اخبار داغ

پل قوسی زنجان در نگاه نقادان؛

پل سید الشهدا مشکل ترافیک زنجان را حل نمی کند/ پل سید الشهدا حریم منظر حسینیه اعظم را تحت تاثیر قرار داده است

پل سید الشهدا مشکل ترافیک زنجان را حل نمی کند/ پل سید الشهدا حریم منظر حسینیه اعظم را تحت تاثیر قرار داده است
پل سید الشهدای زنجان که از آغاز عملیات اجرایی آن هفت سال است می گذرد، در نگاه برخی منتقدان نمی تواند بار ترافیکی شهر زنجان را در آینده حل کند و تنها به عنوان مسکن تب بری محسوب می شود که قادر است در کوتاه مدت درمان کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از موج رسا, طاق دروازه نام یک طاق قوسی معروف در آمریکا است. این طاق در پارک یادبود توسعه ملی جفرسون قرار دارد و در شهر سنت لوئیس در میزوری واقع شده است. طاق دروازه با بلندی ۱۹۲ متر (۶۳۰ فوت) تقریباً دو برابر مجسمه آزادی، و بلندترین یادمان در آمریکا است. این طاق از فولاد ضد زنگ و به ‌عنوان یادمانی از توسعهٔ غرب ساخته شده است. ساخت آن در سال ۱۹۶۵ پایان یافت. طاق دروازه اکنون نمادی از شهر سنت لوئیس دانسته می‌شود این پروژه در سال 1957 شروع  و در سال 1965 به پایان رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

, ,

شباهت ظاهری پل خیام به این بنای یاد بود و طولانی شدن زمان اجرای پروژه آن ما را به یاد این بنای یاد بود انداخت.

,

                       

,

*پل سیدالشهدای زنجان،وعده سر خرمن تا به کی ؟؟؟

,

پل سیدالشهدای شهر زنجان از سال 89 آغاز به کار کرده است و امروز پس از گذشت هفت سال هنوز به بهره برداری نرسیده است. وعده  های سرخرمنی که هیچ وقت پس از گذشت هفت سال به واقعیت نرسیده است....!!!

,

حال این سئوال برایمان پیش می آید که با وجود طولانی شدن این پل آیا گره ای از مشکلات ترافیکی شهر زنجان را حل خواهد کرد یا نه؟

,

همین مورد ما را برآن داشت که از نگاه یک متخصص در حوزه شهری این پل را مورد بررسی قرار دهیم.

,

عیسی پیری عضو هیئت علمی  گروه برنامه ریزی شهری دانشگاه زنجان بیان کرد: شهر  علاوه بر مناظر طبیعی و عینی خود، دارای بعدی است که آن را منظر ذهنی می گویند. منظری که مبتنی بر تصویر یا انگاره کلی شهر است. منظر ذهنی شهر ساختاری برای اندیشیدن به شهر است و به کیفیتی اشاره دارد که حاصل ترکیب چشم انداز فیزیکی شهر و ادراکات دیداری و فرهنگی ساکنان بوده و می توان آنرا به " چشم انداز ذهن" تعبیر کرد.

,

وی افزود: پل سیدالشهدا در ورودی شهر می تواند چشم انداز ذهنی شهرمان را ترمیم کند به شرطی که نظام مدیریت شهری و حتی سیاسی شهر زنجان و استان به ساماندهی محله ها و محیط فقرزده پیرامون اقدام کنند.

,

این کارشناس خاطرنشان کرد: با توجه به موضوع اصل جذابیت مکانی فضایی برای سرمایه گذاری و تولید شغل پایدار، تولید بازنمایی فرهنگی از شهر و ترمیم محیط کالبدی ورودی های شهر زنجان به شدت ضروری است.

,

, ,

 این مدرس دانشگاه در ارتباط با  پل سیدالشهدا یا پل خیام ابراز کرد: این پل که به مثابه یک نوع گذر در بخش جنوبی شهر زنجان عمل می کند. اولین چیزی که در مورد این پل برداشت می شود طولانی شدن زمان اجرای پروژه است.

,

وی افزود: طولانی شدن پروژه برای ناظر، گردشگر و یا بسیاری از شهروندان آن ایده یا اندیشه نامطلوب یا حس نامطلوب ویرانی شهر و یا به حال خود رها شدگی شهر را متبادر می کند. بسیاری از افراد وقتی می بینند در شهرهایی مثل ارومیه ، تبریز، همدان که شهرهای هم وزن شهر زنجان هستند ولی اجرای پروژه های آنها در طول یک سال با چه سرعتی انجام می شود این تفکر در آنها به صورت ناخوآگاه بوجود می آید که این شهر به حال خود رها شده است.

,

وی خاطر نشان کرد: بعد از اینکه بارها و سال ها این پل را به صورت ناموفق مشاهده کرده ایم در یک فاصله دورتر یه سری حاشیه هایی از شهر خودش را نمایان می کند و این حس تخریب کننده را بیشتر تقویت می کند که این شهر واقعا به حال خودش رها شده است و در یک فاصله کمتر از پل خیام ،کوی فاطمی  و یک مقدار دورتر از آن اسلام آباد و در همان اطراف پل محدوده فقر شهری را مشاهده می کنیم که بسیاری از این ها وقتی که در کنار طولانی شدن پل خیام قرار می گیرند حس خوبی را تولید نمی کنند این طولانی شدن اجرای پروژه به حس اجتماعی، یا به حس مکانی بسیار لطمه زد که امیدواریم با مدیریت شهری جدید که این پل با تمامی مسائل و مشکلاتی که متخصصان امر قائل هستند  بتواند گره ای از مشکلات شهری را حل کنند.

,

پیری همچنین خاطر نشان کرد: برپا کردن پروژه های کلان مثل این پل قوسی خوب است اما به شرطی که پیامدهای فضایی این پل دیده شود.

,

وی در مورد پیامدهای فضایی ابراز کرد:  تجمیع قطعات ریزدانه اطراف شهر، تحت تاثیر قرادر دادن حریم منظر حسینیه اعظم شهر زنجان و ارتباط این پل با محدوده ی سبزه میدان و همچنین چهار راه انقلاب، محدوده بازار و ایستگاه راه آهن باید به یک انسجام فضایی برسد و تغییرات کاربری باید در این محدوده ها اتفاق بیفتد.

,

, ,

پیری اذعان کرد:من قائل نیستم که شما بیایید فقط یک پل را به عنوان یک برند شهری تولید کنید؛ اما  اگر طرح برند سازی مکانی را در شهر نداشته باشیم حتما باید در چهارچوب یک چشم انداز کلی تر دیده شود ما در برنامه ریزی شهری بحثمان این است که هر کاربری معمولا کاربری های همسان خود را فرامی خواند اگر این پل بخواهد موفق شود باید ما درآینده شاهد تجمع قطعات ریزدانه در اطراف پل خیام و همچنین افزایش تراکم ساختمانی در آن محدوده بوده باشیم چون که این پل با این ویژگی ها و با این کیفیت و حجم ساختمانی نمی تواند صرفا کارکرد ارتباطی و انتقال ترافیک داشته باشد بلکه باید از منظر نشانه شناسی شهر هم مورد بررسی قرار بگیرد.

,

این مدرس دانشگاه در مورد حجم ترافیکی که این پل میتواند انتقال دهد اظهار کرد:حجم ترافیکی که این پل می تواند در آینده انتقال دهد صرفا به این معنی نیست که بشود ترافیک اون محدوده را مدیریت کرد چون بسیاری از سیاست هایی که نهاد های غیر شهری مثل ایران خودرو و سایپا دارد برنامه ریزی می کند می تواند آینده کارکردی یا عملکردی این شهر را تحت تاثیر قرار دهد.

,

وی در پایان  ابراز کرد: تا زمانی که شهرو کوی ما متاثر از پیامدهای رفتار و عملکرد نهادهای غیر شهری است قطعا نهاد مدیریت شهری امکان جمع و  جور کردن و برنامه ریزی ترافیک شهر را با سازه هایی مثل پل خیام را نخواهد داشت  بسیاری از این ترافیک ما ناشی از مدیریت شهری نیست بلکه سیاست های بازار یابی ایران خودرو و سایپا و .. هست که این وضعیت را به جود آورده است. مشکل ترافیکی که این پل بتواند انجام دهد تا یک مدتی می تواند انتقال ترافیک روان را داشته باشد اما در طولانی مدت  با توجه با سیاست هایی که ذکر شد نمی تواند عملکرد مطلوب خود را انجام دهد مگر اینکه پروژه های تکمیل کننده  و پشتیبان در کنار این پل اجرا شود پل ها و زیر گذر و رو گذرهایی ساخته شود تا در آینده این پل هم مثل بسیاری از پل های دیگری که وجود دارد مشکل ترافیک را حل کند نه اینکه خود بسیاری از مشکلات را سبب شود.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه