اخبار داغ

حضرت معصومه(س)، اسوه پاکدامنی

حضرت معصومه(س)، اسوه پاکدامنی
آنچه که حضرت معصومه را فضیلت می دهد اطاعت و تسلیم بودن در مقابل حکم خدا و امام زمانشان است. عفت، عصمت، حیا، نجابت، ارتباط با خدا، زهد و تقوایی که حضرت داشتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از سلام کمیجان، حضرت معصومه(سلام الله علیها) بانوی بزرگواری که زیارتش هم عِدل و همسان با زیارت حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها است. حضرت معصومه در مدت ۲۸ سال عمر با برکت خویش هرگز ازدواج نکرد چراکه هیچ کسی هم شأن ایشان نبود. آنچه که حضرت معصومه را فضیلت می دهد اطاعت و تسلیم بودن در مقابل حکم خدا و امام زمانشان است. عفت، عصمت، حیا، نجابت، ارتباط با خدا، زهد و تقوایی که حضرت داشتند الگویی مناسبی برای فرزندان ما است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سلام کمیجان,

در مورد امام زادگان تنها امام زاده ای که در موردش این همه سفارش شده است حضرت معصومه است. شاید بتوان گفت بعد از حضرت علی اکبر و حضرت عباس تنها امام زاده ای که زیارت نامه اش از امام نقل شده است.

,

از نظر کمالات روحانی حضرت معصومه(سلام الله علیها) را می توان در دو مورد ذیل خلاصه کرد:

,

 محدثه بودن

,

حضرت فاطمه معصومه(س) غیر از امام زاده بودن از بزرگان محدثین به شمار می آید. این مقام بزرگ به طور کامل در انبیای الهی و بعد در وجود امام و فرزندان آنان و از آن جمله در وجود فرزندان ائمه علیهم السلام موجود است.

,

سیده جلیله کریمه اهل بیت فاطمه معصومه علیها السلام است که در دامان پدر بزرگواری، مانند امام موسی بن جعفر علیهما السلام تربیت شده و در سایه برادری، مانند امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام ادامه زندگی داده و قطعاً معرفت در وجود آن حضرت در حدّ بسیار بالایی وجود داشته است.

,

علاوه بر مسأله خانوادگی، موضوع محدثه بودن ایشان است که دلیل بر بزرگی مقام معرفت آن حضرت است؛ زیرا محدثه بودن علامت عالم بودن است. اگرچه احادیث زیادی در این زمینه در دست نیست، ولی خوشبختانه نمونه ای برای شناخت مقام علم و فضیلت آن حضرت در دست است.

,

قاضی نور الله شوشتری شهید رضوان الله علیه در کتاب نفیس «احقاق الحق» از کتاب ارجح المطالباز بکر بن احمد القصری نقل می کند که: «قال: حدثنا فاطمة بنت علی بن موسی الرضا، قالت: حدثتنی فاطمة و زینب و ام کلثوم بنات موسی الکاظم، قلن: حدثتنا فاطمة بنت جعفر بن محمد الصادق، قالت: حدثتنی فاطمة و سکینة ابنتا الحسین بن علی عن ام کلثوم بنت فاطمة بنت النبی صلی الله علیه و آله عن النبی صلی الله علیه و آله یوم غدیر خم، قال: من کنت مولاه فعلی مولاه. اخرجه الحافظ ابو موسی المدینی فی کتابه المسلسل بالاسماء و نیز گفته است این حدیث مسلسل است چون هر یک از این فواطم از عمه خودشان روایت کرده اند(احقاق الحق» ج ۶، ص ۲۸۲.)

,

این روایت معروف به روایت فاطمیات است، که به طور مسلسل از فاطمه شروع شده و به فاطمه ختم شده است، از زبان فاطمه زهرا (س) نقل کرده که «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»

,

مقام شفاعت

,

ما شفیع زیاد داریم، رسول اکرم (اکرم الشفعاء) است، امام حسین (سفینة النجاة) است در مورد حضرت معصومه شیخ صدوق به سند خود در عیون اخبارالرضا از معصوم چنین نقل می کند: فاطمه معصومه ای که در قم مدفون است خدا به او شفاعتی داده که همه شیعیان را می تواند شفاعت کند.

,

حضرت معصومه (س) هم دختر امام و هم عمه امام و هم خواهر امام است، شفاعت مختص به آخرت نیست بلکه از همین دنیا شروع می شود و به آخرت می رسد.

,

بر مقام شفاعت آن حضرت دلالت می کند آن جمله شریفه ای که در زیارت نامه آن حضرت رسیده است که زائر از ایشان درخواست می کند: «یا فاطمة اشفعی لی فی الجنّة فانّ لک عند الله شأنا من الشأن؛ ای فاطمه! برای من شفاعت کن در بهشت؛ زیرا برای توست در نزد خداوند مقام بسیار بزرگ و با عظمت». کلمه شأن برای تفخیم و عظمت آن حضرت آمده است.

,

شفاعت حضرت معصومه(س) نسبت به ما همچون مجاورت نور با ماست، تنها زنگار دل است که موجب می شود مجاورت آن را درک نکنیم و از آن محروم بمانیم.

,

 ثواب زیارت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام

,

حضرت فاطمۀ معصومه در کمالات به جایی رسید که زیارت او می شود زیارت حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها. از دلایل روشن بر مقامات بلند معنوی حضرت فاطمه معصومه علیها السلام روایاتی است که در فضیلت و اهمیت زیارت آن حضرت رسیده است.

,

۱. روایتی است که شیخ صدوق در کتاب «ثواب الاعمال» و «عیون اخبار الرضا علیه السلام» با سند معتبر از امام رضا علیه السلام روایت کرده است که «سعد بن سعد اشعری می گوید: از امام رضا علیه السلام درباره فاطمه دختر امام موسی علیه السلام سؤال کردم. فرمودند: هر کس او را زیارت کند، برای او بهشت است».و همین روایت را ابن قولویه در کتاب «کامل الزیارات» روایت کرده است.

,

۲. امام جواد علیه السلام فرمودند: «من زار عمتی بقم فله الجنة؛ (کامل الزیارات» ص ۳۲۴.)هر کس عمه ام را در شهر قم زیارت کند، برای او بهشت است».

,

۳. سعد قمی از امام رضا علیه السلام روایت کرده است که فرمود: «ای سعد، نزد شماست برای ما خانواده قبر بزرگی. گفتم: فدایت شوم! قبر فاطمه دختر امام موسی را می فرمایید؟ فرمود: آری، هر کس او را زیارت کند و عارف به حق او باشد، برای اوست بهشت.

,

هر گاه به قبر او بِرسی، بالای سرش، رو به قبله بایست و سی و چهار مرتبه الله اکبر و سی و سه مرتبه سبحان الله و سی و سه مرتبه الحمدلله بگو! آن گاه او را به این نحو زیارت کن: السلام علی آدم صفوة الله تا آخر زیارت». (بحار الانوار» ج ۱۰۲، ص ۲۶۶.)

,

۴. علامه مجلسی از تاریخ قم نقل کرده است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: «انّ لله حرما و هو مکّة و لرسوله حرما و هو المدینة و لامیرالمؤمنین حرما و هو الکوفة و لنا حرما و هو قم و ستدفن فیه امرأة من ولدی تسمی فاطمة من زارها وجبت له الجنّة قال علیه السلام ذلک و لم تحمل بموسی امّه؛ (بحار الانوار» ج ۱۰۲، ص ۲۶۷) برای خدا حرمی است و آن مکه است و برای پیامبر صلی الله علیه و آله حرمی است و آن مدینه است و برای امیر المؤمنین علیه السلام حرمی است و آن کوفه است و برای ما اهل بیت حرمی است و آن قم است و زود باشد دفن شود در آن زنی از فرزندان من که اسم او فاطمه است.

,

هر کس او را زیارت کند و در حق او عارف باشد، بهشت برای او واجب است. و این خبر را زمانی امام صادق علیه السلام فرموده که هنوز مادرش به او حامله نشده بود».

,

قطعاً برای زیارت انسان های عادی بهشت واجب نمی شود و آن هم از سه امام معصوم به همین مضمون باشد. از این روایات صحیح و معتبر که در فضیلت زیارت آن جناب رسیده، به روشنی استفاده می شود که مقامات معنوی فاطمه معصومه علیها السلام همان مقامات بندگان حقیقی و خالص خداوند است نظیر مقاماتی که اولیای معصوم الهی دارند.

,

یادداشتی به قلم: حجت الاسلام "امیرحسین شاهی آشتیانی"؛ کارشناس مذهبی

,

انتهای پیام/

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه