اخبار داغ

فاضلی در گفتگو با مرآت اعلام کرد:

"عدم درج قیمت" پرتکرارترین تخلف واحدهای صنفی استان سمنان

"عدم درج قیمت" پرتکرارترین تخلف واحدهای صنفی استان سمنان
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان سمنان گفت: عدم درج قیمت بر روی کالا، پرتکرارترین تخلف اقتصادی در واحدهای صنفی استان سمنان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عیسی فاضلی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان سمنان در گفتگو با مرآت استان سمنان ضمن اطلاع از نحوه تولید و انتشار خبر در این شبکه با خبرنگار مرآت به گفتگو پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت ,

پس از انتشار بخش اول این گفتگو در روزهای گذشته، در ادامه بخش دوم گفتگوی خبرنگار مرآت با مدیرکل تعزیرات حکومتی را می خوانید:

, بخش اول,

, ,

مرآت- با توجه به اینکه اشاره کردید تخلفات اقتصادی بخش دولتی را هم پیگیری می کنید بیشترین پرونده های دولتی در کدام حوزه است؟

, مرآت- با توجه به اینکه اشاره کردید تخلفات اقتصادی بخش دولتی را هم پیگیری می کنید بیشترین پرونده های دولتی در کدام حوزه است؟,

 نیاز است که مجددا به قانون تعزیرات حکومتی مصوب مورخ 23/12/1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام با اصلاحات مصوب 19/7/1373 اشاره کنم. مطابق این قانون گران فروشی، کم فروشی و تقلب، احتکار، عرضه خارج از شبکه، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و عدم اجرای ضوابط قیمت گذاری و توزیع، نداشتن پروانه بهره برداری واحدهای تولیدی، فروش اجباری و عدم اعلام موجودی کالا از مهمترین تخلفات بخش کالا و خدمات است که سازمان تعزیرات حکومتی به آن ورود می کند.

,

مثلا در بخش تخلفات اقتصادی دولتی در سال گذشته، یکی از ضابطین پرونده ای را در خصوص یکی از دستگاه ها به ما ارجاع داد که آن سازمان از اعلام دقیق کالای موجود در انبار خود امتناع کرده بود.

,

همچنین اهم تخلفات مربوط به حوزه بهداشت، دارو و درمان شامل موارد زیر است:

,

- ایجاد موسسات پزشکی غیرمجاز توسط افراد فاقد صلاحیت

,

- ایجاد موسسه پزشکی توسط افراد متخصص بدون پروانه کار

,

- خودداری بیمارستانها از پذیرش اولیه به بیماران اورژانسی

,

- ترک مرکز درمانی توسط مسئولان فنی و پزشک کشیک در ساعات مقرر

,

- عرضه داروی فاقد پروانه در داروخانه ها

,

- اخذ وجه مازاد بر تعرفه

,

- عدم رعایت مقررات بهداشت محیط در واحدهای صنفی

,

در بخش قاچاق کالا و ارز هم حمل و نگهداری، عرضه و فروش کالا که موجب نقض تشریفات قانونی شود، ورود و خروج، خرید و فروش حواله ارز بدون رعایت ضوابط تعیینی، اقدام به خارج کردن کالا برخلاف تشریفات قانونی، عرضه کالاهای وارداتی فاقد شناسنامه، اضافه یا کم کردن کالا از محموله های عبوری در داخل کشور تخلف محسوب شده و با ان برخورد می گردد.

,

, ,

مرآت- چه سازمان هایی به عنوان سازمان های کاشف تخلف محسوب می شوند و گزارش های خود را به شما ارجاع می دهند؟

, مرآت- چه سازمان هایی به عنوان سازمان های کاشف تخلف محسوب می شوند و گزارش های خود را به شما ارجاع می دهند؟,

فاضلی- سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، دانشگاه علوم پزشکی، ناجا، گمرک، دخانیات، استاندارد، شرکت پخش فرآورده های نفتی، سازمان میراث فرهنگی، سایر مراجع دولتی و قضایی، سازمان بازرسی کل کشور و اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر.

,

مرآت- در حوزه تخلفات مربوط به ارز به چند مورد در سالهای اخیر اشاره فرمایید.

, مرآت- در حوزه تخلفات مربوط به ارز به چند مورد در سالهای اخیر اشاره فرمایید.,

فاضلی- به عنوان نمونه در دوران تحریم اخیر بخش خصوصی ارز دولتی دریافت کرده است اما تعهدات خود را انجام نداده است. البته بررسی ایفای تعهدات به مرجعی مربوط است که ارز را تخصیص می دهد لذا در صورت ارجاع پرونده به ما قطعا به آن رسیدگی خواهیم کرد.

,

مرآت- در حوزه مبارزه با رشوه خواری در سازمان شما چه اقداماتی صورت گرفته است؟

, مرآت- در حوزه مبارزه با رشوه خواری در سازمان شما چه اقداماتی صورت گرفته است؟,

فاضلی- خوشبختانه تاکنون توسط دستگاه های مسئول چنین موضوعی در خصوص سازمان تعزیرات حکومتی استان سمنان به بنده اعلام نشده است. برابر جلسه ای که در تهران داشتیم سازمان تعزیرات حکومتی رتبه دوم را در سلامت اداری در میان تمام دستگاه ها در اختیار دارد.

,

در این خصوص بنده شخصا کمیته هایی را به صورت مقطعی و یا خاص تشکیل داده و شرایط را تحت نظر و رصد قرار می دهم.

,

چیزی تاکنون دال بر رشوه در سازمان ما رخ نداده است که از همینجا از همه مردم تقاضا می کنم در این خصوص به ما کمک کنند چرا که حفظ سلامت تشکیلات را حفظ سلامت نظام جمهوری اسلامی ایران می دانم.

,

, ,

مرآت- موضوعات خاصی که به پرونده های آن ورود کرده اید را هم نام ببرید.

, مرآت- موضوعات خاصی که به پرونده های آن ورود کرده اید را هم نام ببرید.,

فاضلی- به عنوان نمونه در حوزه مسائل بهداشتی بیش از 70 تن مواد اولیه یک کارخانه را در سه شبانه روز امحاء و از خط تولید خارج کردیم. این نکته را هم عرض کنم در این پرونده فشار بسیار سنگینی نیز بر روی ما وارد شد اما در برابر آن قاطعانه ایستادگی کردیم.

,

حتی اخیرا به باشگاه های بدنسازی، گل فروشی ها و مدارس غیرانتفاعی هم در چارچوب گشت های مشترک ورود کرده ایم. مطلع هستید که در باشگاه های بدنسازی مکمل هایی عرضه می شود که ممکن است دارای مشکلات جدی باشند.

,

در گل فروشی ها هم همینطور. بسیاری از افراد در مورد قیمت ها و مباحث توزیع گل هیچ اطلاعاتی ندارند لذا ممکن است تخلفاتی زیادی در این حوزه رخ دهد. شخصا دوسال قبل یکی از دوستان در خصوص تخلف در تعدادی از واحدهای گل فروشی گزارش داد که با بررسی های بیشتر این موضوع تایید شد و مورد رسیدگی قرار گرفت.

,

حتی برای سرویس های بهداشتی رستوران های بین راهی که از مسافران پول دریافت می کردند هم تشکیل پرونده شد.

,

توجه کنید چنانچه خبر موثقی از تخلفات اقتصادی به ما برسد قاطعانه به آن رسیدگی خواهیم کرد. مدتی قبل دوستان سازمان صنعت، معدن و تجارت از وجود حجم زیادی کالای قاچاق در یکی از خانه ها خبر دادند که وقتی اطلاعات ما تکمیل شد به آن ورود کردیم و حدود 10 میلیون تومان کالای قاچاق کشف و ضبط شد.

,

, ,

مرآت- اجناس قاچاق به کدام نهاد تحویل داده می شوند

, مرآت- اجناس قاچاق به کدام نهاد تحویل داده می شوند,

فاضلی- کالای قاچاق به سازمان اموال تملیکی تحویل داده می شود.

,

مرآت- کدام کالاها در استان سمنان بیشترین حجم قاچاق را به خود اختصاص داده اند؟

, مرآت- کدام کالاها در استان سمنان بیشترین حجم قاچاق را به خود اختصاص داده اند؟,

فاضلی- تلفن همراه، البسه و پوشاک و نیز لوازم آرایشی بهداشتی

,

مرآت- قاچاق سوخت در استان سمنان رخ می دهد؟

, مرآت- قاچاق سوخت در استان سمنان رخ می دهد؟,

فاضلی- در استان سمنان پدیده ای به نام قاچاق سوخت وجود ندارد اما عرضه خارج از شبکه ممکن است اتفاق بیافتد. البته ما در صورت دریافت گزارش، مبتنی بر مواد قانونی درپی تشکیل پرونده در این خصوص هستیم. توجه داشته باشید که احکام پدیده قاچاق بسیار سنگین است. مثلا خودروی مورد نظر توقیف می شود و اگر سه بار تکرار شود به آن قاچاق سازمان یافته می گویند و در محاکم عمومی برای آن پرونده تشکیل می شود.

,

این نکته را عرض کنم که بزودی سامانه مردمی با عنوان سامانه 135 جهت دریافت گزارشات مردمی در سازمان تعزیرات حکومتی راه اندازی شود تا گشت های مشترک بلافاصله پس از دریافت گزارش به محل مورد نظر مراجعه نمایند. در حقیقت این سامانه مطالبه گری مردم را افزایش خواهد داد.

,

مرآت- بر دفاتر گردشگری و فروش بلیط هم نظارت می شود؟

, مرآت- بر دفاتر گردشگری و فروش بلیط هم نظارت می شود؟,

فاضلی- در این خصوص تکلیف بر سازمان میراث فرهنگی و نیز صنعت، معدن و تجارت است اما در ایام عطیلات و عید نوروز و یا اربعین با گشت مشترک بر روی آنها متمرکز می شویم.

,

از همین رسانه اعلام می کنم اگر در این زمینه مورد خاصی وجود داشت به بنده و یا همکارانم اطلاع دهید تا پیگیری های لازم را صورت دهیم.

,

, ,

مرآت- در خصوص نانوایی وضعیت بازرسی  و تشکیل پرونده ها چگونه است؟

, مرآت- در خصوص نانوایی وضعیت بازرسی  و تشکیل پرونده ها چگونه است؟,

فاضلی- بیشترین تخلفات در گشت های مشترک مربوط به کم فروشی در نانوایی ها است. این بازرسی ها هم در گشت های مشترک و هم در گشت های سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت می گیرد.

,

الزام قانونی آن است که حتما بازرسان صنعت، معدن و تجارت و نیز دانشگاه علوم پزشکی باید در این پرونده ها با توجه به نوع تخلف حضور داشته باشند.

,

مرآت- پرتکرارترین تخلفات رخ داده در واحدهای صنفی استان را بیان کنید.

,

فاضلی- عدم درج قیمت بر روی کالا، ضبط و قاچاق کالا در آرایشی بهداشتی ها و عطاری ها، گران فروشی تاکسی های درون شهری، عدم ارائه فاکتور در گل فروشی ها، فروش محصولات تاریخ مصرف گذشته در فروشگاه های محصولات پروتئینی و سوپرمارکت ها، محصولات فاقد مجوز فروش در عطاری ها و نیز تقلب در طلافروش ها

,

مرآت- تقلب در طلافروشی ها را بیشتر توضیح دهید.

, مرآت- تقلب در طلافروشی ها را بیشتر توضیح دهید.,

فاضلی- طبق قانون نظام صنفی طلاجات باید کد استاندارد داشته باشند و اگر این کد بر روی کالا وجود نداشته باشد در حکم تقلب خواهد بود.

,

مرآت- ارزان فروشی خارج از ضابطه هم تخلف محسوب می شود؟

, مرآت- ارزان فروشی خارج از ضابطه هم تخلف محسوب می شود؟,

فاضلی- ارزان فروشی نه اما واژه حراج نیازمند اخذ مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت است. طبیعی است که مردم از کالای با کیفیت ارزان استقبال بیشتری می کنند اما اینکه به صرف ارزان فروشی کسی را محکوم کنیم نه چنین چیزی وجود ندارد. برخی مدعی ارزان فروشی هستند اما تخلفی به نام ارزان فروشی در قانون وجود ندارد. آنچه که در قانون آمده است حراج غیرقانونی است.

,

البته این را عرض کنم که من مدافع شب بازار، جمعه بازار و ...البته به شرط و شروطی هستم چرا که باعث تنظیم بازار می شود. در همین سال گذشته اگر وانت های فروش جنس نبودند قیمت پیاز چهار برابر می شد. البته باید در مورد آنها هم نظارت و بازرسی وجود داشته باشد. شما مطلع هستید در بسیاری از شهرهای شمالی جمعه بازار و شنبه بازار وجود دارد که با هماهنگی دستگاه های اجرایی و به صورت منظم برگزار می شود. اما اینکه هرکس بخواهد خارج از ضابطه محصول خود را به فروش برساند بله بنده هم مخالف آن هستم.

,

مرآت- مردم از چه روش هایی می توانند شکایات و گزارشات خود را به سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کنند؟

, مرآت- مردم از چه روش هایی می توانند شکایات و گزارشات خود را به سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کنند؟,

فاضلی- مردم عزیز استان سمنان می توانند در نقاط مختلف استان از طریق شماره زیر گزارشات خود را به این سازمان اطلاع دهند:

,

شهرستان سمنان 33334290- 33334248

,

شهرستان شاهرود 3- 33221012

,

شهرستان دامغان 35233412-35246656

,

شهرستان گرمسار 34230924-34225089

,

شهرستان مهدیشهر 33629732

,

شهرستان سرخه 33615783

,

و همچنین این امکان در سایت سازمان تعزیرات حکومتی استان سمنان وجود دارد تا شکایات خود را در آن ثبت و تعقیب نمایند:

,

www.tazirat.gov.ir/semnan

, www.tazirat.gov.ir/semnan,

مرآت- از اینکه وقتتان را در اختیار مرآت قرار دادید ممنونم.

,

فاضلی- من هم از شما و همکارانتان در مرآت تشکر می کنم و امیدوارم موفق باشید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه