اخبار داغ

زباله، بلای جان مردم/ضرب‌العجل محیط زیست خریدار ندارد

زباله، بلای جان مردم/ضرب‌العجل محیط زیست خریدار ندارد
دفن غیراصولی پسماند در شهرستان تفرش چهار سالی است که از سوی کارشناسان مطرح شده و هر بار شهرداری این شهرستان برای ایجاد ترانشه جدید دفن پسماند فرصت خواسته و تاکنون هیچ اقدام موثری در این بخش انجام نداده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از ندای تفرش، دفن اصولی زباله‌ها، تنها به دفن زباله در مراکز جمع آوری زباله‌ها منتهی نمی‌شود بلکه می‌بایست ایزوله کردن محل دفن و بحث نفوذ شیرابه زباله‌ها به آبهای زیرزمینی نیز مورد توجه قرار گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش, ندای تفرش,

ورود شیرآبه به قنوات و آبهای زیرزمینی سبب ایجاد تاثیرات نامطلوب بر سلامتی انسان، موجودات و طبیعت می‌شود. خردادماه امسال بود که سرپرست اداره محیط زیست تفرش در گفتگو با ندای تفرش، با اشاره به دیدار کارشناسان محیط زیست از مرکز دفن زباله در تفرش گفت: ترانشه موجود جمع آوری زباله‌ها در تفرش بهداشتی و ایزوله نیست. باید با ایجاد ترانشه بهداشتی و ایزوله نمودن آن با خاک رس زیر کوبی شود تا شیرآبه‌ها به آبهای زیرزمینی نفوذ نکند. در محیط فعلی این کار انجام نشده است که نیازمند تصمیم در خصوص ایجاد  ترانشه جدیدی در کارگروهای بعدی مدیریت پسماند شهرستان است.

, ندای تفرش, ندای تفرش,

وی افزود: باید خاک‌دهی بصورت روزانه با لایه‌ای از خاک بر روی زباله‌ها ریخته شود ولی در حال حاضر این مهم بصورت روزانه در مراکز دفن انجام نمیگیرد. این امر سبب ورود زباله گردها و حیوانات ولگرد یا پخش زبالههای کم حجم نظیر پلاستیک و... در محیط اطراف میشود که امسال چندین بار اطراف مرکز دفن زبالههای شهرداری توسط اقشار مردم پاکسازی شده است.

,

, ,

در شهرستان تفرش به صورت میانگین روزانه، ۲۰ تن زباله در تفرش در مرکز دفن زبالهها جمعآوری میشود. همچنین در مرکز جمعآوری زبالههای شهری، علاوه بر زبالههای شهری، زباله روستاهای مجاور نیز جمع آوی و دفن می شوند.

,

با توجه به اینکه سلامتی مردم و محیط زیست امری مهم و غیرقابل گریز است، باید دید چه برنامههایی برای رفع این مشکل محیط زیستی در سطح شهرستان انجام شده است.

,

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست تفرش:

, سرپرست اداره حفاظت محیط زیست تفرش:,

 ضرب العجل به شهرداری برای ایجاد ترانشه جدید دفن پسماند

,  ضرب العجل به شهرداری برای ایجاد ترانشه جدید دفن پسماند,  ضرب العجل به شهرداری برای ایجاد ترانشه جدید دفن پسماند,

علی خسروان سرپرست اداره حفاظت محیط زیست تفرش ۲۳ دیماه در گفتگو با ندای تفرش، گفت: اقداماتی درخصوص دفن زباله‌ها به شکل اصولی از سوی شهرداری انجام شده است، البته شهرداری تا پایان سال مهلت خواسته تا بتواند ترانشه جدیدی ایجاد کند که مشکلات ترانشه فعلی را نداشته باشد.

, ندای تفرش, ندای تفرش,

خسروان اظهار کرد: در بحث پسماندها، محیط زیست فقط ناظر و تایید کننده است و براساس ماده ۷ مدیریت پسماند، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مجری مدیریت پسماند به جز پسماندهای ویژه و صنعتی هستند.

,

وی ادامه داد: در حال حاضر یک مرکز جمع‌آوری در سطح شهرستان و ۳ مرکز دفن پسماند روستایی در شهرستان وجود دارد که در مرکز دفع پسماندهای شهری به صورت روزانه عملیات خاک‌دهی انجام می‌شود و به صورت هفتگی کارشناسان محیط زیست از این محل بازدید می کنند.

,

سرپرست اداره محیط زیست تفرش به همکاری مردم در اجرای برنامه‌های مختلف اجتماعی، زیست محیطی و بهداشتی اشاره و بیان کرد: مدیریت پسماند از عوامل اثرگذار در اجرای صحیح و کاهش هزینه‌ها است که همکاری مردم در نهادینه شدن فرهنگ صحیح برخورد با پسماندها از جمله تفکیک در مبدا و حفظ هر چه بیشتر بهداشت محیط زیست موثر است. از این رو فرهنگ سازی و آموزش عمومی شهروندان از اولویت ویژه ای برخوردار است و در این میان نباید از نقش رسانه‌ها غافل شد.

,

خسروان خاطرنشان کرد: آموزش‌های عمومی برای افزایش آگاهی، دانش شهروندان، تغییر نگرش و ارتقا فرهنگ مردم باعث برخورد صحیح آن‌ها با  پسماندها و کاهش تولید پسماند، تفکیک و دفع صحیح آن‌ها و در نهایت بهبود محیط زیست شهری و بهداشت عمومی می‌ شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه