اخبار داغ

حسن هانی‌زاده:

اوباما آخرین امضاهایش را هم "علیه ایران" خرج کرد/ فشارها تشدید شود فعالیت هسته‌ای را با درصد بالاتری آغاز می‌کنیم

اوباما آخرین امضاهایش را هم "علیه ایران" خرج کرد/ فشارها تشدید شود فعالیت هسته‌ای را با درصد بالاتری آغاز می‌کنیم
کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر این فشارها تشدید بشود ایران باید فعالیت هسته ای خود را با روند سریع تر دنبال کند و با آهنگ تند تری به غنی سازی با درصد بالایی فعالیت هسته ای خود می پردازد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  23 تیر ماه سال گذشته بود که شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه 2231 را پس از 12 سال گفت و گو با امضای کشورهای 5+1 تصویب کرد. قطعنامه ای که بعدها به "برجام" معروف شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

طبق این سند قرار بود تمام تحریم های یک جانبه و خصمانه علیه ایران را ملغی شود و در ازای آن ایران نیز متعهد شد ذخایر اورانیم غنی شده متوسط خود را پاکسازی خواهد کرد و ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای کم را تا ۹۸ درصد قطع می‌کند، تعداد سانتریفیوژها را حدود دوسوم و حداقل به مدت ۱۵ سال کاهش می‌دهد و پس از 15 سال اورانیوم را بیش از ۳٫۶۷درصد غنی‌سازی نکند یا تأسیسات غنی سازی اورانیوم جدید یا رآکتور آب‌سنگین جدیدی را نسازد. فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم به مدت ۱۰ سال به یک تک ساختمان که از سانتریفیوژهای نسل اول استفاده می‌کند محدود خواهد بود و دیگر تأسیسات نیز طبق پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اجتناب از خطرهای تکثیر سلاح‌های اتمی تبدیل خواهند شد.

,

 

,

سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ گفت: توافق هسته ای رژیم سختی از بازرسی ها و شفاف سازی ها را برای راستی آزمایی عملکرد ایران برقرار می کند و برجام سانتریفوژهای ایران را به میزان دو سوم کاهش می دهد و جلوی تولید پلوتونیوم تسلیحاتی را در ایران می گیرد. ایران همچنین از نود و هشت درصد از ذخیره اورانیوم غنی شده خود خلاص خواهد شد.

,

 

,

در ادامه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران با اشاره به نتایج به دست آمده در مذاکرات هسته‌ای، از «حمایت‌ها و هدایت‌های» رهبر ایران نسبت به دولت و تیم مذاکرات هسته‌ای تشکر و ابراز امیدواری کرد این مسئله «حرکتی جدید در مسیر پیشرفت کشور را به وجود بیاورد.» وی در نطقی تلویزیونی پس از اعلام توافق از آغاز یک «صفحه جدید» سخن گفت: «مبنای این صفحه جدید این است که حل معضلات در جهان راه‌های ساده‌تری هم دارد.» او گفت: «اجرای این توافق آغاز یک امتحان است. اگر این توافق به درستی اجرا شود، می‌توان خشت‌های دیوار بی‌اعتمادی را یک به یک برداشت.» روحانی همچنین بار دیگر به فشار تحریم‌ها اذعان کرد: «تحریم کنندگان شرایط سختی را در جامعه به وجود آوردند، هرچند تحریم هرگز موفق نبود.»

,

 

,

در این میان رئیس جمهور آمریکا باراک اوباما با بیان اینکه در صورتی که تحریم ها علیه ایران توسط کنگره تصویب برسد وتو خواهد و از برجام حمایت کرد.

,

 

,

در این میان بودند عده‌ای که فریاد به خوش باوری سر میدادند و می گفتند اعتماد به آمریکا نتیجه به غیر از سوءاستفاده احتمالی در پی نخواهد داشت و این دست دوستی دست گرگی است که در پوسته‌ی میش پنهان شده و اما طیف دیگری از مردم ، تهران، بوشهر، و دیگر شهر ها و شهرستان های کشور به خیابانها آمدند  و از توافق هسته ای ابراز شادمانی کردند.

,

 

,

دیری نپایید که با نقض پنهان و سپس آشکار برجام این شادی در کام بسیاری خشک شد. اکنون پس از یک سال و چندین ماه از تصویب برجام ، رئیس جمهور آمریکا در نقض آشکار اقدامات پیشین خود، صبح امروز در واپسین دقیقه های ریاست جمهوری وضعیت اضطراری علیه ایران را تا پس از 25 اسفند سال 1395 تمدید کرد. 

,

 

,

وی با وجود آنکه پیش از این مدعی شده بود اگر کنگره بر علیه ایران تحریم های جدید آغاز کند آن را وتو خواهد، در آخرین سخنرانی خود  با بیان آنکه آژانس بین الملل و وزیر خارجه آمریکا به پای بندی ایران به تعهدات خود در قبال برجام در اقدامی تمدیدهای این کشور را بر علیه ایران تمدید کرد. 

,

 

,

«باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا «فرمان اجرایی برقراری وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران» را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.وی در نامه‌ای خطاب به روسای مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا این وضعیت را تمدید کرده است. بر این اساس، رئیس جمهور باید 90 روز قبل از سالگرد اعلام این قانون، آن را مجددا ابلاغ نماید تا در سال جدید نیز کارایی داشته باشد. این قانون اولین بار 15 مارس 1995 اعلام شد و با اقدام جدید اوباما پس از 15 مارس 2017 نیز اعتبار خواهد داشت.

,

 

,

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در این خصوص در گفت و با خبرنگار گفت: تمدید حالت فوق العاده نسبت به ایران یک اقدام خصمانه علیه ایران تلقی می شود و این اقدام می تواند واکنش ایران را به همراه داشته باشد.

,

 

,

وی در ادامه اذعان کرد: شرایط اکنون به گونه است که جامعه جهانی دریافته است که آمریکایی ها هیچگاه به تعهدات خود عمل نمی کنند.

,

 

,

هانی‌زاده در خصوص تمدید تحرم‌ها گفت: این امر ناقض توافقنامه برجام است و کشورهای امضا کنند توافق نامه برجام باید نسبت به این موضوع واکنش نشان بدهند.

,

 

,

وی با بیان اینکه به نظر می رسد میان دموکرات ها و جمهوری ها خواه ها هیچ گونه تفاوتی در رابطه با ایران وجود ندارد و هر دو حذب نگاه یکسانی نسبت به ایران دارند گفت: این نگاه، نگاهی کاملاً خصمانه و غیر دوستانه است. لذا تمدید حالت فوق العالده نشان داد که باراک اوباما اختیاری از خود ندارد و در حقیقت تابعی از لابی صهیونیست و کنگره است به همین دلیل ممکن است در آینده نیز فشار های بیشتری علیه ایران اعمال بشود و دونالد ترامپ هم توافقنامه برجام را نقض بکند و این در دستگاه های دیپلماسی آمریکا کاملا مشخص است که روند سیاستگذاری آمریکا نسبت به ایران روند کاملا تند و تهاجمی است و این امر به نفع صلح جهانی نخواهد بود.

,

این کارشناس بین‌الملل در خصوص اینکه لازم است در گام بعدی دولتمردان چه اقدامی انجام دهند گفت: ایران طی روزهای گذشته در یک نشست در وین مسئله توافقنامه برجام و ضرورت اجرایی شدن متن برجام را با کشورهایی مانند روسیه، چین، فرانسه و انگلیس، آلمان مطرح کرد همه این کشورها اتفاق نظر دارند که آمریکا نباید برجام را نقض کند. لذا اگر این فشارها تشدید بشود ایران باید فعالیت هسته ای خود را با روند سریع تر دنبال کند و با آهنگ تند تری به غنی سازی با درصد بالایی فعالیت هسته ای خود بپردازد.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه