شبکه های اجتماعی
گروه: اجتماعی
ساعت: 11:24 منتشر شده در مورخ: 1395/10/22 شناسه خبر: 1003638
ساینس آلرت نوشت:
رویش دندان‌های طبیعی با استفاده از سلول‌های بنیادی ممکن شد
محققان در شرایط آزمایشگاهی توانستند دارویی را کشف کنند که با فعال سازی سلول‌های بنیادی پالپ دندان در بخش نرم مرکز دندان، ناحیه آسیب دیده برای بازسازی مواد عاج و سخت دندان را تحریک کند تا بخش اعظمی که دندان را تشکیل می‌دهد، دوباره ساخته شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرگزاری سینا؛ ساینس آلرت نوشت: محققان دارویی را کشف کرده‌اند که می تواند دندان را دوباره از داخل به خارج بازسازی می‌کند و احتمالا نیاز به پر کردن مصنوعی دندان را کاهش می‌دهد.

این دارو قبلا در آزمایش های بالینی بر روی آلزایمر استفاده شده است و در حال حاضر به نظر می رسد این دارو توانایی طبیعی دندان را برای ترمیم خودش بهبود می‌بخشد.

این دارو با فعال سازی سلول های بنیادی پالپ دندان در بخش نرم مرکز دندان، ناحیه آسیب دیده برای بازسازی مواد عاج و سخت دندان را تحریک می کند تا بخش اعظمی که دندان را تشکیل می‌دهد، دوباره ساخته شود.

در واقع این پژوهشگران با به کار گرفتن خصوصیاتی که در سلول‌های بنیادی نهفته است، توانستند دندان طبیعی تولید کنند.

دو نوع از سلول‌های بنیادی که دربردارنده تمام دستورالعمل های زیستی تولید دندان هستند با یکدیگر ترکیب شدند و در شرایط آزمایشگاهی حاوی مواد شیمیایی و ویتامین های مختلف شروع به رشد و تغییر شکل کردند؛ پس از 5 روز، جوانه کوچک دندانی شکل گرفت و این جوانه دندان تازه رشد یافته در عمق بدن موش جاگذاری شد و پس از طی 60 روز به یک دندان کامل تبدیل شد.

پس از 6 هفته، دندان جدید دارای تمام ویژگیهای دندان طبیعی مانند مینا، تاج، ریشه و رشته های ارتباطی بود که آن را بر روی استخوان آرواره محکم نگه می‌داشت.

هزینه تقریبی استفاده از دندان‌هایی با منشأ سلولهای بنیادی حدود 2 هزار پوند به ازای هر دندان است که تفاوت چندانی با هزینه‌های کاشت دندان با شیوه کنونی ندارد.