اخبار داغ

استاد موسیقی:

ذات هنر را نمی توان محصور کرد/ هنرمند باید بر مرکب عقل سوار شود

ذات هنر را نمی توان محصور کرد/ هنرمند باید بر مرکب عقل سوار شود
هنرمند کسی است که بتواند با درایت و عقل خودش سیاسی نشود و هنر پاک خودش که موهبت الهی است را بتواند به مردم جامعه خودش و سایر اقشار جامعه ارائه دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تورج نحوی از اساتید موسیقی اصفهان در گفتگو با درچه نیوز با اشاره به اینکه برخی از هنرمندان دنبال وام گرفتن از بیگانگان هستند گفت: هنر و هنرمند باید ورای از مسائل سیاسی حرکت کند.

وی افزود: دید هنرمند در دنیا فارغ از جهت گیری های مادی و زود گذر است بلکه جهت گیری مادی بر اساس منافع یک گروه خاص و اندک است که میخواهند گروه کثیری را کنترل کنند.

نحوی اضافه کرد: هنرمند کسی است که بتواند با درایت و عقل خودش سیاسی نشود و هنر پاک خودش که موهبت الهی است را بتواند به مردم جامعه خودش و سایر اقشار جامعه ارائه دهد.

این هنرمند با اشاره به اینکه هنرمند نباید سیاسی شود چون سیاسی شدن وی به ضرر جامعه است از آلمان نازی و اتحاد جماهیر شوروی یاد کرد و تصریح کرد:نمی توانیم هیچ زمانی ذات هنر را حصر و محدود کنیم.

این استاد پیانو بیان کرد: ما باید نقطه انگیزه افرادی که می خواهند هنر را سیاسی کنند بشناسیم و این یکی از آن مکان هایی است که می خواهند نیاز های روحی را بشناسیم.

وی کمبودهای اجتماعی و جایگاهی که می خواهد در اجتماع بدون صرف زحمت به دست بیاورندرا آفت موسیقی خواند و گفت: قبل از انقلاب امثال فرخزاد سیاسی شدند اما بعد از انقلاب چون انقلاب برخواسته از دل خود مردم بود کسی نمی گوید من فلان حزب یا فلان گروه هستم همه خودشان را صاحب انقلاب می دانند.

نحوی با اشاره به همدلی موجود در زمان جنگ افزود: زمانی که امام راحل حرفی را می زد همه با سر می رفتند ما هنرمندانی داشته ایم که مثل بقیه اقشار جامعه در زمان جنگ کار می کردند و اثر خلق می کردند نظیر گلریز و میرزمانی و پایور و مشکاتیان و لطفی و … برای جنگ کار موسیقایی کردند که در دنیا بی نظیر است و اگر آن زمان ما تریبون جهانی داشتیم این آثار از آثار نابی بود که می توانست بسیار تاثیر گذار باشد.

وی نبود جلسات بصیرت افزایی برای موسیقیدانان را آفت این هنر دانست و تصریح کرد: هنرمند این رشته از حدی که گذشت دیگر قابل کنترل نیست؛ چون ذهن آزاد و باز دارند کسی باید باشد که محاط به کار برد یعنی غالب بر این فضا باشد.

نحوی اضافه کرد: فضای موسیقایی فضای آزادی است و هیچ چارچوبی برایش وجود ندارد بنابراین خود هنرمند از فضای جامعه درس می گیرد.

این استاد موسیقی اظهار کرد: صحبت هنرمند برآیندی هست از دل جامعه یعنی اگر امروز هنرمندی داشته باشیم مردمی اثر هنری اش هم درد مردم را بیان می کند؛ ما نمی توانیم به هنرمند بگوییم چرا اثرت درد مردم است.

نحوی در پایان به روز بودن هنرمند اشاره کرد و گفت هنرمند باید سوار بر مرکب عقل باشد و هیچ گاه احساسی کار نکند و بر اساس واقعات پیش برود تا دچار بیخیالی نشود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, درچه نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه