اخبار داغ

سیاست یک بام و دو هوای مسئولان ارشاد؛

تداوم نقض حقوق شهروندی در دسترسی به اطلاعات/ برگزاری کنسرت در سکوت خبری به سود کیست؟

تداوم نقض حقوق شهروندی در دسترسی به اطلاعات/ برگزاری کنسرت در سکوت خبری به سود کیست؟
کنسرت های موسیقی در شهر سمنان در حالی برگزار می شود که مسئولان فرهنگی استان به دلایل نامشخصی از حضور نمایندگان افکار عمومی در آن جلوگیری می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، محمد علیزاده خواننده پاپ کشور روزهای پنجشنبه و جمعه در حالی به اجرای کنسرت موسیقی پرداخت که از ورود کلیه خبرنگاران و عکاسان جهت پوشش خبری آن ممانعت شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

نکته جالب توجه آن که این ممانعت نه توسط نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی مرتبط با برگزاری کنسرت، بلکه توسط ادارات فرهنگ و ارشاد استان و شهرستان سمنان که طبیعتا بعنوان پدر معنوی و متولیان حوزه رسانه و مطبوعات از آنها انتظار حمایت می رود صورت گرفته است و مسئولان این اداره نیز از هرگونه توضیح درخصوص این ممانعت خودداری می کنند.

,

بی تردید برگزاری کنسرت های موسیقی متعدد در شهر سمنان که به تازگی کلید خورده است چنانچه با پوشش خبری و تصویری رسانه ها همراه شود مورد توجه علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

,

شبکه اطلاع رسانی مرآت نیز با توجه به اهمیتی که از خود در پوشش برنامه های فرهنگی استان نشان داده است در راستای رسالت اطلاع رسانی و تعهد خود به افکار عمومی پیگیری این موضوع را وظیفه خود می داند تا پوشش خبری این دست برنامه ها به نحو احسن به مخاطبان صورت گیرد.

,

موضوع ممانعت از ورود خبرنگاران و عکاسان خبری در کنسرت های شهر سمنان پیش از این و در کنسرت محسن یگانه نیز اتفاق افتاده بود که پس از پیگیری های صورت گرفته مسئولان اداره ارشاد اعلام کردند این ضعف و ناهماهنگی در برنامه های بعدی برطرف خواهد شد لذا با توجه به برگزاری کنسرت محمد علیزاده در شهر سمنان در روزهای اخیر پیگیری ها برای حضور و پوشش خبری این برنامه از چند روز مانده به این برنامه بعمل آمد اما تا ساعت های آخر، هماهنگی لازم از طرف مسئولان مربوطه از جمله ادارات ارشاد استان و شهرستان سمنان و مجموعه اجرایی کنسرت صورت نپذیرفت تا تعداد زیادی از خبرنگاران و عکاسان این بار هم پشت درهای بسته سالن بمانند.

,

جای تعجب است که چرا در جایی که صحبت از عملکرد دولت و نهادهای مرتبط با آن برای انتشار درخبرگزاری ها و مطبوعات به میان می آید، خبرنگاران نُقل محافل می شوند و مدیران، مسئولین و دست اندرکاران با لفاظی فراوان از آنها تمجید می کنند اما وقتی پای برنامه ای حساس و مورد مطالبه بخشی از جامعه بویژه جوانان در میان است نامحرمترین افراد خبرنگاران هستند و حتی نهاد اصلی متولی آنان یعنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خود به بزرگترین مانع حضور آنان در عرصه خبر رسانی تبدیل می شوند.

,

این ممانعت در حالی صورت می گیرد که قاعده و چارچوب مشخصی از طرف مسئولان امر در خصوص پوشش خبری کنسرت ها ارائه نمی شود تا رسانه ها که خود را موظف به اطلاع رسانی دقیق در چارچوب های قانونی و تعیین شده می دانند، بر اساس آن اقدام نموده و از سردرگمی ها و ضعف های موجود رهایی یابند.

,

 برخوردهای سلیقه محور و بی پایه و اساس و خارج از ضوابط، پاسخ های مبتنی بر آراء فردی و بعضا همراه با اغراض و دیدگاه های شخصی موجبات نارضایتی گسترده خبرنگارانی را فراهم کرده است که حرکت در مسیر قانونی و در عین حال تعامل با مجریان قانون را وظیفه خود می دانند.

,

جلوگیری از ورود خبرنگاران و عکاسان و در نتیجه عدم پوشش خبری و اطلاع رسانی با سنگ اندازی های صورت گرفته، این شائبه را در اذهان تقویت می کند که در کنسرت ها اتفاقاتی رخ می دهد که به صلاح نیست خبری از داخل آن به خارج انتقال یافته و تمامی اخبار و ماوقع کنسرت در همان سالن بماند تا مبادا برای مجریان و مسئولان محافظ کار مربوطه، تبعاتی به همراه داشته باشد!

,

اینکه وضعیت سانسور خبری به نفع کیست و هدف از آن چیست جای تامل فراوان دارد. گویا خبرنگاران در این قِسم برنامه ها نامحرم ترین افراد هستند و تا جایی که امکان دارد، حتی به قیمت خدشه دار شدن بدیهی ترین و ابتدایی ترین حقوق جامعه اطلاع رسانی، اخبار برگزاری کنسرت و بعضا سایر برنامه ها باید مسکوت بماند.

,

شبکه اطلاع رسانی مرآت بعنوان بخشی از جامعه خبری استان سمنان پیگیری این موضوع را از مسئولان ارشد استان بویژه استاندار محترم تا کسب نتیجه روشن و مشخص وظیفه خود می داند و انتظار می رود مسئولان مربوطه نیز با توجه به حمایتها و تاکیداتی که دولت در تسهیل برگزاری کنسرت ها و نیز حمایت از دسترسی خبرنگاران به اطلاعات بدون طبقه بندی دارد، پاسخی روشن در خصوص علت ممانعت از حضور خبرنگاران در کنسرت ها و در نتیجه راهکاری برای حل و فصل این مشکل ارائه دهند تا زین پس شاهد چنین ناهماهنگی هایی در حوزه اطلاع رسانی نباشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه