اخبار داغ

ادامه قصه تلخ خرید کشمش در خنداب:

دسترنج کشاورزان بازیچه دست دولتمردان/افزایش یارانه کشمش اجرا نشده، متوقف شد

دسترنج کشاورزان بازیچه دست دولتمردان/افزایش یارانه کشمش اجرا نشده، متوقف شد
هنوز چند روزی از اعلام افزایش یارانه کشمش از سوی نمایندگان نمی‌گذرد که در شهرستان خنداب خرید این محصول متوقف شد در حالی که همه مسئولان وعده خرید کشمش را تا آخر دی‌ماه داده بودند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری نسیم خنداب، چندی است که نارضایتی کشاورزان از افت شدید قیمت کشمش در بازار و عدم فروش آن، بحث داغ محافل رسانه‌ای است اما ریشه های این ضرر کشاورزان به عنوان بازوان تولید در سال اقتصادمقاومتی، اقدام و عمل چیست.

در سالی که اقتصادمقاومتی نام گرفته تا حمایت بییشتری از کشاورزان و تولیدکنندگان شود، دولت در ابتدای تابستان با خرید گندم و بازپرداخت دیر هنگام وجه آن و عدم خرید تضمینی کشمش در خنداب، عملکرد خوبی در حمایت از کشاورزان در سال اقتصادمقاومتی و اقدام و عمل در خنداب نداشته است.

خرید و فروش کشمش در شهرستان خنداب از شهریور ماه آغاز شد و دلالان بسیاری را وارد این بازی دوسر بُرد کرده است، قیمت کشمش در خنداب، آن چیزی نبود که بتواند هزینه‌های کشاورزان را تامین کند؛ بسیاری از  کشاورزان به علت مشکلات مالی، کشمش تولیدی را در اوایل پائیز به دلالان فروختند، و اما عده‌ای دیگر همچنان منتظر تدبیر دولت برای پرداخت یارانه و افزایش قیمت هستند.

چندین روز است که اتحادیه‌های سازمان تعاون روستایی استان مرکزی در شهرستان خنداب اقدام به خرید کشمش کرده اند، این خرید در ۲ مرکز، خنداب و اناج انجام می شود.

مردم در ابتدای کار با مراجعه به مراکز و نشان دادن نمونه محصول به کارشناسان سازمان تعاون روستایی، اُفت کیفیت محصول خود را حساب و پس از آن اقدام به آوردن محصول کشمش خود به مرکز خرید می کنند.

گفتگویی با چند کشاورز خندابی در این مراکز خرید داشتیم که در میان گفته‌هایشان دست کم یک دغدغه مشترک بود و آن هم عدم حمایت دولت از کشاورزان.

دلسرد شدن کشاورزان از حمایت‌های بی‌رنگ دولت

محمود شعبانی کشاورزی از روستای جوشیروان گفت: ۱۰ تُن کشمش داشتم، محصولم ۴ ماهی در انبار خوابیده است.

شعبانی افزود: قرار است دولت ۶۰ درصد پول محصول را نقداً و ۴۰ درصد آن را در مدت ۹۰ روزه پرداخت کند. متاسفانه این راهی که دولت در پیش گرفته، موجب خواهد شد تا چند سال دیگر کشاورزان، کار را رها کنند.

این کشاورز گفت: حمایت مسئولین، حمایتی نیست که بتواند کشاورزان را دلخوش و سرپا نگه دارد، حداقل حمایت دولت از کشاورز، خرید تضمینی و پرداخت نقد است، نه اینکه بعد از یکسال انتظار برای تولید محصول، ۳ الی ۴ ماه منتظر پرداخت وجه باشیم.

 اسماعیل غفاری یکی دیگر از کشاورزان این روستا گفت: من در ابتدای فصل برداشت انگور، کشمش تولیدی را به قیمت ۳۵۰۰ تومان بدون افت و آن هم خرید نقدی به کارخانه فروختم و وجه آن را هم دریافت کردم.

وی افزود: گرچه دولت محصول کشمش را ۲۰۰ تومان بیشتر از دلال می خرد، ولی تعاون روستایی کمترین افتی که برای کشمش ها می زند، ۵ درصد است و سودی برای کشاورز ندارد. از سوی دیگر پرداخت ۶۰ درصد وجه نقد کشمش، ۱ ماه به طول می انجامد.

چرخ زندگی من با فروش کشمش می چرخد

کشاورزی دیگر از خنداب گفت: تمام درآمد من تولید کشمش و فروش آن است که با این درآمد زندگی یکساله‌ام می گذرد، کشمشی که برای فروش به اینجا آوردم، شامل ۱۰ درصد افت شده که ۵ درصد آن را تخفیف می دهند.

 با شرایط فعلی، قصد فروش محصولم را ندارم/افزایش تولید و کاهش قیمت محصول نسبت به سال قبل

رمضانی از روستای قالیباف که برای اطلاع از شرایط خرید به مرکز خرید مراجعه کرده بود، گفت: نزدیک ۴۰ تُن کشمش دارم و فعلا با این شرایط قصد فروش ندارم؛ تولید محصول نسبت به سالهای قبل خیلی خوب است اما هیچ فرقی با سال قبل که ۲۰ تُن داشتم نمی کند، و درآمدم با سال قبل یکی است، در حالیکه زحمت هایم برای تولید محصول ۲ برابر بوده است.

وی گفت: امسال انتظار داشتیم حداقل ۴۵۰۰ تومان باشد، اگر دولت در اوایل پائیز تدبیری برای این موضوع داشت، خیلی خوب بود، متاسفانه امروز همه قشر ضعیف محصول کشمش خود را از دست داده اند.

نمایندگان شهرستان در وضعیت نابسامان بازار کشمش پیگیر مسئله بودند تا راهی برای کمک به کشاورزان بیابند و در این راستا توانستند با افزایش یارانه کمکی به کشاورزان داشته باشند.

چند روز پیش نماینده مردم شهرستان های اراک، خنداب و کمیجان خبر از افزایش ۳۰۰ تومانی یارانه کشمش داد و گفت: این مبلغ راضی کننده و کافی نبود و مجددا مذاکرات و مکاتبات متعددی را همراه با نمایندگان سایر استان‌هایی که محصول کشمش دارند، با نهاد ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهادکشاورزی انجام دادیم که خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته در جلسه اخیر هیات وزیران، مبلغ یارانه از ۲۰۰ تومان به ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

کریمی اظهار کرد: قطعا این مبلغ تمامی مسائل و مشکلات را حل نمی کند، ولی امیدواریم با افزایش این مبلغ حداقل بخشی از مسائل و مشکلات مالی باغداران عزیز استان مرکزی به ویژه شهرستان خنداب حل شده و این پیگیری ها و مصوبات مورد رضایت باغداران عزیز قرار گرفته باشد.

گفتنی است جلسه هیات وزیران به ریاست شخص رییس جمهوری در روز یکشنبه مورخ ۱۹ دی ماه ۹۵ برگزار شد و هیات وزیران در این جلسه مقرر کرد که به منظور حمایت از باغداران تولیدکننده کشمش و حفظ سهم صادرات آن در بازارهای جهانی، به تمامی باغداران تولیدکننده محصول، به ازای هر کیلوگرم ۵۰۰۰ ریال یارانه پرداخت شود.

یارانه کشمش به همه باغداران تعلق می‌گیرد/ مکاتبه ای برای افزایش یارانه کشمش به خنداب ارسال نشده است

۲۲ دی ۱۳۹۵/ اکبر فرهادی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خنداب در خصوص افزایش یارانه کشمش گفت: فعلا مکاتبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت برای جهاد کشاورزی شهرستان خنداب ارسال نشده است.

نتیجه تصویری برای فرهادی رئیس جهاد خنداب

فرهادی اظهار کرد: تعاون روستایی در شهرستان خنداب در حال خرید کشمش از کشاورزان به قیمت ۳۲۰۰ تومان است، درخواست‌ها از کشاورزان گرفته شده و سند آنها برای واریز یارانه به سازمان تعاون روستایی استان مرکزی ارسال می شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خنداب با بیان این که ما درخواست دادیم تا خرید کشمش به مدت یک‌ماه در خنداب تمدید شود، گفت: برخی از کشاورزانی که تاکنون محصول خود را تحویل نداده اند تا آخر دی‌ماه فرصت دارند کشمش خود را به تعاون روستایی بفروشند.

فرهادی متذکر شد: کشاورزان برای تحویل کشمش به تعاون روستایی باید به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه و معرفی نامه دریافت کنند.

وی افزود: کشاورزانی که کشمش خود را به واسطه کارخانه ها و دلالان فروخته اند، لیست یا فاکتور فروش و ثبت باسکو را به جهاد شهرستان ارائه بدهند تا یارانه کشمش برای آنها پرداخت شود، یارانه بر حسب محصول تولیدی و سطح باغات شهرستان به همه باغداران تعلق می گیرد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خنداب با اشاره به سوء استفاده دلالان برای اخذ یارانه کشمش، خاطرنشان کرد: طبق آمار و بازدید کارشناسان و نقشه ها، یارانه به کشاورزان تعلق می گیرد، دلالان نمی توانند یارانه کشمش بگیرند.

دولت یارانه کشمش را براساس تولید محصول، محاسبه و به کشاورزان می پردازد، این در حالی است که برخی از مردم روستاها در بخش قره چای خنداب به علت آشفتگی بازار کشمش، انگورهای تولیدی خود را به متعلقات مانند شیره، باسلق و غیره تبدیل می کنند و به فروش می رسانند، معقولانه است که پرداخت یارانه براساس سطوح کشت به همه باغداران انگور پرداخت شود.

کشمش کشاورزان چندین ماه در انبارها خوابیده تا با افزایش قیمت روبرو شود، امروز باید با افتی که در انبار داشته، با افت ۵ تا ۱۰ درصدی خریداران تعاون روستایی مواجه شده است.

 طهماسبی کارشناس تعیین کیفیت کشمش و نماینده سازمان تعاون روستایی استان مرکزی در خنداب گفت: مقدار ۱ کیلوگرم کشمش از محصول کشاورزان را برداشته و آشغال های آنرا جدا می کنیم و بر همین اساس افت محصول مشخص می شود.

وی گفت: رطوبت محصول تا ۱۶ درصد معاف است؛ اکثر محصولاتی که به اینجا آورده می شود رطوبت آنها پائین تر از این عدد هست.

طهماسبی گفت: کیفت کشمش در خنداب و روستاهای بخش قره چای خوب است، اما کشمش برخی از روستاهای بخش مرکزی مرغوبیت خوبی ندارد.

استقبال کمرنگ کشاورزان از خرید کشمش در خنداب

علی روستا مسئول خرید تعاون روستایی در شهرستان خنداب گفت: خرید کشمش از ۲۵ آذرماه در خنداب آغاز شده است ولی استقبال خوبی از سوی کشاورزان دیده نشده است، کشاورزان شرایط را می پرسیدند و می رفتند.

 

روستا اظهار کرد: خرید کشمش تا آخر دی‌ماه ادامه دارد و تاکنون ۲۰۰تُن در بخش مرکزی خنداب و ۲۰۰تُن در بخش قره‌چای خریداری شده است، و طبق دستورالعمل سازمان افت محصول تا ۵ درصد معاف است.

روستا متذکر شد: براساس شناخت ما باغدارانی که بین ۳۰ الی ۴۰ تُن کشمش تولیدداشته‌اند، هنوز محصول خود را تحویل نداده اند.

وی گفت: خرید کشمش به قیمت ۳۲۰۰ انجام می شود و دولت ۲۰۰ تومان یارانه به باغداران پرداخت خواهد کرد.

با توجه به این که قبلا اعتبار این طرح تامین شده است، گفت: ۶۰ درصد نقدی به مدت ۲ الی ۳ روزه و ۴۰ درصد به مدت ۳ ماهه پرداخت می شود.

مسئول خرید تعاون روستایی در شهرستان خنداب گفت: ۳۶ شرکت در استان مرکزی جمع شده و یک اتحادیه تشکیل داده اند، خرید کشمش توسط این اتحادیه ها انجام می شود و شخصی است.

خرید کشمش تعطیل شد

در حالی که همه مسئولان وعده خرید کشمش را تا آخر دی‌ماه داده بودند، مسئول مرکز خرید کشمش در خنداب، خبر از تعطیلی خرید کشمش داد و گفت: فعلا انبارها پر شده و اعتبار برای پرداخت ۶۰ درصد نقد را نداریم.

سوال اینجاست، که آیا با گذشت ۴ ما از برداشت انگور، امروز باید خرید کشمش انجام شود؟ کشاورزی که یک‌سال در انتظار تولید محصول بوده، امروز باید ۶ ماه دیگر در انتظار واریز وجه کشمش باشد؟ چرا خرید تضمینی کشمش انجام نشد؟

دولت با تعیین قیمت کم کشمش، عملا خرید تضمینی که می توانست پشتوانه ای برای کشاورز باشد را قطع کرد و مسئولین نیز با منت گذاشتن بر سر کشاورزان که ما خرید را توافقی و بیشتر از قیمت تضمینی دولت انجام می دهیم، چنین داستان تلخی را برای آنها رقم می زنند، کشاورزی که با تولید بیشتر انگور، زحمت زیادی را متحمل شده، انتظار داشت نتیجه کارش را در برابر زحمتش برداشت کند.

مسئولین دولت تدبیر و امید در اواخر عمر دولت یازدهم در تلاش هستند تا به شیوه های مختلف و دادن وعده به قشرهای ضعیف جامعه، وضعیت خوبی را از آینده، برای آنها ترسیم کنند.

افزایش هزینه های کشاورزی و کاهش قیمت محصولات نسبت به سال قبل، چیزی نیست که بتوان به راحتی آن را فراموش کرد، چرا که کشمش در شهرستان خنداب، یک محصول استراتژیک است و زندگی بسیاری از مردم با تولید و فروش این محصول می چرخد.

 انتهای پیام/

,

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری نسیم خنداب، چندی است که نارضایتی کشاورزان از افت شدید قیمت کشمش در بازار و عدم فروش آن، بحث داغ محافل رسانه‌ای است اما ریشه های این ضرر کشاورزان به عنوان بازوان تولید در سال اقتصادمقاومتی، اقدام و عمل چیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری نسیم خنداب,

در سالی که اقتصادمقاومتی نام گرفته تا حمایت بییشتری از کشاورزان و تولیدکنندگان شود، دولت در ابتدای تابستان با خرید گندم و بازپرداخت دیر هنگام وجه آن و عدم خرید تضمینی کشمش در خنداب، عملکرد خوبی در حمایت از کشاورزان در سال اقتصادمقاومتی و اقدام و عمل در خنداب نداشته است.

خرید و فروش کشمش در شهرستان خنداب از شهریور ماه آغاز شد و دلالان بسیاری را وارد این بازی دوسر بُرد کرده است، قیمت کشمش در خنداب، آن چیزی نبود که بتواند هزینه‌های کشاورزان را تامین کند؛ بسیاری از  کشاورزان به علت مشکلات مالی، کشمش تولیدی را در اوایل پائیز به دلالان فروختند، و اما عده‌ای دیگر همچنان منتظر تدبیر دولت برای پرداخت یارانه و افزایش قیمت هستند.

چندین روز است که اتحادیه‌های سازمان تعاون روستایی استان مرکزی در شهرستان خنداب اقدام به خرید کشمش کرده اند، این خرید در ۲ مرکز، خنداب و اناج انجام می شود.

مردم در ابتدای کار با مراجعه به مراکز و نشان دادن نمونه محصول به کارشناسان سازمان تعاون روستایی، اُفت کیفیت محصول خود را حساب و پس از آن اقدام به آوردن محصول کشمش خود به مرکز خرید می کنند.

گفتگویی با چند کشاورز خندابی در این مراکز خرید داشتیم که در میان گفته‌هایشان دست کم یک دغدغه مشترک بود و آن هم عدم حمایت دولت از کشاورزان.

دلسرد شدن کشاورزان از حمایت‌های بی‌رنگ دولت

محمود شعبانی کشاورزی از روستای جوشیروان گفت: ۱۰ تُن کشمش داشتم، محصولم ۴ ماهی در انبار خوابیده است.

شعبانی افزود: قرار است دولت ۶۰ درصد پول محصول را نقداً و ۴۰ درصد آن را در مدت ۹۰ روزه پرداخت کند. متاسفانه این راهی که دولت در پیش گرفته، موجب خواهد شد تا چند سال دیگر کشاورزان، کار را رها کنند.

این کشاورز گفت: حمایت مسئولین، حمایتی نیست که بتواند کشاورزان را دلخوش و سرپا نگه دارد، حداقل حمایت دولت از کشاورز، خرید تضمینی و پرداخت نقد است، نه اینکه بعد از یکسال انتظار برای تولید محصول، ۳ الی ۴ ماه منتظر پرداخت وجه باشیم.

 اسماعیل غفاری یکی دیگر از کشاورزان این روستا گفت: من در ابتدای فصل برداشت انگور، کشمش تولیدی را به قیمت ۳۵۰۰ تومان بدون افت و آن هم خرید نقدی به کارخانه فروختم و وجه آن را هم دریافت کردم.

وی افزود: گرچه دولت محصول کشمش را ۲۰۰ تومان بیشتر از دلال می خرد، ولی تعاون روستایی کمترین افتی که برای کشمش ها می زند، ۵ درصد است و سودی برای کشاورز ندارد. از سوی دیگر پرداخت ۶۰ درصد وجه نقد کشمش، ۱ ماه به طول می انجامد.

چرخ زندگی من با فروش کشمش می چرخد

کشاورزی دیگر از خنداب گفت: تمام درآمد من تولید کشمش و فروش آن است که با این درآمد زندگی یکساله‌ام می گذرد، کشمشی که برای فروش به اینجا آوردم، شامل ۱۰ درصد افت شده که ۵ درصد آن را تخفیف می دهند.

 با شرایط فعلی، قصد فروش محصولم را ندارم/افزایش تولید و کاهش قیمت محصول نسبت به سال قبل

رمضانی از روستای قالیباف که برای اطلاع از شرایط خرید به مرکز خرید مراجعه کرده بود، گفت: نزدیک ۴۰ تُن کشمش دارم و فعلا با این شرایط قصد فروش ندارم؛ تولید محصول نسبت به سالهای قبل خیلی خوب است اما هیچ فرقی با سال قبل که ۲۰ تُن داشتم نمی کند، و درآمدم با سال قبل یکی است، در حالیکه زحمت هایم برای تولید محصول ۲ برابر بوده است.

وی گفت: امسال انتظار داشتیم حداقل ۴۵۰۰ تومان باشد، اگر دولت در اوایل پائیز تدبیری برای این موضوع داشت، خیلی خوب بود، متاسفانه امروز همه قشر ضعیف محصول کشمش خود را از دست داده اند.

نمایندگان شهرستان در وضعیت نابسامان بازار کشمش پیگیر مسئله بودند تا راهی برای کمک به کشاورزان بیابند و در این راستا توانستند با افزایش یارانه کمکی به کشاورزان داشته باشند.

چند روز پیش نماینده مردم شهرستان های اراک، خنداب و کمیجان خبر از افزایش ۳۰۰ تومانی یارانه کشمش داد و گفت: این مبلغ راضی کننده و کافی نبود و مجددا مذاکرات و مکاتبات متعددی را همراه با نمایندگان سایر استان‌هایی که محصول کشمش دارند، با نهاد ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهادکشاورزی انجام دادیم که خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته در جلسه اخیر هیات وزیران، مبلغ یارانه از ۲۰۰ تومان به ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

کریمی اظهار کرد: قطعا این مبلغ تمامی مسائل و مشکلات را حل نمی کند، ولی امیدواریم با افزایش این مبلغ حداقل بخشی از مسائل و مشکلات مالی باغداران عزیز استان مرکزی به ویژه شهرستان خنداب حل شده و این پیگیری ها و مصوبات مورد رضایت باغداران عزیز قرار گرفته باشد.

گفتنی است جلسه هیات وزیران به ریاست شخص رییس جمهوری در روز یکشنبه مورخ ۱۹ دی ماه ۹۵ برگزار شد و هیات وزیران در این جلسه مقرر کرد که به منظور حمایت از باغداران تولیدکننده کشمش و حفظ سهم صادرات آن در بازارهای جهانی، به تمامی باغداران تولیدکننده محصول، به ازای هر کیلوگرم ۵۰۰۰ ریال یارانه پرداخت شود.

یارانه کشمش به همه باغداران تعلق می‌گیرد/ مکاتبه ای برای افزایش یارانه کشمش به خنداب ارسال نشده است

۲۲ دی ۱۳۹۵/ اکبر فرهادی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خنداب در خصوص افزایش یارانه کشمش گفت: فعلا مکاتبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت برای جهاد کشاورزی شهرستان خنداب ارسال نشده است.

نتیجه تصویری برای فرهادی رئیس جهاد خنداب

فرهادی اظهار کرد: تعاون روستایی در شهرستان خنداب در حال خرید کشمش از کشاورزان به قیمت ۳۲۰۰ تومان است، درخواست‌ها از کشاورزان گرفته شده و سند آنها برای واریز یارانه به سازمان تعاون روستایی استان مرکزی ارسال می شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خنداب با بیان این که ما درخواست دادیم تا خرید کشمش به مدت یک‌ماه در خنداب تمدید شود، گفت: برخی از کشاورزانی که تاکنون محصول خود را تحویل نداده اند تا آخر دی‌ماه فرصت دارند کشمش خود را به تعاون روستایی بفروشند.

فرهادی متذکر شد: کشاورزان برای تحویل کشمش به تعاون روستایی باید به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه و معرفی نامه دریافت کنند.

وی افزود: کشاورزانی که کشمش خود را به واسطه کارخانه ها و دلالان فروخته اند، لیست یا فاکتور فروش و ثبت باسکو را به جهاد شهرستان ارائه بدهند تا یارانه کشمش برای آنها پرداخت شود، یارانه بر حسب محصول تولیدی و سطح باغات شهرستان به همه باغداران تعلق می گیرد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خنداب با اشاره به سوء استفاده دلالان برای اخذ یارانه کشمش، خاطرنشان کرد: طبق آمار و بازدید کارشناسان و نقشه ها، یارانه به کشاورزان تعلق می گیرد، دلالان نمی توانند یارانه کشمش بگیرند.

دولت یارانه کشمش را براساس تولید محصول، محاسبه و به کشاورزان می پردازد، این در حالی است که برخی از مردم روستاها در بخش قره چای خنداب به علت آشفتگی بازار کشمش، انگورهای تولیدی خود را به متعلقات مانند شیره، باسلق و غیره تبدیل می کنند و به فروش می رسانند، معقولانه است که پرداخت یارانه براساس سطوح کشت به همه باغداران انگور پرداخت شود.

کشمش کشاورزان چندین ماه در انبارها خوابیده تا با افزایش قیمت روبرو شود، امروز باید با افتی که در انبار داشته، با افت ۵ تا ۱۰ درصدی خریداران تعاون روستایی مواجه شده است.

 طهماسبی کارشناس تعیین کیفیت کشمش و نماینده سازمان تعاون روستایی استان مرکزی در خنداب گفت: مقدار ۱ کیلوگرم کشمش از محصول کشاورزان را برداشته و آشغال های آنرا جدا می کنیم و بر همین اساس افت محصول مشخص می شود.

وی گفت: رطوبت محصول تا ۱۶ درصد معاف است؛ اکثر محصولاتی که به اینجا آورده می شود رطوبت آنها پائین تر از این عدد هست.

طهماسبی گفت: کیفت کشمش در خنداب و روستاهای بخش قره چای خوب است، اما کشمش برخی از روستاهای بخش مرکزی مرغوبیت خوبی ندارد.

استقبال کمرنگ کشاورزان از خرید کشمش در خنداب

علی روستا مسئول خرید تعاون روستایی در شهرستان خنداب گفت: خرید کشمش از ۲۵ آذرماه در خنداب آغاز شده است ولی استقبال خوبی از سوی کشاورزان دیده نشده است، کشاورزان شرایط را می پرسیدند و می رفتند.

 

روستا اظهار کرد: خرید کشمش تا آخر دی‌ماه ادامه دارد و تاکنون ۲۰۰تُن در بخش مرکزی خنداب و ۲۰۰تُن در بخش قره‌چای خریداری شده است، و طبق دستورالعمل سازمان افت محصول تا ۵ درصد معاف است.

روستا متذکر شد: براساس شناخت ما باغدارانی که بین ۳۰ الی ۴۰ تُن کشمش تولیدداشته‌اند، هنوز محصول خود را تحویل نداده اند.

وی گفت: خرید کشمش به قیمت ۳۲۰۰ انجام می شود و دولت ۲۰۰ تومان یارانه به باغداران پرداخت خواهد کرد.

با توجه به این که قبلا اعتبار این طرح تامین شده است، گفت: ۶۰ درصد نقدی به مدت ۲ الی ۳ روزه و ۴۰ درصد به مدت ۳ ماهه پرداخت می شود.

مسئول خرید تعاون روستایی در شهرستان خنداب گفت: ۳۶ شرکت در استان مرکزی جمع شده و یک اتحادیه تشکیل داده اند، خرید کشمش توسط این اتحادیه ها انجام می شود و شخصی است.

خرید کشمش تعطیل شد

در حالی که همه مسئولان وعده خرید کشمش را تا آخر دی‌ماه داده بودند، مسئول مرکز خرید کشمش در خنداب، خبر از تعطیلی خرید کشمش داد و گفت: فعلا انبارها پر شده و اعتبار برای پرداخت ۶۰ درصد نقد را نداریم.

سوال اینجاست، که آیا با گذشت ۴ ما از برداشت انگور، امروز باید خرید کشمش انجام شود؟ کشاورزی که یک‌سال در انتظار تولید محصول بوده، امروز باید ۶ ماه دیگر در انتظار واریز وجه کشمش باشد؟ چرا خرید تضمینی کشمش انجام نشد؟

دولت با تعیین قیمت کم کشمش، عملا خرید تضمینی که می توانست پشتوانه ای برای کشاورز باشد را قطع کرد و مسئولین نیز با منت گذاشتن بر سر کشاورزان که ما خرید را توافقی و بیشتر از قیمت تضمینی دولت انجام می دهیم، چنین داستان تلخی را برای آنها رقم می زنند، کشاورزی که با تولید بیشتر انگور، زحمت زیادی را متحمل شده، انتظار داشت نتیجه کارش را در برابر زحمتش برداشت کند.

مسئولین دولت تدبیر و امید در اواخر عمر دولت یازدهم در تلاش هستند تا به شیوه های مختلف و دادن وعده به قشرهای ضعیف جامعه، وضعیت خوبی را از آینده، برای آنها ترسیم کنند.

افزایش هزینه های کشاورزی و کاهش قیمت محصولات نسبت به سال قبل، چیزی نیست که بتوان به راحتی آن را فراموش کرد، چرا که کشمش در شهرستان خنداب، یک محصول استراتژیک است و زندگی بسیاری از مردم با تولید و فروش این محصول می چرخد.

 انتهای پیام/

,

در سالی که اقتصادمقاومتی نام گرفته تا حمایت بییشتری از کشاورزان و تولیدکنندگان شود، دولت در ابتدای تابستان با خرید گندم و بازپرداخت دیر هنگام وجه آن و عدم خرید تضمینی کشمش در خنداب، عملکرد خوبی در حمایت از کشاورزان در سال اقتصادمقاومتی و اقدام و عمل در خنداب نداشته است.

,

خرید و فروش کشمش در شهرستان خنداب از شهریور ماه آغاز شد و دلالان بسیاری را وارد این بازی دوسر بُرد کرده است، قیمت کشمش در خنداب، آن چیزی نبود که بتواند هزینه‌های کشاورزان را تامین کند؛ بسیاری از  کشاورزان به علت مشکلات مالی، کشمش تولیدی را در اوایل پائیز به دلالان فروختند، و اما عده‌ای دیگر همچنان منتظر تدبیر دولت برای پرداخت یارانه و افزایش قیمت هستند.

,

چندین روز است که اتحادیه‌های سازمان تعاون روستایی استان مرکزی در شهرستان خنداب اقدام به خرید کشمش کرده اند، این خرید در ۲ مرکز، خنداب و اناج انجام می شود.

,

مردم در ابتدای کار با مراجعه به مراکز و نشان دادن نمونه محصول به کارشناسان سازمان تعاون روستایی، اُفت کیفیت محصول خود را حساب و پس از آن اقدام به آوردن محصول کشمش خود به مرکز خرید می کنند.

,

گفتگویی با چند کشاورز خندابی در این مراکز خرید داشتیم که در میان گفته‌هایشان دست کم یک دغدغه مشترک بود و آن هم عدم حمایت دولت از کشاورزان.

,

, ,

دلسرد شدن کشاورزان از حمایت‌های بی‌رنگ دولت

, دلسرد شدن کشاورزان از حمایت‌های بی‌رنگ دولت, دلسرد شدن کشاورزان از حمایت‌های بی‌رنگ دولت,

محمود شعبانی کشاورزی از روستای جوشیروان گفت: ۱۰ تُن کشمش داشتم، محصولم ۴ ماهی در انبار خوابیده است.

,

شعبانی افزود: قرار است دولت ۶۰ درصد پول محصول را نقداً و ۴۰ درصد آن را در مدت ۹۰ روزه پرداخت کند. متاسفانه این راهی که دولت در پیش گرفته، موجب خواهد شد تا چند سال دیگر کشاورزان، کار را رها کنند.

,

این کشاورز گفت: حمایت مسئولین، حمایتی نیست که بتواند کشاورزان را دلخوش و سرپا نگه دارد، حداقل حمایت دولت از کشاورز، خرید تضمینی و پرداخت نقد است، نه اینکه بعد از یکسال انتظار برای تولید محصول، ۳ الی ۴ ماه منتظر پرداخت وجه باشیم.

,

 اسماعیل غفاری یکی دیگر از کشاورزان این روستا گفت: من در ابتدای فصل برداشت انگور، کشمش تولیدی را به قیمت ۳۵۰۰ تومان بدون افت و آن هم خرید نقدی به کارخانه فروختم و وجه آن را هم دریافت کردم.

,

وی افزود: گرچه دولت محصول کشمش را ۲۰۰ تومان بیشتر از دلال می خرد، ولی تعاون روستایی کمترین افتی که برای کشمش ها می زند، ۵ درصد است و سودی برای کشاورز ندارد. از سوی دیگر پرداخت ۶۰ درصد وجه نقد کشمش، ۱ ماه به طول می انجامد.

,

چرخ زندگی من با فروش کشمش می چرخد

, چرخ زندگی من با فروش کشمش می چرخد ,

کشاورزی دیگر از خنداب گفت: تمام درآمد من تولید کشمش و فروش آن است که با این درآمد زندگی یکساله‌ام می گذرد، کشمشی که برای فروش به اینجا آوردم، شامل ۱۰ درصد افت شده که ۵ درصد آن را تخفیف می دهند.

,

, ,

 با شرایط فعلی، قصد فروش محصولم را ندارم/افزایش تولید و کاهش قیمت محصول نسبت به سال قبل

,  با شرایط فعلی، قصد فروش محصولم را ندارم/افزایش تولید و کاهش قیمت محصول نسبت به سال قبل,

رمضانی از روستای قالیباف که برای اطلاع از شرایط خرید به مرکز خرید مراجعه کرده بود، گفت: نزدیک ۴۰ تُن کشمش دارم و فعلا با این شرایط قصد فروش ندارم؛ تولید محصول نسبت به سالهای قبل خیلی خوب است اما هیچ فرقی با سال قبل که ۲۰ تُن داشتم نمی کند، و درآمدم با سال قبل یکی است، در حالیکه زحمت هایم برای تولید محصول ۲ برابر بوده است.

,

, ,

وی گفت: امسال انتظار داشتیم حداقل ۴۵۰۰ تومان باشد، اگر دولت در اوایل پائیز تدبیری برای این موضوع داشت، خیلی خوب بود، متاسفانه امروز همه قشر ضعیف محصول کشمش خود را از دست داده اند.

,

نمایندگان شهرستان در وضعیت نابسامان بازار کشمش پیگیر مسئله بودند تا راهی برای کمک به کشاورزان بیابند و در این راستا توانستند با افزایش یارانه کمکی به کشاورزان داشته باشند.

, نمایندگان شهرستان در وضعیت نابسامان بازار کشمش پیگیر مسئله بودند تا راهی برای کمک به کشاورزان بیابند و در این راستا توانستند با افزایش یارانه کمکی به کشاورزان داشته باشند.,

چند روز پیش نماینده مردم شهرستان های اراک، خنداب و کمیجان خبر از افزایش ۳۰۰ تومانی یارانه کشمش داد و گفت: این مبلغ راضی کننده و کافی نبود و مجددا مذاکرات و مکاتبات متعددی را همراه با نمایندگان سایر استان‌هایی که محصول کشمش دارند، با نهاد ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهادکشاورزی انجام دادیم که خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته در جلسه اخیر هیات وزیران، مبلغ یارانه از ۲۰۰ تومان به ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

,

, ,

کریمی اظهار کرد: قطعا این مبلغ تمامی مسائل و مشکلات را حل نمی کند، ولی امیدواریم با افزایش این مبلغ حداقل بخشی از مسائل و مشکلات مالی باغداران عزیز استان مرکزی به ویژه شهرستان خنداب حل شده و این پیگیری ها و مصوبات مورد رضایت باغداران عزیز قرار گرفته باشد.

,

گفتنی است جلسه هیات وزیران به ریاست شخص رییس جمهوری در روز یکشنبه مورخ ۱۹ دی ماه ۹۵ برگزار شد و هیات وزیران در این جلسه مقرر کرد که به منظور حمایت از باغداران تولیدکننده کشمش و حفظ سهم صادرات آن در بازارهای جهانی، به تمامی باغداران تولیدکننده محصول، به ازای هر کیلوگرم ۵۰۰۰ ریال یارانه پرداخت شود.

,

یارانه کشمش به همه باغداران تعلق می‌گیرد/ مکاتبه ای برای افزایش یارانه کشمش به خنداب ارسال نشده است

, یارانه کشمش به همه باغداران تعلق می‌گیرد/ مکاتبه ای برای افزایش یارانه کشمش به خنداب ارسال نشده است,

۲۲ دی ۱۳۹۵/ اکبر فرهادی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خنداب در خصوص افزایش یارانه کشمش گفت: فعلا مکاتبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت برای جهاد کشاورزی شهرستان خنداب ارسال نشده است.

, ۲۲ دی ۱۳۹۵,

نتیجه تصویری برای فرهادی رئیس جهاد خنداب

, نتیجه تصویری برای فرهادی رئیس جهاد خنداب,

فرهادی اظهار کرد: تعاون روستایی در شهرستان خنداب در حال خرید کشمش از کشاورزان به قیمت ۳۲۰۰ تومان است، درخواست‌ها از کشاورزان گرفته شده و سند آنها برای واریز یارانه به سازمان تعاون روستایی استان مرکزی ارسال می شود.

,

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خنداب با بیان این که ما درخواست دادیم تا خرید کشمش به مدت یک‌ماه در خنداب تمدید شود، گفت: برخی از کشاورزانی که تاکنون محصول خود را تحویل نداده اند تا آخر دی‌ماه فرصت دارند کشمش خود را به تعاون روستایی بفروشند.

,

فرهادی متذکر شد: کشاورزان برای تحویل کشمش به تعاون روستایی باید به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه و معرفی نامه دریافت کنند.

,

وی افزود: کشاورزانی که کشمش خود را به واسطه کارخانه ها و دلالان فروخته اند، لیست یا فاکتور فروش و ثبت باسکو را به جهاد شهرستان ارائه بدهند تا یارانه کشمش برای آنها پرداخت شود، یارانه بر حسب محصول تولیدی و سطح باغات شهرستان به همه باغداران تعلق می گیرد.

,

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خنداب با اشاره به سوء استفاده دلالان برای اخذ یارانه کشمش، خاطرنشان کرد: طبق آمار و بازدید کارشناسان و نقشه ها، یارانه به کشاورزان تعلق می گیرد، دلالان نمی توانند یارانه کشمش بگیرند.

,

دولت یارانه کشمش را براساس تولید محصول، محاسبه و به کشاورزان می پردازد، این در حالی است که برخی از مردم روستاها در بخش قره چای خنداب به علت آشفتگی بازار کشمش، انگورهای تولیدی خود را به متعلقات مانند شیره، باسلق و غیره تبدیل می کنند و به فروش می رسانند، معقولانه است که پرداخت یارانه براساس سطوح کشت به همه باغداران انگور پرداخت شود.

,

کشمش کشاورزان چندین ماه در انبارها خوابیده تا با افزایش قیمت روبرو شود، امروز باید با افتی که در انبار داشته، با افت ۵ تا ۱۰ درصدی خریداران تعاون روستایی مواجه شده است.

,

 طهماسبی کارشناس تعیین کیفیت کشمش و نماینده سازمان تعاون روستایی استان مرکزی در خنداب گفت: مقدار ۱ کیلوگرم کشمش از محصول کشاورزان را برداشته و آشغال های آنرا جدا می کنیم و بر همین اساس افت محصول مشخص می شود.

,

, ,

وی گفت: رطوبت محصول تا ۱۶ درصد معاف است؛ اکثر محصولاتی که به اینجا آورده می شود رطوبت آنها پائین تر از این عدد هست.

,

طهماسبی گفت: کیفت کشمش در خنداب و روستاهای بخش قره چای خوب است، اما کشمش برخی از روستاهای بخش مرکزی مرغوبیت خوبی ندارد.

,

استقبال کمرنگ کشاورزان از خرید کشمش در خنداب

, استقبال کمرنگ کشاورزان از خرید کشمش در خنداب ,

علی روستا مسئول خرید تعاون روستایی در شهرستان خنداب گفت: خرید کشمش از ۲۵ آذرماه در خنداب آغاز شده است ولی استقبال خوبی از سوی کشاورزان دیده نشده است، کشاورزان شرایط را می پرسیدند و می رفتند.

,

, ,

 

,

روستا اظهار کرد: خرید کشمش تا آخر دی‌ماه ادامه دارد و تاکنون ۲۰۰تُن در بخش مرکزی خنداب و ۲۰۰تُن در بخش قره‌چای خریداری شده است، و طبق دستورالعمل سازمان افت محصول تا ۵ درصد معاف است.

,

روستا متذکر شد: براساس شناخت ما باغدارانی که بین ۳۰ الی ۴۰ تُن کشمش تولیدداشته‌اند، هنوز محصول خود را تحویل نداده اند.

,

وی گفت: خرید کشمش به قیمت ۳۲۰۰ انجام می شود و دولت ۲۰۰ تومان یارانه به باغداران پرداخت خواهد کرد.

,

با توجه به این که قبلا اعتبار این طرح تامین شده است، گفت: ۶۰ درصد نقدی به مدت ۲ الی ۳ روزه و ۴۰ درصد به مدت ۳ ماهه پرداخت می شود.

,

مسئول خرید تعاون روستایی در شهرستان خنداب گفت: ۳۶ شرکت در استان مرکزی جمع شده و یک اتحادیه تشکیل داده اند، خرید کشمش توسط این اتحادیه ها انجام می شود و شخصی است.

,

خرید کشمش تعطیل شد

, خرید کشمش تعطیل شد,

در حالی که همه مسئولان وعده خرید کشمش را تا آخر دی‌ماه داده بودند، مسئول مرکز خرید کشمش در خنداب، خبر از تعطیلی خرید کشمش داد و گفت: فعلا انبارها پر شده و اعتبار برای پرداخت ۶۰ درصد نقد را نداریم.

,

سوال اینجاست، که آیا با گذشت ۴ ما از برداشت انگور، امروز باید خرید کشمش انجام شود؟ کشاورزی که یک‌سال در انتظار تولید محصول بوده، امروز باید ۶ ماه دیگر در انتظار واریز وجه کشمش باشد؟ چرا خرید تضمینی کشمش انجام نشد؟

,

دولت با تعیین قیمت کم کشمش، عملا خرید تضمینی که می توانست پشتوانه ای برای کشاورز باشد را قطع کرد و مسئولین نیز با منت گذاشتن بر سر کشاورزان که ما خرید را توافقی و بیشتر از قیمت تضمینی دولت انجام می دهیم، چنین داستان تلخی را برای آنها رقم می زنند، کشاورزی که با تولید بیشتر انگور، زحمت زیادی را متحمل شده، انتظار داشت نتیجه کارش را در برابر زحمتش برداشت کند.

,

مسئولین دولت تدبیر و امید در اواخر عمر دولت یازدهم در تلاش هستند تا به شیوه های مختلف و دادن وعده به قشرهای ضعیف جامعه، وضعیت خوبی را از آینده، برای آنها ترسیم کنند.

,

افزایش هزینه های کشاورزی و کاهش قیمت محصولات نسبت به سال قبل، چیزی نیست که بتوان به راحتی آن را فراموش کرد، چرا که کشمش در شهرستان خنداب، یک محصول استراتژیک است و زندگی بسیاری از مردم با تولید و فروش این محصول می چرخد.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه