اخبار داغ

رئیس منابع طبیعی مهدیشهر خبر داد؛

اجرای طرح جنگلانه در بیش از هزار هکتار از مراتع مهدیشهر

اجرای طرح جنگلانه در بیش از هزار هکتار از مراتع مهدیشهر
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر از اجرای طرح جنگلانه در حدود هزار و 100 هکتار از مراتع و جنگل های شهرستان مهدیشهر در 6 مرحله خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید رضا عبدوس در گفتگو با خبرنگار نیزوا، اظهار کرد: با توجه به تغییر اقلیمی که به شدت در عرصه منابع طبیعی کشور مشکل ساز شده، طرح جنگلانه با هدف احیا و غنی سازی جنگل های موجود و توسعه جنگل ها اجرا می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیزوا,

وی تصریح کرد: در سال 91 در شهرستان مهدیشهر به صورت خودجوش با حضور تشکل های مردم نهاد و کوهنوردها بذر پاشی مراتع را شروع کردیم و به نوعی طرح جنگلانه را قبل از اینکه در سراسر کشور آغاز شود، اجرا کردیم

,

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر ادامه داد: در سال 92 هم کار را ادامه دادیم تا اینکه در سال 93 اجرای طرح جنگلانه به صورت کشوری آغاز شد و همچنان این طرح در مهدیشهر تداوم یافت.

,

عبدوس اضافه کرد: امسال هم با توجه به طرح سراسری جنگلانه،  ششمین مرحله طرح را انجام دادیم و تا به الان حدود هزار و 100هکتار از مراتع و جنگل های شهرستان زیر اجرای جنگلانه قرار گرفتند.

,

وی افزود: بذرهایی که در این طرح استفاده کردیم شامل بذر بلوط، گونه های جنگلی، گیاهان دارویی مثل باریجه و بادام کوهی بود که در 6 منطقه از شهرستان بذر پاشی شد.

,

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهراز موفقیت آمیز بودن 80 درصدی طرح جنگلانه در شهرستان مهدیشهر خبر داد و گفت: سعی کردیم بحث های فنی را رعایت کنیم و بذرهای بومی را جمع آوری  و استفاده کردیم تا کارآیی بهتری داشته باشد.

,

عبدوس مشارکت مردمی را در این طرح بسیار مهم دانست و اظهار کرد: توانستیم در اجرای طرح جنگلانه به نوعی مردم را آگاهی دهیم که در این کار خیر سهیم شوند که مردم نیز مشتاقانه در این طرح حضور می یافتند.

,

وی با بیان اینکه تاکنون 300 نفر در طرح جنگلانه شهرستان مهدیشهر مشارکت داشتند، افزود: هرگاه فراخوان دادیم مردم با اشتیاق استقبال کردند  ولی با توجه به تخریب عرصه نمی توانستیم افراد زیادی را فراخوان دهیم و در هر نوبت حدود 50-60 نفر را مشارکت دادیم.

,

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر تاکید کرد: الان مردم به این نتیجه رسیدند که جنگل ها و مراتع ما نیاز به حمایت آنان داردکه در مهدیشهر با حمایت دستگاه دولتی سعی کردیم این مشارکت را فراگیر کنیم.

,

عبدوس اظهار کرد: تصمیم داریم اغلب کارها را به خود مردم واگذار کنیم و در سال های آتی در فصل مناسب با هماهنگی مراتع، خودشان بذر بلوط را جمع آوری کنند و در زمان مناسب با هزینه خودشان طرح جنگلانه را اجرا کنند.

,

وی بیان کرد: با توجه به نگاه جدید سازمان جنگل ها مبنی بر مشارکت مردم، به نظر می رسد که طرح جنگلانه آینده موفقی می تواند داشته باشد به شرطی که دولت هم بتواند حمایت کند و اقداماتی انجام دهد.

,

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهرهمچنین  به اجرای طرح آبیاری جنگل نیز اشاره کرد و ادامه داد: جنگل کاری هایی که در سنوات اخیر انجام داده بودیم نیاز به آبیاری داشت که امسال در تابستان و با توجه به نیاز آبی که جنگل ها داشتند به اجرای آبیاری جنگل نیز اقدام کردیم.

,

عبدوس با به فراخوان جدید طرح جنگلانه در شهرستان مهدیشهر اشاره کرد و گفت: در هفته منابع طبیعی که از 15تا 21  اسفند ماه است، یک برنامه فراخوان می گذاریم تا در فروردین 96 مرحله دیگری از طرح جنگلانه را اجرا کنیم.  

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه