اخبار داغ

وقتی آمار اشتغال با واقعیتهای جامعه همخوانی ندارد؛

بازار داغ دستفروشی در سایه رکود و نبود فرصت‎های شغلی در زنجان /گلایه های اصناف زنجان از افزایش چشمگیر دست فروشی در زنجان

بازار داغ دستفروشی در سایه رکود و نبود فرصت‎های شغلی در زنجان /گلایه های اصناف زنجان از افزایش چشمگیر دست فروشی در زنجان
دست فروشی یکی از مشاغل کاذب در جامعه محسوب می شود که این روزها در سایه رکود و نبود فرصت های شغلی، افزایش چشمگیری در زنجان دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا, این روزها برخلاف هوای سوزناک و سرد زنجان بازار دستفروشی در زنجان داغ داغ است و در بسیاری از پیاده روهای خیابانهای اصلی شاهد حضور پرتعداد دستفروشان هستیم..

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

این دستفروشان از هر جا و مکانی برای پهن کردن بساط رزق و روزی خود استفاده می کنند و به غیر از روزهای جمعه و پنج شنبه که شاهد حضور پر تعداد آنها ر جمعه بازار و پنج شنبه بازار هستیم در سایر روزهای هفته نیز بساطشان را در گوشه و کنار مسیرهای گذر عابران بویژه در خیابانهای مرکزی شهر همچون چهار راه سعدی پهن کرده اند.

,

تعداد دستفروشان میوه نیز در طی سال‎های اخیر افزایش بسیار چشمگیری داشته است که علاوه بر این در کنار حاشیه اتوبان 22 بهمن و نیز برخی از خیابان های اطراف آن  پرشده است از میوه فروشانی که درحاشیه راه‎ها اقدام به فروش میوه می‎کنند و بارها شاهد برخورد ماموران سد معبر با این افراد بوده ایم.

,

بساط فروش شبانه نیز جای خود را دارد و در مکان هایی مانند حاجی بلواری، بلوار آزادی و بسیاری از مسیرهای پرتردد حاشیه اتوبان شاهد حضور پرتعداد آنها هستیم.

,

فعالیت نمکی ها و افرادی که کارتن جمع‎آوری می‎کنند نیز به یکی از دغدغه های شهروندان تبدیل شده است و کمتر کسی است که شاهد نباشد که افرادی روزی خود را از تفتیش زباله ها و جمع آوری ضایعات به دست می آورند.

,

کارگران ساختمانی و تعداد بی شمار تحصیل کردگان دانشگاهی دو قشری هستند که بیکاری سبب حضور پرتعداد آنان در مشاغل کاذب اینچنینی شده است و بسیاری از افراد دستفروش بدلیل رکود و نبود فرصتهای شغلی مجبور به انجام دستفروشی شده‎اند.

,

, ,

دستفروشان اجناس را به قیمت پایین‌تری می‌ خرند و با قیمت پایین هم به مردم می فروشند و به نوعی بازار ثابت عده ی خاصی از مردم شده اند و همین امر سبب رکود خرید و فروش توسط مغازه دارانی شده است که هزینه های زیادی را بابت تامین محل کسب متحمل می‎شوند.

,

ابولفضل نیاکان، رئیس اتحادیه لباس فروشان استان زنجان با گلایه از فعالیت آزادانه دست فروشان شبانه و روزانه در سطح شهر زنجان، بیان می کند: این دست فروشان بهترین مناطق و میدان های شهر را احاطه می کنند و نیروی انتظامی جلوی فعالیت آنها را نمی گیرد.

,

وی با اشاره به افزایش تعداد این دستفروشان در ایام نزدیک عید می گوید: این موضوع موجب می شود تا اصناف نتوانند حتی در ایام عید نیز فروش مناسبی داشته باشند و اگر خواهان سرپا ماندن اصناف هستیم، باید فعالیت این نوع مشاغل کاذب محدود شود.

,

رئیس اتحادیه لباس فروشان استان زنجان وضعیت استان زنجان را نسبت به استان های دیگر نامطلوب ارزیابی می داند و می گوید:  در چنین شرایطی اصناف نمی توانند فعالیت کنند.

,

 

,

* برای تامین مایحتاج روزانه خانواده خود چیکار کنم باید دزدی کنم

,

مشاغل کاذب آفتی هستند که بر جان بازار کار افتاده اند اما مقصر آیا این افراد هستند که بسیاری از آنان از تامین مایحتاج روزانه خود نیز عاجز هستند.

,

یکی از دستفروشان درد دل خود را اینگونه بیان می کند: ماموران سد معبر وسایلم را داخل جوی آب ریختند که کل سرمایه ام را آب برد با نبود کارگری مجبور به دست فروشی شده ام اما شما بگویید حالا برای تامین مایحتاج روزانه خانواده خود چیکار کنم باید دزدی کنم.

,

حتی کساد و رکود بازار بر کار این افراد نیز بی تاثیر نبوده و یکی از این فروشنده ها معتقد است تحمل سرمای هوا سخت نیست اگر کسی چیزی بخرد اما مردم چیز زیادی نمی خرند.

,

اما کجای کار می لنگد که در کنار صحبت مسئولان استان در زمینه کاهش نرخ بیکاری در مقایسه با میانیگن کشوری و افزایش فرصتهای شغلی در عمل ما رونقی را در بازار کار نمی بینیم و در عوض شاهد رشد قارچ گونه شغلهای کاذب در بازار کار استان هستیم.

,

یکی از این ایرادت در گفته های مسئولان انتشار آمار اشتغال و بیکاری در کشور است که همراه با موجی ار انتقادات بوده است و بسیاری از افراد معتقد هستند که این آمار با واقعیتهای موجود جامعه همخوانی ندارد.

,

 

,

* بر اساس مرکز آمار سربازان شاغل محسوب می‎شوند

,

"در گزارش‌های مرکز آمار، علاوه بر افرادی که استخدام رسمی یا قراردادی شرکت‌ها و دستگاه‌ها هستند و افراد خوداشتغال، کارآفرین و کارگران، گروه‌های زیر هم شاغل محسوب می‌شوند، افرادی که بدون دریافت مزد برای یکى از اعضای خانوار خود که با وی نسبت خویشاوندی دارند کار می‌کنند ،کارآموزانى که در دوره کارآموزی فعالیتى در ارتباط با فعالیت مؤسسه محل کارآموزی انجام می‌دهند، یعنى مستقیماً در تولید کالا یا  خدمات سهیم هستند و فعالیت آنها کار محسوب می‌شود، محصلانى که در هفته‌ی مرجع مطابق تعریف، کار کرده‌اند ،تمام افرادی که در نیروهای مسلح به صورت کادر دائم یا موقت خدمت می‌کنند (نیروهای مسلح پرسنل کادر و سربازان، درجه‌داران،  افسران وظیفه نیروهای نظامى و انتظامی که این نحوه محاسبه اشتغال با واقعیات جامعه و تعریفی که مردم از شاغل و بیکار دارند، کاملا متفاوت است"

,

"...مرکز آمار سربازان را شاغل حساب می‌کند، یعنی سربازی را شغل می‌داند. این در شرایطی است که یک سرباز پس از پایان دوره، تازه باید دنبال کار بگردد و هیچ آدم عاقلی، سربازی را شغل نمی‌داند..."

,

, ,

* با شعار مشکل حل نمی شود

,

افزایش تعداد کارجویان علاوه بر بالابردن نرخ بیکاری، لطمه های بسیاری را به بازار کار زده است و ما شاهد احجاف و بهره‎کشی از نیروی کار در زمان فعلی هستیم که با فرض ایجاد فرصت شغلی مانند افزایش قراردادهای خارج از چارچوب قانون کار، عدم پرداخت دستمزد مطابق قانون کار، بیمه نکردن، وعدم پرداخت  سایر مزایای شغلی دغدغه بسیاری از شاغلانی است که از نظر آمار رسمی کشور شاغل هستند!

,

در یکی از گزارش‎های منتشر شده توسط خبرگزاری تسنیم یحیی آل اسحاق اقتصاددان با بیان اینکه بیکاری ۲.۵ میلیون نفری اعلامی مرکز آمار واقعیت ندارد گفت: بیکاری ۵ تا ۶ میلیون نفری به واقعیت نزدیک تر است.

,

این اقتصاد دان معتقد است بیکاری یکی از موضوعات اساسی و بیماری مزمن اقتصاد ایران بوده و تشریح می کند: مطابق ملاک مرکز آمار در حال حاضر حدود 2.5 میلیون بیکار داریم. اما برخی ازبیکاری 6.5 میلیون نفری خبر می دهند که مطابق واقعیت های جامعه به نظر می رسد .

,

"رکود، بیکاری، تورم و عدم اشتغال برای جوانان از چالش‌های اساسی در کشور است  یکی از چالش‌های اساسی کشور وجود 7 تا 8 میلیون جمعیت بیکار است که قریب به اکثریت آنان تحصیلکرده هستند"

,

انگار فعالیت دستفروشان به مانند شمشیری دو لبه است که از طرفی سرپا نگه داشتن زندگی بخور و نمیر آنان را به خود بند کرده است و از طرفی دیگر نارضایتی و عدم وجود بازار برای اصناف زنجان را و نمی توان قضاوت کرد که باید با این افراد برخورد کرد یا آنها را به حال خود گذاشت.

,

مردم منتظر اقدامات دولت مردان نبوده و از هر طریقی بدنبال تامین مایحتاج روزانه خود هستند حال دستفروشی باشد یا هر شغل دیگری وفرقی به حال آنان نمی کند که مرکز آمار آنان به عنوان فرد شاغل بشناسد یا بیکار و تنها راه بیان واقعیتها و تلاش برای ایجاد فرصتهای شغلی پایدار در عمل است نه در شعار

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه