اخبار داغ

تفاهم نامه‌های تجاری دوجانبه و رفع وابستگی به دلار؛

حذف دلار از تجارت بین المللی، راه حلی کم‌هزینه برای دور زدن تحریم‌ها

حذف دلار از تجارت بین المللی، راه حلی کم‌هزینه برای دور زدن تحریم‌ها
ساز و کارهای نظارتی آمریکا بر گردش‌های مالی مبتنی بر دلار موجب می‌شود افراد و شرکت‌های طرف معامله با ایران به راحتی شناسایی شوند و در معرض تهدید قرار گیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خطب شکن، با وجود آن که چند ماهی از عملیاتی شدن قرارداد موسوم به برجام می‌گذرد و برخی تحریم‌ها لغو شده است، عملا هنوز محدودیت‌های بسیاری بر سر تجارت خارجی ایران وجود دارد و کارشکنی‌های دولت آمریکا و هراسی که این کشور از تجارت با ایران در دل دولت‌ها و  شرکت‌های خارجی می‌اندازد مانع رابطه تجاری آزاد آنان با ایران می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خطب شکن،,

اعمال نفوذ آمریکا خصوصا در معاملات تجاری که با دلار صورت می‌گیرد بیشتر خودنمایی می‌کند. پس از برجام، آمریکا امکان تجارت بین المللی با ارزهایی غیر از دلار را برای ایران بازگردانده، ولی هنوز اجازه‌ی استفاده از دلار برای ایران وجود ندارد. ضمن این که ساز و کارهای نظارتی آمریکا بر گردش‌های مالی مبتنی بر دلار موجب می‌شود افراد و شرکت‌های طرف معامله با ایران به راحتی شناسایی شوند و در معرض تهدید قرار گیرند.

,

در این راستا مهرماه امسال بود که خبرگزاری‌ها از انعقاد تفاهمی دو طرفه میان ایران و پاکستان برای گشایش کانال‌هایی با هدف انجام تراکنش‌های تجاری دو جانبه از طریق بانک‌های مرکزی یکدیگر و توقف گشایش اعتبارات اسنادی به دلار خبر دادند که برای برطرف کردن موانع مبادلات تجاری بین دو کشور به امضا رسید. این تفاهم در حالی بود که در گذشته رایزنی‌هایی با روسیه، ترکیه و عراق برای انعقاد تفاهم‌های پولی دو جانبه جریان پیدا کرده بود که با تصوری که از رفع تحریم‌ها پس از برجام به وجود آمد ناتمام ماند. البته پس از برجام نیز ایران مذاکراتی را با هند، چین، کره جنوبی، ژاپن، روسیه و ترکیه، آلمان، ایتالیا، اتریش، هلند، سوئیس، انگلیس، ویتنام، اوکراین و سوئیس برای حذف دلار از مبادلات طرفینی انجام داده که هنوز توافق مشخصی از آن‌ها حاصل نشده است. با این وجود به نظر می‌رسد دولتمردان هنوز عزمی جدی برای کوتاه کردن سایه‌ی سنگین دلار از تجارت خارجی ایران ندارند. این در حالی است که چنین اتفاقی باید با عزم دولت و اقدام بانک‌های کشور صورت گیرد و حتی اگر تاجران ایرانی نیز قصد این کار را داشته باشند، بدون فراهم آمدن بسترهای مورد نیاز از سوی بانک‌ها موفقیتی به دست نخواهند آورد.

,

نکته‌ی قابل تامل سهولت حذف دلار و بی تاثیر بودن آن بر اقتصاد داخلی است. برای مثال در سال‌های اخیر با توجه به بحران‌های مالی متعدد در آمریکا، کشورهای بریکس حذف دلار از معاملات بین المللی خود را در دستور کار قرار داده‌اند و با وجود برخورداری از ۲۸ درصد مبادلات بین المللی مشکلی برای اقتصاد داخلی آنان پیش نیامده است. این اتفاق را می‌توان در مبادلات اقتصادی چند دهه اخیر کشورهای شرق آسیا و تجارت خارجی کشورهای اروپایی با یکدیگر نیز جستجو کرد که نه تنها موجب نزدیکی بیشتر آنان از نظر تجاری شده، بلکه موجبات دوری از بحران‌های بین المللی ناشی از ماجراجویی‌های آمریکایی را نیز فراهم آورده است.

,

به هر حال ماه‌ها از اجرایی شدن برجام می‌گذرد ولی افق روشنی پیش روی روابط سیاسی و اقتصادی ایران و آمریکا وجود ندارد. به همین دلیل وابستگی کشور به ارزی که کنترل آن در دست آمریکاست، به شدت از مقاومت اقتصاد کشور می‌کاهد. از این رو رفع وابستگی از دلار و انعقاد تفاهم‌های تجاری با کشورهای دیگر، می‌تواند گام موثری در راستای دور زدن تهدیدهای اقتصادی و مقاوم شدن اقتصاد ایران باشد.

,

محمدرضا انیسی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه