اخبار داغ

مشکلی دیگر در مهم ترین بخش توسعه؛

عدم شفافیت بازار و کمبود آب، مشکل زیربنایی کشاورزی در چرام + عکس

عدم شفافیت بازار و کمبود آب، مشکل زیربنایی کشاورزی در چرام + عکس
کشاورزان چرامی مشکلات اصلی و زیربنایی این بخش مهم اقتصادی را عدم شفافیت بازار و کمبود آب می دانند و از این وضعیت ناراضی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  چرام بخش کشاورزی به عنوان یکی از زیربنایی ترین پایه های اقتصادی کشور در شرایط حساسی قرار دارد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,   چرام,

از یک طرف این بخش با ابلاغ سیاست های «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نه‌ تنها به‌ عنوان واژه‌ای مطرح در ادبیات اقتصادی کشور شده، چرا که با گره خوردن بخشی از این سیاست ها با دستگاه های همجوار مستلزم ایجاد شبکه گسترده ای از مدیریت و یکپارچگی و وحدت فرماندهی است.

,

اما بررسی‌ها در نظام فعلی کشاورزی نشان می‌دهد که در دهه‌های اخیر، هرساله با وجود مصرف نهاده‌های شیمیایی متنوع و تکنولوژی‌های متعدد در کشاورزی، تولیدات در کشاورزی هم از منظر اقتصادی، هم از منظر زیست‌محیطی و هم اجتماعی (سلامت و عدالت در دسترسی به غذا و درآمد) با چالش‌های روزافزون روبه‌رو شده است.

,

در چرام نیز با وجود مشکلات فراوانی که در بخش کشاورزی دارد، کشاورزان سالانه محصولات خوبی را تولید کرده و سود نسبتا مناسبی را بدست می آورند.

,

یبلاغعتخح

, یبلاغعتخح,

کشاورزان چرامی یکی از مهمترین مشکلات را عدم تخصیص صحیح آب برای زمین های زراعی خودمی دانند.

,

کشاورز چرامی در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری افزود:در زمینه کشاورزی در چرام مشکلات متعددی وجود دارد چرا که نسبت به سنوات گذشته از سوددهی کمتری برخوردار هستیم.

,

وی گفت:یکی از مشکلات همه ی ما کشاورزان،کمبود آب و عدم تقسیم درست آن به زمین های زراعی است.

,

یبلاعتهخح555

, یبلاعتهخح555,

یکی دیگر از مشکلات عمده کشاورزان چرامی نرخ پایین خرید محصولات از جمله برنج،گندم،جو و غیره است که بشدت از این مشکل ناراحت می باشند.

,

اما از طرفی دیگر از مشکلات اصلی این است که محصولات کشاورزی فساد پذیر هستند و ماندگاری بالایی ندارند. از طرف دیگر هم صنایع تبدیلی و انبار داری ها هم کفاف نگهداری محصولات تولیدی را نمی دهند.

,

این علائم نشان می‌دهد که بر خلاف تبلیغات و ادعاهای طرفداران کشاورزی فشرده (صنعتی)، اصلی‌ترین هدف آن یعنی تولید کافی غذا نیز به خطر افتاده و علاوه برآن سلامت انسان و محیط زیست به‌شدت در معرض آسیب قرار گرفته است.

,

همیشه گفته می شود که بازار کشاورزی شفاف نیست و باید محصولات کشاورزی به بورس بروند. اما تجربه فروش محصولات کشاورزی در بورس هم، تجربه ای شکست خورده است. بعنوان مثال همین چند وقت پیش بود که مرغ و تخم مرغ به بورس رفت و خریدار آنچنانی پیدا نکرد. 

,

بسیاری از کشاورزان چرامی به کاشت هندوانه و برنج و همچنین گندم مشغلولند و از نداشتن عوامل لازم برای تولید محصولات خود از جمله کودهای شیمیایی ناراحت و رنج می برند.

,

کشاورز دیگر چرامی می گوید:مشکل بزرگ بخش کشاورزی عدم شفافیت بازار محصولات است که تفاوت قیمت زیادی را بین مزرعه و مصرف کننده به وجود می آورد.

,

وی افزود:گرانی عوامل بهداشتی زمین های کشاورزی همچون کودهای شیمیایی از دیگر مشکلات ماست.

,

چرام یکی از شهرستان هایی است که در کشاورزی پتانسیل بالایی دارد اما چنین مشکلاتی مانع از توسعه یافتگی این شهرستان می شود چرا که بخش  کشاورزی یکی از ارکان مهم در توسعه یافتگی شهرستان ها به شمار می آید.

,

عیدی هشدارنسل رئیس جهاد کشاورزی چرام هرچند در ارتباط پیامکی حاضر به مصاحبه نشد،اما در اردیبهشت سال جاری در گفتگو با ما بیان کرد: از نظر قانونی سازمان به ما اجازه نمی دهد که حتی یک کیسه از کودهای شیمیایی را در اختیار هندوانه کاران قرار دهیم و این تنها مختص شهرستان چرام نبوده و در همه جا اینگونه است.

,

 

,

قفغعهخححکمنتالب

, قفغعهخححکمنتالب,

حال کشاورزی در چرام هم تلاش بسیار زیادی را می طلبد چرا که جلوی این شغل نیز مشکلات فراوانی وجود دارد.

,

شاید در ذهن مخاطبان سوالاتی همچون(آیا چرام از بن بست توسعه نیافتگی بیرون می آید؟آیا بر تعداد کشاورزان چرامی افزوده می شود؟چرا مسئولان با همتی مضاعف به این حل این مشکلات رسیدگی نمی کنند؟)ایجاد شود که امیدواریم هرچه سریعتر کشاورزان ما با خیال راحت این بخش مهم اقتصادی را جلو ببرند.

,

 

,

گزارش از صادق شیخی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه