اخبار داغ

کار آفرینی با ابتکار جدید؛

افزایش عملکرد تولیدات باغی با کشت نهال های کشت بافتی

افزایش عملکرد تولیدات باغی با کشت نهال های کشت بافتی
کشت بافت یک روش پایه‌ای و یک ابزار محوری بسیار عالی در تکثیر و اصلاح نژاد گونه‌های گیاهی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، استان آذربایجان غربی بدلیل دارا بودن شرایط مناسب جهت کشاورزی یکی از مناطق مهم تولیدات زراعی و بـاغی در کشـور محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

اما در این راستا با توجه به اینکه تولید نهال در مزارع نیازمند مراقبت ویژه جهت جلوگیری از ابتلا به آفتها و ویروس ها می باشد ،گاها ملاحظه می‌شود که چندسال پس از کاشت این نهال ها عملکرد مطلوبی استخراج نمی شود.
به همین دلیل با تلاش بنیادهای علمی تولید نهال به روش کشت بافت بخش عمده‌ای از این مشکلات حل شده و به عنوان یک روش پایه‌ای و یک ابزار محوری بسیار عالی در تکثیر و اصلاح نژاد گونه‌های گیاهی مهم اقتصادی موقعیت ویژه‌ای‌را ایجاد کرده است.
کشت بافت گیاهی یک عبارت کلی برای کشت پروتوپلاست، سلول، بافت و اندام گیاهی در شرایط استریل است به عبارت دیگر کشت بافت گیاهی تکنیکی است که تولید و تکثیر گیاه کامل را از بافتهای مختلف گیاه امکان پذیر می سازد مهمترین اهمیت این تکنیک نشان دادن توانایی سلولهای گیاهی یعنی توتی پوتنسی سلول بدین معنی که تمام سلولهای زنده پیکر گیاه، صرف نظر از سطح پلوئیدی و نوع تخصص، توانایی تشکیل گیاه کامل را دارند، می باشد.

,
,
,

زیر ساخت های لازم برای کشت بافت گیاهی:

, زیر ساخت های لازم برای کشت بافت گیاهی:,

منابع فیزیکی لازم برای تولید محصول شامل آزمایشگاه، گلخانه سازگاری، گلخانه رشد و خزانه می باشد که سعی شده در تمامی بخشها از ماشین آلات و تکنولوژی روز استفاده شود. ابتدا محصول در محیط آزمایشگاه داخل شیشه ها و در شرایط کاملا استریل تولید شده و سپس برای سازگاری با شرایط بیرون به گلخانه سازگاری منتقل می شوند. در گلخانه سازگاری شرایط محیطی مخصوصا دما و رطوبت کاملا کنترل شده می باشد تا گیاهان بتوانند به شرایط بیرون سازگار گردند. بعد از سازگار شدن گیاهان از گلخانه سازگاری به گلخانه های رشد منتقل شده تا در شرایط تغیه ای مناسب رشد و نمو نمایند. بعد از رشد گیاهان یا به صورت پایه به مشتریان فروخته شده و یا جهت تولید نهال پیوندی به خزانه و نهالستان منتقل می شوند. ماشین آلات مورد استفاده: در داخل آزمایشگاه از تجهیزاتی چون اتوکلاو، phمتر آون، هود، استریلایزر، همزن مغناطیسی، یخچال فریزر، مایکروویو، کولر گازی، تجهیزات لازم برای روشنایی استفاده می شود. در داخل گلخانه ها نیز از سیستم های خنک کننده و گرمایشی، سیستم تهویه، سیستم تامین رطوبت و سیستم های آبیاری استفاده شده است.

,

مزایای محصولات تولیدی:

, مزایای محصولات تولیدی:,

با توجه به شرایط اقلیمی کشور و استان آذربایجان غربی، مزایای پایه های اصلاح شده، قابلیت اشتغالزایی طرح برای قشر تحصیل کرده، افزایش راندمان و کیفیت باغات و محصولات باغبانی و لزوم بهره گیری از علوم نوین در بخش کشاورزی لازم است تا با حمایت از فعالیت ها و تولیدات علمی شکوفایی هر چه بیشتر بخش کشاورزی را فراهم نمود. تولید پایه های اصلاح شده درختان میوه - اشتغالزایی برای فارغ التحصیلان رشته کشاورزی - افزایش عملکرد تولیدات باغی با کشت نهالهای کشت بافتی- کاهش مصرف آب، سموم و کودهای شیمیایی- کاهش هزینه های تولید محصولات باغی با افزایش ارزش افزوده محصول-افزایش میزان عملکرد در واحد سطح - زودباردهی-کاهش تناوب باردهی و یا سال آوری- تولید درختان پاکوتاه و سهولت عملیات داشت و برداشت از مزایای مهم این عرصه می باشد.

,

ابتکار و نوآوری :

, ابتکار و نوآوری :,

در تکنولوژی کشت بافت دستیابی به پروتکل های تولید محصولات می باشد. بدین شرح که برای تولید هر محصول و نهال نیاز به فرمولاسیون مخصوص می باشد. مثلا پروتکل تولید پایه مالینگ مرتون سیب با پروتکل تولید پایه گیزیلا برای گیلاس به روش کشت یافت متفاوت است. بنابراین شرکت تمامی این پرو تکل ها را با تحقیق و پژوهش در طی چند سال فعالیت خود به دست آورده است.

,

مشتریان این محصول:

, مشتریان این محصول:,

مشتریان اصلی محصول نهالکارانی می باشندکه تا کنون از پایه های بذری استفاده می نمودند ولی با آگاهی یافتن از مزایای پایه های اصلاح شده و سیاستهای حمایتی جهاد کشاورزی از این پایه ها اکنون به استفاده از این پایه ها روی آورده اند. همچنین باغداران و کشاورزان نیز از مشتریان اصلی این محصول می باشند.

,

ارز آوری:

, ارز آوری:,

با توجه به اینکه کشت بافت گیاهی یک فعالیت پر هزینه است لذا برای تمامی گیاهان توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین در این روش باید به تولید محصولاتی اقدام نمود که ارزش بالایی داشته و تولید آنها با سایر روشها امکان پذیر نباشد، در این صورت ارزش افزوده بیشتری حاصل شده و نیز در صورت تولید محصولات با ارزش و صادرات محصول می توان موجب ارز آوری گردید.

,

 

,
 
,

,

, ,

, ,
,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه