اخبار داغ

افق‌های روشن پیش روی گردشگری ورزشی آران و بیدگل؛

لزوم جدیت مسئولان برای احداث پیست سافاری مرنجاب

لزوم جدیت مسئولان برای احداث پیست سافاری مرنجاب
تاسیس یک پیست مناسب برای ماشین‌های آفرود، شاید علاوه بر ایجاد زمینه‌ای قوی برای جذب گردشگر ورزشی، باعث شود محیط زیست آران و بیدگل نیز از خطر تخریب حفظ شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خطب شکن، هفته پیش اداره ورزش و جوانان شهرستان از برگزاری دومین دوره مسابقات آفرود کویر در آران و بیدگل خبر داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خطب شکن,

بر اساس اعلام این اداره، این مسابقات برای خودروهای دو دیفرانسیل و موتور تریل در روز ۲۹ بهمن ماه در منطقه‌ی خطب شکن در کیلومتر ۱۰ جاده‌ی مرنجاب برگزار خواهد شد.

,

photo_2017-01-14_00-38-50

, photo_2017-01-14_00-38-50, photo_2017-01-14_00-38-50,

آفرود و زیان‌های آن برای طبیعت

,

مسابقات آفرود نوعی از مسابقات اتومبیل رانی است که در پیست‌های دارای عوارض دشوار طبیعی با مسیرهای خاکی، گلی، صخره‌ای و ناهموار شنی برگزار می‌شود و خودروهای شاسی بلند (SUV) در آن شرکت می‌کنند.

,

علاوه بر این که خودروهای آفرود به صورت استاندارد ساشی بلند و دو دیفرانسیل هستند، ویژگی‌هایی در کمک فنرها، گیربکس و موتور آن وجود دارد که آن را مناسب عبور از موابع طبیعی کند. از آن جا که علاقه مندان به آفرود معمولا بیابان‌ها و عرصه‌های بکر و طبیعی کشور را به عنوان پیست انتخاب می‌کنند و در آن به مسابقه، تمرین و تفریح می‌پردازند، زیان‌های بسیاری به عرصه‌های طبیعی وارد می‌آورند.

,

350619_320

, 350619_320, 350619_320,

در ایران گزارش‌های متعدد از ترس و وحشت جانوران وحشی به دلیل ورود همزمان خودروهای آفرود به مناطق بکر و خروج آنان از زیستگاه‌هایشان گزارش شده که در نهایت به مرگ جانوران منتهی می‌شود. ضمن این که این خودروها به خاطر وزن زیاد و قابلیت‌هایی که دارند، موجب تخریب پوشش گیاهی مناطق و نابودی بوته‌ها، درختچه‌ها و انواع گیاهان می‌شوند.

,

واکنش‌ها به برگزاری نخستین دوره رقابت آفرود کویر

,

پیش از این نیز منطقه‌ی مرنجاب شاهد برگزاری مسابقات دیگری در قالب‌هایی نظیر رالی کویر بود. با این حال سال گذشته اعلام خبر برگزاری نخستین دوره مسابقات آفرود کویر واکنش‌هایی را از سوی مسئولان اداره منابع طبیعی شهرستان در پی داشت.

,

حمید گل آرایی مسئول واحد بیابان اداره منابع طبیعی آران و بیدگل سال گذشته در گفتگویی که با خبرنگار خطب شکن داشت، ضمن بر شمردن برخی از این زیان‌های ورود خودروهای شاسی بلند به کویر، این کار را یکی از عوامل سست شدن خاک‌های بیابانی و بروز پدیده‌ی گرد و غبار در شهرستان آران و بیدگل دانست.

,

afrod-25

, afrod-25, afrod-25,

وی در این زمینه گفت: ورود خودروهای شاسی بلند به منطقه و جولان آنان در بیابان، باعث می‌شود تپه‌های ماسه‌ای شخم زده و لایه‌های ناپایدار ماسه‌های بیابانی به سطح بالایی خاک بیایند.

,

گل آرایی به دیگر خطرات ورود این خودروها به مناطق بیابانی آران و بیدگل نیز اشاره کرد و افزود: این خودروها درختان بیابانی آران و بیدگل را زیر چرخ خود له می‌کنند و پوشش گیاهی کویری را، که عامل حیات شهرستان است از بین می‌برند.

,

باید پیست مخصوص تاسیس شود

,

رئیس اداره منابع طبیعی آران و بیدگل نیز در واکنش به این خبر به ضرورت تاسیس پیستی استاندارد برای هدایت ورزشکاران این رشته به آن جا و جلوگیری از تخریب عرصه‌های بیابانی اشاره کرده بود.

,

رضا شفیعی با بیان این که برگزاری این مسابقات ضررهای بسیاری برای طبیعت منطقه خواهد داشت گفت: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان در صورت استعلام اداره‌ی ورزش و جوانان و جانمایی عرصه‌ای به صورت دایم جهت پیست افرود و دریافت تاییدیه‌ی اداره کل منابع طبیعی استان با این کار موافقت می‌کند.

,

پیست می‌سازیم!

,

اسفندماه ۹۴ بود که رئیس اداره ورزش و جوانان آران و بیدگل در پاسخ به پیگیری خطب شکن در مورد اختصاص زمینی برای احداث پیست آفرود گفت: در حال حاضر در پی ارسال درخواستی به اداره منابع طبیعی هستیم تا در آینده محدوده‌ای را به این عنوان به اداره ورزش و جوانان معرفی کنند.

,

ابوذر فردنژاد اضافه کرد: زمینی که برای اجرای این مسابقه در نظر گرفته شده است، خاکی سولفاته دارد و آهکی بودن پوشش سطحی محل از رشد گیاهان جلوگیری می‌کند، از این رو مسیر مسابقه به آن آسیبی نخواهد رساند.

,

afrod-11

, afrod-11,

احداث پیست به کجا رسیده است؟

,

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان چندی پیش در پی انتشار اطلاعیه برگزاری دومین دوره مسابقات آفرود کویر به خطب شکن گفت: از سال گذشته پی گیری‌های احداث این پیست در جریان بوده است ولی به خاطر فرایند زمان بر اختصاص زمین از سوی اداره کل منابع طبیعی اصفهان، هنوز مراحل اداری به صورت کامل طی نشده است.

,

وی به اخذ نامه مربوط به تخصیص زمین مورد نظر با همکاری اداره منابع طبیعی شهرستان اشاره کرد و افزود: از حدود شش مکانی که برای تاسیس پیست پیشنهاد شده بود، یک زمین انتخاب و کروکی آن برای اداره کل ارسال شد، ولی چون متراژ زمین زیاد بود و برای احداث پیست مصوبه هیأت دولت لازم بود زمان طی فرایندها طولانی شد.

,

مسابقه امسال برگزار می‌شود

,

فردنژاد به کسب اجازه از اداره منابع طبیعی برای برگزاری مسابقات امسال اشاره کرد و گفت: نامه نگاری‌ها برای انجام هماهنگی با اداره منابع طبیعی صورت گرفته و فعلا به صورت شفاهی رضایت آنان جلب شده است.

,

بر اساس اعلام وی پیست به صورت یک پارک سافاری در مساحت ۳۰۰ هکتار در نزدیکی منطقه خطب شکن برپا خواهد شد.

,

ظرفیتی برای گردشگری ورزشی

,

به هر حال هر هفته جوانان بسیاری با خودروهای شاسی بلند و گران قیمت خود برای حضور در عرصه‌های بیابانی شهرستان از سایر شهرها و استان‌ها به آران و بیدگل وارد می‌شوند و پس از کمی تفریح به خانه‌های خود باز می‌گردند، در حالی که مردم شهر ما هستند که باید اثرات مخرب ناشی از حضور آنان را در زندگی خود تحمل کنند.

,

350637_647

, 350637_647, 350637_647,

تاسیس یک پیست مناسب برای ماشین‌های آفرود، شاید علاوه بر ایجاد زمینه‌ای قوی برای جذب گردشگر ورزشی، باعث شود محیط زیست آران و بیدگل نیز از خطر تخریب حفظ شود. باید به انتظار نشست و عملکرد مسئولان را نظاره کرد تا ببینیم چه زمانی تلاش‌های آنان نتیجه خواهد داد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه