اخبار داغ

برنده فانوس جشنواره عمار عنوان کرد:

ترمینال‌غرب را بر اساس باور درونی ساختم/ نمایشی تلخ از سرانجام دانشمندان هسته‌ای پس از مذاکرات

ترمینال‌غرب را بر اساس باور درونی ساختم/ نمایشی تلخ از سرانجام دانشمندان هسته‌ای پس از مذاکرات
طاهرفر گفت: ترمینال غرب از دستیابی به موفقیت های دانشمندان هسته ای ایران حکایت دارد که مذاکرات روی آن ها سایه انداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قربانعلی طاهرفر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی آناج در خصوص تله فیلم "ترمینال غرب"، خاطرنشان کرد: فیلمنامه این اثر به نویسندگی محمد نیکدل در سال 94 به من پیشنهاد شد که در ابتدا نامش ترمینال غرب نبود اما پس از بازبینی‌ها و ویرایش‌های اولیه نهایتا در پاییز 94 کلید خورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج ,

وی افزود: به دلیل ژانر سیاسی و اجتماعی فیلم، با فراز و فرودها و چالش‌هایی همراه شد،هرچند این چالش‌ها از قبل پیش‌بینی می‌شد و انتظار می‌رفت که چنین فراز و فرودهایی بر سر راهمان قرار بگیرد اما تصور نمی‌کردم که تا این اندازه کار را تحت الشعاع قرار بدهد.

,

کارگردان "ترمینال غرب" با اشاره بر اینکه موضوع ترمینال غرب اتفاقات و حوادث بعد از انتخابات سال 92 است، گفت: مهمترین بحث مربوط به دور جدید مذاکرات هسته ای و نتایج حاصل از آن بود که در پیشبرد کار به برخی حقایق تعجب آور آگاه شدم و مدام دنبال مستندات آن اتفاقات بودم.

,

"ترمینال غرب" شرح حال امثال آقای خوانساری است/ دانشمندان هسته ای، رها شدگان بعد از مذاکرات

, "ترمینال غرب" شرح حال امثال آقای خوانساری است/ دانشمندان هسته ای، رها شدگان بعد از مذاکرات, ", ", ترمینال غرب" شرح حال امثال آقای خوانساری است/, دانشمندان هسته ای، رها شدگان بعد از مذاکرات,

وی ادامه داد: از جمله آن وقایع این بود که بعد از تعطیلی سایت نطنز دانشمندی چون آقای خوانساری که جزو مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی در نطنز بود، همراه با چند نفر از دانشمندان دیگر، بیکار می مانند! در واقع آقای خوانساری نمونه عینی این مجموعه بود که ناچار در آب و فاضلاب اصفهان مشغول بکار می شود! یعنی بن مایه ی ترمینال غرب این بود که دانشمندان هسته ای بعد از تلاش های شبانه روزی فراوان و کسب موفقیت های مثال زدنی، در اثر بی توجهی نظام مدیریتی، رها شدند.

,

این هنرمند اظهار کرد: ترمینال غرب از دستیابی به موفقیت های دانشمندان هسته ای ایران حکایت دارد که مذاکرات هسته ای روی آن ها سایه انداخته و آنان عملا متوقف شدند و وقایعی که در این خصوص رخ داد برای من کاملا غیرقابل پذیرش و غیرقابل باور بود تا زمانی که مستندات عینی آن را با چشمان خود مشاهده کردم.

,

وی یادآور شد: البته من بارها به این نکته اشار کرده ام که آقای خوانساری نمونه عینی یک تراژدی است که می‌تواند دست آویز شکل گیری یک درام سیاسی اجتماعی باشد.

,

آنچه در این اثر سیاسی اجتماعی اتفاق می افتد منطبق بر باورهای درونی من است

, آنچه در این اثر سیاسی اجتماعی اتفاق می افتد منطبق بر باورهای درونی من است, آنچه در این اثر سیاسی اجتماعی اتفاق می افتد منطبق بر باورهای درونی من است,

طاهرفر با تاکید بر اینکه ترمینال غرب منطبق با باورهای درونی من به عنوان کارگردان اثر می‌باشد، تصریح کرد: هرکارگردانی وقتی فیلمنامه ای را مطالعه می کند، اگر بتواند با فیلمنامه ارتباط برقرار کند و درون مایه آن را بپذیرد، کار آن را عهده دارد می شود وگرنه تن به ساخت آن نمی دهد؛ لذا باید بگویم آنچه در فیلمنامه ترمینال غرب بیان شده است باور قلبی من به عنوان یک کارگردان است که در بعد تخصصی نیز تمام روندهای معمول در تولید را طی کرده است.

,

همکاری در فیلم های سیاسی اجتماعی تبعات زیادی برای هنرمندان دارد

, همکاری در فیلم های سیاسی اجتماعی تبعات زیادی برای هنرمندان دارد, همکاری در فیلم های سیاسی اجتماعی تبعات زیادی برای هنرمندان دارد,

وی یادآور شد: اما با توجه به فضایی که در حوزه سیاسی حاکم است و با توجه به پیامدهای فیلم های سیاسی چون قلاده های طلا (که برخی به آن انگ شعاری بودن می زنند و حتی در پروژه های دیگر عوامل فیلم را تحریم کردند)، ما با تغییر چند باره عوامل مواجه شدیم.

,

کارگردان "طاهره" تاکید کرد: برای مثال چند بازیگر که به عنوان نقش اول تعیین شدند، بعد از مطالعه فیلمنامه همکاری در این پروژه را قبول نکردند؛ چرا که برخی نمی توانستند با فیلمنامه ارتباط برقرار کنند و برخی نیز محافظه کار بودند و علاوه بر این کسانی نیز قرارداد را پیش از خواندن فیلمنامه امضا کردند و بعد از مطالعه فیلمنامه منصرف شدند.

,

وی افزود: در کنار آن هنرمندان و عواملی نیز بودند که با علاقه تمام به یک پروژه چالشی از ابتدا تا انتهای کار با ما همراه شدند هرچند که می دانستند شرکت در چنین فیلمی تبعاتی نیز خواهد داشت.

,

برنده فانوس جشنواره عمار یادآور شد: همه ی این اتفاقات کار ما را تحت تاثیر قرار می داد و بر بار مالی نیز می افزود اما به هرحال عوامل پشت دوربین عزم خود را برای تولید ترمینال غرب، جزم کرده بودند.

,

وی یادآور شد: یکی دیگر از دلایل به طول انجامیدن تولید طی سال 94 و 95 ملزومات جغرافیایی و آب و هوایی و حتی تغییرات دریاچه ارومیه بود که باعث شد بعد از بارش اولین برف، برخی سکانس ها متوقف شد.

,

پروژه هایی با رویکرد سیاسی اجتماعی باید با دغدغه شخصی و باور درونی هنرمندان همراه باشد

, پروژه هایی با رویکرد سیاسی اجتماعی باید با دغدغه شخصی و باور درونی هنرمندان همراه باشد, پروژه هایی با رویکرد سیاسی اجتماعی باید با دغدغه شخصی و باور درونی هنرمندان همراه باشد,

وی در پایان با اشاره به غیرقابل انکار بودند تبعات ژانرهای سیاسی، گفت: پروژه هایی با رویکرد سیاسی اجتماعی به گونه ای هستند که حتما باید با دغدغه شخصی و باور درونی عوامل و هنرمندان نسبت به موضوع همراه باشند و گرنه اگر کسی صرفا با دید مادی و بدون اینکه موضوع فیلمنامه با تفکرات اعتقادی او منطبق باشد، در جریان تولید اینگونه فیلم ها ورود کند، خوب نیست.

,

گفتنی است «ترمینال غرب» فیلم داستانی 75 دقیقه ای به کارگردانی قربانعلی طاهرفر با موضوع اتفاقات هسته ای سال های اخیر و حواشی اجتماعی آن است که توانست فانوس هفتمین جشنواره فیلم مردمی عمار را به خود اختصاص دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه