اخبار داغ

صبح امروز؛

آغاز طرح واکسیناسیون فلج اطفال در سیستان و بلوچستان + تصاویر

آغاز طرح واکسیناسیون فلج اطفال در سیستان و بلوچستان + تصاویر
طرح ملی واکسیناسیون فلج اطفال همزمان با سراسر کشور در سیستان و بلوچستان اجرا شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازشستون، آیین افتتاحیه طرح قطره فلج اطفال با حضور درویش نارویی فرماندار سراوان، مولوی حقانی امام جمعه مسجد صدیق اکبر،  نوید ملازهی بخشدار مرکزی، رضا رضا زاده راپری و جمعی از کارکنان شبکه بهداشت و درمان در مهد و پیش دبستانی شاپرک های  سراوان برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شستون، ,
فرماندار سراوان در این مراسم گفت: خوشبخانه با سعی و تلاش نظام جمهوری اسلامی که در راستای سلامت مردم داشته است،  شاهد ریشه کن شدن فلج اطفال در کشور هستیم.
وی در ادامه افزود: به دلیل همسایه بودن با دو کشور افغانستان و پاکستان ناچار به اجرای این طرح در هر سال هستیم.

فرماندار سراوان  خاطر نشان کرد:ایران به دلیل اینکه سد محکم مقابل بروز این بیماری باشد ناچار به اجرا در آوردن این طرح است تا فرزندان دچار فلج شل حاد و فلج اطفال نشوند و بتوانند در آینده نفش مفیدی را در جامعه ایفا کند.
وی به پراکندگی منطقه سراوان اشاره کرد و افزود: بیش از 50 درصد از جمعیت شهرستان را روستاییان تشکیل داده اند که بسیاری از روستاها از دسرس خارج است  و در مناطق صعب العبور وجود دارند که می طلبد تمام توان خود را برای ایمن شدن تمام افراد زیر پنج سال به کار برد.
فرماندار سراوان بیان داشت: جمعیت هدف در ابتدا باید روستاهای مرزی که از مراکز درمانی و بهداشتی فاصله زیادی دارند باشند تا ابتدا آنان در این طرح ایمن شوند زیرا ترددات در آن مناطق نسبت به مرکز شهر با کشورهای همسایه بیشتراست.
 نارویی همچنین به افرادی که مأمور به انجام طرح واکسیناسیون قطره فلج اطفال هستند توصیه کرد تا در این طرح دقت کافی جهت پوشش تمامی مناطق را داشته باشند.
مولوی حقانی امام جمعه اهل سنت صدیق اکبر شهرستان سراوان هم در این مراسم گفت: واکسیناسیون  که حق فرزندان است را جمهوری اسلامی ایران به خوبی ادا کرده است که یکی از موفقیت های وزات خانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
 
,
35 هزار کودک زیر ۵ سال خاشی علیه بیماری فلج اطفال واکسینه می‌شوند
,
 
,
 
,
محمد رخشانی در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار کرد: در حال حاضر بیشترکشورهای جهان و از جمله ایران اسلامی عاری از بیماری فلج اطفال است و تنها سه کشور افغانستان و نیجریه و پاکستان بومی بیماری بوده و تعداد کمی از کشورهای دیگر نیز به این بیماری آلوده شده اند.
, تفتان ما ,

وی با بیان اینکه مرحله نخست این طرح 25 تا 29 دی و مرحله دوم 29 بهمن تا چهارم اسفند امسال اجرا می شود، تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح حدود 35 هزار کودک زیر پنج سال ایرانی و اتباع بیگانه ساکن در این شهرستان قطره فلج اطفال دریافت و بر علیه این بیماری ایمن شدند.

,

رخشانی بیان کرد: در این مرحله 200 تیم بهداشتی و 650 نفر از پرسنل متشکل از پزشکان، کارشناسان، کاردانان، بهورزان و رابطین بهداشتی مشارکت داشتند.

,

وی خاطرنشان کرد: این طرح برای کلیه کودکان ایرانی و غیر ایرانی اجرا می شود و اجرای آن بخصوص برای اتباع بیگانه حائز اهمیت است، لذا  کودکان مسافر، غیر ساکن، عبوری و همه اتباع بیگانه و افاغنه حدود 6 هزار نفر را شامل می شوند و این مسئله سبب می شود تا پوشش بالای 100 درصدی در اجرای این طرح انجام شود.

,

رخسانی با بیان اینکه مشارکت عمومی و همکاری دستگاه‌های اجرایی در ایمن‌سازی بیماری فلج اطفال ضروری است، گفت: تیم های مرکز بهداشت شهرستان خاش از 2 نفر با کارت شناسایی معتبر به درب منازل مراجعه و با رویت کارت واکسیناسیون و بررسی مدارک شناسایی کودکان زیر 5 سال، قطره فلج اطفال را به کودکان می دهند.

,

وی با بیان اینکه شهرستان خاش نیز چون در همسایگی کشور پاکستان است مورد تهدید جدی این بیماری است، تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح واکسیناسیون، ریشه کنی بیماری پولیو یا همان فلج اطفال است که به صورت خانه به خانه در شهرستان خاش انجام می شود.

,

رخشانی با بیان اینکه براساس گزارش‌های ارائه شده در خاش بیمار فلج اطفال وجود ندارد، بیان کرد: این طرح در اقصی نقاط استان های کشور که شاهد ورود اتباع بیگانه از کشورهای پاکستان و افغانستان است در فصول مختلف سال به خصوص در نیمه دوم سال انجام می شود و از اهمیت و حساسیت بسزایی برخوردار است و ضرورت دارد که شهروندان همکاری مناسبی را با ماموران اجرای این طرح داشته باشند تا به نحواحسنت و با درصد بسیار بالا طرح اجرا شود.

,

وی با بیان اینکه این واکسن داری عارضه خاصی نیست و با واکسیناسیون روتین متفاوت است، گفت: بیماری فلج اطفال یک ویروس حاد است که دستگاه عصبی و سیستم گوارش بدن را درگیر و مختل می کند و متاسفانه این بیماری هیچگونه درمانی ندارد و فرد تا آخر عمر فلج می شود.

,

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش بیان کرد: کودکان در بدو تولد 2، 4، 6، 18 ماهگی و 6 سالگی واکسن خوراکی فلج اطفال را دریافت می کنند و متاسفانه هنوز بسیاری از کشورها در استراتژی اجرای این طرح بسیار مهم، ضعف دارند.  

,

وی با اشاره به بیماری فلج اطفال، ادامه داد: این بیماری با دامنه ای متغییر از عفونت های بدون علامت تا مننژیت آسپتیک، فلج و مرگ است که از راه ویروس و روش های دفعی ایجاد و تنها راه درمان آن واکسیناسیون است.

,

رخشانی با بیان اینکه بیماری فلج اطفال دارای دو فاز شدید و خفیف است، تصریح کرد: فاز شدید آن درد شدید عضلانی، فلجی و سفتی گردن و فاز خفیف آن نیز سردرد، آب ریزش از بینی، استفراغ، بی حالی و تب وجود دارد.

,

وی با بیان اینکه بیشتر افرادی که مبتلا به فلج اطفال می شوند کودک و نوجوان هستند، گفت: بیشتر از 99 درصد موارد عفونت ویروس فلج اطفال  خفیف و بدون علامت های ظاهری است و در کمتر از یکدرصد موارد منجر به فلج دائمی افراد می شود.

,

رخشانی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال در شهرستان خاش، اذعان کرد، از دوهفته قبل آغاز برنامه جلسات هماهنگی درون بخشی و برون بخشی برنامه ریزی شده و اطلاع رسانی از طریق نصب بنر، تولید و توزیع تراکت و پمفلت آموزشی، برگزاری کلاس های آموزشی جهت پرسنل بهداشتی و سپس انتقال این اطلاعات به شهروندان، درج پیام در تابلوهای دیجیتال سطح شهر و بیمارستان امام خمینی (ره)، مکاتبه با ائمه معزز جمعه شهرستان با هدف استفاده از تریبون نمازهای یومیه و جمعه و اطلاع رسانی آغاز طرح و چگونگی همکاری مردم با شبکه بهداشت ودرمان و غیره صورت گرفته است.

,

مدیر موسسه آموزش و ارتقای سلامت شهرستان خاش با تاکید بر همکاری هرچه بیشتر شهروندان با ماموران بهداشتی در اجرای این طرح، اظهار کرد: افرادی که به هر دلیل فرزند آنها قطره فلج اطفال دریافت نکردند، در اسرع وقت به نزدیکترین پایگاه  و یا خانه بهداشت محل زندگی خود مراجعه کنند و همچنین بنا به تصمیمات گرفته شده اگر خانواده ای در هنگام اجرای این طرح در منزل نباشد پس از اتمام طرح مجدداً ماموران بهداشتی به درب منازل مذکور مراجعه می کنند.

,

 

,

آغاز طرح واکسیناسیون فلج اطفال در شهرستان زهک

,

دکتر مجتبی رفیق دوست،رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک به خبرنگار سفیرشرق گفت:کلیه کودکانی که تاریخ ولادت آنها  25 دی ماه 95 به بعد باشدمشمول این طرح خواهند شد.

, سفیرشرق,

رییس شبکه بهداشت و درمان زهک خاطر نشان کرد:اگر والدین بنا به هر دلیلی در هنگام مراجعه مامورین بهداشت به درب منازل موفق به دریافت واکسن نشدند با مراجعه به پایگاه های ثابت بهداشتی و درمانی کودک خود را علیه بیماری های واکسینه کنند.

,

وی افزود:این طرح در 2 نوبت از 25 تا 14 اسفند ماه سال جاری اجرا می شود و در این طرح 160 نفر بهورز در قالب 78 تیم عملیاتی مشارکت دارند.

,

رفیق دوست با بیان اهمیت این طرح گفت: این طرح فرصتی برای مقابله با بیماری هایی است که کودکان به دلیل هم مرزی با دو کشور افغانستان و پاکستان در معرض ابتلا به  آنها هستند.

,

 

,

اجرای طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال در میرجاوه

,

حسن شهریاری در گفت و گو با خبرنگار لادیز، اظهار کرد: طرح واکسیناسیون فلج اطفال با وجود ریشه کنی در کشور به علت همجواری استان سیستان و بلوچستان با کشورهای پاکستان و افغانستان و امکان ورود بیماری از طریق مرزهای کشور در استان اجرا می شود.

, لادیز,

وی افزود: مرحله اول این طرح از 24 تا 29 دیماه و مرحله دوم آن از 30 بهمن تا 4 اسفند در همزمان با سراسر استان در شهرستان میرجاوه اجرا می شود و در این طرح از واکسن دو ظرفیتی خوارکی استفاده و کلیه کودکان متولد ۲۵ دیماه  ۱۳۹۰ به بعد واکسینه می شوند.

,

شهریاری خاطرنشان کرد: بیماری فلج اطفال بیماری است که بیشتر کودکان زیر ۱۵ سال را مبتلا میکند، این ویروس سیستم عصبی نخاعی را مبتلا و فرد را تا پایان عمر فلج می کند.

,

وی از مردم خواست با ماموران اجرای این طرح همکاری لازم را داشته باشند و بیان کرد: از کلیه خانواده ها و شهروندان میرجاوه خواستار مساعدت با پرسنل بهداشت درمان را داریم و چنان چه خانواده ای مهمانی از هر نقطه از کشور داشته باشند که شامل گروه هدف تعریف شده سازمان باشند واکسن دریافت می کنند؛ اگر در 24 ماه گذشته در همسایگی یا نزدیکان آنها هرگونه فلجی در اطفال مشاهده شده باشد، مورد بررسی کارشناسان مرکز بهداشت قرار خواهد گرفت.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه