اخبار داغ

زندگی به خانه نظامی بازمی‌گردد/خانه نظامی موزه روستایی می‌شود

زندگی به خانه نظامی بازمی‌گردد/خانه نظامی موزه روستایی می‌شود
امسال با همکاری دهیاری و شورای روستا، علاوه بر خریداری منزل حکیم نظامی، دیوارهای آن مرمت و برای ۴۰ درصد سقف آن تیر و تخته خریداری شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، نظامی گنجه‌‌ای(گنجوی)، جمال‌‌الدین ابو محمد الیاس بن‌یوسف بن‌زکی متخلص به نظامی (زادهٔ ۵۳۵ در گنجه، درگذشت ۶۰۷-۶۱۲) شاعر و داستان‌ سرای ایرانی تبار و پارسی‌ گوی قرن ششم هجری(دوازدهم میلادی) که به‌ عنوان پیشوای داستان‌ سرایی در ادب فارسی شناخته شده‌ است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش, ندای تفرش,

گرچه درباره زادگاه حکیم نظامی قول‌‌های متفاوتی وجود دارد اما این قول که نظامی گنجوی شاعر نامدار و ادیب توانای قرن ششم هجری قمری، اهل تفرش و فارسی زبان است، دارای شهرت خاصی است. 

,

از زندگانی نظامی اطلاعات دقیق در دست نیست و درباره سال تولد و وفات او نقل‌ های متفاوتی بیان شده است ولی مسلم است که وی در شهر گنجه می‌زیسته و در همین شهر وفات یافته است.

,

ولی در مورد اصالت این شاعر نامی، مطلبی که به آن کمتر اشاره شده، این است که او ایرانی و اصالتاً اهل شهر تفرش، روستای طاد (تا) است. اجداد نظامی در تفرش به دنیا آمده و از تفرش مهاجرت کرده و به گنجه رفته‌اند و نظامی در آنجا به دنیا آمده است.

,

۱۲ تا ۱۳ سند در کتب مختلف وجود دارد که به تفرشی بودن نظامی اشاره کرده و از مهمترین دلایل آن، وجود شعر معروف خود نظامی است. «به تفرش دهی هست، "تا" نام او که نظامی از آنجا شد نامجو»

,

وجود سنگ قبرهای قدیمی در روستای طاد با فامیلی نظامی که هنوز هم در این روستا وجود دارد از دلایل دیگری در اثبات تفرشی بودن نظامی است.

,

همچنین در اشعار سایر شاعران نیز به تفرشی بودن نظامی اشاره شده است:

,

, ,

, ,

در سالیان نه چندان دور، خانه‌‌ای که منسوب به نظامی است در روستای تا(طاد) تفرش کشف شده است. خانه منتسب به حکیم نظامی در روستای طاد شهرستان تفرش در سال ۸۶ با شماره ۲۵۰۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

,

, ,

این اثر تاریخی به ثبت رسیده، قرار است به موزه روستایی تبدیل شود و روستای «طاد» جزو روستاهای هدف گردشگری شهرستان تفرش قرار گرفته است؛ تقویت جاذبه‌های گردشگری، بهسازی معابر، ساخت سرویس بهداشتی، ساخت استراحتگاه، بهسازی امامزاده این روستا و رسیدگی به منزل نظامی از جمله زیر ساختهای گردشگری این روستای هدف گردشگری است.

,

رئیس شورای روستای طاد:

, رئیس شورای روستای طاد:,

اجرای ۳۰ درصد از عملیات بازسازی و مرمت منزل نظامی 

, اجرای ۳۰ درصد از عملیات بازسازی و مرمت منزل نظامی , اجرای ۳۰ درصد از عملیات بازسازی و مرمت منزل نظامی ,

محسن خانبیگی رئیس شورای روستای طاد در گفتگو با ندای تفرش گفت: تلاشهای بسیاری از سال ۸۶ تاکنون انجام شده و این اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است. در بازدید میدانی انجام شده توسط معاون فرهنگی مدیرکل یونسکو، قرار است این اثر تاریخی به ثبت یونسکو هم برسد.

, ندای تفرش, ندای تفرش,

خانبیگی با بیان این مطلب که ۳۰ درصد تعمیرات این اثر تاریخی انجام شده است، اظهار کرد: امسال با همکاری دهیاری و شورای روستا، علاوه بر خریداری منزل حکیم نظامی، دیوارهای آن مرمت شده و برای ۴۰ درصد سقف آن تیر و تخته خریداری و ریخته شده است. البته مابقی تعمیرات این بنای تاریخی مانده و اکنون به دلیل نبود اعتبارات تعطیل است.

,

وی افزود: امسال برای انجام این اقدامات، ۳۰ میلیون تومان هزینه شده که ۲۲ میلیون تومان از سوی دفتر روستایی استانداری اختصاص داده شده است.

,

رئیس شورای روستای طاد ادامه داد: بر اساس طرح‌های تهیه شده برای تکمیل مرمت و بازسازی این اثر تاریخی، ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم است. با تکمیل تعمیرات این اثر تاریخی می توان در جهت معرفی و شناساندن منزل حکیم نظامی بیشتر پیگیری کرد.

,

خانبیگی خاطرنشان کرد: قرار است این منزل به سبک قدیمی خودش تعمیر، و قسمتی از آن به موزه روستایی تبدیل شود. ساختمان منزل حکیم نظامی شامل دو طبقه است که طبقه اول شامل زاغه، سرتنور، انبار و طبقه دوم مسکونی است. در بازسازی بنا حفظ سبک سنتی آن مد نظر است.

,

 مرمت و بازسازی آثار تاریخی زمینه حفظ و نگهداری از آن ها را افزایش و موجب جذب گردشگر و علاقه مندان به آثار باستانی را فراهم می آورد. از سویی دیگر تکمیل این اثر تاریخی می تواند در جهت شناساندن حکیم و شاعر اصیل ایرانی و منتصب به شهر تفرش، موثر باشد. امری که سبب شده در طول سالها و در سایه غفلتها، از نظامی به عنوان شاعر گنجه ای و غیر پارسی زبان یاد شود.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه