اخبار داغ

روایتی از تقابل ایرباس ایرانی با جنگنده سعودی؛

نگاهی به مستند «ایستادگی در آسمان» در جشنواره فیلم عمار

نگاهی به مستند «ایستادگی در آسمان» در جشنواره فیلم عمار
می توان این فیلم را یک مستند موفق ارزیابی کرد چرا که اطلاعات خوبی در رابطه با یک رخداد بزرگ در عرصه بین الملل و نیت و مقاصد و ابعاد مختلف از دشمنی دشمنان و همچنین قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ارائه می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای اصفهان، مستند «ایستادگی در آسمان» به کارگردانی «علی طادی» محصولی از «سفیر فیلم» است که در بخش «ملت قهرمان» هفتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار وارد بخش مسابقه شده است. علی طادی تهیه کنندگی چند اثر از جمله کربلای ۹۴ و کارگردانی «برد، برد، برد» را نیز در کارنامه خود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای اصفهان،,

سفیرفیلم موسسه ای هنری- رسانه‌ای است که در سال ۱۳۸۹ به همت جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف (با مدیریت یاسر جلالی) با تعریف پروژه های تولیدی در قالب فیلم مستند، کار خود را با عنوان مرکز مستند سفیر آغاز کرد. با گذشت چند سال از فعالیت های آن و با پیشرفت های سازمانی صورت گرفته در حوزه آموزش، تولید، توزیع و بازاریابی، نمایش های عمومی و شبکه سازی، زمینه توسعه آن به «موسسه سفیرفیلم» با قالبهای تصویری متنوع تر ایجاد شد. گفتنی است تولیدات این موسسه برنده چندین فانوس جشنواره فیلم عمار شده است.

,

ایستادگی در آسمان روایتِ پروازی امدادی برای کمک به مردم مظلوم یمن در روزهای موشک باران سعودی علیه شیعیان این کشور است. هواپیمای هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که با مجوز از صلیب سرخ جهانی برای انتقال مجروحین به صنعا پرواز می کند و با مجوزی که از پیش از عمان گرفته است بر فراز آسمان آن کشور در حال حرکت است. در همین حین برج مراقبت یمن با کاپیتان ارتباط برقرار می کند و به او می گوید سعودی گفته اجازه فرود هواپیما را نخواهیم داد اما با پایمردی کاپیتان و تیم پرواز مواجه می شوند و در ادامه جنگنده های سعودی برای باز گرداندن و تهدید ایرباس وارد عمل می شوند.

,

بعد از اخطارها، نیروهای نظامی سعودی در حرکتی خلاف موازین انسانی و جنگی باند فرودگاه صنعا را بمباران کردند. هواپیمای ایرانی پس از خروج از آسمان یمن در خط پروازی دیگری به فرودگاه امام خمینی تهران بازمی گردد.

,

نقاط قوت و ضعف

, نقاط قوت و ضعف,

مستند با خبرهای آرشیوی در رابطه با این پرواز و مجروحین حملات موشکی به یمن شروع می شود و در ادامه با مصاحبه با افرادی که در پرواز حضور داشته اند به بیان آنچه رخ داده است می پردازد. موضوع فیلم از همان ابتدا مشخص است و تا انتها بدون پرداختن به حواشی بر موضوع  خود ثابت قدم مانده است.

,

سیر روایت داستان برای مخاطب منطقی است و موجب تشویش و گیجی بیننده نمی شود و ابهامی برای مخاطب وجود ندارد اما آغاز مستند برای مخاطب گیرایی لازم را ندارد. شاید اگر تصاویر ضبط شده از حین واقعه (که افراد داخل هواپیما از همراهی جنگنده ها با موبایل خود گرفته اند) در ابتدا آورده می شد جذابیت بیشتری برای همراهی مخاطب حاصل می شد زیرا مهمترین عاملی که یک مستند را جذاب می کند ثبت روایت های ناب است.

,

این فیلم یک مستند گزارشی از یک سوژه خوب و جذاب است. هدف یک مستند گزارشی دادن اطلاعات و آگاهی به مخاطبین برای برانگیختن اندیشه، تغییر ذهنیت و افزایش میزان شناخت تماشاگر از آن موضوع است. موفقیت هر مستند هم جز با رسیدن به هدف قابل بیان نیست. از این رو می توان این فیلم را یک مستند موفق ارزیابی کرد چرا که اطلاعات خوبی در رابطه با یک رخداد بزرگ در عرصه بین الملل و نیت و مقاصد و ابعاد مختلف از دشمنی دشمنان و همچنین قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ارائه می دهد.

,

به لحاظ فنی، تصویربرداری، کادربندی، تدوین و صدابرداری حرفه ای است. اگر موسیقی متن بهتری انتخاب می شد در نفوذ بیشتر کار موثر بود.

,

محسن زیباکلام

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه