قایل شود و تخفیفی بدهد ولی قبول نکرد و گفت که بهتر است از مشروبات باز و یا الکل سفید مصرف کنی قبول کردم.

اعتیاد به الکل بهانه ای برای آغاز بزهکاری

ماهها گذشت اگر الکل به بدنم نمی رسید تمام وجودم می لرزید و دستانم چنان لرزشی پیدا می کرد که حتی نمی توانستم لیوان در دستم بگیرم. اوضاع به همین منوال بود. سعید و دوستانش به خانه ما می آمدند و هر عمل خلافی که دلتان بخواهد در خانه ما انجام می گرفت.

وقتی خانه تبدیل به مخروبه می شود

سعید  پیشنهادی داد که نمی شد ازش گذشت. سعید گفت دوستان من که هر روز می آیند بهتر است ازشان پول بگیریم تا خرجمان نیز در بیاید. برای اینکه کسی شک نکند صیغه نامه ای جعل کردیم و شدیم زن و شوهر.  پول خوبی گیرمان می آمد. غافل از اینکه این ننگ اول دامن خودم را خواهد گرفت.

دنیایی که روی سرم خراب شد

روزی برای خرید رفته بودم بیرون؛ زود تر از موعد برگشتم و خواهرم و سعید را دیدم که با هم رابطه داشتند. دنیا روی سرم خراب شد. فهمیدم که اینها از چند ماه پیش باهم دوست شده اند زندگی دیگر برایم معنایی نداشت.

خودکشی و فرار از خانه، ادامه یک مسیر

رگ دستم را زدم. مرا به بیمارستان بردند از بخت بدم زنده ماندم. مادرم به خانه برگشت احتمالا پدرم نیز برگشته باشد. ولی من بی اطلاع هستم یک سالی می شود که از آن خانه جدا شدم و به تنهایی زندگی می کنم. با فرار کردنم از خانه اشتباه کردم. ولی کسی هم نگران یا ناراحت من نشد، کسی به سراغم نیامد.

من ماندم و ننگی بر پیشانی

من ماندم و دنیایی غم و تنهایی و دستانی لرزان و ننگی بر پیشانی..

و اما به پای صحبت های دو تن از شهروندان تبریزی در خصوص تاثیر ماهواره و شبکه های ماهواره ای بر زندگی ایرانیان می نشینیم:

شبکه ها و کانال های ایرانی کسل کننده است

افسانه مبرهن یکی از مخاطبان رسانه های غربی در جواب سوال خبرنگار آناج مبنی بر اینکه چرا اکثر شبکه های تلویزیونی غربی را مشاهد ه می کنید و از نگاه کردن به کانال های تلویزیونی ایرانی خودداری می کنید، پاسخ می دهد: به هیچ وجه شبکه های ایرانی را تماشا نمی کنم چون به نظرم بسیار کسل کننده است و برنامه جذابی برای تماشا ندارند، حتی بچه 6 ساله ام کارتون های خارجی را به کارتون های ایرانی ترجیح می دهد چرا که شبکه های ایرانی فقط کارتون های قدیمی را پخش می کنند در حالی که  در شبکه های ماهواره ای هر نوع کارتونی متناسب با سلیقه کودک از صبح تا شب بدون محدودیت زمانی پخش می شود.
 
وی ادامه می دهد: می گویند که دیدن سریال های غربی تاثیر بدی در فرهنگ جامعه و حتی بنیان خانواده دارد اما به نظر من تا زمانی که برنامه های تلویزیونی ایران جذابیت و تنوع نداشته باشند و سریال های کلیشه ای را پخش کنند، مخاطبان خارجی طرفداران زیادی خواهد داشت و اگر اینطور پیش برود دیگر کسی تلویزیون ایران را تماشا نخواهد کرد.
 

,
,
,
,
, وقتی خدا فراموش می شود,
,
, .,
,
, ماهواره آمد؛ چادر رفت,
,
, .,
,
, ماجرای دانشگاه و دوستی های دختر و پسر,
,
, .,
,
, یک مهمانی مختلط؛ آغازی بر مشروب خواری,
,
, . , .,
,
, اعتیاد به الکل بهانه ای برای آغاز بزهکاری,
,
, .,
,
, وقتی خانه تبدیل به مخروبه می شود,
,
, . , .,
,
, دنیایی که روی سرم خراب شد,
,
, .,
,
, خودکشی و فرار از خانه، ادامه یک مسیر,
,
, .,
,
, من ماندم و ننگی بر پیشانی,
,
, ..,
,
,
,
, شبکه ها و کانال های ایرانی کسل کننده است,
,
,
,
,
,

, , ,



 
نیر حیدری مخاطب دیگری است که ورود چنین رسانه هایی را به جامعه اسلامی مورد نقد قرار می دهد و می گوید: اکنون کشورهای استعمارگر این حقیقت را دریافته اند که با حمله نظامی نمی توانند در استعمار سایر کشورها موفق باشند لذا به تهاجم فرهنگی روی آورده اند و از رسانه ها به عنوان ابزاری برای جنگ نرم استفاده می کنند. یکی از این ابزار برای شبیخون فرهنگی ماهواره و برنامه های ماهواره ای غرب است و به نظر من قریب به صد در صد این برنامه ها و بخصوص سریال های خارجی جز با هدف از بین بردن فرهنگ های بومی ساخته نشده اند. اکنون خیلی از خانواده های ایرانی نیز در خانه های خود ماهواره دارند و باکمال تاسف خیلی از آن ها نیز با شبکه های ملی بیگانه هستند. این به این دلیل است که دشمن هنر را تمام عیار برای رسیدن به هدف منفی خود به میدان آورده است و خانواده های ایرانی با وجود فرهنگ اسلامی خود بیش از سایرین شیفته ی این هنر شده اند. غافل از این که این برنامه های فاسد تیشه به ریشه ی فرهنگ دینی و ملی آن ها خواهد زد و بنیان خانواده ها را سست خواهد کرد.


با نتیجه گیری از سخان بزرگان و در نظر گرفتن ارزش های اسلامی و تمدن اصیل ایرانی، نمی توانیم منکر پیامدهای منفی این شبکه های ماهواره ای شویم، چرا که  رفته رفته فرهنگ غربی و رفتار و منش های اجتماعی بیگانه به صورت نامحسوس جایگزین فرهنگ اسلامی و اصیل ایرانی می شود و این تلنگری است برای مسوولانی که فکر می کنند باید در برابر این هجمه های فرهنگی نه تنها سکوت کنیم بلکه استقبال گرمی از آن داشته باشیم، نباید فراموش کنیم که این ابزار همان جنگ نرم دشمن برای تغییر سبک زندگی ایران اسلامی است.

برخلاف نظر خوشبینانه و ساده انگارانه مردان دولت یازدهم مبنی بر عدم اثر گذاری ماهواره بر رفتار مردم،هر آدم عاقلی میتواند این اثر گذاری را مشاهده نماید.

حداقل میتوان با نگاه به طرز پوشش جوانان سطحی ترین اثر این ابزار را دانست.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
نویسنده: المیرا جلیلی
, نویسنده: المیرا جلیلی,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه