اخبار داغ

پرورش بلدرچین حداقل روزی 200 هزار تومان صرفه اقتصادی دارد/ مردم بهار از کلاس های فنی حرفه ای استقبال نمی کنند

پرورش بلدرچین حداقل روزی 200 هزار تومان صرفه اقتصادی دارد/ مردم بهار از کلاس های فنی حرفه ای استقبال نمی کنند
پرورش بلدرچین یکی از طرح هایی است که در عرصه اقتصاد مقاومتی مورد استقبال قرار گرفته و در مرکز آموزشی فنی حرفه ای بهار آموزش داده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بهارانه،  جمشید روحی متولد سال 1350 است که در فنی حرفه ای بهار به کار پرورش بلدرچین مشغول است. با این مرد کارآفرین هم کلام شدیم و از چگونگی کارش جویا شدیم. وی گفت: حدود یک سال و دو ماه است که کار پرورش بلدرچین را آغاز کرده ام.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بهارانه,

روحی گفت: قبلا در این کار تجربه ای نداشتم و با اطلاعاتی که از جاهای مختلف کسب کرده بودم و با استفاده از تجربه دیگر افراد و مطالعه ، کار خود را از صفر شروع کردم و برای شروع کار تخم نطفه دار تهیه کردیم و در دستگاه جوجه کشی قرار دادیم و دو نوع جوجه گوشتی و تخم گذار پرورش دادیم.

,

, ,

این کارآفرین ادامه داد: از وقتی که کار را شروع کردیم، تاکنون 30 هزار بلدرچین پرورش داده ایم و در این مدت آنها را به فروش رسانده ایم.

,

جمشید روحی گفت: جوجه ها به صورت تخم گذار و گوشتی هستند و بیشترین محل فروش ما روستاها هستند، چرا که در روستاها از کود این پرندگان نیز استفاده می کنند و صرفه خوبی برای آنها دارد.

,

, ,

روحی گفت: تاکنون حدود 50 نفر کارآموز داشتیم که 25 الی 30 درصد آنها تازه وارد کار شده اند و 70 درصدشان اکثرا کار را دارند و برای گرفتن مدرک به اینجا می آیند و بیشتر کارآموزان از روستاهای اطراف هستند.

,

, ,

این کارآفرین در مورد درآمد کارش گفت: این کار درآمد خوبی دارد به شرطی که در شهر کشتارگاه نیز وجود داشته باشد.

,

وی در مورد سرعت رشد بلدرچین ها گفت: در مدت 35 روز به مرحله تخم گذاری می رسند، بعد از 50 روز گوشتی ها به ثمر می رسند و بعد از 70 روز به اوج رشد خود می رسند و بعد از 70 روز به درآمد می رسد؛ که البته در تابستان بیشتر گوشتی ها خریدار دارند و در دیگر فصول سال فروش تخم بیشتر می شود که از هفت روز هفته 6 روز را تخم گذاری می کنند و درآمد خوبی هم دارند.

,

, ,

این کارآفرین در مورد میزان سرمایه گذاری در این کار گفت: حداقل 12 میلیون سرمایه گذاری اولیه برای شروع این کار لازم است ، اما در مناطق شمال کشور افرادی هم هستند که میلیاردی در این کار سرمایه گذاری کرده اند و هر چه بیشتر در این کار سرمایه گذاری کنید درآمد بیشتری هم کسب خواهید کرد.

,

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان بهار در خصوص این کارگاه گفت: کارگاه پرورش بلدرچین به صورت کارگاه بازار محور بوده و در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد تا هم تولید داشته باشند و هم امکان آموزش در کنارش فراهم شود و ما برای این کارگاه تنها مکان را در اختیار فرد قرار داده و امکانات و تجهیزات را خود فرد فراهم می کند.

,

عزت الله گمار از صرفه اقتصادی این کارگاه گفت: اگر فردی بتواند یک فضای 70 متری فراهم کند که به دور از منازل مسکونی باشد و حدود 6 میلیون تومان برای آن هزینه کند، می تواند با تهیه دستگاه جوجه کشی و سایر امکانات ، شرایط لازم برای پرورش بلدرچین را فراهم کند و در عرض 45 روز می تواند از آن بهره برداری کرده و اگر کارش را با 4000 تخم شروع کند و تعداد 2000 قطعه از بلدرچین ها تخم گذار باشند، با فروش تخم بلدرچین ها می تواند به طور متوسط روزانه 200 هزار تومان فقط از فروش تخم بلدرچین ها درآمد کسب کند.

,

, ,

گمار ادامه داد: از آنجایی که این پرنده نسبت به مرغ بیماری کمتری دارد ، راحتتر می توان آن را پرورش داد.

,

گمار با گلایه از استقبال کم مردم شهر بهار از کلاس های فنی و حرفه ای گفت: من همیشه در همه جلسات گفته ام که متاسفانه مردم بهار از کلاس های این مرکز استقبال کمی دارند ، این در صورتی است که ما کارآموزان زیادی از نقاط مختلف مثل همدان و دیگر روستاها داریم و عدم استقبال بهاری ها از این کلاس ها واقعا مایه تاسف است؛ چرا که به طور مثال همین پرورش بلدرچین برای کشاورزانی که دارای زمین کشاورزی هستند و می توانند در کنار چاه آب زمین کشاورزی خود فضایی برای نگهداری بلدرچین ها فراهم کنند بسیار پر سود خواهد بود.

,

گمار در انتها ابراز امیدواری کرد که مردم با اطلاع رسانی بیشتر و آشنایی با این دوره ها تمایل بیشتری به استفاده از کلاس های فنی حرفه ای پیدا کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه